Discussie/Meninguitwisseling/Vragen stellen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 15 jan 2003 00:22

Koss schreef:maar ik doe wel mijn best om de realitijd te laten zien

Dat is nu juist HET probleem, Koss! Christenen hebben een andere realiteit. Onze Waarheid is de jouwe niet.
Je laat dus alleen jouw realiteit zien.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 15 jan 2003 06:18

Elsa schreef:
Koss schreef:maar ik doe wel mijn best om de realitijd te laten zien

Dat is nu juist HET probleem, Koss! Christenen hebben een andere realiteit. Onze Waarheid is de jouwe niet.

daar zit wel wat in
maar ik kom hier (door zommige mensen) uitspraken tegen die gewoon niet door de beugel kunnen op basis van de grondwet artikel 1
en die is al de realitijd sins 1825 voor alle nederlanders
en een ander voorbeeltje is de discusie omtrent het woord "occult" in de harry p. topic's
er leeft onder de christenen een waanbeelt over wat dat woord betekend
en er zijn zelfs nog mensen die ontkennen dat de bijbel een zeer occult boek is
en die zelfs de uitleg van de dikke van dalen niet willen zien

ja ik reageer ook vanuit mijn eigen realitijd
maar waneer ik vanuit mijn mening spreeg zet ik dat er vaak ook bij

de christenen hebben op zommige punten een realitijd die haaks staat op de dagelijkse realitijd
en wat is er mis met dat hier aan te nonen en te onderbouwen ?
leaver dea as slaaf

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 15 jan 2003 08:30

Ik denk dat de Christenen het niet altijd met de grondwet eens zijn, op basis van de Bijbel. als ze dan uitspraken doen die daarmee niet kloppen zijn het persoonlijke meningen he! Ik heb nog nooit een christen tegen een homo op straat zien zeggen dat hij verkeerd is of dat hij fout is of wat dan ook. maar dat kun je wel denken! evengoed geldt hier ook: heb uw naaste lief als uzelven!

PS realitijd schrijf je zo: realiteit!

paard
Verkenner
Verkenner

Re: Discussie/Meninguitwisseling/Vragen stellen

Berichtdoor paard » 15 jan 2003 10:57

TheKeimpe schreef:Wat mij opvalt is dat er de laatste tijd ook een aantal niet-christenen meedoen op het forum hier. Ik zeg bewust meedoen, en niet meediscussieren.

Wat is namelijk het probleem?

De discussie tussen christenen en niet-christenen loopt altijd uit op een wellus-nietus spelletje. Dit omdat er sprake is van een totaal ander fundament. En als je de ander niet op zijn of haar fundament aan kan spreken is het ook niet mogelijk om te discussieren.

Wel kan je meningen uitwisselen, en een niet-christen kan vragen stellen aan een christen, maar er kan enkel een eenheid bereikt worden als je hetzelfde fundament deelt. Wat concreet inhoudt dat of de niet-christen de Bijbel als waarheid (in wat voor vorm dan ook, christenen verschillen hierover ook van mening) gaan zien, of dat christenen niet-christen worden.

Die eerste stap juich ik als christen van harte toe! De tweede zou ik met lede ogen aanzien.

Als overtuigd niet-christen kom ik hier om te zien wat er leeft op het refoweb. Mijn jeugd en schooltijd heb ik doorgebracht in Ede, altijd in christelijke kringen. Op een zeker moment ben ik bewust uitgetreden uit de kerk (Nederlands gereformeerd). Op religieus gebied bouwen wij inderdaad niet op dezelfde fundamenten, maar dit zie ik niet als bezwaar: we delen namelijk voldoende fundamentele axioma's om elkaar op vele gebieden te kunnen begrijpen. Geen reden om niet met elkaar te praten, wat mij betreft.

Als het je gaat om welles-nietes, dan zijn de meningsverschillen betreffende bijbelinterpretaties juist erg zuur voor de zogenaamde waarheid van de bijbel. Maar dit terzijde.

Groet,

Paard

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 15 jan 2003 18:21

Lotte schreef:Ik heb nog nooit een christen tegen een homo op straat zien zeggen dat hij verkeerd is of dat hij fout is of wat dan ook. maar dat kun je wel denken!

voor voorbeelden hierover zul je in de topic homosexualitijd moetten kijken
daar heb ik al een aantal voorbeelden geplaatst uit mijn vriendenkring
dan kunnen we hier on-topic blijven

evengoed geldt hier ook: heb uw naaste lief als uzelven!

Yes !!! helemaal mee eens !!

jij wel
ik niet
want ik ben dislektisch
leaver dea as slaaf

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jan 2003 12:57

Koss schreef:

jij wel
ik niet
want ik ben dislektisch

haha, ik vermoed dat je dat nog wel vaker zult moeten uitleggen... :wink:
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 16 jan 2003 17:01

Napoleon schreef:haha, ik vermoed dat je dat nog wel vaker zult moeten uitleggen... :wink:

jah.. dat vermoeden heb ik ook :o
zou er eigelijks een standaart tekstje voor kunnen maken
die ik zo met Ctrl C - Ctrl V kan plakken
dat zou me veel uitleg werk besparen :-)
leaver dea as slaaf

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 16 jan 2003 18:15

Koss schreef:
Napoleon schreef:haha, ik vermoed dat je dat nog wel vaker zult moeten uitleggen... :wink:

jah.. dat vermoeden heb ik ook :o
zou er eigelijks een standaart tekstje voor kunnen maken
die ik zo met Ctrl C - Ctrl V kan plakken
dat zou me veel uitleg werk besparen :-)

Ach ja, elke gek heeft z'n gebrek heh ;) (no offence!!)

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 16 jan 2003 19:07

Om terug te gaan naar de discussie en het postmoderne standpunt van
Christenen hebben een andere realiteit. Onze Waarheid is de jouwe niet.

Als iemand bewust niet open wil staan voor nieuwe inzichten en invloeden, zie ik vaak dat dat komt door een soort van angst. Angst voor het nieuwe en onbekende.
Het gaat me er niet om dat christenen zich niet bekeren tot occulte religies, maar wel dat ze die leren te respecteren en tolereren.
(Om de een of andere reden denk ik ineens dat het woord tolereren wel eens van het verhaal met de tollenaar kan komen)
Neem nou dingen die door veel christenen als occult worden gezien. Vaak doen ze het af met een 'dat is van de duivel' (een favoriete frase van mijn vader :roll:), terwijl veel oude religies juist staan voor dingen als respect voor de natuur, bestrijding van het kwaad (een veel gebruikt thema in verhalen als Harry Potter) of innerlijke rust.
Dingen die naar mijn inziens niet bepaald kwaad zijn. Je hoeft er niet aan mee te doen, maar je kan ook die mensen (die misschien in jouw ogen een beetje raar doen) wel respecteren en in hun waarde laten.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jan 2003 20:16

Het gaat me er niet om dat christenen zich niet bekeren tot occulte religies, maar wel dat ze die leren te respecteren en tolereren.
er valt hier niks te leren en zeker niet te tolereren.

terwijl veel oude religies juist staan voor dingen als respect voor de natuur, bestrijding van het kwaad (een veel gebruikt thema in verhalen als Harry Potter) of innerlijke rust.
bestrijding van het kwaad. Door het zelf te doen? Innerlijke rust...??? bij occultisme??

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 16 jan 2003 21:57

surfer schreef:er valt hier niks te leren en zeker niet te tolereren.

bestrijding van het kwaad. Door het zelf te doen? Innerlijke rust...??? bij occultisme??

je weet niet eens wat occultisme is !!
dus weet je ook niet waarom je het niet zou kunnen tolereren
en weet je ook niet hoeveel je er wel niet van kunt leren
leaver dea as slaaf

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 16 jan 2003 22:20

Koss schreef:maar ik kom hier (door sommige mensen) uitspraken tegen die gewoon niet door de beugel kunnen op basis van de grondwet artikel 1
en die is al de realiteit sins 1825 voor alle nederlanders

Ook dit moet je anders zien, Koss! :)
Christenen ageren niet zozeer tegen zondaren, maar tegen de zonde.
Op gevaar af dat ik erg 'belerend' :wink: overkom: Even een uitleg van die twee begrippen: Zonde, dat is tegen Gods wil ingaan, dingen doen die God verboden heeft. De zondaar is degene die deze dingen doet.
Dus verwerpen of verachten wij niet de mens die zondigt, maar we veroordelen wel de zonde die hij doet. Dit is een groot verschil, dat vaak niet begrepen wordt door anderen. Het betekent ook dat we bewogen zijn met zo iemand en voor hem bidden.
Koss schreef:en een ander voorbeeltje is de discusie omtrent het woord "occult" in de harry p. topic's
er leeft onder de christenen een waanbeeld over wat dat woord betekent
en er zijn zelfs nog mensen die ontkennen dat de bijbel een zeer occult boek is
en die zelfs de uitleg van de dikke van dalen niet willen zien

Als je bedoelt dat de Bijbel occult is omdat er gesproken wordt over geesten, duivelen en engelen.................. :shock:
God zegt in de Bijbel: Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; (Kol.1: 16)

Koss schreef:ja ik reageer ook vanuit mijn eigen realiteit
maar waneer ik vanuit mijn mening spreek zet ik dat er vaak ook bij

de christenen hebben op sommige punten een realiteit die haaks staat op de dagelijkse realiteit

De christelijke realiteit staat haaks op jouw realiteit! Dat is iets anders dan wat jij zegt.
Jij hebt een waarheid, christenen hebben De Waarheid. Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. (Joh. 14: 6)

Koss schreef:en wat is er mis met dat hier aan te tonen en te onderbouwen ?

Daar is niets mis mee, maar het heeft ook geen zin, omdat we vanuit twee zo verschillende uitgangspunten hebben. :cry:
Ik kan je daarom niet overtuigen. Ik kan alleen getuigen.

- Louis Paul Boon

*JAAP*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *JAAP* » 16 jan 2003 23:10

mijn reactie:

bekijk nu enkele weken postings op dit forum. Ben zelf overtuigd christen en te onwetend met alles wat refo is. Ik denk nu ik veel uitleg van jullie 'forumleden' heb gelezen dat ik a: zelf eigenlijk ook refo ben (al kun je dat al in een hokje plaatsen b: dat ik ongeloofelijk veel respect voor de vaak goede onderbouwingen heb c: mijn honger naar goede discussies hier vaak kan worden gestilt (alleen al het lezen van jullie postings)

Ik denk dat het voor sommige gebruikers van dit forum inderdaad moeilijk is als je kritieken hoort die uit hele andere hoeken komen. Oftewel mensen die niks met de bijbelse realiteit te maken heeft. Ik denk dat het goed is dat mensen die graag alleen die kant willen laten zien hier rekening mee kunnen houden. Ik hoop het in ieder geval.

Voor iedereen:
de bijbel zegt ook dit:Wat voor bijzonders is het te houden van mensen die ook van u houden? Dat doet iedereen. En als u goed bent voor mensen die ook goed voor u zijn, is dat zo bijzonder? Nee, dat is heel gewoon.
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 17 jan 2003 00:33

Fijn, Jaap, dat je er zo over denkt!
Welkom! :lol:

- Louis Paul Boon

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 jan 2003 11:44

je weet niet eens wat occultisme is !!
dus weet je ook niet waarom je het niet zou kunnen tolereren
en weet je ook niet hoeveel je er wel niet van kunt leren
Jij kent mij niet, dus weet je ook niet wat ik wel en niet weet :)
Ik weet zeker dat ik niets van leren kan. Maar het voert te ver om alle standpunten die ik heb uitgebreid te gaan toelichten, dan mag ik wel 24 uur gaan forummen.
Maar bedoel je eigenlijk wel occultisme? Of meer spiritualiteit?

Terug naar “Archief”