Wat is er tegen het bezoeken van andere kerkdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Wat is er tegen het bezoeken van andere kerkdiensten?

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 13:15

Helaas werd het topic "We gaan op burenbezoek" (over het bezoeken van andere kerkdiensten dan die in je eigen kerk) herhaaldelijk overschaduwd door mensen die vonden dat je in je eigen kerk moest blijven.

Ik zou wel eens willen waarom dat moet. Is jouw kerk dan zo dat je niet meer naar andere hoeft te gaan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 sep 2004 13:31

ik denk meer dat het gelegen is in wat van jou is. ik neem even ander voorbeeld jij gaat iedere dag naar jou huis om te eten en te slapen. je gaat niet iedere dag naar een ander huis, nee jij gaat naar je eigen huis. en zo is het denk ook met de kerk. je gaat naar je eigen kerk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 13:33

Ik ga regelmatig naar vrienden. Die wonen niet in mijn huis maar in andere huizen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 sep 2004 13:35

ik bedoelde het anders, en dat weet je ook wel.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 13:36

Nee, dat wist ik niet, maar hoe bedoel je het dan wel?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 sep 2004 13:38

over het algemeen genomen (en jij bent de uitzondering :wink: ) eet men veel thuis en slaapt men thuis, en waarom omdat het jou huis is. het is van jou. en mensen beschouwen de kerk ook als iets van zichzelf. zoals ik mij betrokken voel met mijn kerk zo voel jij je misschien betrokken bij jou gemeente.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 sep 2004 13:39

johannes1 schreef:ik denk meer dat het gelegen is in wat van jou is. ik neem even ander voorbeeld jij gaat iedere dag naar jou huis om te eten en te slapen. je gaat niet iedere dag naar een ander huis, nee jij gaat naar je eigen huis. en zo is het denk ook met de kerk. je gaat naar je eigen kerk.

Meestal ga je daar wel naartoe ja, maar dat wil niet zeggen dat het altijd moét. Ik begrijp ook niet wat Optimatus nu verkeerd begrepen heeft: je gaat idd meestal naar je eigen huis, maar dat wil toch niet zeggen dat je nooit naar vrienden gaat/mag gaan?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 sep 2004 13:41

Meestal ga je daar wel naartoe ja, maar dat wil niet zeggen dat het altijd moét.

heb je gelijk in, maar ik kan me voorstellen dat je wel het liefst naar je eigen gemeente gaat.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 13:45

Ik ga net zo lief naar een andere gemeente hoor...

Ik ben van huis uit PKN (voormalig Ned. Herv.), maar kerk net zo lief in de Oud-Kath. Kerk of in een Anglicaanse kerk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 sep 2004 13:52

johannes1 schreef:
Meestal ga je daar wel naartoe ja, maar dat wil niet zeggen dat het altijd moét.

heb je gelijk in, maar ik kan me voorstellen dat je wel het liefst naar je eigen gemeente gaat.

Tja, ligt eraan. Soms ga ik het liefst naar m'n eigen huis, lekker rustig enzo. En andere keren heb ik behoefte om iemand anders te spreken oid en ga ik naar vrienden. Maar ik ben het met je eens dat het ook niet gezond is om vaker uit dan thuis te zijn (wat kerken betreft dan). Maar zo af en toe moet kunnen vind ik.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 13:53

Het probleem is dat ik me even thuis voel in de PKN als in de OKN.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 sep 2004 14:06

Maar zo af en toe moet kunnen vind ik.

het moet kunnen ja dat je ook elders kerkt, doe ik ook maar alleen verzuim ik niet de diensten in me eigen gemeente ervoor.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 14:10

hersteld hervormd was het toch?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 sep 2004 14:11

ik ben hersteld hervormd ja.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 sep 2004 14:27

Geen probleem om andere kerken te bezoeken als je géén kerkdiensten verzuimt in je eigen gemeente, en niet (te ver) reizen op zondag.

Oplossing: weekdiensten.
In de GG vaak op dinsdag, woensdag of donderdagavond, soms vrijdagavond, en een enkele keer een gehandicaptendienst op zaterdagmiddag.

Ik vind namelijk dat je niet zomaar je eigen gemeente in de steek kan laten.

Terug naar “Archief”