Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 01 sep 2004 12:05

Dat is dus ook precies wat ik bedoel.
Aan de ene kant wil je het niet, maar aan de andere kant wordt je soms geen andere keus gelaten.
Daarom probeer ik dus zo min als mogelijk is mee te doen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 sep 2004 09:00

joepie schreef:Ik merk wel dat er tegenwordig bijna niet meer niet gewerkt kan worden op zondag.
Als we vroeger niet op zondag werkten was dat ook echt alleen de noodzakelijke zorg dingen. Ik werkte in de kraamverzorging en op zondag werkte je het kortst, en je zorgde dat je alleen de noodzakelijke dingen deed. Dus niet de was b.v.
Mijn man wilde graag bij de spoorwegen werken, maar deed dat niet omdat hij dan op zondag moest werken en dat niet als noodzakelijk gezien werd. Hoe verder de economie zich gaat ontwikkelen hoe meer dingen er "noodzakelijk" worden.
Denk maar gerust dat de Duivel met ons op de loop is.
Hij zorgt wel dat we steeds meer met de wereld mee "moeten" en zo steeds minder met God rekening kunnen gaan houden. Of willen gaan houden.

Weet je wat de GKV-oplossing is? Wordt het lastig? Dan legaliseren we het toch gewoon? Let maar op...

joepie

Berichtdoor joepie » 07 sep 2004 10:33

Kaw schreef:
joepie schreef:Ik merk wel dat er tegenwordig bijna niet meer niet gewerkt kan worden op zondag.
Als we vroeger niet op zondag werkten was dat ook echt alleen de noodzakelijke zorg dingen. Ik werkte in de kraamverzorging en op zondag werkte je het kortst, en je zorgde dat je alleen de noodzakelijke dingen deed. Dus niet de was b.v.
Mijn man wilde graag bij de spoorwegen werken, maar deed dat niet omdat hij dan op zondag moest werken en dat niet als noodzakelijk gezien werd. Hoe verder de economie zich gaat ontwikkelen hoe meer dingen er "noodzakelijk" worden.
Hij zorgt wel dat we steeds meer met de wereld mee "moeten" en zo steeds minder met God rekening kunnen gaan houden. Of willen gaan houden.

Weet je wat de GKV-oplossing is? Wordt het lastig? Dan legaliseren we het toch gewoon? Let maar op...

Ik denk niet alleen binnen de GKV maar de PKN kan er ook wat van, heb ik begrepen :(

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2004 10:38

joepie schreef:
Kaw schreef:

Ik denk niet alleen binnen de GKV maar de PKN kan er ook wat van, heb ik begrepen :(

Het is dus hoog tijd voor een reformatie binnen die kerken (niet alleen deze trouwens). :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

joepie

Berichtdoor joepie » 07 sep 2004 10:43

Tja, kan er niet naar verlangen. Maar soms...... :cry:
Bij ons werd er een mededeling gedaan in het kerkblad dat de kerkenraad had besloten dat in het vervolg de huwelijken op zondag kerkelijk bevestigd zullen worden. Dus niet meer op je trouwdag maar gewoon op zondag in een dienst.
Omdat er door de weeks toch maar weinig mensen komen (de kerkenraad zelf dus ook bijna niet) omdat de mensen tegenwordig het zzzzzzzzzzzoooooooooo druk hebben met wereldse zaken. Dat we dit maar moeten gaan aanpassen aan de wereld :cry:

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 sep 2004 10:58

Dan zijn begravenissen al helemaal niet meer door de week zeker? Of wordt dat dan weer als werk voor de begravenisondernemer gezien en dus wel door de week.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 07 sep 2004 11:24

joepie schreef:
Bij ons werd er een mededeling gedaan in het kerkblad dat de kerkenraad had besloten dat in het vervolg de huwelijken op zondag kerkelijk bevestigd zullen worden. Dus niet meer op je trouwdag maar gewoon op zondag in een dienst.

Gelovigen zien de zondag toch als de dag des Heeren, wat is er dan mooier, dan je huwelijk op die dag in de kerk te laten bevestigen, echt ten overstaande van de hele gemeente.

Vroeger, toen ik jong was, en zelf nog geloofde, heb ik altijd gezegd, als ik trouw, wil ik mijn huwelijk op zondag in de kerk laten bevestigen.
Maar ik ben alleen gebleven, nooit getrouwd, dus kwam het niet meer ter sprake.
Het is dus maar net vanuit welk oogpunt je het bekijkt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 11:24

joepie schreef:Tja, kan er niet naar verlangen. Maar soms...... :cry:
Omdat er door de weeks toch maar weinig mensen komen (de kerkenraad zelf dus ook bijna niet) omdat de mensen tegenwordig het zzzzzzzzzzzoooooooooo druk hebben met wereldse zaken. Dat we dit maar moeten gaan aanpassen aan de wereld :cry:

Misschien komt dat omdat de band in de kerk niet zo goed is, omdat we daar niet zo aan werken... en mischien is dat weer zo omdat onze kerken te groot zijn...

Want ik ga ook niet zo vaak naar trouwdiensten / begrafenissen... maar ik ken die mensen vaak ook niet of nauwelijks. Dat is bij mij vaak de reden, niet gebrek aan tijd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 sep 2004 11:50

bij ons komen er juist wel veel!!
maar eh misschien moet daar een andere topic over geopent worden??

joepie

Berichtdoor joepie » 07 sep 2004 11:52

Marnix schreef:
joepie schreef:Tja, kan er niet naar verlangen. Maar soms...... :cry:

Misschien komt dat omdat de band in de kerk niet zo goed is, omdat we daar niet zo aan werken... en mischien is dat weer zo omdat onze kerken te groot zijn...

Want ik ga ook niet zo vaak naar trouwdiensten / begrafenissen... maar ik ken die mensen vaak ook niet of nauwelijks. Dat is bij mij vaak de reden, niet gebrek aan tijd.

Bij een begrafenis wordt er niet een officiele kerkdienst door de kerkeraad uitgeschreven. Dus wordt je ook niet "geroepen" zal ik maar zeggen.
Bij een trouwdienst dus weer wel. Daar schrijft de kerkeraad een dienst uit. Dus wordt iedereen geroepen om daar naar toe te gaan.
En als je het perse zondags wil kan dat ook.
Maar nu willen ze het opleggen.
Misschien hebben ze daar op de kerkeraad nog niet nagedacht over het finaciele plaatje voor het bruidspaar.
Maar we gaan natuurlijk weer vreselijk off topic :-( Mijn Schuld. Sorry.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 14:10

Ik lees nergens dat je verplicht bent naar een trouwdienst te gaan... Ik zie het uitschrijven van een dienst door de kerkraad niet als een verplichting om er heen te gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 07 sep 2004 14:59

Marnix schreef:Ik lees nergens dat je verplicht bent naar een trouwdienst te gaan... Ik zie het uitschrijven van een dienst door de kerkraad niet als een verplichting om er heen te gaan.

Misschien moet je dan eens nagaan of jou zienswijze wel klopt?
De kerkenraad roept jou namens God naar de diensten die zij uitschrijven.
Als je daar geen gehoor aan geeft, zeg je dus eigenlijk: Sorry God, maar het komt me nu niet uit.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 sep 2004 15:06

joepie schreef:
Marnix schreef:Ik lees nergens dat je verplicht bent naar een trouwdienst te gaan... Ik zie het uitschrijven van een dienst door de kerkraad niet als een verplichting om er heen te gaan.

Misschien moet je dan eens nagaan of jou zienswijze wel klopt?
De kerkenraad roept jou namens God naar de diensten die zij uitschrijven.
Als je daar geen gehoor aan geeft, zeg je dus eigenlijk: Sorry God, maar het komt me nu niet uit.

Nou, dat kan toch? God vraagt je volgens mij niet om maar zoveel mogelijk diensten bij te wonen..

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 sep 2004 15:29

jongens het gaat hier over werken op zondag!!

ON-TOPIC!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 sep 2004 16:23

BJ schreef:Dan zijn begravenissen al helemaal niet meer door de week zeker? Of wordt dat dan weer als werk voor de begravenisondernemer gezien en dus wel door de week.

Het begraven van doden is volgens mij wel een 'werk der noodzakelijkheid', dus dat kan dan wel weer.. :wink:

Terug naar “Archief”