Onderstrepen in de Bijbel.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cornelis
Kapitein
Kapitein

Onderstrepen in de Bijbel.

Berichtdoor cornelis » 06 sep 2004 16:15

Ik doe het al een tijdje,en het werkt heel verhelderend,als ik een bepaalde tekst niet meet weet,kan ik door het aangestreepte weer heel goed vinden.
Het is daarom een heel persoonlijk bezit.
Ik heb ooit een Bijbeltje gekocht voor fl 2.50 op een rommelmarkt.
Zelfs met ritssluiting,en ook de catechismus plus de berijmde psalmen,het is wel nieuwe vertaling,maar het is me heel dierbaar geworden.
Wel vraag ik me wel eens af,hoe zou het op die rommelmarkt zijn terecht gekomen,want het zag er nog heel gaaf uit.
Dit wilde ik even kwijt,wederom een vriendelijke groet van Cornelis 50.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 06 sep 2004 20:36

Wat grappig dat jij dat doet.
Ik doe dat ook in een oude bijbel die al half uit elkaar ligt.
Heb'm opgewaardeerd tot 'krasbijbel'. :)
Idd is het gemakkelijk om weer snel even iets op te zoeken, alleen als je teveel gaat strepen wordt het weer moeilijk.
Ik schrijf ook de Hebreeuws/Griekse woorden die ik leer kennen in de kantlijn.
En hij zit vol met briefjes met aantekeningen. k'Moet hem dus nooit laten vallen......
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Aanstepen in de Bijbel.

Berichtdoor cornelis » 06 sep 2004 21:06

Beste Cathy.
Geweldig,om zo,n Bijbel te hebben.
Met zelfs Hebr en Grieks.
Wees er maar zuinig op.
Een hartelijke groet van Cornelis50.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 sep 2004 21:13

Ik vind het een moeilijk onderwerp. Ik zou zelf nooit (willen) krassen in mijn bijbel dus heb ik een digitale oplossing gevonden. Ik vind het (maar het is geen wet hoor!) het woord van God en daar moet je eerbiedig mee omgaan.

joepie

Berichtdoor joepie » 06 sep 2004 21:17

Ik heb nog een Bijbel die ik bij het verlaten van de lagere school ging kreeg waar ik veel in gestreept heb. En toen ik later een nieuwe Bijbel kocht i.v.m. de nieuwe berijming ben ik er gelijk weer in gaan onderstrepen. Het woord van God is door mensen gedrukt op papier waar je gewoon op kunt strepen. Zolang als je niks doorstreept is er niks aan de hand. En dat laatste doen diverse mensen zonder ooit maar een penstreep in hun Bijbeltje te zetten :wink:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 06 sep 2004 22:08

ik schrijf niet in mijn bijbeltje omdat ik daar heel zuinig op ben en het dus ook netjes wil houden. Daarom schrijf ik alle teksten die me aanspreken, of een bepaalde waarde voor me hebben op in een schriftje.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 06 sep 2004 22:13

ik heb één Bijbel waar ik heel veel in onderstreept heb, zij het wel met potlood :wink:

en dan nog een bijbel met heel veel briefjes erin, met opzoektekstjes, en strookjes met Bijbelstudievragen van bepaalde weekenden ofzo.

zo krijg je echt een Bijbel met een verleden. en wordt het helemaal persoonlijk JOUW Bijbel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 01:32

Kaw schreef:Ik vind het een moeilijk onderwerp. Ik zou zelf nooit (willen) krassen in mijn bijbel dus heb ik een digitale oplossing gevonden. Ik vind het (maar het is geen wet hoor!) het woord van God en daar moet je eerbiedig mee omgaan.

Ehm, ik snap jou niet.... Waar komen deze denkbeelden vandaan... Eerbiedig met het woord van God omgaan? Ik heb al een paar bijbels versleten in mijn leven... Zou God dat erg vinden of juist niet? En waarom gaf Hij de bijbel? Juist, zodat we er uit kunnen leren... En als onderstrepen dat kan bevorderen weet ik zeker dat Hij daar alleen maar blij mee zal zijn.

Je moet eerbiedig met de inhoud van het Woord omgaan, onderstrepen ondersteept dat alleen maar. En als je kunt altijd een nieuwe bijbel kopen... dass neem ik aan niet oneerbiedig
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 07 sep 2004 05:35

Ik hoop de nieuwe Bijbel met kanttekeningen van de GBS te krijgen als deze uitkomt in oktober/november (hé, wat duurt wachten toch lang :(old ), en omdat ik deze hoop te gaan gebruiken als persoonlijke studiebijbel zat ik er al over te denken om er teksten in te onderstrepen.
Alleen, waarmee kun je dit het beste doen? Markeerstift, potlood of pen zijn de opties.
Iemand ervaring mee?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 sep 2004 06:44

Marnix schreef:
Kaw schreef:Ik vind het een moeilijk onderwerp. Ik zou zelf nooit (willen) krassen in mijn bijbel dus heb ik een digitale oplossing gevonden. Ik vind het (maar het is geen wet hoor!) het woord van God en daar moet je eerbiedig mee omgaan.

Ehm, ik snap jou niet.... Waar komen deze denkbeelden vandaan... Eerbiedig met het woord van God omgaan? Ik heb al een paar bijbels versleten in mijn leven... Zou God dat erg vinden of juist niet? En waarom gaf Hij de bijbel? Juist, zodat we er uit kunnen leren... En als onderstrepen dat kan bevorderen weet ik zeker dat Hij daar alleen maar blij mee zal zijn.

Je moet eerbiedig met de inhoud van het Woord omgaan, onderstrepen ondersteept dat alleen maar. En als je kunt altijd een nieuwe bijbel kopen... dass neem ik aan niet oneerbiedig

Ik heb mijn eerste bijbeltje nog steeds. Toen de kaft op de draad versleten was heb ik er een nieuwe omheen gezet.

Ik zeg ook niet dat het een wet is, maar ik voel me allerminst lekker bij krassen in mijn bijbeltje. Ergens vind ik dat het niet hoort.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 sep 2004 07:10

Je moet ook niet krassen in je Bijbel ;-) Das zonde, kun je het niet meer lezen.
Maar onderstrepen is gewoon met een pen of potlood er een streep onder zetten om bepaalde teksten extra in het oog te laten springen.

Waarmee je dat het beste kunt doen zou ik niet weten. Ik heb gewoon altijd een balpoint in mijn tas waar ik het mee doe. Maar weet niet of dat het beste is. Werkt wel, en daar gaat het bij mij om ;-)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 sep 2004 07:23

eh ik zou niet weten waarom je niet mag onderstrepen in de bijbel... ook al onderstreep je wat in de bijbel, dan ga je er toch nog wel eerbiedig mee om... ook gebruik ik allaaaaang mijn eerste bijbeltje niet meer, missen bladzijden in uit.. maar ik zeg dan altijd maar: ja ik heb hem zooooooooo intensief gebruikt, daar gaat ie gewoon stuk van... :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 11:17

Kaw schreef:
Marnix schreef:

Ik heb mijn eerste bijbeltje nog steeds. Toen de kaft op de draad versleten was heb ik er een nieuwe omheen gezet.

Ik zeg ook niet dat het een wet is, maar ik voel me allerminst lekker bij krassen in mijn bijbeltje. Ergens vind ik dat het niet hoort.

Zoals Joepie ook al aangaf: Je noemt het krassen.... Doelloos in je bijbeltje krassen lijkt me inderdaad geen goede zaak.... Misschien zou je er anders tegen aankijken als je het niet als krassen zou zien, maar als onderstrepen met een doel, zodat je later die tekst weer ziet en denkt: Waarom onderstreepte ik dat oko alweer etc. Zoals Joepie ook al aangaf... Op school markeren veel mensen belangrijke stukken in een tekst, of in een boek... dat leert makkelijker.... zo moet je het zien... En ik weet zeker dat God daar niet mee zit :)

Ik hoop de nieuwe Bijbel met kanttekeningen van de GBS te krijgen als deze uitkomt in oktober/november (hé, wat duurt wachten toch lang ), en omdat ik deze hoop te gaan gebruiken als persoonlijke studiebijbel zat ik er al over te denken om er teksten in te onderstrepen.
Alleen, waarmee kun je dit het beste doen? Markeerstift, potlood of pen zijn de opties.
Iemand ervaring mee?

Het maakt eigenlijk niet veel uit... Voordeel van potlood is dat je dingen evt. weer kan uitgummen.... markeerstift is wel makkelijk... bij onderstrepen moet je zo secuur te werk gaan als je een niet te grote bijbel hebt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cisca

Berichtdoor Cisca » 07 sep 2004 11:33

Mijn bijbel heb ik niet weggedaan, ondanks dat ik nu niet meer geloof, echt gebruiken doe ik hem niet meer, maar zoek er soms wel iets in op om het in z'n verband te zien, als men hier alleen een paar losse teksten neer zet.
Hij ligt echter vol papiertjes, en staat vol met groen gearceerde teksten, maakt gelijk duidelijk, dat ik er wel erg mee bezig ben geweest, en er veel steun en troost in heb gezocht, helaas heb ik dat niet gevonden, maar dat ligt voor ieder persoonlijk weer anders.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 07 sep 2004 11:41

Ik ben al een tijdje op zoek naar een bijbel waar ik lekker in kan schrijven en onderstrepen. Want als ik mijn huidige bijbel een pen op een bladzijde in Lukas zet, da komt ie er in openbaringen er weer uit. Dus das niet errug handig. Ook de marges zijn erg klein, zodat schrijven een beetje op priegelen neer komt. Hoe lossen jullie dit op?

Terug naar “Archief”