drie-eenheid en twee naturen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Josh

Berichtdoor Josh » 06 sep 2004 19:10

Optimatus: heel duidelijk dus. Er wordt niet een '3-ene-god' aangeschreven, maar GOD en de Heer van God.

1 Cor 8:5-6 Er is één GOD én één Heer.
1 Cor 15:28 Deze Heer geeft de macht én koningschap weer terug aan GOD; en dan zal GOD [niet Jezus dus!] in allen zijn

Ik weet al veel langer, dat mijn woorden aan jou verspild zijn, maar ik weet dat velen meekijken. Zij weten welk woord betrouwbaar is.

Josh :!:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 19:13

Verspild? Dat toont maar weer je eigen hovaardigheid aan. Je meent dat jij de absolute waarheid in pacht hebt en wie jou niet gelooft, is verdoemd ;) (of verspild, in mijn armzalige geval). Je meent iemand te moeten veroordelen. Oordeelt niet, opdat gij niet veroordeeld wordt... Zegt je dat iets?

1 Cor 8:5-6 Er is één GOD én één Heer.
En de Vader en het Woord en de Geest zijn Eén.

Trinitas sante, eleison imas.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 sep 2004 19:15

Josh schreef:Ik weet al veel langer, dat mijn woorden aan jou verspild zijn, maar ik weet dat velen meekijken. Zij weten welk woord betrouwbaar is.

*Meekijker meldt zich*

Als je het voor deze meekijker doet kun je het ook wel laten hoor, je komt nu niet direct betrouwbaar over met je gebazel.

Josh

Berichtdoor Josh » 06 sep 2004 19:16

Het zijn in meerdere topic je eigen woorden die jezelf veroordelen.

Je gaat meerdere malen tegen Gods Woord in. Denk je soms dat dat bijdraagt tot Christen-gehalte of dat dat wijst op 'Christen-zijn' ?

Ik laat alleen zien waar je woorden tegen de Bijbel ingaan. En dat gaan ze continue, maar je loochent door je 'veroordelingsopmerking' ook je eigen woorden én je verdraait wat ik zeg.....

Kortom: ook daarmee toon je wie je bent.

Josh

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 19:18

Ik vind het tamelijk opmerkelijk dat jij meent te weten wie ik ben. Veel vrienden van mij hadden daar toch ettelijke gesprekken met mij voor nodig. Chapeau!

Josh

Berichtdoor Josh » 06 sep 2004 19:21

Jij bent niet wie je zegt te zijn.

Maar wat je zegt, hoe je het zegt, welke leer je neerzet en wat je verdedigt, legt akelig duidelijk bloot wie je wél bent!

:D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 19:23

Zozozooo... en hoe/wie ben ik dan?

Josh

Berichtdoor Josh » 06 sep 2004 19:24

Iedereen die mee heeft gekeken, weet het! :D

En het oordeel is door GOD aan Zijn Zoon Jezus gegeven....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 sep 2004 19:28

Josh schreef:Iedereen die mee heeft gekeken, weet het! :D

En het oordeel is door GOD aan Zijn Zoon Jezus gegeven....

Klopt! Ik weet ondertussen dat Optimatus de laatste der Mohicanen is die nog probeert te discussieren met de valse profeet van Refoweb. Overigens weet ik bij deze dus ook wie jij bent. :D

Josh

Berichtdoor Josh » 06 sep 2004 19:32

Jouw ogen op jouw icoon vertellen mij wie jij bent.

En dat jij je maatje te hulp komt, spreekt ook al boekdelen,

Helaas ben jij en zijn de jouwen beslist niet de 'laatste der mohicanen'. Volgens de Bijbel zal de wereld supergevuld zijn met de jullie.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 19:32

Josh

Berichtdoor Josh » 06 sep 2004 19:35

Ik ben hier niet voor de discussie voor de discussie!

:D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 19:36

Ik ook niet, maar jij maakt dermate veel theater dat ik dat probeer in goede banen te leiden. Anders hebben de mods zoveel knipwerk en verdwijnen jouw teksten met een enkele reis vuilnisbak in het niets.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2004 07:54

Laat ik toch maar weer eens een poging doen om inhoudelijk te reageren (sorry jongens). :wink:

Josh schreef:Spreuken 8 maakt duidelijk, dat GOD er al was. maar Jezus niet. Jezus werd door GOD geschapen als Zoon van GOD en vrucht van de Geest. Want GOD is Geest zegt de Bijbel....

In Spreuken 8 gaat het over de Wijsheid. Nu is het inderdaad zo dat we dit gedeelte ook zo mogen opvatten dat het ook over Jezus gaat.
Echter, wat jij zegt komt erop neer dat je denkt dat de Wijsheid een schepsel is. Schepselen worden gemaakt in de tijd. Als wat jij zegt klopt, dan is er dus een moment geweest waarop God niet wijs was, omdat de Wijsheid nog niet bestond. Zie je de inconsequentie hier niet van in?

God is Wijsheid (net zoals bijv. God Liefde is). Iets anders te zeggen zou ongehoord zijn.

Josh schreef:De 3-eenheidleer komt uit de hoofden van mensen die de 3-ene-zonnegod dienden, maar wordt niet onderwezen door Jezus en Apostelen.

Nou nee, als Jezus zegt: Ik en de Vader zijn Een, dan zegt Hij hier iets wat niemand anders zo kan zeggen. En verder zijn er vele andere voorbeelden te noemen waaruit je kunt afleiden dat de leer van de Drie-eenheid voluit Bijbels is.

Josh schreef:Kijk maar eens in de aanheffen van de Gemeentebrieven; ze groeten zowel GOD als de Zoon van GOD apart.

Dat is ook niet zonder reden: Jezus is nl. niet alleen God, maar ook mens en Heer van Zijn Gemeente. Bovendien wordt in de aanhef van 2 Petrus Jezus ook God genoemd, zie maar:

1 Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan degenen, die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus;

Josh schreef:Maar Jezus zegt toch ook zelf, dat alleen GOD weet wanneer hij Jezus zal terugzenden... Als er werkelijk een 3-eenheid in gelijkheid zou zijn, dan zou Jezus hetzelfde weten als GOD en dat is dus niet zo.

Jezus zegt dat alleen de Vader weet wanneer Hij Zijn Zoon zal terugzenden (Matth. 24:36). Er is dus onderscheid in de werken van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Is dat zo vreemd?

Josh schreef:Bovendien...een GOD laat zich toch niet sturen?!

Jezus is de Eeuwige Hogepriester voor de enige GOD; niet voor zichzelf!

Josh

De Zoon laat zich sturen door de Vader (Matth. 21:37) en tegelijkertijd is de Zoon vrijwillig Zelf gekomen (bijv. Ps. 40:8, maar ook andere teksten).
Om Hogepriester te zijn, moest Jezus inderdaad ook mens zijn. Dit is geen tegenspraak, eerder de bevestiging van de twee naturen van Christus.

Hebr. 2:16-17
16 Want waarlijk, Hij neemt de engelen niet aan, maar Hij neemt het zaad Abrahams aan.
17 Waarom Hij in alles den broederen moest gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn, in de dingen, die bij God te doen waren, om de zonden des volks te verzoenen.

Jezus, de Zoon van God, moest de broederen gelijk worden. Hij was dat dus van oorsprong niet. Bovendien is Jezus de Eniggeboren Zoon van God. God is in het vlees gekomen (1 Joh. 4:2-3, Joh. 1:14).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 11:41

Eigenlijk heel eenvoudig:

"1In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen."

Waarmee toch vrij helder wordt aangegeven dat Christus geboren is voor alle eeuwen en tegelijk God is.

Terug naar “Archief”