Homos in de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Koffie

Berichtdoor Koffie » 06 sep 2004 13:42

Ik ga effe offtopic maar ik kwam op een site het volgende stukje tegen over sodom en gomorra...

Sodom en Gomorra

Veel mensen denken dat dit verhaal gaat over Gods afschuw van homoseksualiteit. In het verhaal komen twee mannen (engelen) op bezoek bij Lot die in Sodom woont. Terwijl zij in het huis van Lot liggen te slapen "omsingelden de mannen van Sodom het huis, van jong tot oud, de gehele bevolking, niemand uitgezonderd" (Genesis 19:4). Ze eisen vervolgens dat de bezoekers naar buiten worden gebracht zodat zij ze leren "kennen" (vers 5). Hiermee wordt niet vriendelijk kennismaken bedoeld maar in het Hebreeuws staat een woord dat duidt op geslachtsgemeenschap. Lot smeekt de mannen om zijn gasten met rust te laten en biedt in plaats van de gasten zijn dochter aan. De mannen worden boos en bestormen de deur van Lots huis. Hierna worden zij allen met blindheid geslagen door de engelen.

Waar gaat dit verhaal nu over ? Over homoseksualiteit denken veel mensen. Maar dat is denk ik niet zo. Het gaat in dit verhaal om de ongastvrijheid en het onrecht die de massa mensen begaat. Dat is de "zonde van Sodom". Jezus zelf wijst naar dit verhaal ook in het kader van ongastvrijheid (bijvoorbeeld Mattheüs 10: 14,15). De gastvrijheid wordt hier letterlijk verkracht (zie ook een overeenkomstig verhaal in Richteren 19). Dat is wat God afschuwelijk vindt. Bovendien: heteroseksualiteit is toch ook niet hetzelfde als heteroseksuele verkrachting of prostitutie?

Bovendien zou het van Lot wel heel dom zijn om zijn dochter aan homoseksuelen aan te bieden alsof die daar (sexuele) interesse in zouden hebben. Lot ziet deze mensen waarschijnlijk dus als heteroseksuelen die alleen zijn gasten sexueel willen vernederen door ze te verkrachten. Dat gebeurt soms nog steeds in oorlogssituaties.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 06 sep 2004 14:20

Dat ongastvrijheid de hoofdzonde van Sodom was staat ook beschreven in Ezechiel 16:49 & Boek der Wijsheid 19:13-15.

Interessant is Judas :6+7, waarin de vergelijking wordt getrokken tussen Genesis 6:2&4 (waar engelen gemeenschap hadden met mensen) en Sodom. In Genesis gingen de engelen achter de mensen aan, in het verhaal van Sodom is het opvallend dat de mensen achter de engelen (!) aangingen.
Viel me gewoon op.
..

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 06 sep 2004 16:14

Probeer de zaak maar zo te draaien dat het wel in je straatje past.Dat is wat de meesten willen:De pure realiteit niet onder ogen zien.Slaap ff lekker verder..

Ik heb extra goed opgelet gister in de kerk omdat ik wat er gezegd werd hier neer wilde zette.

Zareb, lees is een keer goed.Je zal je wel aangesproken voelen omdat je zelf praktiserend homo was, of misschien nog bent.

Ik heb het juist ook over PRAKTISERENDE homo's.Die zijn een gruwel in Gods ogen.Er werd zelfs door de ds bij verteld dat wanneer mensen van het zelfde geslacht elkaar bekennen (daar wordt in dit verband écht seks hebben mee bedoeld, voor dat ook weer verdraaid word) dat nog een grotere zonde is dan wanneer hetero's een slipper maken, simpel gezegd.

Maar iedereen draait het naar zijn eigen straatje.Met name mensen die zelf praktiserend homo of lesbie zijn.

De bijbel is er echter heel duidelijk over.Wat ook een groot teken van zwakte is, dat wanneer men zijn ongelijk niet toe wil geven men de ander maar in zijn schoenen gaat schuiven dat hij/zij oordeelt over anderen.Makkelijke uitvlucht.

Er is 1 man en 1 vrouw geschapen en niet 2 mannen of 2 vrouwen.
Daarmee is de bedoeling voor mij ook al duidelijk.Anders was er niet eens een mensheid geweest.

Degene die denken dat men maar gewoon seks mag hebben met mensen van t zelfde geslacht:Keep on dreaming..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 sep 2004 16:17

Markie schreef:Er werd zelfs door de ds bij verteld dat wanneer mensen van het zelfde geslacht elkaar bekennen (daar wordt in dit verband écht seks hebben mee bedoeld, voor dat ook weer verdraaid word) dat nog een grotere zonde is dan wanneer hetero's een slipper maken, simpel gezegd.

Waar slaat DAT nou weer op..??! :shock: Ik geloof veel eerder dat het omgekeerde het geval is. Welke dominee was dat eigenlijk?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 06 sep 2004 16:25

fijn dat voor jou alles duidelijk is Markie... maar een beetje ongefundeerd is het wel, vind je zelf ook niet?

over in je eigen straatje praten gesproken... :roll:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 06 sep 2004 16:28

Aragorn schreef:
Markie schreef:Er werd zelfs door de ds bij verteld dat wanneer mensen van het zelfde geslacht elkaar bekennen (daar wordt in dit verband écht seks hebben mee bedoeld, voor dat ook weer verdraaid word) dat nog een grotere zonde is dan wanneer hetero's een slipper maken, simpel gezegd.

Waar slaat DAT nou weer op..??! :shock: Ik geloof veel eerder dat het omgekeerde het geval is. Welke dominee was dat eigenlijk?

Omdat er wel degelijk verschil in zonde is!

In de hel heb je ook ergere en minder ergere plaatsen.Schiet me zo snel geen voorbeeld van binnen, alleen dat de duivel in het onderste der hel geworpen zal worden.Wat al genoeg zegt lijkt me.Het onderste wordt dus erger mee bedoeld.

Welnu, waarvoor zouden die ergere of minder ergere plaatsen bedoeld zijn?

Als alle zonden hetzelfde zouden zijn was de hel ook gelijk lijkt me..

Die ds weet ik niet de naam van zo snel.Zal t is ff aan Daphne vragen.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 06 sep 2004 16:31

Socrates schreef:fijn dat voor jou alles duidelijk is Markie... maar een beetje ongefundeerd is het wel, vind je zelf ook niet?

over in je eigen straatje praten gesproken... :roll:

De ds zal wel ongelijk gehad hebben en jij gelijk...

Over ongefundeerd gesproken :?

En in mijn eigen straatje?Je gaat me citeren, alleen is het overduidelijk dat je me niet echt snapt.

Ik zou ook graag willen dat t niet zo'n erge zonde was.

Jij komt op mij over alsof je denkt dat ik t leuk vind ofzo wat de ds zei.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 sep 2004 16:36

Markie schreef:

homo of hetero zijn is een geaardheid, dus een gevoelskwestie.
Heeft niets te maken met goed of kwaad, of, zoals jij het noemt, zonde.

Je hebt trouwens een heel duidelijk onderschrift in je postings.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 06 sep 2004 16:42

kan je dan misschien ook aangeven waaróm die dominee homoseksualiteit zo'n topzonde vindt? het komt namelijk nogal onbijbels op me over...

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 06 sep 2004 16:55

Cisca schreef:homo of hetero zijn is een geaardheid, dus een gevoelskwestie.

Cisca, volgens mij heeft Markie het over de uitleving van die geaardheid.
En niet over de geaardheid op zich.
Ik laat het aan jouw creativiteit over om laten we zeggen eens 5 geaardheden te bedenken waarvan de uitleving wel degelijk iets met goed of kwaad, zonde of geen zonde te maken heeft.
Zodoende kan ik me niet vinden in je redenatie.
Zeg dan gewoon dat je het niet met m eens bent en onderbouw je verhaal.

Gaan we op de persoon spelen? Lijkt me niet het meest verstandig. Wel het meest makkelijk.
Maar laat ik van het positieve uitgaan en denken dat je het positief bedoelt.
[edit]stukje wat uitging van het negatieve[/edit]
Laatst gewijzigd door Night op 06 sep 2004 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 06 sep 2004 17:07

Cisca schreef:Markie schreef:

homo of hetero zijn is een geaardheid, dus een gevoelskwestie.

Heb liever niets dan zo'n kinderachtig onderschriftje met van die irriterende bewegende stripplaatjes.

Dat moest te eerste verboden worden op een forum als dit.Vreselijk irritant!

Je bewering raakt trouwens ook kant noch wal.Je gilt iets maar weet zelf niet wat.

Night zei het ook al, ik heb het over in praktijk brengen van een geaardheid.Dat is de zonde.Niet de geaardheid zelf.
Duidelijk?

Reageer dan ook inhoudelijk in t vervolg, en kom met echte argumenten, en niet met domme opmerkingen over mijn onderschrift.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 06 sep 2004 17:16

Socrates schreef:kan je dan misschien ook aangeven waaróm die dominee homoseksualiteit zo'n topzonde vindt? het komt namelijk nogal onbijbels op me over...

De dominee baseert zijn preek op dingen die de bijbel verteld.De bijbel zegt dat homoseksualiteit een gruwel in Gods oog is.
Moet de dominee het dan volgens jou maar even gaan veranderen zodat het voor meer mensen acceptabel is, óf gewoon preken zoals het er staat en scheve gezichten krijgen van praktiserende homo's?

Is dát dan bijbels?Mensen maar wat vertellen zodat iedereen er mee kan leven?Gewoon dingen gaan verdraaien en uit hun verband rukken?
Lijkt me niet echt ook eigenlijk.

Het gaat er ook niet om wat de dominee vind, maar wat de bijbel erover zegt.Aan je vraag te zien snap je niet goed wát een ds is ook.

Een ds legt uit, in begrijpelijke taal, wat de bijbel ons te vertellen heeft.

Snappie?Dus het is niet iets wat de dominee even zelf verzonnen heeft.

sela

Berichtdoor sela » 06 sep 2004 17:48

Markie schreef:
Socrates schreef:kan je dan misschien ook aangeven waaróm die dominee homoseksualiteit zo'n topzonde vindt? het komt namelijk nogal onbijbels op me over...

De dominee baseert zijn preek [...] zelf verzonnen heeft.

nu ja..
't is maar net welke dominee je hoort.

respect man.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 06 sep 2004 17:50

sela schreef:
Markie schreef:

De dominee baseert zijn preek [...] zelf verzonnen heeft.

nu ja..

respect man.

Wat moet ik met zo'n reactie?

Ik heb respect voor niet praktiserende homo's.

Of wat bedoel je met respect?

Leg uit..

sela

Berichtdoor sela » 06 sep 2004 17:52

nu ja..

respect man.[/quote]

Wat moet ik met zo'n reactie?

Ik heb respect voor niet praktiserende homo's.

Of wat bedoel je met respect?

Leg uit..[/quote]

voor homo's.
wie zijn wij om ze te veroordelen. God heeft met alles z'n bedoeling. ook met praktiserende homo's. God is goed.
en heb je er wel eens aangedacht waar je homo's mee opzadelt als ze niet praktiserend mogen zijn. zij hebben ook liefde en genegenheid nodig.

Terug naar “Archief”