Opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 03 sep 2004 13:13

Even heel erg off-topic!

Soms krijg ik het idee dat vooral "jongeren" vinden dat je als getrouwde niet achter je p.c hoort te zitten surfen of chatten. Voor een man kan/mag het nog net wel. Maar een vrouw is bijna uit de boze.

Hoe vaak ik daar al geen opmerkingen over heb gehad met chat.........

Mijn man weet wat ik doe en heeft er geen problemen mee. We hebben heel verschillende hobby's, ieder het zijne vinden wij.
ja, dat is mijn mening dan he.....

joepie

Berichtdoor joepie » 03 sep 2004 13:43

Je hebt gelijk! Vooral hier op refoweb vinden ze het maar gek. Moet je niet doen? Vragen ze dan?

Maar ik heb nog wel een opvoedkundig probleem.

Stel je dochter krijgt verkering. En je ziet dat er dingen in die relatie gebeuren die niet goed zijn. Je dochter gaat veranderen. En je "weet" dat het geen zuivere koffie is.
Wat doe je dan?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 sep 2004 15:32

Zareb schreef:Tja en ik speelde vroeger met poppen, moest van piet paf poef niets hebben. Maar nu heb ik een een wapenvergunning.

Zo zie je maar wat er van komt als jongens met poppen spelen :?
Dan krijgen ze een soort haat :?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 sep 2004 15:39

joepie schreef:
Stel je dochter krijgt verkering. En je ziet dat er dingen in die relatie gebeuren die niet goed zijn. Je dochter gaat veranderen. En je "weet" dat het geen zuivere koffie is.
Wat doe je dan?

Proberen met haar op het juiste moment te praten.
Maar wel 1 keer, en niet steeds er over doorgaan. Anders wordt het zeuren en gooien ze de bibs tegen de krib, en blijven ze juist bij elkaar, om te bewijzen dat het wel goed is.
Een van mijn zonen heeft eens een jaar verkering gehad met een meisje waar ik het helemaal niet mee eens was.
Ik zag dat hij niet echt gelukkig was. Het meisje kwam ook uit een totaal ander milieu. Antroposofen, en ze gingen naar homeopatische dokters en zo, allemaal dingen waar wij niet van houden.
Ik heb wel 1 keer gepraat, en gezegd dat ik haar niet zo geschikt vond, en haar ouders, dat ik verdrietig was dat haar ouders zo neerbuigend tegen mij deden.
Verder wel geprobeert toch het meisje hartelijk te ontvangen, steeds.
Het is vanzelf kapot gegaan.
Nu heeft hij een heel lief meisje, alweer anderhalf jaar, die is wel okee, wel lief dus, hij is wel erg happy met haar.

Dus ik wil zeggen:
Je kunt het wel 1 keer zeggen hoe je er over denkt, en dat ze altijd bij jou teregt kan als er wat is.
En dan het laten, meestal gaat het dan vanzelf uit.
Als je er teveel tegeningaat, gaan ze "bewijzen" dat ze het wel zogenaamd fijn hebben samen, dus dan blijft het langer aan.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 sep 2004 16:20

Ja, dat hebben we ook gedaan. Maar als je nu weet dat er meer aan de hand is dan alleen maar niet gelukkig zijn? Dat er misbruik aan de hand is? Moet je ze dan ook maar laten gaan en hopen dat ze inderdaad eens bij jou komen. Ook al zegt ze dat er niks is.
Maar je "weet" als moeder dat er wel iets is.

Kijk in een andere topic wordt ik nogal aangevallen over het feit dat wij het fijn vinden om met de a.s. vriend van onze dochter een gesprek te hebben. Ze vinden dat die dochter het gewoon maar zelf moet uitmaken of ze wel of geen verekering met iemand neemt.

Maar als je nu een hele slechte ervaring daarmee hebt, en heus wel weet dat je dat ook niet voor kunt zijn met wel een gesprek, maar dat je daarmee wel in ieder geval de relatie gelijk open hebt, wat zou daar dan eigenlijk mis mee zijn? Is dat dan bemoeizucht, of ben je dan te beschermend?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 sep 2004 16:36

Nee, ik vind dat je wel degelijk met je kind moet praten als je weet dat er iets goed mis is.
Ik denk zelfs dat het je plicht is.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 sep 2004 16:43

Toch is dat best moeilijk. Als het kind aangeeft dat er niets aan de hand is. Maar achteraf blijkt dat ze bedreigd werd.
Wanneer moet je dus stoppen en wanneer moet je doorgaan met door vragen. Ik zeg weleens: kleine kinderen kleine zorgen grote kinderen grote zorgen. En soms is dat dus ook echt zo.
Om toch je kinderen los te laten maar ze ook weer niet te laten verzuipen is namelijk helemaal niet zo makkelijk als het soms lijkt.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 sep 2004 17:35

Hoe oud is ze dan?

joepie

Berichtdoor joepie » 03 sep 2004 18:03

Toen het speelde 16.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 sep 2004 12:19

joepie schreef:Toen het speelde 16.

Dus nu is alles weer okee?

Maar bij een kind van 16 is het zeker je PLICHT om haar goed in de gaten te houden en haar te begeleiden. Wat dacht je? Juist dan zijn ze op een zeer kwetsbare leeftijd.
Als het om iemand van 20 gaat is het weer een ander verhaal........... maar zelfs dan kan je ze waarschuwen.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 sep 2004 13:46

Ja waarschuwen kun je. Maar als het kind het blijft ontkennen dan zit je toch mooi als ouders.
Je kunt dan toch moeilijk de gozer de laan uit sturen.
Uiteindelijk hebben wij dat wel gedaan en bleek onze angst waarheid. Maar toch kregen wij daar verwijten over.
En ja, het gaat nu beter met haar, al blijft dat wel een litteken.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 sep 2004 15:03

joepie schreef:En ja, het gaat nu beter met haar, al blijft dat wel een litteken.

Ja, maar dat heeft bijna iedereen van het leven. En ze zal niet voor de 2de keer in zoiets trappen......... een ezel stoot zich in t algemeen, niet 2 keer aan dezelfde steen.............

joepie

Berichtdoor joepie » 06 sep 2004 07:48

Of ze houd alle jongens ver op een afstand..... Dan overkomt het je in ieder geval nooit meer.
Maar blijft een lastig vraagstuk.
Wanneer wel en wanneer is het niet bemoeizucht van de ouders.
Wat zeg je wel en wat niet. Tot welke leeftijd kun je nog zeggen dat je op die vriend/vriendin geen prijs steld omdat je denkt dat die niet goed voor haar/hem is.
Het gevaar wat er dan inderdaad in zit is dat ze die persoon juist stiekum gaan zien en om te "bewijzen" dat het wel wat is juist hun eigen ongenoegen erover naar de achtergrond duwen. Want die negatieve gevoelens komen dan doordat die ouders hem/haar niet goedkeuren.
Heb dat gezien bij twee van mijn dochters, waarbij de ouders van de andere partij onze dochters niet goed geneog vonden voor hun zoon.
En vervolgens zeer gemeen aanrdig deden als ze erbij waren maar achter hun rug met hun zoon erover hadden hoe vervelend, of hoe dom ze dan wel niet was.
Dus het blijft moeilijk... :wink:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 sep 2004 09:32

Nou, ik probeer me er niet al te veel mee te bemoeien. Maar mijn kids zijn ouder, dus dat is denk ik anders. ik vind bv dat de vriendin van mijn oudste uit een asociaal nest komt, maar ik ga daar toch niet steeds over zeuren. ik heb wel eens gezegd dat ik het niet eens ben met hoe haar moeder en moederes vriend is, maar verder niet. Meestal lossen ze het zelf wel op. Niemand is perfect, en de ideale schoonzoon of dochter, heb je soms, maar niet altijd. Dus ik maak mij er eigenlijk niet druk over.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 06 sep 2004 10:05

Het lijkt mij ook inderdaad erg moeilijk als je kind met iemand verkering heeft waar je geen goed gevoel bij hebt. Heb gelukkig nog geen ervaring met die dingen.

Heb bijv. wel gemerkt dat toen mijn zwagers (de broers van mijn man dus) verkering kregen mijn schoonmoeder allemaal leeuwen en beren zag en nu ze getrouwd zijn, (en vooral sinds ze kinderen hebben!!) alles koek en ei is. Zo voelde ik dat zelf ook, helaas.

We hadden paar maanden verkering zei mijn schoonmoeder tegen hem: "Je bent de laatste maanden zo veranderd in je nadeel, je bent altijd mijn favoriete kind geweest, maar nu niet meer". Zoiets hoort een moeder toch helemaal niet te zeggen, zeker niet als er nog andere kinderen bij zitten?

Ik geloof ook wel, dat als je als ouder er steeds op hamert dat je beter niet met diegene verkering kan hebben het juist de andere kant op gaat. Maar als je echt vermoedens hebt dat het helemaal "fout" zit, dan is het heel erg moeilijk. Vooral als je dochter helemaal in de ban van zo iemand is. (Loverboy??????????)
ja, dat is mijn mening dan he.....

Terug naar “Archief”