Homos in de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Koffie

Berichtdoor Koffie » 05 sep 2004 19:25

Lalage schreef:Weet je wat ik nou niet snap he... Ik denk dat alle christen-homo's worstel(d)en met hoe ze met hun geaardheid om moeten gaan. Maar waarom komt de ene dan tot de zo moeilijke weg van het alleen leven, zonder relatie, en de ander komt tot de conclusie dat het wel mag van God? Horen die mensen dan verschillende dingen van God? Of luistert de ene persoon beter naar Hem dan de andere?

(natuurlijk zou je dit in meer kwesties kunnen vragen, maar hierbij gaat het om iets wat wel levensbepalend is)

ik denk dat dit met interpetatie van bijbelteksten te maken heeft, de een komt na alle argumenten op een rijtje gezet te hebben tot de conclusie dat het mag en de ander niet. Even als dat er vele scheuringen zijn in kerken door andere interpetaties.
Het is al een heel verschil als je als baptist bent opgevoed of in de gereformeerde gemeente in Nederland, ook met betrekking tot homoseksualiteit, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik ook nu ik al lange tijd voor een homorelatie heb gekozen dit een gebedszaak is en zal blijven. En als ik door God er op gewezen zal worden dat mijn weg verkeerd is hoop ik dat ik de kracht zal ontvangen om de praktizerende weg achter me te laten en een leven zal hebben zonder een relatie.

Phryxus
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phryxus » 05 sep 2004 19:43

superpotje schreef:ik denk dat dit met interpetatie van bijbelteksten te maken heeft, de een komt na alle argumenten op een rijtje gezet te hebben tot de conclusie dat het mag en de ander niet.

Zoals ik al zei. :mrgreen:
Wil jij het kruisje zijn op mijn schatkaart?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 sep 2004 20:40

Superpotje: respect!
Echt goed dat je nog steeds open staat voor Gods stem, dat je het ook zult accepteren als 't toch niet goed blijkt te zijn. Dat vind ik echt sterk. Maar aan de andere kant: denk je dat dat zou kunnen? En zo ja, ben je dan niet vreselijk bang dat je ooit toch de andere kant op gestuurd wordt? Op een gegeven moment wil je toch tegen je partner kunnen zeggen: ik ga voor jou, mijn hele leven, altijd, net zoals een heterostel dat tegen elkaar wil zeggen.

Alvast bedankt dat je jouw gedachten en ideeen hierover met ons wil delen!

Koffie

Berichtdoor Koffie » 05 sep 2004 21:20

Lalage schreef:Superpotje: respect!
Echt goed dat je nog steeds open staat voor Gods stem, dat je het ook zult accepteren als 't toch niet goed blijkt te zijn. Dat vind ik echt sterk. Maar aan de andere kant: denk je dat dat zou kunnen? En zo ja, ben je dan niet vreselijk bang dat je ooit toch de andere kant op gestuurd wordt? Op een gegeven moment wil je toch tegen je partner kunnen zeggen: ik ga voor jou, mijn hele leven, altijd, net zoals een heterostel dat tegen elkaar wil zeggen.

Alvast bedankt dat je jouw gedachten en ideeen hierover met ons wil delen!

thanks lalage
Ik denk dat er een kans is dat ik door God terug geroepen wordt vooral omdat de bijbel in principe zwijgt over een homorelatie op basis van trouw en liefde. I
k bedoel ik kan het ook naar mijn eigen hand zetten, en daar kan ik nu nog zo mee worstelen. En mijn partner is zelf ook gelovig(ook refoweb) en weet dit ook van me. En ik denk dat vooral de eerste maanden van mijn relatie vol van strijd zijn.
En ik zou dolgraag altijd voor haar willen gaan... maar als God ingrijpt... dat gaat toch om het eeuwige leven??? Dat is zo veel meer waard als het leven op aarde. Wat ik daarnaast met heel mijn hart hoop is dat als God bij mij ingrijpt dat Hij dat ook op Zijn tijd bij mijn vriendin doet... zodat we samen kunnen vechten tegen de gevoelens.

En zo probeer ik verder te gaan, en daarom kan ik het zo moeilijk vinden als mensen me als walgelijk bestempelen... omdat het bij mij een gebedszaak is geworden en niet dat ik er zo maar er op los leef.

dingo

Berichtdoor dingo » 05 sep 2004 21:48

superpotje schreef:thanks lalage
Ik denk dat er een kans is dat ik door God terug geroepen wordt vooral omdat de bijbel in principe zwijgt over een homorelatie op basis van trouw en liefde. I
k bedoel ik kan het ook naar mijn eigen hand zetten, en daar kan ik nu nog zo mee worstelen. En mijn partner is zelf ook gelovig(ook refoweb) en weet dit ook van me. En ik denk dat vooral de eerste maanden van mijn relatie vol van strijd zijn.
En ik zou dolgraag altijd voor haar willen gaan... maar als God ingrijpt... dat gaat toch om het eeuwige leven??? Dat is zo veel meer waard als het leven op aarde. Wat ik daarnaast met heel mijn hart hoop is dat als God bij mij ingrijpt dat Hij dat ook op Zijn tijd bij mijn vriendin doet... zodat we samen kunnen vechten tegen de gevoelens.

En zo probeer ik verder te gaan, en daarom kan ik het zo moeilijk vinden als mensen me als walgelijk bestempelen... omdat het bij mij een gebedszaak is geworden en niet dat ik er zo maar er op los leef.

Dat laatste is ook raar, wat is er walgelijk aan oprechte liefde? Maar zonder te pretenderen HET antwoord te weten op de vraag hoe God naar homofilie kijkt denk ik wel dat als Hij Paulus in Cor 7 laat schrijven:
8 Maar tot de ongehuwden en de weduwen zeg ik: Het is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik.
9 Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

In hoeverre geldt dat alleen voor hetero-relaties? En dan heb ik het niet over promiscue homofiele mannen en vrouwen maar over een monogame relatie waar jij voor wil kiezen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 sep 2004 22:07

dingo: bedoel je dat homo's die zich niet kunnen beheersen dan maar een relatie aan moeten gaan? en dat hetero's alleen een relatie aan moeten gaan als ze zich niet kunnen beheersen?

Weet je, ik vind dat lastig hoor. Vrijdag nog hoorde ik het vrijgemaakte ;) huwelijksformulier en daarin staat wel duidelijk dat God de mens zo heeft geschapen dat hij behoefte heeft aan een levenspartner. Hierin lijkt de bijbel dus tegenstrijdig. Ik kan me best beheersen, nouja in ieder geval zonder seks leven (doe ik nu toch ook) en leven zonder liefdesrelatie zou ook best lukken. Maar wat is dan Gods bedoeling? Dat we in paren leven of niet? Het lijkt nu net alsof de zwakken trouwen en de sterken niet. Nou dat lijkt me dus niet helemaal waar, een relatie kost ook veel energie enzo.

Ik hoop dat we niet te erg afdwalen van het onderwerp, ik laat mijn gedachten zo even gaan.

dingo

Berichtdoor dingo » 05 sep 2004 23:03

Lalage schreef:dingo: bedoel je dat homo's die zich niet kunnen beheersen dan maar een relatie aan moeten gaan? en dat hetero's alleen een relatie aan moeten gaan als ze zich niet kunnen beheersen?

Niet helemaal meer dat je kennelijk op een gegeven moment de minste van 2 kwaden moet kiezen. Dus beter een monogame (homofiele) relatie dan promiscue gedrag.

Lalage schreef:Weet je, ik vind dat lastig hoor. Vrijdag nog hoorde ik het vrijgemaakte ;) huwelijksformulier en daarin staat wel duidelijk dat God de mens zo heeft geschapen dat hij behoefte heeft aan een levenspartner. Hierin lijkt de bijbel dus tegenstrijdig. Ik kan me best beheersen, nouja in ieder geval zonder seks leven (doe ik nu toch ook) en leven zonder liefdesrelatie zou ook best lukken. Maar wat is dan Gods bedoeling? Dat we in paren leven of niet? Het lijkt nu net alsof de zwakken trouwen en de sterken niet. Nou dat lijkt me dus niet helemaal waar, een relatie kost ook veel energie enzo.

Ik hoop dat we niet te erg afdwalen van het onderwerp, ik laat mijn gedachten zo even gaan.

God heeft de mens als sociaal wezen en met sexuele gevoelens geschapen. Daarnaast heeft Hij ze opdracht gegeven de aarde te vervullen door kinderen voort te brengen. Je moet niet vergeten dat als iedereen als Paulus zou zijn, de kerk in 1 generatie uitgestorven zou zijn.

In de wereld van voor de zondeval schiep Hij hen als man en vrouw, dat is dus "normaal". En tja zonder seks leven, als je daaronder alleen de daad verstaat wel. Maar als je naar je vriend kijkt zul je toch wel meer willen dan achter de geraniums zitten denk ik zo, dat hoort er ook bij!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 05 sep 2004 23:30

Lalage schreef:
Ik kan me best beheersen, nouja in ieder geval zonder seks leven (doe ik nu toch ook) en leven zonder liefdesrelatie zou ook best lukken.

Tuurlijk kan dat, zo ziet mijn leven er ook uit, door omstandigheden, ben ik alleen, maar ik had ook liever een partner gehad, die van me hield, en een gezin.
Dat is ook best moeilijk om te accepteren, vooral, als het niet je eigen keus is, maar komt door verregaand manipulerend gedrag van één van je ouders.

Dingo schreef:
Niet helemaal meer dat je kennelijk op een gegeven moment de minste van 2 kwaden moet kiezen. Dus beter een monogame (homofiele)relatie dan promiscue gedrag.

Ben ik het niet helemaal mee eens, ik ben sowieso voor een monogame relatie, dit geldt zowel voor een homo- als hetero relatie.
Voor mij heeft het dus niets te maken met het kiezen uit 2 kwaden.
In beide soort relaties, is het mi de bedoeling dat je voor het leven voor elkaar kiest.

Super,

Ik heb reuze respect voor je, dat je er zo open en eerlijk over kunt, en wilt praten, heel veel sterkte, met de strijd waar je momenteel mee zit.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 05 sep 2004 23:54

Ik heb het afgelopen zondag weer gehoord dus, homofiele mensen zijn niks minder dan hetero's, maar hun praktijken zijn bij de Heere een gruwel.

Ging over Lot die twee engelen op bezoek kreeg die hem kwamen zeggen dat hij weg moest uit Sodom.Dat werd mede verwoest door de praktijken van de bevolking daar, waaronder dus homofilie bedrijven.

Koffie

Berichtdoor Koffie » 06 sep 2004 00:37

Markie schreef:Ik heb het afgelopen zondag weer gehoord dus, homofiele mensen zijn niks minder dan hetero's, maar hun praktijken zijn bij de Heere een gruwel.

Ging over Lot die twee engelen op bezoek kreeg die hem kwamen zeggen dat hij weg moest uit Sodom.Dat werd mede verwoest door de praktijken van de bevolking daar, waaronder dus homofilie bedrijven.

Markie dat over sodom en gomorra gaat over verkrachting tussen twee mannen!!!!
Dat mag je niet vergelijken met homorelatie op basis van trouw en liefde dat is een wereld van verschil....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 sep 2004 01:29

Markie schreef:Ik heb het afgelopen zondag weer gehoord dus, homofiele mensen zijn niks minder dan hetero's, maar hun praktijken zijn bij de Heere een gruwel.

Waarmee je dus eigenlijk alsnog zegt dat ze minder zijn.. de praktijken van een hoop hetero's zijn de Heere overigens net zo goed een gruwel. :wink:

sela

Berichtdoor sela » 06 sep 2004 07:35

Aragorn schreef:

Waarmee je dus eigenlijk alsnog zegt dat ze minder zijn.. de praktijken van een hoop hetero's zijn de Heere overigens net zo goed een gruwel. :wink:

nou, helemaal mee eens..

staat er niet ergens in het nieuwe testament dat de 1 over een bepaalde kwestie wel wel vrijmoedigheid kan hebben en een ander niet.. en dat dat naast elkaar kan bestaan.

ik vraag me weleens af.. zijn we eigenlijk niet heel egoistisch dat we, als hetero's, homo's geen liefde en geluk gunnen...
we kunnen ze veroordelen. maar doorgronden we wel genoeg welke moeilijkheden ze meemaken. is het niet wat kort door de bocht om ze bijbelteksten terecht te wijzen.
kunnen we wel zomaar stelling nemen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 sep 2004 08:11

superpotje schreef:

Markie dat over sodom en gomorra gaat over verkrachting tussen twee mannen!!!!
Dat mag je niet vergelijken met homorelatie op basis van trouw en liefde dat is een wereld van verschil....

Volgens mij ging het over mannen die wel getrouwd waren, maar niet aan hun trekken kwamen bij hun vrouw en dan maar vreemd gingen met elkaar. Dat noemen we dus hoererij, net als een man die vreemd gaat met een andere vrouw.

En sela: misschien geldt dat inderdaad wel, dat de ene het wel kan en de andere het niet moet doen...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 06 sep 2004 09:42

sela schreef:ik vraag me weleens af.. zijn we eigenlijk niet heel egoistisch dat we, als hetero's, homo's geen liefde en geluk gunnen...
we kunnen ze veroordelen. maar doorgronden we wel genoeg welke moeilijkheden ze meemaken. is het niet wat kort door de bocht om ze bijbelteksten terecht te wijzen.
kunnen we wel zomaar stelling nemen?

Is een goede stellingname denk ik. het grootste deel van de seculiere heterowereld heeft geen flauw benul van de moeilijkheden van homo's en lesbienes. En in de refo-wereld nog minder.
Kijk maar naar de reactie van Markie. Met een volstrek irrelevante opmerking worden er weer mensen aan de kant gezet.
het sodom verhaal, overigens zijn tot aan het eind van 18de eeuw in ons land nog "sodomieten" op de meest gruwelijke wijze ter dood gebracht, heeft niet te maken met een homoseksuele relatie in liefde en trouw.
Hier komt ook de term "mietjes" vandaan, welke ik op dit forum nog wel eens zie langs komen.

Het is een goede zaak dat er over de homoseksualiteit word gesproken, maar kijk svp uit dat je geen mensen beschadigd die hier mee worstelen. Lees de postings van Bookman op pagina 1 nog eens.

Superpotje. Ik wens je veel geluk in je relatie. Als je samen kunt liefhebben maar ook samen kunt bidden, dan zal Hij je niet in de onzekerheid laten staan.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 06 sep 2004 13:27

Het is overigens allerminst zeker dat het hele verhaal van Sodom en Gomorra ook maar íéts met homoseksualiteit te maken heeft. Dat is uit de Bijbelteksten niet op te maken; het woordje 'bekennen' dat hier wordt gebruikt, en vooral het oorspronkelijke woord hebben een veel ruimere betekenis dan de seksuele die te pas en te onpas naar voren wordt gehaald.
Het lijkt er meer op dat deze tekst voor het karretje gespannen is van de homohaters-lobby :|

Terug naar “Archief”