Invincible schreef:Klaas schreef:Hoi Sam,
Jouw verhaal roept bij mij vooral de vraag op waarom we niet van Jezus lezen dat Hij doopte. Enig idee?
Klaas
Verrassing!! :wink:
Johannes 3:22] Na dezen kwam Jezus en Zijn discipelen in het land van Judea, en onthield Zich aldaar met hen,
en doopte.
23] En Johannes doopte ook in Enon bij Salim, dewijl aldaar vele wateren waren; en zij kwamen daar, en werden gedoopt.
[
Edit: foutje :? ]
Johannes 4:1] Als dan de Heere verstond, dat de Farizeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes;
2] (
Hoewel Jezus zelf niet doopte, maar Zijn discipelen)
Hoezo is dit ingewikkeld? Ik vraag mij eerder af waarom de regel in Joh.4:2 tussen haken staat. Meestal wijst dit op omstreden tekstdelen die in belangrijke oude handschriften bijvoorbeeld niet voorkomen, maar zelfs als dit inderdaad om een genuine tekst gaat moet men niet vergeten dat talmidiem (leerlingen) vaak dingen deden op gezag van (in naam van) hun rabbi - zo ook hier die van Jesjoea. Elders zegt Hij:
Die u ontvangt, ontvangt Mij; en die Mij ontvangt, ontvangt Hem, Die Mij gezonden heeft. (Matth.10:40)
en
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo Ik iemand zend, wie die ontvangt, die ontvangt Mij, en wie Mij ontvangt, die ontvangt Hem, Die Mij gezonden heeft. (13:20)
Dit gelezen hebbende: maakt het dan uit of Hijzelf doopte, of dat zijn leerlingen dat op Zijn gezag deden, zodat het gold alsof Hij het zelf had gedaan?
We zien dit ook met Mosjeh. Het volk werd door HASJEM gered uit Egypte, elders staat weer Mosjeh.
Sam