Doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 04 sep 2004 13:29

Klaas schreef:Hoi Sam,

Jouw verhaal roept bij mij vooral de vraag op waarom we niet van Jezus lezen dat Hij doopte. Enig idee?

Klaas

Verrassing!! :wink:

Johannes 3:
22] Na dezen kwam Jezus en Zijn discipelen in het land van Judea, en onthield Zich aldaar met hen, en doopte.
23] En Johannes doopte ook in Enon bij Salim, dewijl aldaar vele wateren waren; en zij kwamen daar, en werden gedoopt.

[Edit: foutje :? ]
Johannes 4:
1] Als dan de Heere verstond, dat de Farizeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes;
2] (Hoewel Jezus zelf niet doopte, maar Zijn discipelen)
..

Gebruikersavatar
Taytelbaum
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 okt 2003 13:09

Berichtdoor Taytelbaum » 04 sep 2004 21:05

Invincible schreef:
Klaas schreef:Hoi Sam,

Jouw verhaal roept bij mij vooral de vraag op waarom we niet van Jezus lezen dat Hij doopte. Enig idee?

Klaas

Verrassing!! :wink:

Johannes 3:
22] Na dezen kwam Jezus en Zijn discipelen in het land van Judea, en onthield Zich aldaar met hen, en doopte.
23] En Johannes doopte ook in Enon bij Salim, dewijl aldaar vele wateren waren; en zij kwamen daar, en werden gedoopt.

[Edit: foutje :? ]

Johannes 4:
1] Als dan de Heere verstond, dat de Farizeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes;
2] (Hoewel Jezus zelf niet doopte, maar Zijn discipelen)

Hoezo is dit ingewikkeld? Ik vraag mij eerder af waarom de regel in Joh.4:2 tussen haken staat. Meestal wijst dit op omstreden tekstdelen die in belangrijke oude handschriften bijvoorbeeld niet voorkomen, maar zelfs als dit inderdaad om een genuine tekst gaat moet men niet vergeten dat talmidiem (leerlingen) vaak dingen deden op gezag van (in naam van) hun rabbi - zo ook hier die van Jesjoea. Elders zegt Hij:
Die u ontvangt, ontvangt Mij; en die Mij ontvangt, ontvangt Hem, Die Mij gezonden heeft. (Matth.10:40)
en
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo Ik iemand zend, wie die ontvangt, die ontvangt Mij, en wie Mij ontvangt, die ontvangt Hem, Die Mij gezonden heeft. (13:20)

Dit gelezen hebbende: maakt het dan uit of Hijzelf doopte, of dat zijn leerlingen dat op Zijn gezag deden, zodat het gold alsof Hij het zelf had gedaan?
We zien dit ook met Mosjeh. Het volk werd door HASJEM gered uit Egypte, elders staat weer Mosjeh.
Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 05 sep 2004 19:46

Ik kan de waterdoop niet helemaal los zien van "werken". Het blijft mensenwerk. (...) Met "(goede) werken" willen we Gods iets bewijzen en dat is etem nou juist.


Ik zie het verband tussen de doop en 'werken' niet. Alleen als de doop gebruikt wordt in de zin van: 'ik ben gedoopt en dus ben ik behouden' zou je er zoiets van kunnen maken. Er zijn, naar mijn beleving, echter maar bar weinig christenen die de doop zo beleven.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten