respect voor ander gelovigen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

respect voor ander gelovigen?

Berichtdoor essieee » 04 sep 2004 15:29

Ik ben zondag erg geschrokken. Ik was in een dienst waar het o.a. over andere soorten geloof ging. Zoals moslims,hindoisme enz..
de ds die sprak beweerde dat we voor dit soort geloof geen respect mogen hebben omdat het (volgens hem) juist leid naar het eeuwig verderf!
ik snap de gedachtengang wel maar dat mag je toch als christen niet preken???Jezus had toch ook respect voor heidenen!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 04 sep 2004 15:59

ach ja ik denk dat je moet kijken naar de betekenis van respect en hoe mensen het zien, want er zijn mensen die respect hebben en daar bedoelen ze mee dat ze het best vinden voor hun, maar er niet achter staan. Andere mensen zien respect als een vergaande omgang met deze mensen en dus betrokkenheid bij standpunten e.d.
Laat je leiden door Hem!

André

Berichtdoor André » 04 sep 2004 23:59

Misschien kun je aan deze predikant vragen wat hij nu precies bedoelt, de meeste predikanten beschikken tegenwoordig over email.

Phryxus
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phryxus » 05 sep 2004 13:29

Nou, ik vind dat je gewoon respect voor iedereen moet hebben. Echt veel anders kan ik hier niet over zeggen. :|

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: respect voor ander gelovigen?

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 sep 2004 15:06

essieee schreef:Ik ben zondag erg geschrokken. Ik was in een dienst waar het o.a. over andere soorten geloof ging. Zoals moslims,hindoisme enz..
de ds die sprak beweerde dat we voor dit soort geloof geen respect mogen hebben omdat het (volgens hem) juist leid naar het eeuwig verderf!
ik snap de gedachtengang wel maar dat mag je toch als christen niet preken???Jezus had toch ook respect voor heidenen!

Heel veel voorgangers zeggen dat. Ik ben het er ook niet mee eens.
Het is goed altijd kritisch te blijven en niet een dominee of voorganger blindelings te volgen...............

EU-25
Verkenner
Verkenner

Re: respect voor ander gelovigen?

Berichtdoor EU-25 » 06 sep 2004 08:18

Mariamagdalena schreef:
Heel veel voorgangers zeggen dat. Ik ben het er ook niet mee eens.
Het is goed altijd kritisch te blijven en niet een dominee of voorganger blindelings te volgen...............

Volledig eens. Alleen in dit geval denk ik toch dat de ds iets zei wat we allemaal vinden. Namelijk dat je geen respect hoeft te hebben voor de godsdiensten zoals Islam etc. Dat staat echter los van het respect wat we allemaal hebben voor mensen die een dergelijke godsdienst aanhangen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 sep 2004 08:39

Je moet niet vervallen in een geloof van alle godsdiensten zijn wel een beetje goed en als zij hun best doen dan komen ze ook wel in de hemel. Ik denk dat de dominee dat bedoelt.

Verder moet je natuurlijk respect hebben voor andersgelovigen. Als we onze vijanden al lief moeten hebben, dan moeten andersdenkende vrienden helemaal onze liefde ontvangen.

caprice

Berichtdoor caprice » 06 sep 2004 09:30

'Het geloof', wordt ook wel eens gebruikt om een bepaalde godsdienst aan te geven. Ik ben het er mee eens dat je daar geen respect voor mag hebben. Staat in Gods Woord niet dat we alle valse godsdiensten moeten weren?

Waar moet je wel respect voor hebben is voor de mens die er achter zit, en voor zijn persoonlijk geloof, ook al is dat nog zo fout.
Het blijven naasten met een ziel voor de eeuwigheid.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 06 sep 2004 09:37

' k respecteer hetgeen zij geloven niet
'k respecteer de mensen zelf wel.

kort maar krachtig, dat is hoe ik hierover denk.
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

caprice

Berichtdoor caprice » 06 sep 2004 10:05

Lindal schreef:' k respecteer hetgeen zij geloven niet
'k respecteer de mensen zelf wel.

kort maar krachtig, dat is hoe ik hierover denk.

Dat is bij mij ook wel zo, je kunt echter in een gesprek bijvoorbeeld niet om persoonlijk geloof heen. Daar moet je wel respect voor tonen.

Phryxus
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phryxus » 06 sep 2004 12:18

Waarom respecteer je niet wat zij geloven?? Zij doet dat toch ook tegenover ons. ](*,)
Wil jij het kruisje zijn op mijn schatkaart?

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 06 sep 2004 12:27

Je kan m.i. wel respecteren dat ze iets anders geloven (persoonlijke overtuiging/geloof), maar niet respecteren wat ze geloven

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 06 sep 2004 14:07

Christus is de enige weg tot zaligheid, dus buiten Hem om kun je niet zalig worden, toch?

Dus kun je respecteren dat iemand buiten Christus is?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 sep 2004 14:16

Deze hele discussie roept een aantal vragen bij me op..

Wat bedoel je precies als je zegt een persoon te respecteren, maar wat diegene gelooft niet? In hoeverre kun je dat scheiden, als je er vanuitgaat dat religie het diepste wezen van een mens raakt?

En wat houdt respecteren eigenlijk precies in? Wat zijn de consequenties van het niet respecteren wat een ander gelooft?

Phryxus
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phryxus » 06 sep 2004 16:07

Ik vind dat je respect hebt voor iemand als je hem/haar waardeerd op de manier zoals ze is.
Ik denk dat je best respect voor mensen kan hebben die niet in Christus geloven ook al ben je het helemaal niet met hem/haar eens.
Wil jij het kruisje zijn op mijn schatkaart?

Terug naar “Archief”