Dit betekent dus hoofdstuk 8 -. stom programmaThedudehimself schreef:In Prediker staat hierover ook wel een gaaf stuk (geloof hoofdstuk.

Moderator: Moderafo's
ik hou van luxe, dus mooie dingen van hele goede kwaliteit. Maar volgens mij bedoelen jullie meer overdaad....Toen moest ik wel even slikken. Ik denk niet dat ik dat zomaar zou kunnen, ik ben niet heel erg materialistisch maar een zekere mate van luxe (zoals een bed om in te slapen) zou ik moeilijk kunnen missen... en ik moet zeggen dat ik me daar best een beetje voor schaam.
in de derde wereldlanden zelf is ook vaak sprake van een topklasse, die de natuurlijke rijkdommen van het land plundert, de maatschappij ontwricht etc. Dit is volgens mij de oorzaak van de meeste armoede.De topklasse in het weste, maar ook in de rijke olie landen heeft zich ten onrechte verrijkt over de ruggen van goedkope arbeiders in de 3e wereld. Zij hebben dus wel echt te veel.
Ontwikkelingshulp is, ondanks de goede bedoelingen, niet meer dan het geven van een fooi
Klaas schreef:Een tijdje terug zijn er door de VN (dacht ik) een aantal rapporten uitgebracht waaruit o.a. bleek dat, wanneer alle rijke landen 0,7% van hun BNP aan ontwikkelingshulp zouden bestende, we de honger en échte armoede de wereld uit zouden kunnen helpen.
Gaat het dan om effectieve hulp? Dat is vaak het probleem. Er is al teveel geld in bodemloze putten gegooid en in de handen van de verkeerde mensen terecht gekomen.
Stelling: Het "rijke" westen heeft helemaal niet te veel, de ontwikkelingslanden hebben gewoon te weinig.
Ik heb op zich geen moeite om het % ontwikkelingshulp op te schroeven, alleen helpt het volgens niet. Er zijn volgens mij veel effectievere vormen van hulp te bedenken.De vraag die we ons als christenen moeten stellen, is volgens mij de vraag of het grote verschil in rijkdom tussen noord en zuid in Gods ogen rechtvaardig is. Vanuit het antwoord op die vraag dienen we vervolgens te handelen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten