Palestijnse kwestie januari 2003

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 14 jan 2003 15:25

Ben ik te provocerend als ik zeg dat je de situatie alleen kan oplossen door een niet-religieuze en afstandelijke houding aan te nemen?
Het valt me namelijk op dat de meeste christenen een pro-Israelisch standpunt hebben omdat er in de bijbel over word gesproken.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 14 jan 2003 16:14

in zekere zin wordt niet een aardse verlossing bedoelt, maar pas straks bij de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.

Toch is er nog een grote verlossing voor het Joodse volk te verwachten voor de terugkomst van Christus op deze aarde.

Ze zijn nog steeds het volk van Gods belofte en daarom draait ook alles om Israel.
Het bijbel verhaal loopt door in onze huidige tijd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jan 2003 16:23

Storyteller,

ik ben van mening dat de oplossing juist ligt in de religieuze sfeer. Enkel wanneer Jood en Palestijn Christen worden, en inzien dat het niet erg is om de minste te zijn, en dat het christelijk geloof betekent dat je ook je vijanden lief moet hebben, is er een mogelijkheid tot vrede.

Zowel het orthodoxe jodendom en de islam roepen op tot haat. En helaas wordt door vele christenen ook gemeend dat geweld een toegestaan middel is om doelen te bereiken...

Green

Berichtdoor Green » 14 jan 2003 17:05

Storyteller schreef:Het valt me namelijk op dat de meeste christenen een pro-Israelisch standpunt hebben omdat er in de bijbel over word gesproken.

Ik ben wel pro-israel, maar niet pro-Sharon. Maar zeker niet pro-arafat en zijn bewegingen. Ik denk ook dat we een afstandelijke en niet religieuze positie in moeten nemen en eerlijk naar de situatie kijken.

Als de Friezen in Zeeland stukken land afpakken gaat het ook niet goed.

Niet dat de Zeeuwen zulke ruziemakers zijn maar toch..... :mrgreen: :mrgreen:

Een eerste stap van israel zal volgens mij toch moeten zijn het opheffen van de nederzettingen in de bezette gebieden.

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 14 jan 2003 18:25

Green schreef:Als de Friezen in Zeeland stukken land afpakken gaat het ook niet goed.

Niet dat de Zeeuwen zulke ruziemakers zijn maar toch..... :mrgreen: :mrgreen:

:lol: de friesen namen kompleet zeeland en nog een stuk van belgie (tot gent en antwerpen) in 688
helaas werden we er weer uitgeknikkert in 689... 8)
leaver dea as slaaf

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 14 jan 2003 20:17

Ik denk dat dit conflict, (in hoeverre je het nog een conflict kunt noemen, noem het maar gewoon oorlog) zal duren tot het einde van alle tijden.
Het staat al voorspeld in openbaringen. De laatste strijd (Openbaring 12 vers 17.) zal zich steeds meer en meer richten op Israel. Totdat God zijn Volk zal verlossen. Ten diepste is het al vanaf het begin van de intocht in kanaan dat Israel wordt geminacht door het midden-oosten en het liefst hebben ze het volk van Jezus weg, weg uit hun midden. De filistijnen streden vroeger al tegen Israel. heel de geschiedenis door is het een en al haat en nijd tegen het volk dat geropen heeft: zijn bloed kome over ons en onze kinderen. hoe het precies af zal lopen met de palestijnen weet ik niet. maar ik geloof vast dat Israel eens verlost zal worden van
de satan. 9hier in de vorm van palestijnen en midden-oosten).

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 14 jan 2003 21:11

JonaGOLD schreef:ik geloof vast dat Israel eens verlost zal worden van

de palestijnen zijn geen lievertjes
maar de israeliers ook niet
ze maken zig bijde schuldig aan tereur daden van grote omvang
en nodeloos bloed vergieten van burgers

als er een satan bestaat en betrokken is in dit gebeuren zit hij bij beide partijen met de vingers in de pap!!
leaver dea as slaaf

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 14 jan 2003 22:40

ik ben bang vor de oorlog
gr connie

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 jan 2003 22:47

Koss schreef:
JonaGOLD schreef:ik geloof vast dat Israel eens verlost zal worden van

de palestijnen zijn geen lievertjes
maar de israeliers ook niet
ze maken zig bijde schuldig aan tereur daden van grote omvang
en nodeloos bloed vergieten van burgers

als er een satan bestaat en betrokken is in dit gebeuren zit hij bij beide partijen met de vingers in de pap!!

Dat laatste daar heb je zeker gelijk in! (Die satan bestaat en heeft veel meer macht dan wij ons voor kunnen stellen).

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 15 jan 2003 00:11

JonaGOLD schreef:Het staat al voorspeld in openbaringen. De laatste strijd (Openbaring 12 vers 17.) zal zich steeds meer en meer richten op Israel. Totdat God zijn Volk zal verlossen.

Ik dacht dat dit tekstgedeelte meer ging over de verlossing van Zijn Volk in de meest brede zin van het woord: kinderen van God, Joden én heidenen.
JonaGOLD schreef:heel de geschiedenis door is het een en al haat en nijd tegen het volk dat geropen heeft: zijn bloed kome over ons en onze kinderen.

Dit mag je zomaar niet zeggen. Daarmee kun je zelfs de holocaust min of meer 'goedkeuren'! De Joden die dat riepen, zij en hun kinderen, zijn gestraft in de ondergang van Jeruzalem (60? na Chr.)
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 15 jan 2003 16:17

70 na Chr.

Ik dacht dat dit tekstgedeelte meer ging over de verlossing van Zijn Volk in de meest brede zin van het woord: kinderen van God, Joden én heidenen

Maar er ligt nog wel duidelijk een belofte voor het Joodse Volk, en doordat zij het evangelie verworpen hebben is het naar de heidenen (ons) gegaan.
Dus dat de wereld nog bestaat, komt omdat het deksel nog verwijderd moet worden van de Joodse harten

Renk

Berichtdoor Renk » 16 jan 2003 06:13

We dwalen af.

Hoe zou de wereld reageren als de rollen omgedraaid waren?

Wie zegt daar zijn mening eens over.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jan 2003 10:55

Renk:
Hoe zou de wereld reageren als de rollen omgedraaid waren?

Ik denk dat als de Palestijnen de Joden zouden onderdrukken, de westerse wereld de Palestijnen op alle mogelijke manieren achter de broek aan zouden zitten. Een gewapend conflict waarbij ook wij betrokken zouden worden zou ik in zo'n geval niet uitsluiten.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jan 2003 13:51

Waarom zou een christen per definitie pro-israel moeten zijn? Ik ben het in ieder geval niet. OOk niet tegen. En ook niet pro-Palestijnen.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 16 jan 2003 13:53

Christenen hebben toch een band met het 'verbondsvolk'?

Terug naar “Archief”