Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leentje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 31 aug 2004 08:05

Mensen ik heb zo is zitten lezen dat jullie het hadden over bijbelstudie's in de GGIN, ik moet toegeven dat ik geen gemeente ken die dat nog hebben maar ook de GGIN hebben cathecisatie's en jeugdverenigingen waarin je ook al je vragen kunt stellen hoor en reken er maar op dat je antwoord krijg :!:

caprice

Berichtdoor caprice » 31 aug 2004 08:36

Pieter schreef:
Men moet het gewoon accepteren, dat de een een ander accent legt dan de ander

Right. En eenieder vervoege zich daar waar hij/zij zich prettig voelt.

Dank u.

Dat hoeft nog niet eens. Ik luister met net zo veel aandacht naar Moerkerken als C. Harinck, en alles wat daartussen ligt, hoor.
Het zijn allemaal knechten van God, en dat de één een ander accent legt dan de ander komt omdat de mens geen computer is die ingeprogrammeerd wordt, maar een mens. MIsschien heeft de ene predikant iets ook wel dieper doorleefd dan de ander waar zijn prediking dan door getekend is. Denk maar aan wat W. á Brakel schreef (niet letterlijk): de ene wordt diep(er) ingeleid in zijn zondenkennis terwijl de ander meer nadrukkelijk evangelisch getrokken wordt. Elk kind van God is anders (o.a. karakters), maar elke bekeringsweg is hetzelfde: ellende, verlossing en dankbaarheid.
Net zoals de schrijvers van de Bijbel die elk weer een verschillende schrijfstijl hadden.

Ik vind het gewoon jammer dat er onderscheid wordt gemaakt tussen 'lichte' en 'zware' GG-dominee's. Officieel bestaat dat verschil niet, al kan ten diepste niet ontkend worden dat er een stuk of drie stromingen in de Gereformeerde Gemeente zijn.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 02 sep 2004 08:24

Ik denk dat je niet alle dominees van de GG over 1 kam kunt scheren. Ik hoop het dat het allemaal alleen maar te maken heeft met het verschil in zondekennis. Soms kan ik niet begrijpen dat sommige dominees bij elkaar in hetzelfde kerkverband kunnen zitten. Qua wat ze preken zijn ze dan zo totaal verschillend.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 sep 2004 09:16

Pieter Bel schreef:Soms kan ik niet begrijpen dat sommige dominees bij elkaar in hetzelfde kerkverband kunnen zitten. Qua wat ze preken zijn ze dan zo totaal verschillend.

Ze preken allemaal de boodschap van vrije genade.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 sep 2004 10:25

Pieter Bel schreef:Ik denk dat je niet alle dominees van de GG over 1 kam kunt scheren. Ik hoop het dat het allemaal alleen maar te maken heeft met het verschil in zondekennis. Soms kan ik niet begrijpen dat sommige dominees bij elkaar in hetzelfde kerkverband kunnen zitten. Qua wat ze preken zijn ze dan zo totaal verschillend.

Wees blij dat ze daar zelf nog niet achter zijn gekomen.. 8)

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 02 sep 2004 12:31

I don't know of het wel zo goed is dat ze bij elkaar blijven..... :wink:
Alles heeft meerdere kanten. Het is namelijk zo dat je door lijmpogingen en dergelijke lange tijd bij elkaar kunt blijven leven, met in je achterhoofd dat je het innerlijk niet met elkaar eens bent. De andere kant is dat je in volledige gemoedsrust apart van elkaar gaat leven.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 sep 2004 15:38

Pieter Bel schreef:I don't know of het wel zo goed is dat ze bij elkaar blijven..... :wink:
Alles heeft meerdere kanten. Het is namelijk zo dat je door lijmpogingen en dergelijke lange tijd bij elkaar kunt blijven leven, met in je achterhoofd dat je het innerlijk niet met elkaar eens bent. De andere kant is dat je in volledige gemoedsrust apart van elkaar gaat leven.

Wat bedoel je nou eigenlijk? Dat ze beter kunnen gaan scheuren? Kom op man, dat gaat toch veel te ver. Hoewel er best wel verschillen zijn, pleit ik meer voor een accepteren van accentverschillen. Het is toch veel te makkelijk om te denken: "Okay, we passen niet meer helemaal bij elkaar, dus laten we maar weer een nieuw kerkie beginnen".

Laten we liever samengaan met hersteld hervormd en christelijk gereformeerd, dat trekt mij meer!

Ehm, evt. GGiN er ook bij, moeten ze alleen niet moeilijk gaan doen over dominees als Vreugdenhil en Harinck :wink:
Geen commentaar

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 02 sep 2004 16:53

Helemaal mee eens Motermuis! In plaats van te ruzieen over de verschillen, kunnen we het beter hebben over wat we gemeenschappelijk hebben. En daarbij de verschillen te accepteren, die toch van minder belang zijn.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 02 sep 2004 18:33

Motormuis schreef:
Pieter Bel schreef:I don't know of het wel zo goed is dat ze bij elkaar blijven..... :wink:

Wat bedoel je nou eigenlijk? Dat ze beter kunnen gaan scheuren? Kom op man, dat gaat toch veel te ver. Hoewel er best wel verschillen zijn, pleit ik meer voor een accepteren van accentverschillen. Het is toch veel te makkelijk om te denken: "Okay, we passen niet meer helemaal bij elkaar, dus laten we maar weer een nieuw kerkie beginnen".

Laten we liever samengaan met hersteld hervormd en christelijk gereformeerd, dat trekt mij meer!

Ehm, evt. GGiN er ook bij, moeten ze alleen niet moeilijk gaan doen over dominees als Vreugdenhil en Harinck :wink:

Als we samengaan met welke kerk dan ook, waar gaat het ons dan om
om alles in 1 bos te binden met 1 naam erboven, gaat het daar dan om???

Als we met welke kerk dan ook samen gaan moet er overeenkomsten heel veel overeenkomsten zijn.

En over het samengaan van de Ger Gem met de Chr Geref of Herst Herv
zijn wij het dan helemaal niet eens, er zijn in de kerkgenootschappen best gemeentes die passen bij de Ger Gem, maar er zijn er meer van niet

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 sep 2004 19:39

wh schreef:
Motormuis schreef:

Als we met welke kerk dan ook samen gaan moet er overeenkomsten heel veel overeenkomsten zijn.

zijn wij het dan helemaal niet eens, er zijn in de kerkgenootschappen best gemeentes die passen bij de Ger Gem, maar er zijn er meer van niet

Ik denk idd dat het weer scheuren gaat opleveren als deze vier kerkverbanden samengaan. Ik denk dat dan uit elk van de vier weer groepen weggaan. Laten we dat voorkomen.
Daarom ben ik zelf er ook persoonlijk op tegen dat de gergem of de christ. ger. bij de hhk komen. Het levert scheuren op en daar schieten we niets mee op.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 sep 2004 19:49

Bovendien is het verschil tussen Ds van Estrik en Ds J Roos ook wel betrekkelijk groot. Ik denk niet dat Ds van Estrik bij Roos in Barneveld op de preekstoel mag staan en ik denk dat van Estrik ook liever niet heeft dat Roos op zijn gymnastiekbank in de sporthal van Goedereede staat.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 02 sep 2004 20:29

japijo schreef:
wh schreef:
Motormuis schreef:

Ik denk idd dat het weer scheuren gaat opleveren als deze vier kerkverbanden samengaan. Ik denk dat dan uit elk van de vier weer groepen weggaan. Laten we dat voorkomen.
Daarom ben ik zelf er ook persoonlijk op tegen dat de gergem of de christ. ger. bij de hhk komen. Het levert scheuren op en daar schieten we niets mee op.

Precies en trouwens hoe kan de Hert. Herv. nu samen gaan met de `afgescheidene Ger. Gem`. :wink:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 sep 2004 21:25

wh schreef:Precies en trouwens hoe kan de Hert. Herv. nu samen gaan met de `afgescheidene Ger. Gem`. :wink:

O in pricipe zal het best kunnen. Ik denk dat ds Vreugdenhil er geen bezwaar in ziet, maar ds Mouw zal zijn hoofd schudden en hersteld gergem worden denk ik.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 03 sep 2004 07:21

Hmm, de wil om 1 te worden is niet echt aanwezig bij Japijo en Wh, jammor :shock:

Als iedereen gelijk leeuwen en beren ziet, dan is er niks mogelijk. Ik zou wel willen samengaan (als gergemmer) met hervormd en christelijk gereformeerd. En vervolgens wel accepteren dat er verschillen zijn.

DAAR ONTBREEKT HET AAN BINNEN DE GEREFORMEERDE GEZINDTE!!!

Men lijkt soms meer bezig met het bewaren van "de zuivere waarheid", dan dat men bezig is God groot te maken en het over Christus te hebben.
Geen commentaar

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 03 sep 2004 12:55

We kunnen ook vragen of we met de islamieten kunnen samengaan. Ook met die hebben we best wel wat gemeenschappelijke dingen. Misschien kunnen we daarna weer proberen om de boedhisten te benaderen. Zo komen we tenminste tot een eensgezinde en 1 grote wereldgodsdienst.

Terug naar “Archief”