Harry Potter...deel 2?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 15 jan 2003 22:31

janneke schreef:
Lotte schreef: Ik denk toch dat satan hier hard aan meewerkt!

Vraagje..Ben jij, nadat je tot deze mening kwam, (wat dus ook bij wijze van al bij het 2e boek kan zijn geweest) ook gestopt met het lezen/kijken van HP?

moet dat dan ?
zo ja waarom ?
en waar staat er in de bijbel dat je geen fantasy verhaalen mag lezen ??
leaver dea as slaaf

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 16 jan 2003 08:18

Aan wie vraag ik dat nou Koss? Niet aan jou dacht ik!

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 16 jan 2003 16:11

Dat een jongentje helemaal in de film HP op gaat en HP speelt en weet ik veel allemaal, daarmee bewijs je dat dat jongetje niet tegen HP kon, niet dat het occult en fout is ofzo. Waarom heeft nog niemand uitgelegd waarom een film waar een beetje in getoverd word op heel kinderachtige wijze occult is? Behalve dan dat er steeds gezegd wordt dat het dat is en dat occult gevaarlijk is dus HP slecht. Wat heb ik daar nou aan?
En Connie, wat heb ik er aan als jij zegt HP is toch maar occult en slecht en als je in God gelooft kijk je daar niet naar. Ten eerste leg je niet uit wat er occult aan is, ten tweede niet waarom het slecht is.

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 16 jan 2003 17:32

janneke schreef:Aan wie vraag ik dat nou Koss? Niet aan jou dacht ik!

ach het is een open forum dus neem ik aan dat iedereen mag reageren

maar mijn vraag staat nogsteeds onbeantwoord

waar staat er in de bijbel dat je geen fantasy verhaalen mag lezen ??
leaver dea as slaaf

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 16 jan 2003 17:38

rutgernation schreef: Waarom heeft nog niemand uitgelegd waarom een film waar een beetje in getoverd word op heel kinderachtige wijze occult is? Behalve dan dat er steeds gezegd wordt dat het dat is en dat occult gevaarlijk is dus HP slecht. Wat heb ik daar nou aan?

dat is een hele goede vraag
ik ken ook genoeg kids die hier op de buurt soldaatje spelen
dat hebben ze ook van de buis
en bij soldaatje spelen is het doel om zoveel tegenstanders dood te schieten
daar zie ik meer gevaar in dan in de potter films
want in de potter films word er nog tegen het kwaat gestreden
en de kwade overwonnen

das wel wat anders dan spelent leren mensen dood te schietten
leaver dea as slaaf

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jan 2003 17:41

Koss schreef:waar staat er in de bijbel dat je geen fantasy verhaalen mag lezen ??

ok, hier zal ik dan maar even op reageren:

laat ik voorop stellen dat ik niets van harry potter weet, dan van horen zeggen, en daar zal ik het dan ook maar niet over hebben. Ik denk niet dat het lezen van fantasy-verhalen op zich verkeerd is. hierin wordt ik gesteund door waarde C.S. Lewis, die ze zelfs schreef (reclame: wil je verantwoorde fantasy, lees de trilogie van lewis). wel raadde lewis zijn boeken af voor kinderen, omdat hij wist dat het voor kinderen nogal eens lastig kan zijn werkelijkheid en fantasy uit elkaar te houden. (dit geldt dan niet voor alle kinderen, maar toch zeker wel voor een aantal).

in hoeverre HP occult is zou ik niet durven zeggen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 16 jan 2003 18:08

Napoleon schreef:in hoeverre HP occult is zou ik niet durven zeggen.

ach er staan meer occulte dingen in de bijbel dan in alle 4 harry p. boekken zamen
dus dat valt reuze mee :-)

ik snap niet echt waarom er zoveel drukte word gemaakt over harry p.
want als ik de boekken opzoek in de boekhandel moet ik tog echt op de afdeling fantasy zijn
overal is duidelijk aangegeven dat het on fantasy verhaalen gaat
als ze het als waar gebeurt of op waar gebeurde feiten zouden willen verkopen zou het een heel ander verhaal zijn

en daarbij
waarom zoveel drukte om harry p.
en niet om lord of the rings
of the never ending story
of labirint
of een van de andere fantasy films en boekken die net zoveel magie bevatten ?
leaver dea as slaaf

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 17 jan 2003 05:28

Over die andere dingen is ook veel discussie Koss. het ging hier alleeen om Potter wat niet betekent dat de anderen zo maar geodgekeud worden.

Ik vond nog een artikel over Christenen en Potter.
Hier een gedeelte eruit

Een veelvoorkomende klacht op Rowling is namelijk dat haar boeken een ernstige gelijkenis vertonen met het werk van Dahl. De Noors/Britse kinderboekenschrijver wordt door de critici onder andere beticht van: antisemitisme, vrouwonvriendelijkheid, grimmige humeuren en een sadistische thematiek. Heksen, reuzen, toverkinderen en magische perziken hebben hem echter niet het stempel "occultistisch" bezorgd. Zelf verwoordt hij de wreedheid uit zijn werken als een respons op de nutteloze, wrede zaken die de wereld beheersen. Zou Rowling haar boeken niet vanuit eenzelfde gedachte kunnen hebben geschreven? Waarom toch die hedendaagse verwerping van auteurs van toverrijke kinderboeken als de Harry Potter boeken?

Matzken, directeur van Bijbel & Onderwijs, meldt dat kinderen naar aanleiding van deze boeken geesten gingen oproepen, wat hen grote angst aanjoeg. Nienhuis vindt de stelling dat kinderen beter geen satanisten kunnen worden, wellicht verdedigbaar, maar ze stelt hierbij wel de vraag: "Wat als een ouder zijn kind goed begeleidt tijdens het lezen?" Matzken verwerpt de stelling op grond van de Bijbel. Iedere vorm van magie is slecht en gevaarlijk, aangezien tovenaars in G-d's Woord worden vervloekt.

Ds. Jan Ridderbos kijkt hier anders tegenaan. De Bijbel staat vol occultisme, beweert hij, denk maar aan de drie wijzen uit het Oosten, dat waren waarschijnlijk tovenaars en de staf van Mozes veranderde op G-ds bevel in een slang. Het argument dat in Openbaringen alle tovenaars vervloekt worden, wimpelt Ridderbos af als een onjuiste bestudering van de grondtekst. Niet alle theologen zijn de mening toegedaan dat we vertaalde bijbelteksten letterlijk moeten nemen, of dat de tovenarij uit de literatuur moet worden gehaald. Een boycot van boeken vol toverij, zou dus óók een boycot van de Bijbel betekenen, meent Nienhuis.

Ridderbos, predikant te Haren, hield een heuse Harry Potter kerkdienst in de Groningse gemeente. Hij legt uit: "Praten over geloof is vaak abstract. In verhalen die zo tot de verbeelding spreken zie ik een goede manier om evangelie en boodschap dichter bij de mensen te brengen." De dominee wijst verschillende overeenkomsten aan tussen de Harry Potter boeken en het evangelie. Ter illustratie: De gelijknamige hoofdpersoon uit Harry Potter draagt een onzichtbaar teken op zijn voorhoofd, net als gedoopte kinderen. Mijns bedunkens is hier tal van tegenwerpingen in te brengen.

Rowling slaat de plank mis door kinderen wijs te maken dat er een "goede" witte magie is, en een "slechte" zwarte magie, schrijft Matzken. Toverkunst is duivelskunst en dus in geen geval goed te praten. Zijn geloofscollega Ridderbos werpt echter tegen dat de tovenaarsleerlingen buiten de schoolpoorten nooit mogen toveren, zo toont zich het ragfijne verschil tussen goed en kwaad juist heel expliciet aan de jeugdige lezertjes. Daarnaast zijn kinderen zich al lezend zeker bewust van het verschil tussen realiteit en fantasie.

Ik kan me niet achter ds. Ridderbos scharen, hoe goed zijn visie ook is ingepakt, hij geeft op deze manier de duivel een kans om in het evangelie te tornen en het is m.i. juist van cruciaal belang dat het onderscheid tussen wat van de Heer is en wat van satan is, duidelijk wordt getoond aan kwetsbare, jonge kinderen die in hun exploratie toch ontvankelijk zijn voor alles wat de fantasie - en daarmee samenhangend, de magie - behelst.

De duistere kanten zijn naar ik denk niet "toevallig". Een van de voorbeelden die ik wil aanhalen is een onrechtvaardige doodstraf, waarvan het vonnis op 6 juni bij zonsondergang wordt geveld, om exact 6 uur. De oplettende lezer haalt direct de code 6-6-6 uit de verkregen informatie: zesde maand, zesde dag, zesde uur. Daarnaast valt ook de verjaardag van de heer Nicolas Flamel bijzonder op, hij zal zijn 666 verjaardag vieren en daarna overlijden. Deze Flamel is een "goede" tovenaar. De antichrist zal bij zijn komst ook eerst het attributief “goed” dragen, maar uiteindelijk zal blijken dat hij slecht is, precies zoals dit bij de tovenaar het geval is. Rowen wilt ons middels Flamel laten geloven dat het teken 666 niet slecht is, maar goed terwijl de Bijbel ons juist waarschuwt en het tegenovergestelde aanduidt!
De (christelijke) lezer blijft met de vraag: “Waarom wordt Flamel 666 jaar, waarom geen andere uiterst hoge, niet realistische leeftijd?” In de boekverfilming is te zien dat men door een muur gaat, die met de handen in de vorm van een code, moet worden geopend. De code vormt een pentagram en dat werpt een nieuwe vraag op: ”Waarom een pentagram en niet een non-sense code?“
Een andere occulte bijzonderheid is bijvoorbeeld dat levitatie heel gewoon is, zoals dit ook bij sterke occultisten mogelijk is. Vervolgens noem ik u: halloween, braspartijen, omgekeerde uitspraken,
het melden van de Fenix, het bloeddrinken van een eenhoorn... Mij dunkt dat dit absoluut niet te verwaarlozen occulte punten zijn uit de Harry Potter.

De Pottermanie maakt deel uit van een wijdverbreide (jeugd)literaire griezeltraditie, die reeds een aantal jaren een opleving kent. Het griezel- en horrorgenre heeft altijd wel geleefd, maar heden ten dage worden wel opvallend veel van deze boeken "voor jong en oud" uitgebracht. Het hier en nu kent een toenemende vraag naar confrontaties me een andere dementie. Dit valt volgens Van den Hoven te verklaren met het wegvallen van het houvast, dat de traditie en religie voorheen boden. Vanuit deze gedachte kan de werkelijkheid alleen nog als "postmodern" en "ironisch" worden benaderd, waardoor de emotionele kanten worden uitgeschakeld. In deze gedachten doorredenerend, zouden we kunnen zeggen dat religie uit de mode is, dus wie hier een religie aanhangt, is passé! Maar de moderne mens verdrinkt schijnbaar wel in de leegte van het postmoderne leven, daarom verlangt men naar een blik achter of boven de horizon van het menselijk bestaan, meent Van den Hoven. In Harry Potter vindt men een herkenbare fictiefiguur, Harry Brillemans worstelt namelijk net als de moderne mens met zijn identiteit. Harry is een wees die bemerkt dat hij verordineerd is een held te zijn; iets dat hoop en herkenbaarheid kan wekken bij de dolende atheïst.

Het gothic-genre leeft momenteel helemaal op in kunst, mode, muziek en vermaak.De literaire hype rond Potter sluit hier lijnrecht op aan. In die optiek zien we Rowlings verwantschap met de uit de Angelsaksische en Duits (romantische) literatuur bekende gothic novel. In deze boeken wordt de angstaanjagende grens tussen leven en dood opgeroepen in een spookachtig decor. Er zijn ouders die wel degelijk schrikken van de uitwerking van deze romans op hun kroost. "In [...] dit genre wordt vaak een aan het bizarre grenzende verbeelding ingezet om de diepste krochten van de ziel te verkennen," aldus Van den Hoven.

Een interessante en juiste constatering doet Van den Hoven met de opmerking dat het fantasy- en griezelgenre in Engeland altijd al veel eminente beoefenaars heeft gehad. En juist in Engeland komt weinig kritiek vanuit religieuze kringen, wat wellicht weer logisch te verklaren is, want we moeten zeker in ogenschouw nemen dat de Britten gewend zijn aan een gemengde cultuur van mysterie en religie.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 17 jan 2003 16:36

Hier nog een artikel uit de Trouw.
Hierin komt duidelijk naar voren dat Potter ed geen fantasy is maar wel degelijk invloed heeft en dat de hekserij zich dat ook geod bewust is, En het heerlijk vind op deze manier zieltjes te winnen.

Hekserij / Zien of het witch-gevoel leeft
door Hester Haarsma

Ben je een goede fee of een wicked witch? Heksen zijn in boeken en op televisie niet meer weg te denken. Harry Potter heeft de belangstelling voor toverkunsten flink aangewakkerd. Op die golf drijft het onlangs in Nederland gelanceerde blad Witch mee. Voor tienermeisjes die dolgraag heks willen zijn.

Heksen verkopen weer, maar daarvoor hebben ze een forse uiterlijke verandering moeten ondergaan. De kromme neus is verdwenen, net als de wrat met haartjes erop. De oude gerimpelde vrouw is veranderd in een jong bloempje van hoogtens zestien jaar oud. Toveren kunnen ze nog steeds, al is het maar om verkering te krijgen met die leuke jongen.

Het blad Witch (VNU) springt in op de huidige tijdgeest, vertelt Annemiek van Bakel (marketing). ,,Harry Potter heeft de trend naar het magische gezet. Dit blad is dat ook, maar toch wat concreter.'' Zo leren meisjes in de eerste editie wat voor type heks ze zijn. ,,Sommigen hebben niet eens door dat er toverbloed door hun aderen stroomt, anderen zijn voortdurend in de weer met spannende spreuken en geheime toverdrankjes'', luidt de inleiding van de Witch Test.

In Italië, waar het blad in twee jaar tijd uitgegroeid is tot een maandblad, zijn de onderwerpen serieuzer. ,,Daarin vertellen ze hoe pendelen werkt. Je kunt zelf aan de slag. Ook zat er wierook bij en kwamen de lezers meer te weten over voortekenen'', vertelt Van Bakel. In de Nederlandse editie wordt nog niet gependeld. Niet omdat ze voorzichtig moeten zijn in dit 'duister gebied', zoals de strijders tegen het occulte drs. R.H. Matzken en drs. Bert Dorenbos zullen roepen, maar omdat ze eerst willen kijken of 'het heksengevoel in Nederland leeft'.

,,Het is maar net hoe zwaar je erin gelooft'', zegt Van Bakel. ,,We brengen het redelijk luchtig. Geen banvloek. Ik kan me voorstellen dat kinderen geloven wat ze lezen, maar we schrijven ook niet dat ze op deze manier de waarheid ontdekken. We relativeren behoorlijk.'' In behoudende christelijke kring zal het blad weinig succes oogsten. Daar is Potter een typisch voorbeeld hoezeer de moderne mens voor het occulte vatbaar is. Witch is niet anders: het zal de interesse in het bovennatuurlijke aanwakkeren.

Volgens Van Bakel is het goed dat kinderen zich bewust worden van 'dingen die niet altijd zichtbaar zijn.' Wat wel zichtbaar is, is de reeks 'betoverende boys' in het blad. En dan blijken de jonge heksjes ook aardse verlangens te hebben. ,,Dat je zelf flink wat magische kracht bezit, wist je al. Maar deze vijf fantastische hunks weten ook van wanten. Geef toe: één blik en je heksenhart gaat er aardig hard van tikken.'' En dan blijkt al snel dat Witch niet veel verschilt van het meidenblad Tina dat ook voortdurend op zoek is naar de liefde. Witch doet het weliswaar met een vleugje toverij, want 'ook al vlieg je misschien niet op een bezem en heb je geen zwarte puntmuts op (achterhaald), mensen voelen wel dat er iets 'aparts' aan jou is.' En zie hier: ook de commerciële Witch sluit aan bij de diepe verlangens van jonge tienermeisjes: bijzonder zijn, met of zonder bezemsteel.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 17 jan 2003 16:41

En als je ogen nu nog niet open gingen is he t hop en dat dit artikel de doorslag geeft

http://www.delekkeketel.nl/Extra/nederlandsdagblad.shtml

fragment eruit

Steeds enger. Zo is het door de Schotse schrijfster Joanne Kathleen Rowling ook bedoeld. Dat stelt ze expliciet in interviews. De lijn zal crescendo worden voortgezet in de resterende twee delen van de Potter-serie. Meer angst, meer geweld, rneer seks ook, want Potter ontdekt de meisjes en in De Vuurbeker traden de sensuele Glamorgana’s at op als de sirenes van de komende bedeling.

De tijd dat kritiserende christenen als achterlijke dreuzels konden worden weggezet, is voorbij. De relatie boek en film zal steeds duisterder en beklemmender beelden gaan voortbrengen, zegt ook filmmaatschappij Warner Bros.

Zelfs regisseur Columbus 'waarschuwt’: ,,Als ouders van zevenjarigen zou ik maar oppassen. Maar dat is een averechts werkende boodschap. De kerstfilm concurrentie met de veertigjarige James Bond en de tweede Tolkien is moordend. Harry heeft hype nodig.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 jan 2003 18:31

Janneke vroeg:
Vraagje..Ben jij, nadat je tot deze mening kwam, (wat dus ook bij wijze van al bij het 2e boek kan zijn geweest) ook gestopt met het lezen/kijken van HP?

Nee, want ik was toch wel nieuwsgierig hoe het afliep, en wat er nog meer kwam. erg he?

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 jan 2003 18:40

Tzijn zeer interessante artikelen. Met veel dingen ben ik het eens. Koss ? vraagt zich af, waar het occulte en het gevaar in zit. Dat is wel beantwoord zo denk ik. Ook vind ik een gevaar dat bv Perkamentus de "God"figuur is, Voldemort de "duivel". en zo kan je veel lijnen trekken naar de Bijbel. In de bijbel word waarzeggerij en toverkunst veroordeeld. ook moet je zulke films niet aan 7 jarigen laten zien. het beinvloed hun denkwijze. Op die leeftijd kunnen ze echt nadenken over iets. ze geloven er echt in.
Wat ik ook nog dacht, wat is de meerwaarde hier van voor ons? Bereiken we hier iets mee? Is het noodzakelijk voor ons "zielenheil"? Misschien kunnen we toch beter naar Schindlers List gaan of zo. Echt een film met een boodschap.

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 18 jan 2003 17:31

moppie schreef:Hier nog een artikel uit de Trouw.
Hierin komt duidelijk naar voren dat Potter ed geen fantasy is maar wel degelijk invloed heeft en dat de hekserij zich dat ook geod bewust is, En het heerlijk vind op deze manier zieltjes te winnen.

moppie je weet toch dat ik zulke grote lappen tekst niet kan lezen..
maar hier moet ik toch wel even reageren
want het is nu toch wel algemeen bekent dat vanuit de wicca en hekserij geen drang is om "zieltjes te winnen"
dit is in de hekserij een grote NO NO !!

het blad Witch ben ik bekend mee
en het is niets meer dan een comercieele uitbuiting van de uitgeverij
binnen de hekserij zijn er dan ook zeer wijnige goede woorden te vinden voor dit tienerblad
vooral omdat er strenge regels zijn binnen de hekserij op leeftijd
onder de 18 word binnen de hekserij niet geaksepteerd
en de meeste groepen hebben die leeftijd verhoogt naar 24
het gaat tenslote om priesterschap
en dat is niet geschikt voor tieners !!

dat het blad Witch een bedreiging kan zijn voor tieners ben ik het mee eens
want in harry p zijn er bitter wijnig overeenkomsten met de wicca en de hekserij
maar dit blad wel overeenkomsten die voor kids een gevaar kunnen vormen
leaver dea as slaaf

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 19 jan 2003 00:37

Koss jammer dat je het niet kunt lezen. Do het dan stukkie voor stukkie.

Ik heb hier alleen letterlijk neergezet hoe men er overdenkt. Je kunt bepaalde dingen wel ontkennen of ontkrachten het staat er toch zwart op wit.

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik ben begonnen met alle HP's te lezen, en er steeds meer een afkeer van krijg.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 jan 2003 07:37

Ach weet je waar de duivel nu over in zijn handjes lacht?
Dat mensen een gewoon boek met fantasieverhaal gaan gebruiken om elkaar mee om de oren te slaan. Kijk dat is een kolfje naar zijn hand.
zik heb ze gelezen en ook de lord of de rings en beide vind ik ze gewoon fantasie.
En met je kinderen naar shindlers list gaan zou ik afschuwelijk vinden.
Ik kan er al niet gewoon naar kijken, laat staan kinderen.
Juist omdat het fantasie is kun je je kinderen dat gerust laten lezen en er naar gaan kijken. Pas als het een film is die op waarheid gebaseerd is wordt het moeilijk. Want dat dingen zoals in shindlers list echt gebeurd zijn is toch wel vreselijk. En hoe maak ik ze nu duidelijk dat het niet meer zal gebeuren. Of hoe ik ze dan denk te kunnen beschermen als het wel gebeurd.
Ik las mijn kinderen voor uit W.G. van der Hulst.
Niemand zal zeggen dat daar occulte verhalen in staan.
Maar als ik jullie zo hoor kun je daar beter ook maar niet uit voorlezen.

En de vergelijking dat voldemort de satan zou uitbeelden en Perkamentus God, ach dat werd er ook gezegt van het kaartspel, dat het daarom duivels zou zijn.
Mensen als je iets wilt vinden zul je het altijd vinden,
Alleen al de aandacht die jullie er ondertussen aan gegeven hebben om uit te zoeken of en hoe het nu verkeerd zou zijn is gestolen tijd.
Kijk en dat vind de duivel nu wel mooi.
En koss, al die lappen tekst lees ik ook niet hoor.
mij te veel onzin.

Terug naar “Archief”