joepie schreef:Maar vanaf het moment dat God je schept, is daar ook de geest. Dat is gewoon één. Lichaam en geest. Dus op hetzelfde moment geschapen.
Volledig mee eens, Joepie.
Moderator: Moderafo's
Loezje schreef:bij de lichamelijke dood is de genadetijd voor een mens voorbij en zijn er slechts twee mogelijkheden: de hel of de hemel (ja, het Vaderhuis) en die zij beide voor eeuwig.
Cisca schreef:Ik vind dit toch typisch duiden op reincarnatie, iets waar ik zelf niet in geloof, maar wat ik vroeger in de kerk ook nooit geleerd heb.
Volgens mij leert geen enkele kerk op gereformeerde grondslag dat, dan moet ik me wel heel erg sterk vergissen.
Dus?![]()
Kerken leren per definitie niet de gehele waarheid, omdat die voor een megagroot deel onze pet te boven gaat, én kerken kunnen verkeerde dingen leren, wat wordt bewezen door de onderlinge verschillen in de leer.
Invincible schreef:Loezje schreef:bij de lichamelijke dood is de genadetijd voor een mens voorbij en zijn er slechts twee mogelijkheden: de hel of de hemel (ja, het Vaderhuis) en die zij beide voor eeuwig.
Nee, bij de wederopstanding (zowel gelovige als ongelovige mensen staan op) geeft de hel (Hades) al haar doden terug (Open 20:13). De ongelovige blijft dus niet eeuwig in de hel (Hades). Daarna komt hij terecht in de poel van vuur, waar ook de hel is.
Daarnaast: wat wordt bedoeld met Vaderhuis? Waarom zou dat anders zijn dan het Hemels Paradijs, zoals Aquila suggereert?
surfer schreef:Waar waren wij voor onze geboorte? Bestonden wij toen? Heeft iemand daar herinneringen aan?
Ik denk dat wel vastgesteld kan worden dat wij voor onze geboorte niet bestonden. Bij de conceptie wordt blijkbaar onze 'geest' geboren. Ofwel: voor onze geboorte 'was onze geest dood'.
surfer schreef:]Als we voor onze geboorte niet bestonden, waarom is het dan zo moeilijk om de mogelijkheid te overwegen dat wij na onze dood ook niet meer zullen bestaan?
surfer schreef: De toestand van het niet-bestaan van de geest is een voorkomende toestand, het is verdedigbaar dat wij naar zo'n toestand terug kunnen keren.
Invincible schreef:Ik geloof in een bestaan voor dit leven. Ook de hoogst interessante vraag van G.d aan Job laat dit doorschemeren.
Job 38:4
Waar waart gij, toen Ik de aarde grondde? Geef het te kennen, indien gij kloek van verstand zijt.
Duidelijker nog in de NBG:
Waar waart gij, toen Ik de aarde grondvestte? Vertel het, indien gij inzicht hebt!
Aragorn schreef:Ik heb het ook altijd opgevat als een soort ironische rethorische vraag waar Job vervolgens op moest antwoorden: nergens.
Maar als er redenen zijn om aan te nemen dat wat Invincible zegt waar is vind ik dat ook erg interessant.. Probeer ons te overtuigen!
jas schreef:Aragorn schreef:Ik heb het ook altijd opgevat als een soort ironische rethorische vraag waar Job vervolgens op moest antwoorden: nergens.
Maar als er redenen zijn om aan te nemen dat wat Invincible zegt waar is vind ik dat ook erg interessant.. Probeer ons te overtuigen!
Ik heb altijd moeite met hypotheses die een totaal onschriftuurlijke leer suggereren, je kunt nl. iemand die de Bijbel of delen daarvan verwerpt als zijnde niet het Woord van God, niet vanuit datzelfde Woord overtuigen. Dat moet Gods Geest aan te pas komen en schieten wij mensen volledig te kort. Want al ons schriftuurlijk bewijs kan weerlegd worden met: "ja maar, die bijbel is ook maar door mensen geschreven, etc. etc. "
jas schreef:Aragorn schreef:Ik heb het ook altijd opgevat als een soort ironische rethorische vraag waar Job vervolgens op moest antwoorden: nergens.
Ik heb altijd moeite met hypotheses die een totaal onschriftuurlijke leer suggereren, je kunt nl. iemand die de Bijbel of delen daarvan verwerpt als zijnde niet het Woord van God, niet vanuit datzelfde Woord overtuigen. Dat moet Gods Geest aan te pas komen en schieten wij mensen volledig te kort. Want al ons schriftuurlijk bewijs kan weerlegd worden met: "ja maar, die bijbel is ook maar door mensen geschreven, etc. etc. "
Invincible schreef:Ik geloof in een bestaan voor dit leven. Ook de hoogst interessante vraag van G.d aan Job laat dit doorschemeren.
Job 38:4
Waar waart gij, toen Ik de aarde grondde? Geef het te kennen, indien gij kloek van verstand zijt.
Duidelijker nog in de NBG:
Waar waart gij, toen Ik de aarde grondvestte? Vertel het, indien gij inzicht hebt!
jas schreef:ik denk eerder dat God deze vragen stelde in de trant van: "Wie denk je wel dat je bent Job, dat je Mij gaat vertellen hoe het wel en niet moet, wat Ik wel en wat Ik niet moet doen", God wil Job zijn kleinheid, zijn nietigheid doen inzien.
Loezje schreef:Invincible schreef:Loezje schreef:bij de lichamelijke dood is de genadetijd voor een mens voorbij en zijn er slechts twee mogelijkheden: de hel of de hemel (ja, het Vaderhuis) en die zij beide voor eeuwig.
Nee, bij de wederopstanding (zowel gelovige als ongelovige mensen staan op) geeft de hel (Hades) al haar doden terug (Open 20:13). De ongelovige blijft dus niet eeuwig in de hel (Hades). Daarna komt hij terecht in de poel van vuur, waar ook de hel is.
Daarnaast: wat wordt bedoeld met Vaderhuis? Waarom zou dat anders zijn dan het Hemels Paradijs, zoals Aquila suggereert?
Het klopt dat bij de wederkomst van Christus àlle doden zullen opstaan, maar dat wil niet zeggen dat de eeuwige besteming van de ziel verandert. Tijdens zijn leven heeft de mens de (genade)tijd gekregen, tijdens zijn dood zal daar niets meer aan veranderen. De zielen van de onbekeerde mensen zijn dus voor eeuwig verdoemd (zullen eeuwig in de hel zijn). Overigens... die poel van vuur (en sulfer, zoals de Bijbel zegt) ís de hel. De hel is geen 'onderdeel van...' zoals ik in jouw tekst lees.
Hemel / Vaderhuis / Hemels Paradijs: dit zijn de zelfde benamingen voor één en dezelfde plaats: de plaats waar de ziel van de bekeerde mensen eeuwig zal zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten