vervuld zijn met de Geest... wie, ik?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 01 sep 2004 06:41

Laten we on-topic blijven!
Discussies over handoplegging of geestesgaven, en of dat nou wel of niet verplicht is, PRIMA, maar open dan zelf een ander topic!

Josh

Berichtdoor Josh » 01 sep 2004 09:29

Hoe kunnen jullie nou zeggen dat ik iets 'verzin' ?! Ik citeer continue uit Gods Woord...hier nog iets wat erin staat:

Romeinen 8:14 Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God. Maar lees ook wat Jezus zegt in het verhaal van de 10-Bruidsmeisjes én de Talenten nog maar eens.

* Bruidsmeisjes: kinderen van GOD; in Jezus én Geest; ze hebben immers in eerste instantie allemaal olie in hun lampje; olie = de Geest.

* reserve-olie hebben alleen de wijze bruidsmeisjes, want zonder die reserve, zie je de bruidegom niet aankomen, blijft de deur voor je dicht en krijg je geen hemels feest

* reserve-olie krijg je als je woekert met je talenten; dienstbaarheid met de Geest.

Hoe je de Gaven ontvangt staat héél duidelijk in de Bijbel:

Handelingen 8:18 Toen Simon zag dat door de handoplegging van de apostelen de Geest werd geschonken

Handelingen 8:19 ‘Geef mij ook die macht, dat, als ik iemand de handen opleg, hij de heilige Geest ontvangt.’

Handelingen 13:3 Na gevast en gebeden te hebben,legden ze hun de handen op en lieten hen gaan.

Handelingen 19:6 Paulus legde hun de handen op en de heilige Geest kwam over hen. Ze spraken in vreemde klanken en profeteerden.

1 Timotheüs 4:14 De gave die je bezit, mag je niet verwaarlozen. Je hebt die gekregen krachtens een profetisch woord, waarbij de leiders van de gemeente je de handen oplegden.

2 Timotheüs 1:6 Daarom zeg ik je nogmaals, het vuur aan te wakkeren van de gave die God je geschonken heeft toen ik je de handen oplegde.

Je krijgt dus olie [=Geestesgaven] in je lamp door handoplegging. Je krijgt reserve-olie voor je lamp als je de Gaven [=Talenten] dienstbaar inzet.

De reserve-olie = Vrucht van de Geest!!! Zonder Vrucht géén eeuwig leven én geen hemels feest!

Ik verzin niks, maar ik studeer en citeer uit Gods Woord.

Josh

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 sep 2004 09:59

Josh schreef:Hoe kunnen jullie nou zeggen dat ik iets 'verzin' ?! Ik citeer continue uit Gods Woord...hier nog iets wat erin staat:
Ik verzin niks, maar ik studeer en citeer uit Gods Woord.
Josh

Josh, de geschiedenis van de wijze en dwaze maagden heeft in eerste aanleg niets te maken met de manier waarop jij dat uitlegd.
het gaat er in deze gelijkenis om dat er mensen zijn die een klein beginsel van God hebben ontvangen en daarin berusten. En dat er mensen zijn die verder zoeken. Er staat in deze gelijkenis helemaal niets over geestesgaven zoals jij dat bedoeld.

En kom nu svp niet meer met je verwijzing naar die inmiddels bekende sites. Die leiden alleen maar van God af. Lees de Bijbel in de betrouwbare vertaling, de SV dus, lees de drie formulieren. En discusseer dan op basis hiervan.

Een lievelingslied van mij:
De Heer heeft mij gezien
En onverwacht ben ik opnieuw geboren en getogen

Onverwachts, JA, want als ik naar mijzelf kijk, nee als Gods Geest je aan jezelf ondekt dan is er niets mogelijk. Als een brandhout uit het vuur gerukt. je denkt dat je gaat verbranden, maar Hij rukt je eruit. En dan loop je niet naar voren om de handen van een mens op je lichaam te voelen. Dan zoek je de binnenkamer.
Niets uit ons, alles uit Hem. Er is geen mens die goed kan doen. Zelfs de meest bekeerde mens vergroot zijn of haar zonde elke dag opnieuw.
Niet dat die zonde hem of haar nog verloren kan doen gaan. Nee, maar het brengt je wel elke dag op je knieën om Hem de eer te geven. Maar die mag zien op het kruis. Daar valt het pak van zonden van je rug.
Daar waar het voor ons onmogelijk wordt, IS het mogelijk bij God.

En dat wens ik je, nee dat bid ik je toe.

Josh

Berichtdoor Josh » 01 sep 2004 10:08

Zij die oprecht van hart zijn zullen de Waarheid zien achter het Woord dat ik spreek.

Josh :idea:

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 01 sep 2004 10:27

Vanuit ander topic:

Invincible schreef:Kleinigheidje, maar wel belangrijk:
De doop in/met/van/.. de Geest gebeurt niet alleen dmv handenoplegging. Handenoplegging is niet perse een vereiste, mi.

>De dicipelen werden gedoopt in de HeiligeGeest zonder handenoplegging.
>Petrus maakt er in Handelingen 2:38 geen melding van.
>In Handelingen 10:44 is er ook geen sprake van.

De doop in/met/van/.. de HeiligeGeest mag dan een vereiste zijn, handenoplegging is dat niet per definitie.
..

Josh

Berichtdoor Josh » 01 sep 2004 10:33

Invincible...

* Hoe ontving Saulus de Geestesgaven van GOD?
* En...stopt jouw Bijbel bij Handelingen 10 of gaat ie ook nog verder?

Kennelijk heb jij besloten -om wat voor reden ook- om te stoppen met denken en lezen en doen als het niet zegt wat jou is geleerd... Vind je die wijze van de Bijbel leren niet een beetje dwangmatig en tekort doend aan Het Woord?

Als jij vindt, dat Gods Woord één is door de Geest waarin het geschreven is, dan weet je dat handoplegging dé wijze is om de Gaven te ontvangen.

Dat GOD zelf ook kan kiezen (mn tijdens de uitstorting van de Geest!) om zelf de Gaven te geven klopt zeker, maar GOD werkt ook door ons. En hoe precies... dat staat dus in de teksten verderop in Handelingen en in de Gemeentebrieven.

Of heb jij je Bijbel na Handelingen 10 verscheurd en weggegooid?! Nee toch?!

Josh :wink:

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 01 sep 2004 10:46

Josh schreef:Invincible...

* Hoe ontving Saulus de Geestesgaven van GOD?
* En...stopt jouw Bijbel bij Handelingen 10 of gaat ie ook nog verder?

Kennelijk heb jij besloten -om wat voor reden ook- om te stoppen met denken en lezen en doen als het niet zegt wat jou is geleerd... Vind je die wijze van de Bijbel leren niet een beetje dwangmatig en tekort doend aan Het Woord?

Wil je aub stoppen deze toon tegen me aan te slaan? Jij hebt geen idee wie ik ben! Je plakt me nu een label op, om het voor jezelf gemakkelijk te maken en dat is fout.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar ook ik doe bijbelstudie, en ook ik citeer gewoon G.ds Woord. Je kunt me wel een overtuiging door de str*t duwen, maar dat heeft averechts effect.

Hoe Saulus/Paulus de Geestesgaven ontving doet nu niet toe.
Handelingen 10 gaat verder met de waterdoop. Ik zie niets over handenoplegging. En waarom zou je iemand de handen opleggen als diegene al in tongen spreekt?
Of mijn bijbel verder gaat na hfdstk 10 doet er ook niet toe.

Josh schreef:Als jij vindt, dat Gods Woord één is door de Geest waarin het geschreven is, dan weet je dat handoplegging dé wijze is om de Gaven te ontvangen.

Blijkbaar niet de enige manier.

Josh schreef:Dat GOD zelf ook kan kiezen (mn tijdens de uitstorting van de Geest!) om zelf de Gaven te geven klopt zeker, maar GOD werkt ook door ons. En hoe precies... dat staat dus in de teksten verderop in Handelingen en in de Gemeentebrieven.

Je zegt het zelf al met het woordje 'ook'.
..

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 01 sep 2004 11:00

Citaat Josh uit ander topic:

Josh schreef:Invincible...dat is jouw mening, maar niet wat de Bijbel zegt dus.

Kom nou maar met argumenten. Die mis ik namelijk.

Josh schreef:Bovendien kan ik getuigen dat je op die wijze [handoplegging] de Heilige Geest ontvangt.

Dat weet ik, maar daar gaat het niet om. Jij zegt dat je alleen gered wordt door dmv handenoplegging de HeiligeGeest te ontvangen, en dat is door mij aangetoond als onbijbels.

Josh schreef:Maar het kan ook simpeler natuurlijk: lees zelf je Bijbel en stop niet bij Handelingen 10 of wat je van je ouders of van de kerk mag lezen en geloven.

Ik waarschuw je.
..

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 01 sep 2004 12:27

Josh schreef:Zij die oprecht van hart zijn zullen de Waarheid zien achter het Woord dat ik spreek.

Josh :idea:

Niemand is gebaat bij het woord dat jij spreekt, Josh...

Je mag er van uit gaan dat iedereen die serieus meedoet in discussies, de Bijbel grondig bestudeert. Al sinds mensenheugenis zijn er verschillende interpretaties gemaakt van de bijbel. Dus ga nou niet doen alsof jij het ineens 'ontdekt' hebt hoe het zit.

Vind je het trouwens zelf ook niet vreemd dat er nog niemand op dit forum is geweest die zei: 'ik ben het helemaal met Josh eens'?

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 01 sep 2004 12:30

graankorrel schreef:Laten we on-topic blijven!
Discussies over handoplegging of geestesgaven, en of dat nou wel of niet verplicht is, PRIMA, maar open dan zelf een ander topic!

[edit]... en of je nou wel of niet verder mag lezen na Handelingen 10...[/edit]

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2004 22:05

Mee eens, en Graankorrel, denk er nog maar es over na ;)

Ik kan het je in ieder geval van harte aanraden... en garandeer je dat er geen spijt van zult krijgen, integendeel :)

Denk niet dat je niks meer mag als je besluit voor God te gaan... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 05 sep 2004 12:27

misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt in eerdere posts. Nogmaals, het gaat me er niet om dat ik niks meer mag ofzo. Ik begin steeds meer dingen te ontdekken die mogen...
Het is meer de angst dat m'n leven zo verandert dat ik mezelf niet meer terug ken. Maar dat hoeft eigenlijk geen probleem te zijn, zo veel slechter dan wat ik vroeger was kan het eigenlijk ook weer niet.. :wink:

Josh

Berichtdoor Josh » 06 sep 2004 14:33

Ik zal nogmaals citeren uit de Bijbel -Gods Woord-, want dat is toch ook het woord wat jullie (Graankorrel en Invincible) ter harte nemen?!

[quote]Hebr 6:1-4Laten we daarom niet meer praten over de eerste beginselen van de boodschap over Christus. Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen[/b], zoals het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging[/b], de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel. Dat zullen wij doen, als God het toestaat. Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest,[/quote]

[Kennelijk is handoplegging nét als de doop een bijbelse grondslag die onderwezen én uitgevoerd wordt door de Apostelen! Lees zelf maar:

[quote]Handelingen 8:17 Toen legden Petrus en Johannes hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest.

Handelingen 8:18 Toen Simon zag dat door de handoplegging van de apostelen de Geest werd geschonken, gaf hij de apostelen geld en zei:

Handelingen 8:19 ‘Geef mij ook die macht, dat, als ik iemand de handen opleg, hij de heilige Geest ontvangt.’

1 Timotheüs 4:14 De gave die je bezit, mag je niet verwaarlozen. Je hebt die gekregen krachtens een profetisch woord, waarbij de leiders van de gemeente je de handen oplegden.

1 Timotheüs 5:22 niemand overhaast de handen op en maak je niet medeplichtig aan de zonden van anderen. Zorg dat je zuiver blijft.

2 Timotheüs 1:6 Daarom zeg ik je nogmaals, het vuur aan te wakkeren van de gave die God je geschonken heeft toen ik je de handen oplegde.[/quote]

Na het offer van Jezus en Zijn Opstanding én daarna de uitstorting van de Geest van GOD zijn wij allen geroepen tot persoonlijk priesterschap. In Jezus én in Geest. Alleen zo kunnen we Gods Wil doen (met/in de Geest) én veilig blijven voor zonden (In Jezus kunnen we vergeving vragen) en alleen zo kunnen we blijven groeien tot in de Vrucht van de Geest.

Elke andere wijze zouden we onze eigen wil doen; dat is zondigen en zou leiden tot zonde én groeien in zonde. uitgroeiend tot een vrucht van de wereld.

Dit zegt Gods Woord; dit Woord is betrouwbaar.

Joshua

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 01:46

graankorrel schreef:misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt in eerdere posts. Nogmaals, het gaat me er niet om dat ik niks meer mag ofzo. Ik begin steeds meer dingen te ontdekken die mogen...
Het is meer de angst dat m'n leven zo verandert dat ik mezelf niet meer terug ken. Maar dat hoeft eigenlijk geen probleem te zijn, zo veel slechter dan wat ik vroeger was kan het eigenlijk ook weer niet.. :wink:

Precies, dat wilde ik duidelijk maken in mijn vorige posts. Mensen zijn vaak bang voor verandering, en heel regelmatig blijkt dit achteraf onterecht te zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”