meschianza schreef:caprice schreef:meschianza schreef:caprice schreef:Ledeboer heeft ze toch niet voor niets van de kansel gegooid? Er zitten remonstrantse afwijkingen in.
ow![]()
En waarom heeft dhr. Lederboer, die besloot de gezangen ''van de kansel te gooien'' , niet voor een alternatief gezorgd, danwel de gezangen geselecteerd en de gezangen zonder remonstrantse afwijkingen in de kerk gehouden?
Ds. L.G.C. Ledeboer had net als ik genoeg aan de Psalmen.
Ik zou hem maar niet te gauw veroordelen, want die man had een heel kinderlijk en nabij leven met de Heere.
Ik veroordeel hem toch niet? Of zeg je dat uit voorzorg dat ik hem ga veroordelen. Wees niet bang, ik veroordeel geen mensen, daar heb ik het recht niet toe. Help, soms mag je echt niks meer vragen![]()
Maar omdat hij genoeg heeft aan alleen de psalmen, moet dat onmiddelijk voor alle gelovigen gelden? WAt een macht met die dominee gehad hebben. Ik vind het heel fijn dat hij een leven dicht bij de Heere had, maar ook mensen die naast psalemen graag gezangen zingen, hebben een leven dicht bij de Heere. Sorry, maar ik vind dit heel apart klinken alsof zijn mening Heilig is.
Daarom weer de vraag: waarom is er niet zorgvuldig geselecteerd .... want wordt er niet op beslissing van slechts 1 dominee (!) het kind met het badwater weggegooid?
dat is mijn vraag.....
Het topic is: het verschil tussen gezangen en opwekkingsliederen. Niet over het wel of niet toelaten van de gezangen door ds. ledeboer. het is bekend dat de oudgereformeerden tegen elke vorm van scholing zijn m.b.t. hun predikanten. dat is nl. hun leer.
Het verschil tussen gezangen en opwekkingsliederen is volgens mij dit: Gezangen hebben tot doel God te verheerlijken, Zijn grote daden te bezingen, kortom een doel buiten de mens.
Opwekkingsliederen hebben ongetwijfeld ook de eerdergenoemde doelen, maar daarnaast is er een ander doel, nl. wat het woord al zegt; opwekking. En die opwekking vindt plaats in de mens en wordt ook door de mens zelf op gang gebracht. Een soort katalisator voor de "Geest" zal ik maar zeggen.In de praktijk komt het er vaak op neer, dat het enige wat opgewekt wordt een emotionele gemoedstoestand bij sommigen, het idee van vervulling met de Heilige Geest bij anderen is. Alsof wij mensen de Geest kunnen opwekken. Wat voor geest is dat dan?