het verschil tussen opwekkingsliederen en gezangen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 aug 2004 00:38

Aragorn schreef:
jas schreef:
Sabra schreef:Wat is er mis met die melodieën?

Dat zeg ik: alles. Lees alles na wat ik al eerder geschreven heb. Ik ga niet weer van voor af aan beginnen.

Je hebt mij nog niet overtuigd, dus probeer het nog maar een keer.. :) Oke, ik wil best toegeven dat de melodieen niet geweldig zijn, dat er in muzikaal opzich van alles aan schort, etc. Maar de conclusie die jij daaruit trekt vind ik ronduit kortzichtig. Alsof Bach de volmaaktheid (vanuit het oogpunt van een volmaakt God gezien) ook maar een ietsiepietsie dichter weet te benaderen.. God gaat het om de intenties, en ik vermoed zo dat Hij liever op een brakke piano met een afgezaagde en a-muzikale melodie oprecht aanbeden wordt, dan dat Hij zogenaamd verheven en kwalitatief hoogstaande religieuze werken aan moet horen uit een huichelachtig hart.

als de geschiedenis ooit één oprecht gelovige componist gekend heeft die zijn hele leven aan de dienst van God gewijd heeft, is het Bach wel. Als je bijv. zijn passiemuziek hoort, zegt dat meer dan de beste preek.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 aug 2004 09:41

Dus?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2004 11:12

Ik heb laatst een cd gekocht met Nederlandstalige aanbiddingsliedjes (Bereid de weg). Daarop staan 2 liedjes die over Jezus aan het kruis gaan. Die liedjes gaan zo diep... In de psalmen gaat het nooit over Jezus aan het kruis. Daarom pleit ik ervoor niet alleen psalmen te zingen. In de bijbel staat immers ook: Zingt een nieuw lied voor God de Heer!

caprice

Berichtdoor caprice » 31 aug 2004 11:18

Lalage schreef:Ik heb laatst een cd gekocht met Nederlandstalige aanbiddingsliedjes (Bereid de weg). Daarop staan 2 liedjes die over Jezus aan het kruis gaan. Die liedjes gaan zo diep... In de psalmen gaat het nooit over Jezus aan het kruis. Daarom pleit ik ervoor niet alleen psalmen te zingen.

Psalmen zijn voor het geloofsleven echt genoeg. Er is er altijd wel minstens 1 bij de bijna 1500 versjes die op het gemoed zijn toe te passen dan wel het vertolken en te versterken.
Dan zie ik nog liever dat je de kinderversjes en gedichten van Ledeboer gebruikte.

Lalage schreef:In de bijbel staat immers ook: Zingt een nieuw lied voor God de Heer!

Dit is een Psalm. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2004 11:25

caprice schreef:
Lalage schreef:Ik heb laatst een cd gekocht met Nederlandstalige aanbiddingsliedjes (Bereid de weg). Daarop staan 2 liedjes die over Jezus aan het kruis gaan. Die liedjes gaan zo diep... In de psalmen gaat het nooit over Jezus aan het kruis. Daarom pleit ik ervoor niet alleen psalmen te zingen.

Psalmen zijn voor het geloofsleven echt genoeg. Er is er altijd wel minstens 1 bij de bijna 1500 versjes die op het gemoed zijn toe te passen dan wel het vertolken en te versterken.
Dan zie ik nog liever dat je de kinderversjes en gedichten van Ledeboer gebruikte.

Dus jij mist het niet als je niet expliciet over Jezus kunt zingen?

Caprice schreef:
Lalage schreef:In de bijbel staat immers ook: Zingt een nieuw lied voor God de Heer!

Dit is een Psalm. :wink:

Ja dat dacht ik al ;) Dus waarom zouden we dat dan niet doen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2004 11:26

Lalage, is die cd van Fused?

Caprice schreef:Waar maken jullie je druk over?

Ledeboer heeft toch niet voor niets de gezangen van de kansel geknikkerd? Om over opwekkingsliederen nog maar niet te spreken.

Wij hebben de Psalmen toch? Die zijn naar de Schrift, die van God is ingegeven. Dat zijn de gezangen niet, dacht ik.

Caprice schreef:Psalmen zijn voor het geloofsleven echt genoeg.

Race406 schreef:Ik ben het in die zin met jas eens, dat Opwekking buiten de kerk moet worden gehouden, omdat in de Psalmen alles staat. Lofprijzing, aanbidding, gebed om vergeving, om bekering, en gebed om kracht, uiting van je geloof in God, Die door diepe dalen heen draagt, etc

Ik ben het totaal niet mee eens. Psalmen bevatten helemaal niet alles. De psalmen zijn geschreven voordat Jezus werd geboren, voor Hij stierf en weer opstond, voor pinksteren.... De psalmen gaan over het oude verbond dat in die tijd nog van kracht was. In sommige psalmen wordt wel verwezen maar Jezus... maar Zijn naam staat in geen enkele psalm. Zeggen dat je aan alleen de psalmen wel genoeg hebt zou net zijn als wanneer je zou zeggen dat je alleen aan het oude testament wel genoeg hebt... Wat in het nieuwe testament gebeurde is minstens zo belangrijk, en mag ook bezongen worden... Daarom zegt Paulus ook niet dat we hem alleen met psalmen mogen loven maar ook met hymnen en geestelijke liederen.

Wat is er nou mooier om met kerst te kunnen zingen: Ere zij God in de hoge en vrede op aarde bij de mensen van het welbehagen... Of om met Pasen te zingen: De Heer is waarlijk opgestaan!

Ik vind het echt grote onzin dat je alleen Psalmen zou mogen gebruiken om God te eren... alsof Hij ons niet de mogelijkheden zou hebben gegeven om lofliederen voor Hem te maken. Als ik de bijbel lees zie ik juist dat het heel bijbels is om een gebeurtenis met een nieuw lied te bezingen. Je ziet dit bijvoorbeeld het volk Israel doen nadat ze door de schelfzee zijn getrokken... en daarnaast komt het op nog veel meer plekken in de bijbel voor.
Laatst gewijzigd door Marnix op 31 aug 2004 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2004 11:27

Marnix schreef:Lalage, is die cd van Fused?

Twee jongens hebben de liedjes geschreven en Fused heeft meegewerkt aan de opnames ;)

caprice

Berichtdoor caprice » 31 aug 2004 11:31

Ook in de Psalmen komt Christus naar voren. Misschien niet bij Name, maar wel bij Zijn daden.
David was ook een type van Christus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2004 11:33

Ja maar David was niet de Christus... en daarnaast zijn het enkel verwijzingen naar iets wat voor David nog onbekend was maar wat wij door de bijbel mogen weten. Het zou een gemiste kans zijn als dat niet in liederen wordt bezongen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 31 aug 2004 11:35

Een type (?), maar hij was christus niet. David is niet gestorven voor onze zonden?

ik vind het ook jammer dat er bij ons in de kerk geen gezangen worden gezongen.
Wel weer op de JV......
Gezangen zijn erg mooi, ik denk dat er bij het aanbidden van God geen beperking hoeven te zijn: dat je Hem alleen kan aanbidden met psalmen. Nee gelukkig niet, er is zoveel moois geschreven.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caprice

Berichtdoor caprice » 31 aug 2004 11:37

Ledeboer heeft ze toch niet voor niets van de kansel gegooid? Er zitten remonstrantse afwijkingen in.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 31 aug 2004 12:08

caprice schreef:Ledeboer heeft ze toch niet voor niets van de kansel gegooid? Er zitten remonstrantse afwijkingen in.

ow :shock:

En waarom heeft dhr. Lederboer, die besloot de gezangen ''van de kansel te gooien'' , niet voor een alternatief gezorgd, danwel de gezangen geselecteerd en de gezangen zonder remonstrantse afwijkingen in de kerk gehouden?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caprice

Berichtdoor caprice » 31 aug 2004 12:16

meschianza schreef:
caprice schreef:Ledeboer heeft ze toch niet voor niets van de kansel gegooid? Er zitten remonstrantse afwijkingen in.

En waarom heeft dhr. Lederboer, die besloot de gezangen ''van de kansel te gooien'' , niet voor een alternatief gezorgd, danwel de gezangen geselecteerd en de gezangen zonder remonstrantse afwijkingen in de kerk gehouden?

Ds. L.G.C. Ledeboer had net als ik genoeg aan de Psalmen.
Ik zou hem maar niet te gauw veroordelen, want die man had een heel kinderlijk en nabij leven met de Heere.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 aug 2004 12:25

Lalage schreef:Ik heb laatst een cd gekocht met Nederlandstalige aanbiddingsliedjes (Bereid de weg). Daarop staan 2 liedjes die over Jezus aan het kruis gaan.
Die liedjes gaan zo diep... In de psalmen gaat het nooit over Jezus aan het kruis.

Sorry, maar ken je misschien psalm 22 niet dan? "Mijn God, mijn God! waarom hebt Gij mij verlaten".
Daarom pleit ik ervoor niet alleen psalmen te zingen. In de bijbel staat immers ook: Zingt een nieuw lied voor God de Heer!

Ja, en dat is nou toevallig net een psalm! nl. ps. 98:1
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 31 aug 2004 12:27

caprice schreef:
meschianza schreef:

Ds. L.G.C. Ledeboer had net als ik genoeg aan de Psalmen.
Ik zou hem maar niet te gauw veroordelen, want die man had een heel kinderlijk en nabij leven met de Heere.

Ik veroordeel hem toch niet? Of zeg je dat uit voorzorg dat ik hem ga veroordelen. Wees niet bang, ik veroordeel geen mensen, daar heb ik het recht niet toe. Help, soms mag je echt niks meer vragen :|

Maar omdat hij genoeg heeft aan alleen de psalmen, moet dat onmiddelijk voor alle gelovigen gelden? WAt een macht met die dominee gehad hebben. Ik vind het heel fijn dat hij een leven dicht bij de Heere had, maar ook mensen die naast psalemen graag gezangen zingen, hebben een leven dicht bij de Heere. Sorry, maar ik vind dit heel apart klinken alsof zijn mening Heilig is.
Daarom weer de vraag: waarom is er niet zorgvuldig geselecteerd .... want wordt er niet op beslissing van slechts 1 dominee (!) het kind met het badwater weggegooid?

dat is mijn vraag.....

Terug naar “Archief”