het verschil tussen opwekkingsliederen en gezangen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 aug 2004 23:24

pugna schreef:
joepie schreef:
Race406 schreef:
joepie schreef:Ik vind ook best dat er mooie opwekkingsliederen tussenzitten. Al moet ik zeggen dat veel hetzelfde zijn. Als ik naar een evangelische dienst ga, dan zijn veel liederen hetzelfde. Ook niet echt getuigen van goede teksten. Tamelijk leeg.
De goede dan buitengesloten. Wij zingen als gezin elke zondagavond met elkaar en daar zitten ook opwekkingsliederen tussen. Maar er zijn er ook waar we echt helemaal niet mee uit de voeten kunnen.

Dat is helemaal waar, maar dat gaat naar meer kanten op. Ik heb wel eens het volgende voorbeeld gehoord van een Psalmregel waar je dus (als je hem een keer vlot leest) geen tabak van kunt maken. Die regel komt uit Psalm 25 in de Oude Berijming:
Dat mijn vijand nooit van vreugd,
Om mij opspring' die U wachten,
Dekt nooit schaamt' maar die de deugd
Zonder oorzaak stout verachten.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

JA dat is waar. Kan er niks van bakken :wink:
Of wat dacht je van het volgende woord in onze nieuw berijmde psalmen:
Totterdood!!!!!! :mrgreen:

Over waar een ' staat begint een nieuwe zin.
Het was inderdaad duidelijker geweest als Race406 de ;'s had laten staan. :mrgreen:

1.’k Hef mijn ziel, o God der goden,
Tot U op, Gij zijt mijn God.
‘k Heb op U vertrouwd in noden,
Weer van mij toch schaamt’ en spot.
Dat mijn vijand nooit van vreugd
Om mij opspring’ ; Die U wachten,
Dekt nooit schaamt’; maar die de deugd,
Zonder oorzaak, stout verachten.

Zo klopt het inderdaad, maar in mijn Bijbeltje staan die ;'s niet... :cry: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 aug 2004 00:16

Marnix schreef:
Nee neem die laatste psalmen... Allemaal gehalleluja... kwalitatief net zo "slecht" als opwekking... alleen maar een beetje "prijs de Heer" enzo. Of Psalm 136, belachelijk, om de regel weer het zelfde refrein, en dat weet ik veel hoeveel verzen door. Dan heb je ook nog de psalmen die zo creatief en artistiek zjin dat je er geen hout van snapt... in de huidige berijming. Geweldig ook!

Je moet toch eens beter je Bijbel gaan lezen. De psalm 136 waar jij naar verwijst heeft ook in de onberijmde versie in elk vers hetzelfde refrein, nl:
"want Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid". Waarom die regel zo vaak herhaald wordt, daar moet je maar eens een paar goede preken over beluisteren. Hetzelfde geldt voor de laatste psalmen die allen met Hallelujah beginnen. Dat zijn dan ook lofpsalmen en ze staan gewoon onberijmd zo in de Bijbel. Je kat nu dus niet tegen mij, maar tegen God. Want je minacht Zijn woord, niet het mijne. Overigens heb ik nog veel meer tegen de melodievoering dan tegen de tekst van de opwekkingsliederen hoor. En met de psalmmelodieën is muzikaal gezien niets mis. Hooguit kun je er niet van houden. Verder wens ik je veel plezier met je opwekkingsliederen hoor. Ik word er niet opgewekt van.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 aug 2004 09:47

jas schreef:e kat nu dus niet tegen mij, maar tegen God. Want je minacht Zijn woord, niet het mijne.

Als je goed had gelezen had je waarschijnlijk wel gemerkt dat Marnix het helemaal niet erg vindt dat het zovaak herhaalt wordt, maar dat hij zou verwachten dat jij daar wel een probleem mee zou hebben omdat je dat ook niet kunt waarderen bij opwekking.

En met de psalmmelodieën is muzikaal gezien niets mis. Hooguit kun je er niet van houden.

Als we dit nou ook van de opwekkingsmelodieen zeggen zijn we er uit toch? :D

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 aug 2004 12:27

Aragorn schreef:
jas schreef:e kat nu dus niet tegen mij, maar tegen God. Want je minacht Zijn woord, niet het mijne.

Als je goed had gelezen had je waarschijnlijk wel gemerkt dat Marnix het helemaal niet erg vindt dat het zovaak herhaalt wordt, maar dat hij zou verwachten dat jij daar wel een probleem mee zou hebben omdat je dat ook niet kunt waarderen bij opwekking.

En met de psalmmelodieën is muzikaal gezien niets mis. Hooguit kun je er niet van houden.

Als we dit nou ook van de opwekkingsmelodieen zeggen zijn we er uit toch? :D

Nee, want dan zou ik liegen. Er is veel, zo niet alles mis met die melodiëen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 aug 2004 12:57

Wat is er mis met die melodieën?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 aug 2004 13:27

Sabra schreef:Wat is er mis met die melodieën?

Dat zeg ik: alles. Lees alles na wat ik al eerder geschreven heb. Ik ga niet weer van voor af aan beginnen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 aug 2004 13:36

Dat is slechts jouw mening jas. Veel meer dan een onbeduidend figuur ben je niet als het over muziek/liederen gaat. Veel mensen zullen het dus niet met je eens zijn, laat staan dat je überhaupt van je gehoord hebben.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 aug 2004 13:46

Sabra schreef:Dat is slechts jouw mening jas. Veel meer dan een onbeduidend figuur ben je niet als het over muziek/liederen gaat. Veel mensen zullen het dus niet met je eens zijn, laat staan dat je überhaupt van je gehoord hebben.

Als jij het nodig vindt om waarde-oordelen over mensen zelf te geven moet je dat vooral doen. Ik beoordeel geen mensen, alleen muziek.
muts.

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 30 aug 2004 17:04

'Inderdaad, Uiteraard, Jas'
Dat onderschrift zou van toepassing zijn als je iets minder bitter zou reageren op mensen die beweren dat er weinig tot niks mis met de melodiën van de Opwekkingsbundels is.
Maar omdat ik ook geen personen wil oordelen, maar slechts de muziek, moet mij van het hart dat de Opwekkingsbegeleidingsbundels ook lang niet altijd de originele muziek bevatten. Enkele van de minder bekende liederen bijv. komen van Adrian Snel en zijn vertaald opgenomen en muzikaal is alleen de melodie en een uit de pols geschut piano-arrangement opgenomen. Van de originele stijl en sfeer vind je niks terug. De nummers op die CD's zijn dan ook tien keer mooier en dan wordt je door de sfeer het boetegevoel haast opgedrongen in een nummer wat in de vertaling als Opwekking 350 door het leven gaat:
Opwekking 350 schreef:Vader, vol van vrees en schaamte,
buigen wij voor U.
Heel uw werk door ons vertreden,
klaagt ons, mensheid aan bij U.

Heer ontferm U over ons,
die schuldig voor U staan.
U bent onze God en Redder,
neem ons in uw liefde aan.

Vader in dit uur der waarheid,
keren w'ons tot U.
O, vergeef ons, Heer herstel ons,
maak ons hart en leven nieuw.

Vul ons met uw heil'ge Geest,
geef vuur en kracht steeds weer.
Ieder zal Uw macht aanschouwen,
dat wij uw naam verhogen Heer.
Verder moet ik melden dat ik ook gewoon houd van psalmen, sommige gezangen en sommige Opwekkingsliederen. Ook die 6x halleluja is wel goed. Juist omdat het woord letterlijk gewoon betekent: maak een vrolijk geluid voor de Heer.
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2004 23:16

Je moet toch eens beter je Bijbel gaan lezen. De psalm 136 waar jij naar verwijst heeft ook in de onberijmde versie in elk vers hetzelfde refrein, nl:
"want Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid". Waarom die regel zo vaak herhaald wordt, daar moet je maar eens een paar goede preken over beluisteren. Hetzelfde geldt voor de laatste psalmen die allen met Hallelujah beginnen. Dat zijn dan ook lofpsalmen en ze staan gewoon onberijmd zo in de Bijbel. Je kat nu dus niet tegen mij, maar tegen God. Want je minacht Zijn woord, niet het mijne. Overigens heb ik nog veel meer tegen de melodievoering dan tegen de tekst van de opwekkingsliederen hoor. En met de psalmmelodieën is muzikaal gezien niets mis. Hooguit kun je er niet van houden. Verder wens ik je veel plezier met je opwekkingsliederen hoor. Ik word er niet opgewekt van.

In Psalm 118 gebeurt het ook... (Ja ik ken de bijbel echt wel een beetje hoor :))

Ik meende het ook niet serieus, ik vind psalm 136 een mooie psalm... maar als mensen gaan klagen dat daar soms een zin een paar keer wordt herhaald denk ik: En? Dat gebeurt in de psalmen ook, geen probleem dus. Ik wilde dat allene op een wat ironische manier duidelijk maken. En verder geldt voor jou hetzelfde, veel opwekkingsnummers zijn op bijbelteksten gebaseerd... Dus als je over opwekking klaagt kat je net zo goed op Gods Woord als wanneer ik dat zou doen als mijn reactie gemeend was.

Het is gewoon een kwestie van smaak, en als jij de melodieen van Opwekking niks vind, prima... ik vind ze vaak mooi, lekker mee te zingen etc. Mag ik?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 aug 2004 23:20

Marnix schreef:
In Psalm 118 gebeurt het ook... (Ja ik ken de bijbel echt wel een beetje hoor :))

Ik meende het ook niet serieus, ik vind psalm 136 een mooie psalm... maar als mensen gaan klagen dat daar soms een zin een paar keer wordt herhaald denk ik: En? Dat gebeurt in de psalmen ook, geen probleem dus. Ik wilde dat allene op een wat ironische manier duidelijk maken. En verder geldt voor jou hetzelfde, veel opwekkingsnummers zijn op bijbelteksten gebaseerd... Dus als je over opwekking klaagt kat je net zo goed op Gods Woord als wanneer ik dat zou doen als mijn reactie gemeend was.

Het is gewoon een kwestie van smaak, en als jij de melodieen van Opwekking niks vind, prima... ik vind ze vaak mooi, lekker mee te zingen etc. Mag ik?

Je mag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 aug 2004 23:42

jas schreef:
Sabra schreef:Wat is er mis met die melodieën?

Dat zeg ik: alles. Lees alles na wat ik al eerder geschreven heb. Ik ga niet weer van voor af aan beginnen.

Je hebt mij nog niet overtuigd, dus probeer het nog maar een keer.. :) Oke, ik wil best toegeven dat de melodieen niet geweldig zijn, dat er in muzikaal opzich van alles aan schort, etc. Maar de conclusie die jij daaruit trekt vind ik ronduit kortzichtig. Alsof Bach de volmaaktheid (vanuit het oogpunt van een volmaakt God gezien) ook maar een ietsiepietsie dichter weet te benaderen.. God gaat het om de intenties, en ik vermoed zo dat Hij liever op een brakke piano met een afgezaagde en a-muzikale melodie oprecht aanbeden wordt, dan dat Hij zogenaamd verheven en kwalitatief hoogstaande religieuze werken aan moet horen uit een huichelachtig hart.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2004 23:55

jas schreef:
Marnix schreef:

Je mag.

Mag ik ook stellen dat God bij aanbidding niet kijkt naar of er opwekking of psalmen wordt gezongen, maar naar mijn hart... en opwekking net als gezangen en andere hymnen/geestelijke liederen prima kan?

Tot nu toe kwam je namelijk een beetje over als: Ik bepaal wat mooi is en wat niet want ik heb daar verstand van... en tegelijk lijk je zelfs te zeten wat God mooi vindt... want je hebt niet alleen gezegd: Ik vind opwekking niet mooi, maar ook uitgebreid geprobeerd te onderbouwen waarom opwekking vooral buiten de kerk moet worden gehouden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 aug 2004 00:22

Marnix schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:

Je mag.

Mag ik ook stellen dat God bij aanbidding niet kijkt naar of er opwekking of psalmen wordt gezongen, maar naar mijn hart... en opwekking net als gezangen en andere hymnen/geestelijke liederen prima kan?

Tot nu toe kwam je namelijk een beetje over als: Ik bepaal wat mooi is en wat niet want ik heb daar verstand van... en tegelijk lijk je zelfs te zeten wat God mooi vindt... want je hebt niet alleen gezegd: Ik vind opwekking niet mooi, maar ook uitgebreid geprobeerd te onderbouwen waarom opwekking vooral buiten de kerk moet worden gehouden.

Ik ben het in die zin met jas eens, dat Opwekking buiten de kerk moet worden gehouden, omdat in de Psalmen alles staat. Lofprijzing, aanbidding, gebed om vergeving, om bekering, en gebed om kracht, uiting van je geloof in God, Die door diepe dalen heen draagt, etc. Maar de manier waarop hij over Opwekking spreekt, gaat ook mij te ver.. :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

caprice

Berichtdoor caprice » 31 aug 2004 00:24

Waar maken jullie je druk over?

Ledeboer heeft toch niet voor niets de gezangen van de kansel geknikkerd? Om over opwekkingsliederen nog maar niet te spreken.

Wij hebben de Psalmen toch? Die zijn naar de Schrift, die van God is ingegeven. Dat zijn de gezangen niet, dacht ik.

Terug naar “Archief”