Zijn mense die t evangelie nognooit hebben gehoord verloren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 30 aug 2004 19:08

sparow schreef:Hm, ik zou het dan wel een beetje oneerlijk vinden: Ik moet geloven om zalig te worden en zij niet?

Het verhaal van de oudste zoon in de gelijkenis van de verloren zoon.
"Pa, ik heb me al die jaren netjes gedragen, en HIJ krijgt een feestmaal terwijl hij er lekker op los heeft geleefd!"

:wink:

Wees liever blij als ze gered worden.

sparow schreef:Zij hebben toch ook gezondigd? Klopt het dan wel met de rechtvaardigheid van God? Is Christus dan niet de enige weg?

Hij is zeker de enige weg, maar dat zegt nog niks over het geloof in Hem.
Mozes is ook gered door Yeshua, terwijl hij geen idee had Wie dat was.

:D
..

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 30 aug 2004 19:59

Mariamagdalena schreef:
sparow schreef:Ok, en op welke bijbelse gronden rust die gedachte?

Dat weet ik niet, dat is gewoon mijn gevoel. God is een God van liefde. ik geloof niet dat als iemand niet de kans heeft gehad in zijn leven van het evangelie te horen, dat hij dan niet naar de hemel zou gaan.
Ook bijvoorbeeld een baby, die nog niet gedoopt is, en dood gaat, ik heb zo'n kindje gehad, ik was toen ook bang dat ze niet naar de hemel zou gaan, maar de dominee zei van wel. Omdat ze geen keuze heeft kunnen maken. En zo is het ook met papoeas in de binnenlanden die nooit een evangelist hebben gesproken, die kunnen er ook niks aan doen, en God zou niet een God van liefde zijn als Hij zulke mensen niet naar de hemel zou laten gaan.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Een baby die sterft maar die leefde in een christelijk gezin of omgeving is heel wat anders dan een inboorling die nooit van God gehoord heeft. Bovendien kan een baby nog niet echt nadenken dus ook geen keuze maken om te geloven of niet.Voor God is niets onmogelijk ook het bekeren van een baby niet.

Ik geloof ook dat God een barmhartig en lankmoedig God. Hij geeft ons alle aardse zegeningen maar ook genade tijd om ons te bekeren. echter als het leven voorbij is krijgt men te maken met een rechtvaardig God. Wij zijn allen gevallen in Adam en daarom doemwaardig. We kunnen alleen onze straf ontlopen als we gewassen zijn in het bloed van Christus. Iemand die nooit van Christus gehoord heeft kan dus nooit gewassen zijn in Zijn Bloed. Ik kan hier dus niet anders concluderen dan dat deze mensen voor eeuwig verloren gaan. Hoe wreed dit in onze ogen misschien is.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 aug 2004 20:10

Als dat nou zo is. Is God dan een God van liefde?
Stel je voor, een inboorling die altijd goed heeft gedaan, lief is geweest, endan omdat hij nooit iemand gezien heeft die hem van Jezus verteld heeft, zou hij dan verloren zijn? God houdt toch ook van die persoon? Maar als het waar is wat je zegt, houdt God dus alleen van de personen die over Jezus hebben gehoord, hebben ze er niet van gehoord, dan zou God dus niet van zo iemand houden? Is Hij dan een God van liefde? Ik snap het niet.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 aug 2004 20:14

Mariamagdalena schreef:Ook bijvoorbeeld een baby, die nog niet gedoopt is, en dood gaat, ik heb zo'n kindje gehad, ik was toen ook bang dat ze niet naar de hemel zou gaan, maar de dominee zei van wel. Omdat ze geen keuze heeft kunnen maken. En zo is het ook met papoeas in de binnenlanden die nooit een evangelist hebben gesproken, die kunnen er ook niks aan doen, en God zou niet een God van liefde zijn als Hij zulke mensen niet naar de hemel zou laten gaan.

De kinderen van de gelovigen zijn geheiligd in de ouders. Ook jouw kindje is nu bij de Heere Jezus. Daarover moeten we het ook niet hebben op dit forum, vind ik. Een moeder kan haar zuigeling nooit iets kwaad aan doen, hoe oneindig veel minder onze Heere!

Zending bedrijf je m.i. niet in de eerste plaats uit angst voor het oordeel, maar allereerst uit naastenliefde. Mensen die de Heere (nog) niet kennen komen zoveel liefde te kort! Het is de Heere die naar hen op zoek is, en daarom mensen er op uit stuurt.
Ik zet de poort van de hemel graag wijd open. Iedereen wordt zalig, tenzij je echt niet wilt. Ik geloof niet in de alverzoening, maar 't scheelt niet veel. In de veelheid van de onderdanen blijkt de glorie van onze Koning!

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 30 aug 2004 20:16

Als God een god van liefde is waarom gaan er dan mensen naar de Hel?
God is liefde omdat hij zijn zoon gegeven heeft, waardoor er voor iedereen een mogelijkheid tot behoud. En waarom de een dan verloren gaat en de ander behouden wordt........
Dat weet ik ook niet God heeft dat van eeuwigheid besloten en heeft aan ons geen verantwoording af te leggen daarom is het zo'n groot voorrecht dat wij onder Gods woord opgevoed en grootgebracht zijn. Maar tegelijk een grote verantwoordelijkheid.

Ik denk dat iemand die nooit van God gehoord hoeft minder hoeft te lijden in de hel dan iemand die 80 jaar 2x per zondag in de kerk gezeten heeft.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 aug 2004 20:23

orgeltje schreef:Als God een god van liefde is waarom gaan er dan mensen naar de Hel?

Ik denk dat die mensen daar toch op een bepaalde manier zelf voor kiezen. ik weet mensen die BEWUST God afwijzen, en niks mee te maken willen hebben. Daar word ik soms heeeel verdrietig van :cry:

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 30 aug 2004 20:34

Mariamagdalena schreef:
orgeltje schreef:Als God een god van liefde is waarom gaan er dan mensen naar de Hel?

Ik denk dat die mensen daar toch op een bepaalde manier zelf voor kiezen. ik weet mensen die BEWUST God afwijzen, en niks mee te maken willen hebben. Daar word ik soms heeeel verdrietig van :cry:

Ja die heb ik ook in de familie. Onbegrijpelijk zeker als je ouders dan kinderen van God zijn en daar ook van getuigen dan toch tegen beter weten in voor de wereld kiezen.
Maar ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk was, als ik van de week tijd over heb zal ik het nog eens nazoeken hoe er bij ons in de gergem over gedacht wordt (dit is uiteraard niet de waarheid :lol: )

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 31 aug 2004 08:24

Mariamagdalena schreef:Dat weet jij niet, of ze gezondigd hebben.
Dus jij denkt dat mijn dochtertje van 10 maanden in de hel is?

reform schreef:Ik weet niet of zij gezondigd hebben. Je heb dan toch nog geen besef van je zonden? Is het niet eerder erfsmet dan erfzonde?????

Is dat nou niet juist het probleem, dat we allemaal zondig zijn? Zonden is doel missen, we missen ons doel door uit ons zelf God niet te dienen. En daar zijn we toch voor geschapen? Het verschil met kleine kinderen is, dat zij uit gelovige ouders komen en daarin geheiligd zijn. Gelukkig hoef ik daar niet over te oordelen, dat kan ik niet en dat wil ik niet. Wij begrijpen Zijn liefde niet altijd, ik weet Gods "gedachtegang" niet wat betreft Alzo lief heeft God de wereld gehad, dus ook de inboorlingen die dit evangelie nooit gehoord hebben , dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft.

Hm, eigenlijk zit ik nu ook te twijfelen: bij kinderen gaat het dan ook buiten het Woord om en verstandelijk gehandicapten hetzelfde. Dus dan gaat het verhaal "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods" niet op. Geld dit dan alleen in een 'normale' situatie, of is het Woord Gods breder dan de Bijbel?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 31 aug 2004 13:08

ik schreef:Mozes is ook gered door Yeshua, terwijl hij geen idee had Wie dat was.

Beter gezegd: hij zou denken dat je het over Jozua had :yum:

Hoi Orgeltje,

orgeltje schreef:Iemand die nooit van Christus gehoord heeft kan dus nooit gewassen zijn in Zijn Bloed. Ik kan hier dus niet anders concluderen dan dat deze mensen voor eeuwig verloren gaan. Hoe wreed dit in onze ogen misschien is.

Dus Mozes en Elia zijn verloren?

Nu kun je zeggen dat zij een plaatsvervangend ingesteld offer kende.
Maar Adam dan?

orgeltje schreef:Ik denk dat iemand die nooit van God gehoord hoeft minder hoeft te lijden in de hel dan iemand die 80 jaar 2x per zondag in de kerk gezeten heeft.

Waarop baseer je dit verschil in straf?
Op de bijbel? Of op je gevoel, je gerechtigheidsgevoel?

Eric.
..

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 31 aug 2004 14:57

In Romeinen 4 staat dat Abraham door zijn geloof geredt is. Daar vallen Mozes en de andere oudtestamentische bijbelhelden ook onder.

Kinderen van gelovige ouders zijn geheiligd in hun ouders (1Kor.7:14; Ex.20:6)

Verder geloof ik dat de rechtvaardige maar liefdevolle God eerlijk en genadig zal oordelen over de mensen die nog nooit van Jezus hebben gehoord.

Waarom schiep de God van liefde een hel? Mag ik die vraag anders stellen?: Waarom schiep de God van rechtvaardigheid de hemel?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 31 aug 2004 15:01

Invincible schreef:
orgeltje schreef:Ik denk dat iemand die nooit van God gehoord hoeft minder hoeft te lijden in de hel dan iemand die 80 jaar 2x per zondag in de kerk gezeten heeft.

Waarop baseer je dit verschil in straf?
Op de bijbel? Of op je gevoel, je gerechtigheidsgevoel?

Eric.

Orgeltje beweerd wel bijbelse dingen. Jezus zegt ergens dat de mensen uit Kapernaüm het moeilijker krijgen dan de mensen van Sodom en Gommora, want zij zagen de waarheid en die verwierpen ze.

Zoek, zoek, zoek... Ah! Math 11:23-24.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 31 aug 2004 16:58

Kaw schreef:In Romeinen 4 staat dat Abraham door zijn geloof geredt is. Daar vallen Mozes en de andere oudtestamentische bijbelhelden ook onder.

Maar zij hadden niet het geloof in Yeshua Mashiach, net zo min als dat de bosjesmannen in timboektoe dat kunnen hebben.
Een gebied waar niet geëvangeliseerd is is niet per definitie een ongelovig gebied.

Kaw schreef:Orgeltje beweerd wel bijbelse dingen. Jezus zegt ergens dat de mensen uit Kapernaüm het moeilijker krijgen dan de mensen van Sodom en Gommora, want zij zagen de waarheid en die verwierpen ze.

Zoek, zoek, zoek... Ah! Math 11:23-24.

Hm.. okay, jullie hebben gelijk :)
Hoewel je ook in de 'dag des oordeels' de dag van oordeel die al over S+G is gekomen kunt lezen, en de dag van oordeel over Kapernaüm die nog moet komen, maar dat denk ik eerlijk gezegd niet.
..

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 aug 2004 17:11

of mensen zalig worden die nooit van Jezus Christus hebben gehoord of in aanraking zijn geweest met het evangelie?

ik weet niet of het belangrijk is om te weten, er is een opdracht iig om aan alle mensen het evangelie te verkondigen.
feit is dat we allemaal verloren zijn van nature. we hebben geen recht op zaligheid. als we verloren gaan is dat welverdiend en dat geld voor iedereen.
gelukkig heeft God zijn Zoon gestuurd om te lijden en sterven voor onze zonden en iedereen die in Hem geloofd zal zalig worden. dat is geen verdienste van ons, maar Genade. of een gunst van GOd als je het zo mag noemen.
als er heidenen zijn die nooit van Hem gehoord hebben en verloren gaan is dat niet de schuld van God.
en dat geld net zo goed voor ons, als we de boodschap van het evangelie in de wind slaan zijn we ook verloren en als ik het goed begrijp dan hebben we het zwaarder in de hel dan de heidenen die nog nooit van God gehoord hebben.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 31 aug 2004 17:28

Invincible schreef:
Kaw schreef:In Romeinen 4 staat dat Abraham door zijn geloof geredt is. Daar vallen Mozes en de andere oudtestamentische bijbelhelden ook onder.

Maar zij hadden niet het geloof in Yeshua Mashiach, net zo min als dat de bosjesmannen in timboektoe dat kunnen hebben.
Een gebied waar niet geëvangeliseerd is is niet per definitie een ongelovig gebied.

Klopt. Maar dan moet God naar ze toe zijn gekomen zoals Hij zich ook aan Abraham openbaarde.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 31 aug 2004 18:11

Er wordt hier ernstig om de hete brij heengedraaid.
De vraag is: ga je naar de hel als je nog nooit van God gehoord hebt?
Als je daar 'ja' op zegt, dan moet je wel beseffen wat dat betekent voor je wereld- en mensbeeld: het 'zijn' van mens op zich is dan al voldoende om voor eeuwig naar de hel te worden verwezen. Dan kan je ook geen onderscheid maken tussen volwassenen of kinderen, want beiden hebben ze niet de kans gekregen om in God te gaan geloven en worden ze afgerekend op het enkele feit dat ze geboren zijn en bestaan.
The proof of the pudding is in the eating.

Terug naar “Archief”