De tien geboden gelden nu niet meer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 30 aug 2004 18:49

Josh schreef:
En alleen met de Geest(esgaven) kunnen we volbrengen wat de Geboden van GOD van ons vragen: houden van de Geboden van GOD.

Josh

Vraag 114
Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomelijk houden?

antwoord:
Neen zij, maar ook de allerheiligsten, zolang zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid; doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar alle geboden Gods beginnen te leven.

Josh, ik beveel je van harte de Cathechismus aan.

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 30 aug 2004 19:34

en dit is precies een van de weinige catechismus antwoorden die niet in de bijbel zijn te vinden.

De praktijk kan wel zo zijn hoor...
maar in de bijbel lees ik veel vaker over het volmaakt zijn in christus, zomaar een zoekopdracht op 'volmaakt':
En gij zijt in Hem volmaakt, Kol. 2:10
Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is, Matt 5:48
Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust, 2 Tim 3:17
Want met een offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden, Hebr 10:14

tegelijkertijd:
niet dat ik het al gekregen heb, of al volmaakt ben, maar ik jaag ernaar...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 30 aug 2004 19:42

graankorrel schreef:en dit is precies een van de weinige catechismus antwoorden die niet in de bijbel zijn te vinden.

De praktijk kan wel zo zijn hoor...
maar in de bijbel lees ik veel vaker over het volmaakt zijn in christus, zomaar een zoekopdracht op 'volmaakt':
En gij zijt in Hem volmaakt, Kol. 2:10
Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is, Matt 5:48
Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust, 2 Tim 3:17
Want met een offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden, Hebr 10:14

tegelijkertijd:
niet dat ik het al gekregen heb, of al volmaakt ben, maar ik jaag ernaar...

Lees Romeinen 7 met de kanttekeningen eens en artikel 24 van de Geloofsbelijdenis.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 aug 2004 12:10

De catechismus zelf geeft de volgende bijbelteksten:

Vr.114. Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomenlijk houden?
Antw. Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid a; doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven b.

a 1Joh 1:8 Rom 7:14,15 Pre 7:20 1Cor 13:9 b Rom 7:22 Ps 1:2

De bijbelteksten zelf zijn als volgt:

ad. a):
1 Joh. 1:8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet.

Rom. 7:14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.

Pred. 7:20 Voorwaar, er is geen mens rechtvaardig op aarde, die goed doet, en niet zondigt.

1 Kor. 13:9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;

ad b):
Rom. 7:22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;

Ps. 1:2 Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 31 aug 2004 13:19

ik wilde niet zeggen dat de gelovige geen zonde meer doet.
Maar de nieuwe mens, die uit God geboren is, is heilig en volmaakt.
Als ik doe wat ik eigenlijk niet wil, ben ik niet meer de handelende persoon, maar de zonde die in mij huist. (dat staat ook in Rom 7)

Ik doelde meer op dat 'klein beginsel', dat staat echt niet in de bijbel, maar is afgeleid uit de praktijk van het leven van de gelovige.
Hoe meer zicht je op jezelf krijgt, hoe meer je ziet dat je nog zoveel zonde hebt en nog zoveel heiligheid mist (in de oude mens).

Gal. 2:20
Ikzelf leef niet meer, Christus leeft in mij. Mijn sterfelijk leven is een leven in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zichzelf heeft overgeleverd voor mij.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 07 sep 2004 20:45

Paulus zegt in

Galaten 3 13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt.

We zijn niet verlost van de vervloekte wet maar van de vloek van de wet.

In Romeinen 7 12 zegt hij:

Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.

Alleen je kan er niet door gerechtvaardigd worden maar het blijft wel een leidraad voor een christen omdat hij heilig, rechtvaardig en goed is.

David ;)

Terug naar “Archief”