Waarom onvergeefbare zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Waarom onvergeefbare zonde?

Berichtdoor Yael » 29 aug 2004 12:29

Dit vraag ik me al een tijdje af, waarom heeft God het zo ingesteld zeg maar dat er 1 zonde niet vergeven wordt? (zie Mattheus 12, zonde tegen de Heilige Geest.) dan klopt de tekst toch niet meer dat Jezus bloed reinigt van alle zonde? Is de Bijbel hier in tegenspraak met elkaar?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 aug 2004 12:55

Jezus bloed reinigt van alle zonde. De zonde die niet vergeven kan worden is het niet accepteren van Jezus bloed. Wel weten van vergeving, maar het gewoon simpel weg van je af zetten.

Jezus boeld reinigt van alle zonden. En ja als je dat bloed niet wil hebben dan is er dus geen vergeving van zonde.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 30 aug 2004 09:32

In een preek zei een dominee eens over een andere dominee dat iemand waarvan gedacht werd dat het een kind van God was steeds verder afdwaalde van Gods Woord. Het ging zover dat hij op het laatst zelfs kaartjes verkoper was in de bioscoop. Die dominee fietste daar voorbij, en zag hem zitten. Hij besloot om toch nog met hem te praten, maar toen hij af wilde stappen kreeg hij in zijn hart dat het niet mocht. God verbood het hem. 'En toen,' zei hij,'wist ik wat de zonde tegen de Heilige Geest was.'

Het is bewust het werk voor de Heilige Geest ontkennen en bespotten, ja, zelfs aan de boze toeschrijven.

Het is echt vreselijk. Zo iemand wil ook niet meer bekeerd worden.
God beware ons ervoor.

En de duivel kan er soms mee aanvallen dat je de zonde tegen de Heilige Geest hebt bedreven, maar, en dat moet er altijd bij gezegd worden:
Als je bang bent dat je de zonde tegen de Heilige Geest bedreven hebt, heb je het niet gedaan.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 30 aug 2004 09:38

Volgens mij heeft het te maken met : Als je tegen de H.G. gezondigd hebt dan betekent het dat je zo verhard wordt dat je niet meer bekeerd kan worden. Dus er is zo'n grote vijandschap dat de H.G. niet meer in zo'n hart kan werken en ook de zonden niet vergeven kan. En dan ligt de schuld bij de mens zelf.
Refoweb is van ons allemaal :p

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 aug 2004 14:23

in principe kan God dan dus niet zeggen dat Hij alle zonden wil vergeven want dat is niet zo dus. :|

caprice

Berichtdoor caprice » 30 aug 2004 14:51

Yael schreef:in principe kan God dan dus niet zeggen dat Hij alle zonden wil vergeven want dat is niet zo dus. :|

Jawel, maar zo iemand wil niet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 aug 2004 14:53

Als God dus wil kan Hij zo iemand vergeven? dus in principe als zo iemand om vergeving vraagt krijgt ie die? Dan klopt het wel ja.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 aug 2004 14:56

oohooo wat zondig zeg, kaartjes verkopen in de bioscoop... :?:

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 30 aug 2004 15:00

Yael schreef:Als God dus wil kan Hij zo iemand vergeven? dus in principe als zo iemand om vergeving vraagt krijgt ie die? Dan klopt het wel ja.

Dan zondig je tegen het zaligmakend werk van de Heilige Geest. En je bent dan zo verhard dat het niet meer kan.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 aug 2004 15:05

Persoonlijk deel ik het meest Hijwels posting, dat het het vertreden van het bloed van Jezus Christus is.

Maar toch blijft dat die tekst staan: Jezus bloed reinigt van alle zonde

(behalve 1 dus.) oke zo iemand wil dan niet meer dus dat is diegene zn eigen schuld die zal geen vergeving meer vragen anders zou God zo barmhartig zijn en het vergeven, want zo is God dat geloof ik dus. 8)

Josh

Berichtdoor Josh » 30 aug 2004 15:11

De Heilige Geest is de Wil en Macht van GOD die gegevens kan worden. En die Wil en Macht ontvangen is geweldig tov. Zowel het ontvangen als de mogelijkheden die GOD biedt om je ter ere van HEM en je naasten in te zetten.

Als je ondanks dat het ontvangen en inzetten enorm tov is de Geest afwijst -dus Gods Wil en Macht in je leven in zonde tegenwerkt- dan wijs je GOD op zo'n wijze af, dat je niet meer te redden bent.

Terugkomen via Jezus middels vragen om vergeving zou zelfs Jezus tweemaal kruizigen betekenen volgens de Bijbel.... Zo erg is het dus als je je tegen de Geest van GOD keert!

En die zonde kan je niet vergeven worden en word je niet vergeven dus volgens Gods Woord.

Josh

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 aug 2004 15:12

oke bedankt voor je uitleg Josh nu is me duidelijk. 8)

caprice

Berichtdoor caprice » 30 aug 2004 17:08

Lalage schreef:oohooo wat zondig zeg, kaartjes verkopen in de bioscoop... :?:

Ja.
En in die tijd (jaren '30, als ik het goed heb) zeker.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 aug 2004 17:14

caprice schreef:
Lalage schreef:oohooo wat zondig zeg, kaartjes verkopen in de bioscoop... :?:

Ja.
En in die tijd (jaren '30, als ik het goed heb) zeker.

Maar opzichzelf is dat niet de zonde tegen de Heilige Geest. :wink:

Ds Hoefnagel (:P ) vertelde een keer een verhaal van een man die op zn sterfbed lag zn familie had ds Hoefnagel laten komen. deze man wist dat ie verloren ging en dat helemaal niet erg vond die zei: ik heb tenminste van mn leven genoten en dat kan jij niet zeggen. Zo iemand laat het dus ook koud dat ie verloren gaat. :| je krijgt daar echt de kriebels van als je dat hoort. :(

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 30 aug 2004 23:26

Josh schreef:De Heilige Geest is de Wil en Macht van God die gegeven kan worden. En die Wil en Macht ontvangen is geweldig tof. Zowel het ontvangen als de mogelijkheden die God biedt om je ter ere van Hem en je naasten in te zetten.

Als je ondanks dat het ontvangen en inzetten enorm tof is, de Geest afwijst -dus Gods Wil en Macht in je leven in zonde tegenwerkt- dan wijs je God op zo'n wijze af, dat je niet meer te redden bent.

Terugkomen via Jezus middels vragen om vergeving zou zelfs Jezus tweemaal kruizigen betekenen volgens de Bijbel.... Zo erg is het dus als je je tegen de Geest van God keert!

En die zonde kan je niet vergeven worden en word je niet vergeven dus volgens Gods Woord.

Josh
En hoe zit het dan met de zwakheid van het vlees Josh? Als ik dat cursieve stukje zo lees, dan denk ik (zeker met de volgende alinea erbij) dat iedereen dan dus niet meer terug zou kunnen. Van jezelf doe je zonden en wijs je de Heilige Geest af. Door God wordt dit verandert. Tegelijkertijd wil ik niet zeggen dat iedereen maar kan doen wat hij wil. Het is ook een kwestie van God om sterkte willen vragen om de zonde te bestrijden.
Ik moet in dit verband denken aan de film Bruce Almighty, waarin gezegd wordt dat Bruce (die de 'powers' van God heeft, lasterlijk verhaal eigenlijk) alles kan doen, behalve de vrije wil forceren. En dat daarom deze zonde niet vergeven kan worden, omdat God niet tegen die vrije keuze om het niet vergeven te willen hebben, in kan gaan.
God is juist zo genadig, dat iedere keer als wij wel terug willen, Hij ons met open armen op staat te wachten en ons alle kracht wil geven die we nodig hebben. Daarom wordt er ook altijd verteld dat er geen zonde zo groot is, of je kunt er nog wél mee terug naar God gaan en om vergeving vragen.
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Terug naar “Archief”