Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 30 aug 2004 17:05

Harold schreef:1 we moesten de sabbath onderhouden
2 we hoeven de sabbath niet meer te onderhouden meer want we zijn vrij van de wet.
3 We doen het vrijwillig omdat we vrij zijn om een rust dag te vieren
4 Omdat de rustdag vrijwillig wordt onderhouden sluipt langzamerhand het moeten er weer in.

Dus zijn we weer terug bij af, terug van de vrijheid naar de slavernij.

Dat bedoelde ik te zeggen.

OHWWWWWWWWWWWW, zeg dat dan!
Wat heeft dat nu met vakantie te maken. Hou dus echt helemaal nooit van zogenaamde makkelijk makende vergelijkingen. :x

En punt vier is volgens mij juist eruit aan het gaan.
Wat ik allemaal niet mocht op zondag!
Volgens mij is dat dus tegenwordig steeds minder een isseu.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 30 aug 2004 17:13

Soorrie, vakantie net achter de rug
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 30 aug 2004 20:51

Ik was wel geschokt van het automatisme waarmee caprice in discussie met Sabra de zondag als rustdag verdedigd met de wet. Omdat het ogenschijnlijk niemand is opgevallen plaats ik het even hieronder:

caprice schreef:
Sabra schreef:In de wet staat: Zes dagen zul je werken, maar de zevende dag moet je rusten. Volgens mij is de zondag de eerste dag.

Ja, de zondag is de eerste dag.

caprice schreef:
Sabra schreef:Wat is dan het probleem met werken op zondag?

Omdat dat de rustdag van de Christenen is.
Je wou me toch niet vertellen dat je dat nog niet wist? :shock:

Caprice lijkt zelfs geschokeerd te zijn, zonder zich ogenschijnlijk te realiseren dat de wet zegt dat je de zevende dag moet rusten en dat dit niet de zondag is. Met andere woorden:
de wet kan niet als reden worden opgevoerd dat je op zondag moet rusten :!:
Dat kan betekenen:
a - de rustdag zou de zaterdag moeten zijn
b - we zijn vrij van de wet; de rustdag geldt niet meer
c - we zijn vrij om een rustdag te kiezen, maar moeten wel EEN rustdag kiezen.
d - iets anders.

Ik neig naar c, omdat de wet voor ons om te leren van Gods wijsheid is.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

joepie

Berichtdoor joepie » 30 aug 2004 21:15

Hoezo vrij van de wet?

Josh

Berichtdoor Josh » 30 aug 2004 22:26

Volgens mij zegt de Bijbel het volgende:
Romeinen 8:4 - 'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'

Volbrengen van de Wet = houden van de Geboden. En dat de Geboden van GOD worden bedoeld blijkt overduidelijk uit:
Jakobus 2:10 - Want wie de gehele wet houdt maar in een gebod faalt heeft alle geboden overtreden

Als je tegen de Geboden van GOD ingaat dan zondig je volgens de Bijbel. Lees maar:
1 Johannes 3:4 - 'Wie zondigt, gaat in tegen de wet van God, want zonde is ingaan tegen Gods wet.'

En de Geboden van GOD zijn te lezen in:
Exodus 20:
1. God is jouw God; houd er geen andere goden op na
2. Maak geen afgodsbeelden en vereer geen andere goden
3. Misbruik Zijn naam niet (vloek niet)
4. Houd de Sabbat * (=rustdag) in ere; [*=vrijdag zonsondergang tot zaterdag zonsondergang]
5. Heb eerbied voor je vader en moeder
6. Bega geen moord
7. Pleeg geen overspel
8. Steel niet
9. Beschuldig niemand op valse gronden; spreek geen kwaad
10.Zet je zinnen niet op dat wat van iemand anders is

In Jezus en Geest staan we niet meer onder de Wet, maar kunnen we als we Jezus om vergeving vragen toch contact houden met GOD en aldus groeien in de Vrucht van de Geest.

En dát betekent 'vrijgemaakt van de Wet'! Niet dat we lekker een potje kunnen zondigen tegen Gods Wil en Wet. Dat heet New Age of simpelweg 'opgroeien in zonde'.

En aangezien de Sabbat de dag van GOD is die GOD ons vraagt te houden in het 4de Gebod....lijkt het mij dat we dat dan gewoon als Christen doen, toch?

De Sabbat is inderdaad vrijdagavond zonsondergang tot zaterdag zonsondergang en dus beslist niet de zondag. De Joden weten door het krijgen van de Wet immers nog steeds welke dag de dag van GOD is.

Het was RK-kerk die de Sabbat afschafte en de zondag (heilige dag van de 3-ene-zonnegod) begon. En daarmee dus in structuur zonde tegen GOD en Gebod in de wereld én kerk bracht....

Christenen doen daar dus niet aan mee.

Josh

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2004 23:08

Heej Josh ;)

Leuk dat je er ook weer bent. :)

Je wordt de laatste tijd wat voorspelbaar.

We hebben het hier over werken op zondag, dus laat ons ff wil je.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 31 aug 2004 00:21

groenrondballetje schreef:Ik was wel geschokt van het automatisme waarmee caprice in discussie met Sabra de zondag als rustdag verdedigd met de wet. Omdat het ogenschijnlijk niemand is opgevallen plaats ik het even hieronder:

caprice schreef:
Sabra schreef:In de wet staat: Zes dagen zul je werken, maar de zevende dag moet je rusten. Volgens mij is de zondag de eerste dag.

Ja, de zondag is de eerste dag.

caprice schreef:
Sabra schreef:Wat is dan het probleem met werken op zondag?

Omdat dat de rustdag van de Christenen is.
Je wou me toch niet vertellen dat je dat nog niet wist? :shock:

Ik gaf die flauwe antwoorden alleen maar omdat iedereen daar steeds maar weer over begint. Laten ze over dit onderwerp maar hier verder gaan als ze er zo nodig behoefte aan hebben:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7230
Laatst gewijzigd door caprice op 31 aug 2004 09:42, 2 keer totaal gewijzigd.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 31 aug 2004 09:40

Uit de vraagstellingen van de topicstarter maak ik op dat hij uitgaat van de zondag als rustdag en als dag waarop niet iedereen werkt.
Laten we de discussies over wat de sabbath is en of de wet nog van toepassing is hier even buiten houden. Daar zijn al (te)veel onderwerpen over.

In dit topic dus de vraag welk werk wel en niet kan...

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 31 aug 2004 18:51

Hoi,

Welk werk wel en welk werk niet. Tja, een waslijstje neer zetten is wel wat veel van het goede.

Werk dat de mens dient en echt noodzakelijk is? Er is genoeg werk dat niet zozeer op de rustdag hoeft te worden gedaan. Een winkel hoeft niet zonodig open maar een ziekenhuis weer wel omdat dat noodzakelijk is. Ik kijk voor mezelf naar wat belangrijk is. Als voorbeeld: ik heb wel eens gesolliciteerd naar een baantje als kok in een restaurant. Maar ik haakte af omdat ik op zondag moest werken. Waarom? Omdat ik werk moest verrichten dat niet noodzakelijk was. Daar en tegen zou ik een baan in een verzorgingshuis weer wel graag gehad willen hebben, helaas kon ik daar niet aan de bak komen.

Maar mijn principe is: Dient het de mens omdat het nodig is(noodzaak) of is het een luxe?

Je kan van een boer niet verwachten dat ie een rustdag houd, zou zijn vee wel erg moeilijk kunnen krijgen.

Gegroet,

Fly29

caprice

Berichtdoor caprice » 01 sep 2004 06:00

Fly29 schreef:Je kan van een boer niet verwachten dat ie een rustdag houd, zou zijn vee wel erg moeilijk kunnen krijgen.

Een veehouder kan wel degelijk rustdag houden hoor, behoudens alle noodzakelijke werkzaamheden. Hij hoeft ook niet de hele dag te werken. Veel gaat ook geautomatiseerd, tegenwoordig, zoals voeren.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 sep 2004 06:02

caprice schreef:
Fly29 schreef:Je kan van een boer niet verwachten dat ie een rustdag houd, zou zijn vee wel erg moeilijk kunnen krijgen.

Een veehouder kan wel degelijk rustdag houden hoor, behoudens alle noodzakelijke werkzaamheden. Hij hoeft ook niet de hele dag te werken. Veel gaat ook geautomatiseerd, tegenwoordig, zoals voeren.

dus moet ie nog wel wat doen, en werkt dus wel die dag.. dus heeft geen rustdag... hij doet misschien wel minder als op een doordeweekse dag, maar hij werkt wel!

caprice

Berichtdoor caprice » 01 sep 2004 06:11

trijntjejohanna schreef:
caprice schreef:

dus moet ie nog wel wat doen, en werkt dus wel die dag.. dus heeft geen rustdag... hij doet misschien wel minder als op een doordeweekse dag, maar hij werkt wel!

Hij is klaar met ongeveer een uurtje per zondag.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 sep 2004 06:19

dat verschilt dan per boer... want de vriend van mijn nicht is zeker 4 uur bezig op een dag met het melken van de koeien...
mijns inziens is daar ook niks mis mee dat dat gebeurt op zondag!! dit werk is gewoon noodzakelijk dus kan gewoon gedaan worden...

waar ik bijv wel op tegen ben is dat mijn schoonzusje op zondag werkt in een restaurant... dat vind ik niet noodzakelijk werk... !

joepie

Berichtdoor joepie » 01 sep 2004 08:40

Ik merk wel dat er tegenwordig bijna niet meer niet gewerkt kan worden op zondag.
Als we vroeger niet op zondag werkten was dat ook echt alleen de noodzakelijke zorg dingen. Ik werkte in de kraamverzorging en op zondag werkte je het kortst, en je zorgde dat je alleen de noodzakelijke dingen deed. Dus niet de was b.v.
Mijn man wilde graag bij de spoorwegen werken, maar deed dat niet omdat hij dan op zondag moest werken en dat niet als noodzakelijk gezien werd. Hoe verder de economie zich gaat ontwikkelen hoe meer dingen er "noodzakelijk" worden.
Denk maar gerust dat de Duivel met ons op de loop is.
Hij zorgt wel dat we steeds meer met de wereld mee "moeten" en zo steeds minder met God rekening kunnen gaan houden. Of willen gaan houden.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 sep 2004 11:34

joepie schreef:Ik merk wel dat er tegenwordig bijna niet meer niet gewerkt kan worden op zondag.
Hoe verder de economie zich gaat ontwikkelen hoe meer dingen er "noodzakelijk" worden.
Denk maar gerust dat de Duivel met ons op de loop is.
Hij zorgt wel dat we steeds meer met de wereld mee "moeten" en zo steeds minder met God rekening kunnen gaan houden. Of willen gaan houden.

Precies, en dat is nu ook het probleem waar ik im mijn werk tegenaan loop. De economie heeft zich al zover ontwikkelijk dat het logisch gezien niet meer haalbaarbaar is om op zondag niet te werken. Of dit een ontwikkeling van de Duivel is weet ik niet.

Ik vind het best heel moeilijk om hier in de praktijk mee om te gaan. Te meer, omdat ik de keus niet voor mij alleen maak, maar ook voor onze medewerkers. Zoals je misschien al weet hou ik mij bezig met twee beroepsgroepen. De beveiligingssektor en de uitvaartsektor. Wat betreft die laatste zie ik weinig problemen. Maar vooral in de beveiliging, loop ik toch vaak tegen problemen op. Zo weiger ik, in principe opdrachten die zich specifiek op zondag afspelen. Maar, tegelijkertijd laat ik wel op zondag mensen werken om ontwikkelingen in de gaten te houden die direct inspelen noodzakelijk maken. En dat doe ik zelf ook.

Tja, wie het weet mag het zeggen! Maar ik ben bang dat niemand het weet.
Laatst gewijzigd door Zareb op 01 sep 2004 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”