Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 29 aug 2004 21:27

orgeltje schreef:
Liesl schreef:Alleen de werken der barmartigheid zoals al eerder vermeld.

Verpleging;
Politie;
Koks voor in instellingen;
etc.

een boer die zijn koeien moet melken is geen barmhartigheid maar wel noodzakelijk!

Dus er is meer dan barmhartigheid.

Daar komt nog bij dat koeien elke dag gemolken moeten worden, omdat ze zo gefokt (wie weet een beter woord?) zijn. Bij 'wilde' koeien hoeft het natuurlijk niet.

Hoewel ik er in principe helemaal achtersta om de zondag zoveel mogelijk als rustdag te blijven gebruiken, vind ik wel dat er wat willekeur is bij de 'werken der noodzakelijkheid'.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 aug 2004 08:15

cire schreef:
orgeltje schreef:
Liesl schreef:Alleen de werken der barmartigheid zoals al eerder vermeld.

Verpleging;
Politie;
Koks voor in instellingen;
etc.

een boer die zijn koeien moet melken is geen barmhartigheid maar wel noodzakelijk!

Dus er is meer dan barmhartigheid.

Daar komt nog bij dat koeien elke dag gemolken moeten worden, omdat ze zo gefokt (wie weet een beter woord?) zijn. Bij 'wilde' koeien hoeft het natuurlijk niet.

Hoewel ik er in principe helemaal achtersta om de zondag zoveel mogelijk als rustdag te blijven gebruiken, vind ik wel dat er wat willekeur is bij de 'werken der noodzakelijkheid'.

Dan was melk zeer schaars, zeer duur, of werd gewoon niet verkocht, denk ik.

Maar als ik bij een sollicitatie te horen zou krijgen dat ik eens in de maand zou moeten werken zou ik toch van die baan afzien, al zou ik hem graag willen hebben. In de sector waar ik werk is er geen noodzakelijk werk dat op zondag zou moeten gebeuren.
God gaat voor een carriére. Want dat moet je aan het einde van het leven toch weer inleveren.
God is het waard om gediend te worden. En zes dagen ben ik bereid om te werken, maar 1 dag gewoon niet.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 30 aug 2004 12:15

God is het waard om gediend te worden, maar dat staat los van het feit of ik al dan niet de sabbath onderhoud. God maakt zijn dienaren vrij van de wet.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 aug 2004 12:50

Harold schreef:God is het waard om gediend te worden, maar dat staat los van het feit of ik al dan niet de sabbath onderhoud. God maakt zijn dienaren vrij van de wet.

Dat betekent dat de wet in Christus is vervuld en dat ze vrij zijn van de vloek der wet.
Zij handelen nog wel naar de wet uit dankbaarheid.
(God liefhebben boven alles en uw naasten als uzelve). De wet staat toch ook niet voor niets onder de 'dankbaarheid' verklaard in de Heidelberger Catechismus?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 aug 2004 12:56

In de wet staat: Zes dagen zul je werken, maar de zevende dag moet je rusten. Volgens mij is de zondag de eerste dag.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 aug 2004 13:01

Sabra schreef:In de wet staat: Zes dagen zul je werken, maar de zevende dag moet je rusten. Volgens mij is de zondag de eerste dag.

Ja, de zondag is de eerste dag.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 aug 2004 13:07

Wat is dan het probleem met werken op zondag?

caprice

Berichtdoor caprice » 30 aug 2004 13:10

Sabra schreef:Wat is dan het probleem met werken op zondag?

Omdat dat de rustdag van de Christenen is.

Je wou me toch niet vertellen dat je dat nog niet wist? :shock:

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 30 aug 2004 16:26

caprice schreef:
Harold schreef:God is het waard om gediend te worden, maar dat staat los van het feit of ik al dan niet de sabbath onderhoud. God maakt zijn dienaren vrij van de wet.

Dat betekent dat de wet in Christus is vervuld en dat ze vrij zijn van de vloek der wet.
Zij handelen nog wel naar de wet uit dankbaarheid.
(God liefhebben boven alles en uw naasten als uzelve). De wet staat toch ook niet voor niets onder de 'dankbaarheid' verklaard in de Heidelberger Catechismus?

Mooi verhaal maar op geen enkele wijze bijbels te onderbouwen.

Iets over de wet uit dankbaarheid doen, zo iets van we moeten iets terugdoen voor God. We willen en zullen iets van eigen werken aan de genade toevoegen. Fout.

Gal 2:18 Want indien ik, hetgeen ik afgebroken81) heb, datzelve wederom82) opbouw, zo stel ik mijzelven tot een overtreder.83)
19 Want ik ben84) door de wet85) der wet gestorven,86) opdat ik Gode leven zou.87)

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 30 aug 2004 16:28

Vreemd net alsof je God en je naaste niet lief kan hebben als je de sabbath niet onderhoud.

Weet je waarom de sabbath niet meer op zaterdag is?
Omdat de eerste christenen zich nog bewust waren van de vrijheid die Christus hun gegeven had en de sabbath niet meer hoefden te onderhouden. Wel kwamen de gelovigen vaak voor een samenkomst bijeen op de eerste dag der week, maar dit had niets met het onderhouden van de sabbath van doen. Voor of na de samenkomst werd er gewoon gewerkt. In de loop der tijd is deze gewoonte door de dwalende Roomse kerk weer in verband gebracht met het vierde gebod.

Een mooie circelredenering dus.

1 Jantje moet van z'n ouders mee op vakantie. 2 Jantje is oud genoeg en hoeft niet meer mee. 3 Het jaar daarop jaar krijgt jantje na lang zeuren toestemming van z'n ouders om met vrienden op vakantie te gaan. 4 Het jaar daarna heeft Jantje geen zin om op vakantie te gaan maar hij moet van z'n ouders omdat hij vorig jaar ook ging.

joepie

Berichtdoor joepie » 30 aug 2004 16:54

Harold schreef:
Een mooie circelredenering dus.

1 Jantje moet van z'n ouders mee op vakantie. 2 Jantje is oud genoeg en hoeft niet meer mee. 3 Het jaar daarop jaar krijgt jantje na lang zeuren toestemming van z'n ouders om met vrienden op vakantie te gaan. 4 Het jaar daarna heeft Jantje geen zin om op vakantie te gaan maar hij moet van z'n ouders omdat hij vorig jaar ook ging.

:?: Waar slaat dit op? Begrijp het ff niet. :?

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 30 aug 2004 16:57

Goed nadenken dan lukt het vast wel.

joepie

Berichtdoor joepie » 30 aug 2004 17:00

Harold schreef:Goed nadenken dan lukt het vast wel.

Nee, sorry, heb het even laten lezen aan mijn zeer inteligente man maar ook hij gegrijpt het verband niet.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 30 aug 2004 17:02

1 we moesten de sabbath onderhouden
2 we hoeven de sabbath niet meer te onderhouden meer want we zijn vrij van de wet.
3 We doen het vrijwillig omdat we vrij zijn om een rust dag te vieren
4 Omdat de rustdag vrijwillig wordt onderhouden sluipt langzamerhand het moeten er weer in.

Dus zijn we weer terug bij af, terug van de vrijheid naar de slavernij.

Dat bedoelde ik te zeggen.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 30 aug 2004 17:03

Beter zo? :roll:

Terug naar “Archief”