Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Josh

Berichtdoor Josh » 30 aug 2004 13:45

Kennelijk kan jij niet lezen of onthouden Elbert...want eerder in dit topic liet ik je heel duidelijk uit de Bijbel lezen wat wél gevraagd wordt door GOD in Zijn Woord:

Quote:
Josh, het is misschien toch handig om een goed onderscheid te maken tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking.

De Bijbel zegt simpelweg:

* Openbaringen 14:12 De Kinderen van GOD houden de Geboden van GOD en hebben het geloof in Jezus en zijn daar standvastig in.

Kennelijk gaat het helemaal niet om rechtvaardiging of heiliging...want: De Kinderen van GOD houden de Geboden van GOD én hebben het geloof in Jezus.

* 1 Johannes 3:4 - 'Wie zondigt, gaat in tegen de wet van God, want zonde is ingaan tegen Gods wet.'

Als je de Geboden van GOD niet houdt, zondig je en dat is dus niet de bedoeling, want:

1. Jakobus 2:10 zegt namelijk: Want wie de gehele wet houdt maar in een gebod faalt heeft alle geboden overtreden.

2. Romeinen 8:4 'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist (=ons houden aan de Geboden): want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'

Kortom: We dienen ons te houden aan de Geboden van GOD om ze te volbrengen; niet uit eigen macht of verdienste, maar omdat GOD dat vraagt.

Iedereen die aanzet om de Geboden niet meer te houden om wat voor reden ook gaat in tegen GODS WOORD en tegen de Geest van GOD.

De Bijbel vertelt trouwens ook dat de vrouw -de ware Kinderen van GOD- vervolgd zullen worden door de duivel omdat zij de Geboden van GOD houden én het getuigenis van Jezus hebben....lees maar:

Openbaring 12:17 De draak ontstak in woede tegen de vrouw en ging weg om haar andere nakomelingen te bevechten: hen die vasthouden aan de geboden van God en trouw blijven aan het getuigenis van Jezus. (12-1 De draak stelde zich op aan het strand van de zee.

Als men aanzet of mensen zegt andere dingen te doen uit wat voor gronden of redenen ook....dan is men geen kind van GOD, maar dan behoort men tot de groep die doet wat ze zelf wil doen. De groep die zondigt, want hun eigen wil doen (ipv die van GOD) is zondigen!

Josh

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 aug 2004 13:55

Josh schreef:Als je aanzet of mensen zegt andere dingen te doen uit wat voor gronden of redenen ook....

Goed, als we nu even vaststellen dat ik dat niet doe, dan kunnen we eindelijk verder met deze discussie (of denk je dat de discussie met jouw post beeindigd is? :roll: ).

Ik stel hier een aantal vragen aan de orde en die zijn denk ik belangrijk om een goed antwoord te geven op de vraag: is het nodig om de rustdag van vrijdagavond tot zaterdagavond te vieren om gered te worden?

Die vragen zijn:

wat is de verhouding van wet en evangelie in het nieuwe testament?
wat is in het licht hiervan de verhouding tussen rechtvaardiging en heiliging?
wat is de rol van de christelijke vrijheid voor de nieuwtestamentische gelovige en wat kunnen we op basis hiervan zeggen over de opvatting van Gods geboden?

Het antwoord op deze vragen zal ook je positie t.a.v. het tijdstip van de rustdag bepalen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 30 aug 2004 19:35

De discussie gaat allerlei kanten uit en allerlei stokpaardjes worden van stal gehaald. Er zijn extremisten, jaknikkers voor hun pauzen en vrijzinnigen genoeg (en ben ik een haar beter, of gaat het daar niet om?). Maar 1 ding moet nu toch in de laatste jaren bewezen zijn: dat de zondag als zijnde sjabbath niet meer onomstreden is als men de gesschiedenis van haar instelling bestudeert.
Ik vindt dat gelovigen uit de volken vrij zijn hun dag of dagen te houden, maar de sjabbath is en blijft de sjabbath voor Jiesrael:
Dat dan de kinderen Jiesraels de sjabbath houden, de sjabbath onderhoudende in hun geslachten, tot een eeuwig verbond. Hij zal tussen Mij en tussen de kinderen Jiesraels een teken in eeuwigheid zijn; omdat de HASJEM, in zes dagen, de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevenden dag gerust en Zich verkwikt heeft. (Ex.31:16,17)

Sjabbath houden is de volken niet verboden, de sjabbath niet houden is ons Joden wel verboden.
Een eeuwig verbond is geen tijdelijk verbond. In de toekomst moet iedereen de sjabbath houden:
En het zal geschieden, . . . van de ene sjabbath tot de andere, alle vlees komen zal om aan te bidden voor Mijn aangezicht, zegt de HASJEM. (Jes.66:23)

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 07 sep 2004 20:58

Voor iedereen die iets wil weten van de opkomst en viering van de zondag in het vroege christendom is een historisch onderzoek van Sammuele Bacchiocchi een aanrader.

Titel: " Van Sjabbat naar Zondag".
ISBN90-75226-53-5

Wanneer, waar en waarom kwam de Zondag op als dag van eredienst in plaats van de Sjabbat.

Sammuele Bacchiocchi heeft als promovendus aan de Gregoriaanse Universiteit van Rome inzage in de oudst beschikbare documenten.

David ;)

Josh

Berichtdoor Josh » 07 sep 2004 21:09

Sam Bach is afgestudeerd aan een Jezuieten-college; beter nog: het meest prominente RK Jezuieten-college.

Zijn conclusies zijn beslist overeenkomstig de titel: 'Paulus was de zondag gaan vieren als hij had gekund'.... En meer van die onzin.
Hoe kan het ook anders dan van iemand die uit Italie komt en aan een RK-school afstudeert... :roll:

En voor de mensen die zeggen 'volgens mij is ie een Adventist, dus juist voor de Sabbat...'.....wel....er zijn wel meer mensen die dingen zeggen en beweren, maar geheel andere dingen doen en (dus) zijn... Op dit forum bijvoorbeeld..>!

De Wet cq de Geboden van GOD (Jakobus 2:10) zijn voor alle kinderen van GOD; dus ook de kinderen van GOD in Jezus. Laat geen Jood dat vergeten.

De Geboden van de Vader werden en worden ook door de Zoon gerespekteerd en nagekomen; anders zou de Zoon zelf zondigen tegen de Geboden van GOD/Zijn Vader.

En het 4de Gebod -heilig de Sabbat- geldt dus ook voor ieder Christen. De dag van GOD (Genesis!) is en blijft de dag van GOD.

Josh

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 07 sep 2004 21:45

Josh schreef:De Wet cq de Geboden van GOD (Jakobus 2:10) zijn voor alle kinderen van GOD; dus ook de kinderen van GOD in Jezus. Laat geen Jood dat vergeten.

De Geboden van de Vader werden en worden ook door de Zoon gerespekteerd en nagekomen; anders zou de Zoon zelf zondigen tegen de Geboden van GOD/Zijn Vader.

En het 4de Gebod -heilig de Sabbat- geldt dus ook voor ieder Christen. De dag van GOD (Genesis!) is en blijft de dag van GOD.

Josh

Als reeds eerder door mij vermeld: De brief van Ja'akov (Jakobos) is gericht aan de 12 stammen die in de verstrooiing zijn (vs.1:1) - oftewel Jiesrael, en daar dus, zo blijkt uit de context, dengenen uit de Jiesraelieten die gelovig zijn in Jesjoea als zijn Masjiach. De inhoud van die brief is dus overeenkomstig wij konden verwachten Hand.21 in ogenschouw hebbende.

Hand.15 en 21 geeft aan dat de gelovigen uit de volken niet de gehele Torah behoeven te gaan houden.

Jesjoea was ook Jood, naar het vlees, logisch dat Hij hield wat van Hem werd gevraagd in zijn hoedanigheid.

Josh, je hebt nooit de moeite genomen mij met name te noemen en nu inneens heb je het op een denigrerende wijze over Jood. Dit riekt naar de triomfantelijke houding van de vervangingsleer! Ik kan mij vergissen, hoop ik!

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 sep 2004 21:59

Titel: " Van Sjabbat naar Zondag".
ISBN90-75226-53-5

Bovenstaande boek wordt ook aangehaald in het volgende artikel:
http://www.apologetique.org/nl/artikele ... de_dag.htm

Het geeft een aardig overzicht van hoe er in de vroege kerk tegen het sabbat-zondag vraagstuk werd aangekeken.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 07 sep 2004 22:01

Josh schreef:Sam Bach is afgestudeerd aan een Jezuieten-college; beter nog: het meest prominente RK Jezuieten-college.

Zijn conclusies zijn beslist overeenkomstig de titel: 'Paulus was de zondag gaan vieren als hij had gekund'.... En meer van die onzin.
Hoe kan het ook anders dan van iemand die uit Italie komt en aan een RK-school afstudeert... :roll:

En voor de mensen die zeggen 'volgens mij is ie een Adventist, dus juist voor de Sabbat...'.....wel....er zijn wel meer mensen die dingen zeggen en beweren, maar geheel andere dingen doen en (dus) zijn... Op dit forum bijvoorbeeld..>!

De Wet cq de Geboden van GOD (Jakobus 2:10) zijn voor alle kinderen van GOD; dus ook de kinderen van GOD in Jezus. Laat geen Jood dat vergeten.

Josh

Beste Josh,

Ik weet niet waar je je die informatie vandaan haalt.
Ik zou maar gauw het boek kopen.
Ik heb het hier naast me liggen en helemaal uitgelezen.

Kijk anders eerst maar even op de volgende sites:
http://www.bread-of-life.nl/naarzondag.html
http://www.xs4all.nl/~bijbelop/sabbat1.htm

Gods zegen,

David ;)

Ge2rt

Berichtdoor Ge2rt » 08 sep 2004 08:15

Het is zo grappig: de ZDA-kerk heeft de RK-kerk nodig om te verklaren dat de RK-kerk de sabbat in de zondag veranderde, want anders blijkt dat de vermeende profetes van de ZDA (Ellen White) maar weer eens wat heeft verzonnen. En de RK-kerk wil graag dat een niet-RK-kerk (lees: een protestantse kerk) bevestigd dat de RK-kerk al vroeg zoveel macht had. De ZDA-kerk spant, wat zij zelf het beest van Openbaring noemt, voor haar karretje. En andersom.

Overigens blijft Bacchiocchi het oneens met E.W., want hij noemt de tweede eeuw na Christus (Hadrianus), terwijl de door hem gecorrigeerde E.W. niet verder teruggaat dan Constantijn.

In "From Sabbath to Lord's Day", D.A. Carson (red.) worden de verschillende argumenten (lees: aannames) van B. weersproken.

a. Geschriften van de vroege christelijke kerk dateren het vieren van de zondag duidelijk terug tot in de eerste eeuw na Christus, en niet de tweede. De zondag was geen vervanging van de joodse sabbat, maar een nieuwe christelijke dag van aanbidding, zelfs nog voordat de zending onder heidenen begon en de christelijke kerk meer afstand nam van het judaïsme. Viering van de zondag was dus al lang praktijk aan het begin van de tweede eeuw.

b. Hoewel naast verschillende andere factoren ook anti-judaistische gevoelens een rol kunnen hebben gespeeld bij de viering van de zondag, kan daaruit niet geconcludeerd worden dat dit ook de enige motivatie was. Er zijn nauwelijks aanwijzingen dat in de tweede eeuw de zondag vs sabbat het onderwerp van discussie was. Terwijl dat wel verwacht mag worden als recentelijk de sabbat voor de zondag zou zijn ingeruild, zoals B. beweert.

c. Volgens B. zou in de tweede eeuw Rome een belangrijke rol hebben gespeeld bij de overgang van de sabbat naar de zondag (daarmee nog enigszins de kapitale fout van E.W. vergoeilijkend). Maar in die tijd had geen enkele kerk - en ook Rome niet - voldoende autoriteit om deze overgang te bewerkstelligen. Ook later heeft Rome nog steeds niet voldoende autoriteit om twee andere zaken op te leggen aan de andere kerken in de wijdverspreide christelijke kerk: het vieren van Pasen op zondag (dat zeker in Azië niet geaccepteerd wordt) en het vasten op de sabbat voorafgaand aan de zondag (slechts in Rome zelf en een aantal andere kerken ingevoerd). In tegenstelling tot het onderwerp sabbat/zondag is er juist wel over deze twee andere zaken (Pasen en vasten op sabbat) aanzienlijk gediscussieeerd in die tijd.

d. Volgens B. zou de christelijke kerk de zondag hebben overgenomen van de heidense godsdiensten die de zon vereerden. B. gaat met dit argument voorbij aan het feit dat de afkeer van het heidendom groter was dan de wens om niet te veel met het Judaïsme te worden geassocieerd. Hoewel de apostolische vaders de heidense uitleg van de naam 'zondag' toepasten op Christus als de Zon / het Licht, voert het daarom veel te ver om deze feestdag vervolgens dan maar aan een heidense oorsprong toe te schrijven. Dat de rest van de kerk zonder tegenspraak deze vaders volgde is daar het bewijs van. Want de basis voor het vieren van de zondag bestond al in de opstanding van Jezus op die dag.
(dit is een tekst van jaren geleden, de bronnen weet ik niet meer)

Voor wie Bacchiocchi graag heeft gelezen, het advies om toch vooral ook "From Sabbath to Lord's Day" te lezen. Tenzij je natuurlijk alleen maar datgene wilt lezen wat jouw mening vertegenwoordigd (w.o. het indoctrinerende SabbatNieuws), en de andere kant niet wilt horen.

Josh

Berichtdoor Josh » 10 sep 2004 03:14

Tytelbaum... ik verwijs je graag naar Efeze 2, waarin iets verteld wordt over de nieuwe mens die ontstaat -Joden en niet Joden worden hier genoemd. Hierin ligt onze triomf.

In Jezus [doop] én in Geest [handoplegging; zie ook Hebr 6] ontstaat die nieuwe mens.

Een nieuwe mens die in eenheid met Jezus wordt omgevormd tot een tempel voor....de Geest van God. Lees Efeze 2 t/m 4 maar eens.

Josh

Josh

Berichtdoor Josh » 10 sep 2004 03:22

Gert... we weten allemaal dat de RK-kerk in de 4de eeuw eigenmachtig het 4de Gebod van God heeft afgeschaft.

Informatie uit de RK-kerk is onbetrouwbaar. En mensen die op die info verderbouwen, bouwen mist en ellende.

Iedereen die bouwt op God, Gods Woord en Gods Geboden met de Geest die bouwen op vaste grond.

White bouwde op God. Sam Bach bouwde op Rome een bouwvallige toren van Pisa.

Openbaring 14:12 zegt iets heel simpels. Een boodschap die zeker geldt in de eindtijd.... kijk maar eens hieronder!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 sep 2004 03:23

Josh schreef:Informatie uit de RK-kerk is onbetrouwbaar. En mensen die op die info verderbouwen, bouwen mist en ellende.

En jij beroept je steeds weer op diezelfde onbetrouwbare R.K.-Kerk. Dan geef je dus aan dat je haar wel serieus neemt of over een groot minderwaardigheidscomplex jegens de RKK beschikt...

Heeeeee... da's een mooie he.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 10 sep 2004 05:58

Josh schreef:Gert... we weten allemaal dat de RK-kerk in de 4de eeuw eigenmachtig het 4de Gebod van God heeft afgeschaft.

Nonsens
Je blijft maar herhalen zonder ook maar in te gaan op alle bronnen van voor die tijd (Justinus, Barnabas enz.)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joepie

Berichtdoor joepie » 10 sep 2004 14:29

Ik las net in Handelingen 20 dat Paulus ook al op de eerste dag der week samen komsten hield. En het brood brak.

7 En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht.

Josh

Berichtdoor Josh » 10 sep 2004 15:42

De Apostelen braken elke dag het brood. Gelukkig weten we dat Jezus heel duidelijk heeft verteld, dat de geboden van God geldig blijven...

Trouwens: de Sabbat is de dag van GOD; de Zoon van GOD zal de dag van Zijn GOD en HEER niet kunnen en niet willen afschaffen afschaffen.

Zondigen is tegen de Geboden van God ingaan, terwijl de Bijbel ons juist oproept om de Geboden te volbrengen mét de Geest......

Josh :roll:

Terug naar “Archief”