Sam:
Ik bedoel dat er geen omzetting is van besnijdenis naar doop voor in Jesjoea gelovenden uit de volken op basis van kinderen van Avraham zijn,
OK, ik gaf reeds aan dat ik niet van mening ben dat de besnijdenis is vervangen en zal dit dus niet bestrijden. Bij transfer zat ik te denken aan mensen die overgaan van Jodendom -> Christendom. Vandaar dat het me niet helemaal duidelijk was.
Sam:
zij zijn volgens de verklaring van Paulos kinderen van Avraham m.b.t. het geloof van hem, voor hij besneden werd. In dat geval hoeft er dus geen besnijdenis vervangen te worden, want de enting als kinderen in Avraham licht in diens situatie van voor het besneden zijn.
Toch ligt daar m.i. juist weer een verband tussen doop en besnijdenis. Abraham ontving de besnijdenis
om zijn geloof. Is dat niet precies wat voorstanders van de volwassendoop zeggen over de doop?
Sam:
Weet je dan niet dat niet alleen de kinderen geheiligd zijn in hun gelovige ouders (1 Kor.7:14), maar ook tot "niet wetende goed en kwaad"
Dat laatste plus je toelichting is erg interessant. Ik zal daar eens over denken. Los daarvan blijft staan dat de kinderen 'geheiligd worden'. Dat betekent toch dat ze een andere 'positie' krijgen dan kinderen van gelovige ouders. Waarvan worden ze anders apart gezet? Die andere positie is weer (via de ouders) te herleiden op het lijden en sterven van Christus en dus een argument voor de kinderdoop.
Sam:
Bij al die teksten in Handelingen (10:47,48; 11:14; 16:29-31,33,34; 18:8) zie je dat rond (vooraf/achteraf) het dopen van heel het huis of huisgezinnen daden of overtuigingen door de gehele daar genoemde groepen gebezigd werden, die niet eigen kunnen zijn aan zuigelingen of kleine kinderen:
Cornelius was G-dzalig en vrezende G-d, met geheel zijn huis (Hand.10:12); De gevangen bewaarder verheugde zich hierover dat hij met heel zijn huis tot geloof gekomen was (Hand.16:32,34); Crispus, overste van de Synagoge, geloofde met geheel zijn huis (Hand.18:8).
Voorstanders van de kinderdoop stellen echter dat je dat anders moet lezen en m.i. zit daar wel wat in. Als Paulus tegen de gevangenbewaarder zegt dat als hij gelooft ook zijn huis gered zal worden, dan is het ook mogelijk dat het hele 'huis' begrepen is in het geloof van het hoofd van dat huis. Niet de individuele gelovige maar het hoofd van het collectief bepaalt de 'positie' van dat collectief. Zo'n groepsdenken is ons vreemd maar was toentertijd vanzelfsprekend.
Sam:
Nee, de besnijdenis is het teken dat men verplicht moest zetten bij Avraham en nageslacht ter herinnering niets uit het vlees te volbrengen, dat men geloof van HASJEM behoort te verwachten. (niet door vlees, kracht, maar Zijn Geest).
Een verbond is bij mijn weten echter niet enkel een serie verplichtingen. Als je je houdt aan de verplichtingen heb je deel aan de beloften. Mijn punt blijft m.i. dan ook staan.
Sam:
De tekst uit Ezechiel kan niet vergeestelijkt worden, er wordt immers al over het besneden hart gesproken, besneden vlees kan dan alleen letterlijk zijn.
Vergeestelijken is een lastige term. Ik zou eerder stellen dat de profeet het toekomstige heil beschrijft in termen van de toenmalige leefwereld. In die leefwereld spelen zowel een besneden hart als een lichamelijke besnijdenis een rol. Dat wil echter niet zeggen dat datgene wat de profeet aanduidt ook zo letterlijk genomen dient te worden.
Sam:
Ik blijf erbij dat het niet juist is: het zegel in het Nieuwe verbond is de Geest, niet de doop!
Wacht even, daar ben ik het ook wel mee eens. De Geest is ons gegeven als onderpand, als zegel. Volgens mij wordt de (kinder)doop ook niet bestempeld als het teken van het nieuwe verbond maar enkele als 'een teken en zegel'. Met dat 'zegel' wordt dan bedoeld dat de doop iets is waar je op terug mag vallen. In gesprek met God mag je, bij wijze van spreken, zeggen: maar ik ben toch gedoopt en U hebt daarmee toch aangegeven dat Christus ook voor mij gestorven is? De doop als het teken en zegel van het nieuwe verbond ben ik nooit bewust tegengekomen maar ik zou het doopformulier moeten nalezen voor de exacte context.
Klaas