Waarom zo veel kerken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 jul 2004 17:44

caprice schreef:Ik denk vaak dat die zondekennis nog niet diep genoeg is geweest.
Ik heb het er nog best moeilijk mee. Meer duisternis dan Licht.

Dat is idd moeilijk ja, maar zondekennis maakt je toch niet aangenamer voor God, je kan er toch je zaligheid niet mee verdienen? Het blijft duister zonder het grote Licht (Jezus) :wink: Wat moet er dan gebeuren voordat je tot Jezus vlucht en je aan Hem toevertrouwt en gelooft dat Hij voor je zonden geleden heeft?

caprice

Berichtdoor caprice » 27 jul 2004 18:02

Yael schreef:
caprice schreef:Ik denk vaak dat die zondekennis nog niet diep genoeg is geweest.
Ik heb het er nog best moeilijk mee. Meer duisternis dan Licht.

Dat is idd moeilijk ja, maar zondekennis maakt je toch niet aangenamer voor God, je kan er toch je zaligheid niet mee verdienen? Het blijft duister zonder het grote Licht (Jezus) :wink: Wat moet er dan gebeuren voordat je tot Jezus vlucht en je aan Hem toevertrouwt en gelooft dat Hij voor je zonden geleden heeft?

Nee, maar je hebt de zondenkennis wel nodig om te beseffen dat je Christus nodig hebt en dat je tot Hem uitgedreven wordt. Ik bid God vaak of Hij Christus aan mij wil openbaren als mijn Borg en Middelaar en of God Zijn wegen mij wil leren en mijn hart daarvoor wil bereid maken.
Al des mensen werk moet afgebroken worden en Gods werk blijft alleen over. Soms is het een grote duisternis, maar het is toch een troost om steeds weer te horen aan het begin van de kerkdienst: "Die nooit laat varen de werken Zijner handen..."

Tabitha schreef:Ga ook eens naar een PKN (geref. bond). Is goed om een beetje een brede kijk te (blijven?) hebben...

johannes1 schreef:ga ook eens naar de hervormde kerk.

Ik heb al eens een tijd gekerkt in de GGiN, een aantal keren in Hervormd gereformeerde bond, een enkele keer CGK, en nu maak ik me dus op voor de OGGiN.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 jul 2004 18:32

Nee, maar je hebt de zondenkennis wel nodig om te beseffen dat je Christus nodig hebt en dat je tot Hem uitgedreven wordt. Ik bid God vaak of Hij Christus aan mij wil openbaren als mijn Borg en Middelaar en of God Zijn wegen mij wil leren en mijn hart daarvoor wil bereid maken.
Al des mensen werk moet afgebroken worden en Gods werk blijft alleen over. Soms is het een grote duisternis, maar het is toch een troost om steeds weer te horen aan het begin van de kerkdienst: "Die nooit laat varen de werken Zijner handen..."

Zeker hele bemoedigende woorden, dan hoor je gelijk dat de zaligheid niet van ons afhangt en dat geeft (veel) troost. Dus je mag wel geloven dat de Heere in je begonnen is te werken, in de aanvang zoals ze dat dan noemen.
We gaan pas naar Jezus als er niks anders overblijft heel beschamend iig. :(

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 30 jul 2004 18:08

johannes1 schreef:
Ga ook eens naar een PKN (geref. bond). Is goed om een beetje een brede kijk te (blijven?) hebben...

ga ook eens naar de hervormde kerk.[/quote]

:mrgreen: concurrentie?

Als kerken gewoon tolerant zijn tegenover elkaar is het dan trouwens echt een probleem dat er meerdere zijn??
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 30 jul 2004 23:01

Al des mensen werk moet afgebroken worden en Gods werk blijft alleen over."

Jezus zegt: Ik ben de weg, de waarheid en... HET LEVEN.

Als ik dat bedenk dat stijgen er bij mij altijd raadsels op als ik die "moeten" lees. Is Jezus dan wel DE WEG? Is HIJ dan wel DE WAARHEID? Is HIJ wel HET LEVEN?

of.... jah of... liggen deze dingen nog ergens, hoe klein misschien ook in mijzelf? Moet ik nog een stukje weg meemaken? Moet ik de waarheid nog bepalen? Moet ik nog iets van leven hebben?

Weet je wat mij troost geeft? Dat Jezus zegt wie Hij is: de weg, de waarheid, het leven.

Wie het van de HEERE (IK BEN (WAARHEID) verwacht, die ZAL niet beschaamd worden!
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Waarom zo veel kerken?

Berichtdoor ezri » 24 aug 2004 23:12

[quote="hijwel"]waarom zijn er zoveel verschillende kerken?
quote]

Nou.. je kunt het ook heel positief zien.. Er zijn veel verschillende kerken: voor elk wat wils..!

Hoeveel mensen zouden er al niet afgehaakt zijn als er maar 1 soort kerk bestond? Dan was er een heel selectief groepje overgebleven. Nu kan iedereen op een manier die bij hem/haar past of waar hij/zij zich vertrouwt mee voelt God dienen.

Waarom kregen Paulus en Barnabas ruzie over het feit of Johannes Markus mee mocht op de zendingsreis? Omdat er daardoor niet 1 groepje zendelingen werkzaam was, maar 2 sporen ontstonden, elk op hun eigen manier voerden ze Gods opdracht uit. (Zie Hand. 15)

Geweldig toch? Dat is nou echt God.. iets wat in eerste instantie negatief lijkt.. waarvan later blijkt dat het toch positief uitpakt.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 01:07

Mee eens... Het jammere is alleen dat we als kerken zo langs elkaar heen leven... Zo weinig samenwerken en doen... Als dat meer zou gebeuren zou ik al een stuk minder problemen hebben met het feit dat er zoveel verschillende kerken zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 25 aug 2004 05:04

Marnix schreef:Mee eens... Het jammere is alleen dat we als kerken zo langs elkaar heen leven... Zo weinig samenwerken en doen... Als dat meer zou gebeuren zou ik al een stuk minder problemen hebben met het feit dat er zoveel verschillende kerken zijn.

Wat dat betreft kunnen grote steden een voorbeeld nemen aan de kleinere dorpen. In mijn vorige woonplaats werd en wordt er door de Gereformeerde Gemeenten, Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland en de Hervormde Kerk, nu PKN-kerk veel samengewerkt.
Opening en sluiting van schooljaar en Kerst- en Paasvieringen gebeuren omstebeurt in de Hervormde kerk en de GG. In sommige plaatsen is dat ondenkbaar. Daar heeft elke kerk een eigen school. :(

Die predikanten en kerkenraden daar zijn het in elk geval met elkaar eens:
'Een verschil van inzicht hoeft samenwerking niet in de weg te staan.'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 11:25

Mee eens... alleen ik merk in mijn kerk zovaak de wil om samen te werken... allerlei kerken hebben allemaal eigen comissies en zo... Neem evangelisatie... Evangelische kerken, gereformeerde kerken, reformatorische kerken etc, iedereen heeft een eigen evangelisatiecommissie met eigen projecten....

En wat lees ik in Johannes 17? Vader, ik bid U dat ze één mogen zijn zoals U en ik dat zijn, opdat ze wereld gelove dat U hen gezonden heeft.

Inderdaad, wat dat betreft kunnen we nog een hoop leren van kleinere plaatsen.... Waar de onderlinge contacten toch vaak een stuk beter zijn, omdat de mensen in die plaatsen elkaar beter kennen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 aug 2004 22:01

caprice schreef:Die predikanten en kerkenraden daar zijn het in elk geval met elkaar eens:
'Een verschil van inzicht hoeft samenwerking niet in de weg te staan.'

Dit is een goed voorbeeld. Goed voorbeeld zou goed moeten doen volgen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 aug 2004 14:22

caprice schreef:Om nog even op het onderwerp terug te komen; ik heb vandaag een bandje van de OGGiN beluisterd. Het is toch een groter verschil met de Gereformeerde Gemeenten dan ik dacht wat vorm betreft. Heel anders eigenlijk. Maar de inhoud komt op hetzelfde neer, hoewel het anders gezegd wordt. (En kinderen werden ook aangesproken!)

Ik denk dat ik binnenkort eens echt ga kerken bij een OGGiN.

Ja, en ga ook eens naar een RK en probeer dan eens de overeenkomsten te ontdekken met GGiN en OGGiN. Je zult nog versteld staan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 aug 2004 22:42

jas schreef:Ja, en ga ook eens naar een RK en probeer dan eens de overeenkomsten te ontdekken met GGiN en OGGiN. Je zult nog versteld staan.

In de preken zul je die overeenkomsten niet vinden denk ik.. eerder in de levenswandel.

André

Berichtdoor André » 28 aug 2004 23:18

De CGK en de GKV werken in veel plaatsen (gelukkig) al samen, met b.v. kanselruil, samen één kerk hebben, bijbelstudies, het vervelende is alleen weer dat je 1 a 2 generaties moet wachten totdat het echt 1 kerk wordt.
De verschillen (breng ze maar eens onder woorden) zijn zo klein dat je eigenlijk landelijk samen zou moeten gaan, is mijn bescheiden mening.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 aug 2004 07:26

Andre schreef:De CGK en de GKV werken in veel plaatsen (gelukkig) al samen, met b.v. kanselruil, samen één kerk hebben, bijbelstudies, het vervelende is alleen weer dat je 1 a 2 generaties moet wachten totdat het echt 1 kerk wordt.
De verschillen (breng ze maar eens onder woorden) zijn zo klein dat je eigenlijk landelijk samen zou moeten gaan, is mijn bescheiden mening.

dit zie ik ook als struikel blok. De jongere generatie, vindt al die kerken maar onzin, en wil het liefst samen werken met alle kerken. Maar de oudere generatie houd dit nog een beetje tegen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

André

Berichtdoor André » 29 aug 2004 12:27

Mmmmmmm, laat het woord "beetje" maar weg :!:

Terug naar “Archief”