gebruik van make-up is hoererij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 28 aug 2004 07:29

Aragorn schreef:Hm, dat kan ik eigenlijk moeilijk geloven.. want wat voor betekenis had het scharlaken koord dan nog? Dat was toch het teken dat zij "bezet" was, als dat uit het raam hing? En als je niet meer je oude beroep uitoefend lijkt me dat niet meer zo relevant.

Ook dat werd aangehaald. Door dit koord ontsnapten de verspieders, en zij hadden het verbond met de vrouw gemaakt dat haar en allen die bij haar in het huis waren geen haar gekrenkt zou worden, en als dat zou gebeurden zou het bloed op hun hoofd zijn.
Het scharlaken koord wijst ook op de zonden van de vrouw. En op het verzoenende bloed van Christus, dat reinigt van alle zonden.

En even los daarvan: ze kon het toch ook uit het raam hangen om geen last meer te hebben van hoerenlopers, door de schijn te wekken dat ze niet beschikbaar was?

Nog even meer ontopic:

Nederland is aan het afdwalen van Gods Woord, steeds verder. Denk maar niet dat God toleranter is geworden. En steeds weer wordt gezegd: 'Maar het gaat er toch om hoe het in je hart is?'
En men duldt geen tegenspraak meer. Maar zo werkt het niet. Want aan de vruchten zult gij ze kennen. En volgens mij is die muiterij tegen de kerk geen vrucht van wedergeboorte.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 aug 2004 08:05

on topic weer?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Zareb
Kapitein
Kapitein

Re: make-up en hoererij

Berichtdoor Zareb » 28 aug 2004 08:56

jas schreef:Het topic is door mij geplaatst maar de discussie verzandt omdat het nu nog slechts gaat over de vraag of make-up wel of niet mag en of je make-up en hoererij gelijk kunt stellen. Laat ik vooropstellen dat dit laatste zeker niet mijn stelling is. Echter, die vraag vind ik helemaal niet belangrijk. Wat ik te berde wil brengen is de veroppervlakking van het reformatorisch erfgoed, noem het secularisatie.
+
De vraag is eigenlijk niet, of er een verandering heeft plaatsgevonden, maar waardoor dat heeft kunnen gebeuren en of dit te maken heeft met een veranderend godsbeeld binnen de reformatorische gezindte.

Op het moment dat ik jouw topic start las dacht ik direct “daar komt alleen een al dan niet zinloze discussie over make-up uit te voorschijn. En niet over jouw uiteindelijke vraag “Is God toleranter geworden, of heeft ons Godsbeeld nooit geklopt en wordt dit naar ons believen eens in de zoveel jaar bijgesteld?”
Want het is natuurlijk best eng om na te denken over de essentie van een z.g. reformatorische levensstijl. Dus is het makkelijker om je te verschuilen achter allerlei “kerkelijke” instellingen. En die te verdedigen of aan te vallen. Want dan loop je niet het risico dat je echt moet nadenken.

Ik vond eigenlijk de reactie van Klaas wel zinvol

Klaas schreef:Het goede van de reformatorische gezindte is dat men de algemene christelijke moraal praktisch handen en voeten weet te geven. Hoewel er in de bijbel niets te vinden is tegen het dragen van broeken an sich(door een vrouw uiteraard) is het in een tijd waarin het dragen van een broek een teken van verzet is, het afkeuren van broeken een logische zaak. Hetzelfde geldt voor b.v. het dragen van baarden.

Waar de reformatorische gezindte de mist in gaat is dat ze allereerst dit soort praktische invullingen als wet gaat zien. Er wordt niet meer gekeken naar de motivatie maar enkel naar de vorm. Daarnaast ontkent men achteraf in alle toonaarden dat het om een cultureel bepaalde invulling gaat. Zo is het dragen van een rok voor vrouwen een 'eeuwigdurende inzetting' geworden.

Als stel ik mijzelf dan wel direkt de vraag of het wel zo is dat de reformatorische gezindte de algemene christelijke moraal handen en voeten heeft gegeven, of dat men misschien eigen inzichten tot normgevend heeft gemaakt.

En nog steeds, want kijk maar naar de bijdrage van
caprice schreef:En volgens mij is die muiterij tegen de kerk geen vrucht van wedergeboorte.

waar impliciet kerkelijke instellingen gekoppeld worden aan wedergeboorte.

Dus is de vraag die Joepie stelt eigen zo gek nog niet
joepie schreef:Ik zie het eigenlijk als: ben ik dus al die jaren belazerd door de kerk met hun visie, of zijn we ontzettend erg van Gods woord aan het afdwalen. Hem naar onze hand aan het zetten omdat we wereldgelijkvormig aan het worden zijn?

Ik geloof niet dat de kerk ons belazerd heeft, tenminste als dat zo mocht zijn dan zal het ongetwijfeld “ter goeder trouw” gebeurd zijn.
Misschien is het wel zo dat de reformatorische gezinte vanaf de ontwikkeling ervan zich altijd duidelijk apart wilde zetten van de toen geldende opvattingen en cultuur. En daarmee op een eilandje is gaan zitten. Zich af heeft gesloten van de maatschappelijke ontwikkelingen. En bv het verbieden van radio en tv was dan natuurlijk heel handig want die dingen brachten de wereld in huis. En in principe gebeurt nu nog hetzelfde met internet, denk maar eens aan kliksafe ect. Mensen worden niet uitgedaagd om zelf beslissingen te nemen of zelf te onderzoeken. Veel dominees willen hun preken niet op het web.

Vanuit de traditie heeft men heel veel gedaan aan zendingsarbeid in het buitenland, maar het de binnenlandse zending is zo oud nog niet.
Een pastorale benadering van homoseksualiteit bestaat ook nog geen 30 jaar in de refo-kring. (en soms ook nu nog niet)

En dan is het natuurlijk makkelijk om je achter uiterlijkheden als make-up, een rok op de fiets, ect te “kletsen” dan inhoudelijk na te denken over de zin en onzin van menselijke regeltjes.
Vb:
In het topic over zondagsrust vroeg ik:
“En denk je dan dat de rest van de wereldactiviteit dan gewoon maar even een dag kan stoppen? Zoals procesindustrie, olieraffinaderijen, glasfabrieken, beveiligingsorganisaties, persagentschappen, enz. enz. Of ben jij van mening dat je dan als christen per definitie niet in zo'n branche moet gaan werken? Maar je maakt er wel gebruik van!”

En
“Wij hebben onszelf in een positie gebracht waarin het onmogelijk is geworden op zondag uitsluitend en alleen werken van barmhartigheid te verrichten.”

Redelijk inhoudelijk dacht ik. Maar men heeft het dan over het feit of je 112 mag bellen.

Misschien had je deze stelling toch iets duidelijker moeten beginnen, want zelfs parsifal begrijpt het niet meer.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 aug 2004 16:31

volgens mij is makeup-hoererij niet hetzelfde. een vrouw mag zich toch mooi maken voor haar man? extremen heb je altijd maar een beetje verzorgt eruit zien is niets mis mee.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 28 aug 2004 18:49

Natuurlijk is het hetzelfde. Over één kam te scheren. Lippenstift staat gelijk aan prostitutie.

Hallo, zijn we nog een beetje bij ons verstand hier??? :roll:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 aug 2004 18:59

joepie schreef:
Is God dus nog wel dezelfde God als jaren geleden? Of is mij al die jaren voorgelogen dat God niet wil dat je bepaalde dingen doet? En hebben de zgn. wijze mannen die nu vinden dat het wel kan gelijk? Of zal er over tien jaar weer gezegd worden dat het toch anders is dan ze gezegd hebben. Ik begrijp wel wat jas bedoelt.
Ik zie het eigenlijk als: ben ik dus al die jaren belazerd door de kerk met hun visie, of zijn we ontzettend erg van Gods woord aan het afdwalen. Hem naar onze hand aan het zetten omdat we wereldgelijkvormig aan het worden zijn?

Joepie, jij snapt het.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 aug 2004 19:06

make- up = hoererij????

Dan ben ik dus een hoer? Heb ik andere gedachten bij! Ik gebruik het niet zo veel, het geeft me een positiever gevoel als puistjes e.d wat verbloemd zijn. Verder vind ik het leuk om er wat van proberen te maken...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 aug 2004 21:32

essieee schreef:make- up = hoererij????

Dan ben ik dus een hoer? Heb ik andere gedachten bij! Ik gebruik het niet zo veel, het geeft me een positiever gevoel als puistjes e.d wat verbloemd zijn. Verder vind ik het leuk om er wat van proberen te maken...

Jij snapt het dus duidelijk niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 aug 2004 21:34

HereIam schreef:Natuurlijk is het hetzelfde. Over één kam te scheren. Lippenstift staat gelijk aan prostitutie.

Hallo, zijn we nog een beetje bij ons verstand hier??? :roll:

Lees liever nog eens na wat mijn doel is met dit topic voor je waarde-oordelen gaat vellen over verstandelijke vermogens van mensen.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 28 aug 2004 22:11

Om eerlijk te zijn is je stelling die verwijst naar het doel van het topic wat onduidelijk.
Had je dan niet beter een topic kunnen starten met: Zijn we van Gods Woord aan het afdwalen? ofzo iets dergelijks.
Want nu kan je er vanuit gaan dat iedereen blijft hangen op het fenomeen ''make-up'' De reactie van Essieee is dus niet zo heel vreemd.
En dat vind ik altijd het jammere van dit soort discussies. Dan woord iets als ''make-up'' of het ''hoedje'' of ''broek voor vrouw'' dermate uitgemolken of het nu wel geoorlooft is of niet, dat het gewoon onzinnig wordt.

Terwijl een discussie over ''verwereldlijking'' van de refo-gezindte, of van de christenen in het algemeen, juist wel boeiend is. Maar daar is make-upgebruik zo'n miniscuul klein aspectje van, die op deze manier opgeblazen wordt van muis tot olifant. (Dat het bijna lachwekkend wordt)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 aug 2004 22:40

caprice schreef:
Aragorn schreef:Hm, dat kan ik eigenlijk moeilijk geloven.. want wat voor betekenis had het scharlaken koord dan nog? Dat was toch het teken dat zij "bezet" was, als dat uit het raam hing? En als je niet meer je oude beroep uitoefend lijkt me dat niet meer zo relevant.

Ook dat werd aangehaald. Door dit koord ontsnapten de verspieders, en zij hadden het verbond met de vrouw gemaakt dat haar en allen die bij haar in het huis waren geen haar gekrenkt zou worden, en als dat zou gebeurden zou het bloed op hun hoofd zijn.
Het scharlaken koord wijst ook op de zonden van de vrouw. En op het verzoenende bloed van Christus, dat reinigt van alle zonden.

En even los daarvan: ze kon het toch ook uit het raam hangen om geen last meer te hebben van hoerenlopers, door de schijn te wekken dat ze niet beschikbaar was?

Zij moest dus de vuile was buitenhangen om gered te worden, is mij verteld.
Dat laatste kan idd wel, al lijkt me niet logisch dat het aan niemand bekend was dat ze haar praktijken gestopt was. Whatever, het is ook niet zo belangrijk.. :D

Nu even proberen antwoord te geven op de vraag van jas: God is niet anders, wel wordt er anders gedacht over hoe je Zijn wet moet uitvoeren, dat is sowieso per mens verschillend. En daar zal dus iedereen zijn eigen standpunt in moeten bepalen.
Maar de stelling make-up is hoererij lijkt me niet bijbels, en bewijsbaar onjuist.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 28 aug 2004 22:52

Aragorn schreef:
Nu even proberen antwoord te geven op de vraag van jas: God is niet anders, wel wordt er anders gedacht over hoe je Zijn wet moet uitvoeren, dat is sowieso per mens verschillend. En daar zal dus iedereen zijn eigen standpunt in moeten bepalen.
Maar de stelling make-up is hoererij lijkt me niet bijbels, en bewijsbaar onjuist.

Juist, en per land verschillend, en per cultuur verschillend.

ik schrijf met een Rus in Wit-Rusland. Een overtuigt christen. Daar is het dus not-done dat vrouwen oorbellen dragen. Maar daar gaan ze wel met een groep mensen uit kerk na de dienst vollyballen. Dat idee zou ik in mijn kerk niet moeten opperen.

Ieder kent daar toch zijn verantwoording in? Je kent de bijbel, je wil God liefhebben, Hem dienen, dan richt je daar toch je leven naar? De een zal daarin een rok dragen als vrouw zijnde, de ander ziet dat weer anders.
De een zal absoluut geen make-up dragen, de ander heeft minder moeite mee maar heeft weer andere principes.

Maar uiteindelijk gaat het erom wat er in je hart leeft en dat zal zeker naar buiten komen.
Mijn inziens gaat het er dan niet om dat ik mij anders kleed, of andere principes heb dan mijn ouders, ik leef in een andere tijd, ik ontmoet in 1 week meer verschillende levensvisies dan mijn ouders in een jaar toen ze zo oud waren als mij. Dat moet je ook mee rekenen, daardoor ga je ook dingen relativeren. Dat ik God lief heb, daar gaat het om. En daar moet je je zorgen maken, hebben wij Hem lief? Dat zie je pas als iemand spreekt, hoe ze/hij omgaat met andere mensen. Dat lijkt me pas een maatstaf en niet of die persoon wel of geen oogschaduw gebruikt, een rok draagt , oorbellen, ect.

Ik wou dat we daar eens mee ophielden.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 aug 2004 23:44

meschianza schreef:Om eerlijk te zijn is je stelling die verwijst naar het doel van het topic wat onduidelijk.
Had je dan niet beter een topic kunnen starten met: Zijn we van Gods Woord aan het afdwalen? ofzo iets dergelijks.
Want nu kan je er vanuit gaan dat iedereen blijft hangen op het fenomeen ''make-up'' De reactie van Essieee is dus niet zo heel vreemd.
En dat vind ik altijd het jammere van dit soort discussies. Dan woord iets als ''make-up'' of het ''hoedje'' of ''broek voor vrouw'' dermate uitgemolken of het nu wel geoorlooft is of niet, dat het gewoon onzinnig wordt.

Terwijl een discussie over ''verwereldlijking'' van de refo-gezindte, of van de christenen in het algemeen, juist wel boeiend is. Maar daar is make-upgebruik zo'n miniscuul klein aspectje van, die op deze manier opgeblazen wordt van muis tot olifant. (Dat het bijna lachwekkend wordt)

Ik vind absoluut niet dat mijn topic onduidelijk is. Bovendien heb ik hem al verschillende malen zeer uitgebreid uitgelegd. Mensen kunnen blijkbaar niet lezen of nemen er niet de moeite voor. Ik ben het met jou ook niet eens trouwens. Het gebruik van make-up hoeft niet zo onschuldig te zijn als het lijkt. De tijd dat het gebruik er van geassocieerd werd met hoeren ligt nog niet zo ver achter ons en kwam voort uit het feit dat dergelijke gebruiken puur in trek waren bij niet-gelovigen of mensen die er een nogal godloze levenswijze op na hielden. En je bagatelliseert nou wel het onderwerp m.b.t. make-up gebruik door de link te trekken naar het wel of geen hoedje dragen voor vrouwen, maar is dat eigenlijk wel terecht dan? Gelden die argumenten dat vrouwen in de kerk het hoofd moeten bedekken dan niet meer? Dit is nu precies wat ik wil aantonen. De reformatorische gezindte gaat niet kapseisen voor de wereld, ze is al reeds gekapseisd. En men bemerkt het zelf niet eens, dat blijkt wel uit de reacties. Refo's zijn dus gewoon wereldgelijkvormig, alleen met een vertraging van, pak 'm beet, zo'n 20 jaar. Dus als je nu goed naar de wereld kijkt, weet je hoe het over 20 jaar met reformatorisch nederland gesteld is.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: make-up en hoererij

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 aug 2004 10:36

jas schreef:Het topic is door mij geplaatst maar de discussie verzandt omdat het nu nog slechts gaat over de vraag of make-up wel of niet mag en of je make-up en hoererij gelijk kunt stellen. Laat ik vooropstellen dat dit laatste zeker niet mijn stelling is. Echter, die vraag vind ik helemaal niet belangrijk. Wat ik te berde wil brengen is de veroppervlakking van het reformatorisch erfgoed, noem het secularisatie. We gaan met z'n allen, ook ik, op in het grote mondiale gebeuren en zijn dus in zekere zin mondain geworden, verwereldlijkt om het zo maar eens te zeggen. Ik achtte het 30 jaar geleden ondenkbaar dat een meisje of vrouw uit reformatorische kring zich opmaakte zonder vermanend door een dominee of ouderling, of zelfs medegelovigen te worden toegesproken. Nog onwaarschijnlijker was het dat men opgemaakt de kerkdienst bezocht oftewel een Godshuis betrad. Men zou ook geweerd worden. Nu, 30 jaar later dus, kijken dezelfde refo-mensen mij vreemd en meewarig aan als ik make-up gebruik en hoererij samen noem. Maar voor de goede orde; niet ik zou veranderd zijn als ik deze stelling zou aanhangen, jullie zijn veranderd. De reformatorische gezindte is veranderd. En, dat vroeg ik mij dus af, is God dan ook meeveranderd, is Hij toleranter geworden. Want ik heb nu wel genoeg gehoord over er verzorgd uitzien en niet zonder make-up de straat op kunnen, etc. Kom to the point. Is de reformatorisch gezindte van nu, een andere, met andere opvattingen over geloofsleer, over God, over hoe God gediend moet worden, over eerbied, en ga zo maar door, dan de reformatorische gezindte van 30 jaar geleden. Vervolgens vraag ik dan: heeft men dan toch concessies gedaan aan de wereld om maar mee te kunnen draaien, heeft men wat van de eigen identiteit ingeleverd om niet geheel als wereldvreemd te worden versleten? Daar moet de discussie eens over gaan.
Waarom zou 30 jaar geleden een refo-vader tegen z'n dochter gezegd hebben: "haal die hoereverf van je gezicht", terwijl de refo-vader van nu zegt: "maar meisje, wat ben je mooi opgemaakt".
Kom op mensen, wordt eens wakker.

Nou, dan is dit topic zeker niet voor mij bedoelt, want ik ben atheistisch opgevoed en later gedoopt: evangelisch. :?

Bovendien staat er boven: is makeup hoererij?
Dus dan denken wij dat je dat bedoelt.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 aug 2004 10:40

jas schreef:
essieee schreef:make- up = hoererij????

Jij snapt het dus duidelijk niet.

Waar slaat dit op???????
Je leest het topic en dan denk je gewoon dat er bedoelt word wat er staat.
Maar we zullen het zeker niet begrijpen :?

Terug naar “Archief”