Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 26 aug 2004 19:26

Cisca, tis maar hoe iemand zijn of haar opstelling is. Ga er van uit dat er ook mensen zijn die niet anderen ergens voor oplaten draaien (ongelovigen ofzo). De wet geldt trouwens niet alleen voor gelovigen maar ook voor ongelovigen. Dat wordt vaak vergeten.

En orgeltje! Je hebt gelijk!
Refoweb is van ons allemaal :p

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2004 23:40

orgeltje schreef:Ik denk dat er een onderscheid moet zijn tussen noodzakelijk en niet noodzakelijk zijn.

Precies... "als uw schaap op sabbath in een put valt haal je hem er toch ook uit"
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 aug 2004 07:02

Liesl schreef:Alleen de werken der barmartigheid zoals al eerder vermeld.

Verpleging;
Politie;
Koks voor in instellingen;
etc.

Het zou mooi zijn als dat zou kunnen, maar in onze tijd tijd werkt het nu eenmaal niet meer zo eenvoudig als in de tijd waarin het door jouw geciteerde is opgeschreven.

Neem nu eens een harttransplantatie. Jij wacht al jaren op een nieuw hart. In een of ander europees land overlijd iemand die een donorcodicil heeft. Via Eurotransplant word o.a. het hart aangemeld. Dit is een kwestie van uren. Toevallig vind e.a. plaats op zondag.
Loop de schakel van mensen, bedrijven, vliegtuig, luchtverkeersregeling, vliegveld enz. maar een langs.

Wij hebben onszelf in een positie gebracht waarin het onmogelijk is geworden op op zondag uitsluitend en alleen werken van barmhartigheid te verrichten.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 aug 2004 08:04

Lalage schreef:Ik wil wel op zondag 112 kunnen bellen als het nodig is.

En dat is dus nou één van de werken van noodzakelijkheid. 8)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2004 15:51

Ik vraag me af of dat unerhaupt onder het kopje "werken" valt :)

Ik wil ook wel es op zondag gewoon iemand bellen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 28 aug 2004 07:34

Marnix schreef:Ik vraag me af of dat unerhaupt onder het kopje "werken" valt :)

Ik wil ook wel es op zondag gewoon iemand bellen :)

En ik doe dat niet, heb mijn telefoon ook uit, omdat de telefoon altijd inbreekt op de momenten waarop het net niet gelegen komt.
Als je het bellen nalaat op zondag (behalve echt noodzakelijke dingen) is dat toch weer iets dat van de rustdag een onderscheiden dag maakt van de andere dagen in de week.

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 28 aug 2004 19:05

volgens mij staat in de bijbel alleen dat de joden de sabbath moesten houden, om te rusten. Ik wil niet beweren dat dit gebod nu maar vergeten moet worden, maar duidelijk is dat de zondag niet gelijkgesteld hoeft te worden met de (oudtestamentische?) sabbath.
(Of is dit weer koren op de molen van Josh?)

Nu ik drie maanden in Tanzania ben, bezoek ik maar heel zelden een kerk op zondag, en eigenlijk bevalt het me best en beleef ik betere zondagen dan in Nederland. M.i. is de zondag een dag om rust te nemen van de dagelijkse drukte, om bewust tijd te nemen voor mediteren en voor het ontmoeten van God.

Maar zodra je dat in regels gaat vastleggen, zoals per se geen telefoon opnemen, lijkt me dat je je bewust weer onder de wet laat brengen.

1 Timotheus 1
8 Zoals wij weten, is de wet voortreffelijk, maar men moet haar op de juiste wijze hanteren
9 en wel bedenken dat de wet er niet is voor rechtvaardigen, maar voor mensen die zich niet storen aan wet of gezag, voor goddelozen en zondaars, voor verachters en bespotters van al wat heilig is, voor hen die zich schuldig maken aan vadermoord en moedermoord, aan doodslag
10 en ontucht, voor knapenschenders, mensenrovers, leugenaars, meinedigen en alles wat verder in strijd is met de gezonde leer,

caprice

Berichtdoor caprice » 28 aug 2004 19:11

graankorrel schreef:Maar zodra je dat in regels gaat vastleggen, zoals per se geen telefoon opnemen, lijkt me dat je je bewust weer onder de wet laat brengen.

Niet dus, want je kiest er zelf voor, en als de telefoon gaat, neem je hem natuurlijk op. Maar bij ons gaat de telefoon al gewoon zelden op zondag. En we gebruiken hem niet. Dat is gewoon rustgevend.
Net zoals andere dingen.

Het voelt bij mij niet: 'je mag het niet doen', maar: 'je hoeft het niet te doen.'

Vergelijk eens:
- Je hoeft niet te werken.
- Je hoeft niet te studeren.
- Je hoeft je geen zorgen te maken over je werk of school.

Je mag gewoon alles een dag wegleggen en er helemaal niet aan denken.
Een dag afgezonderd, alleen voor God.

Je moet het positief bekijken om al die dingen na te laten. Nu weet ik wel dat niemand helaas in staat is om die dag alleen maar met God en zijn Woord bezig te zijn, want hoe snel worden onze gedachten en gesprekken niet afgeleid?

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 28 aug 2004 19:18

Zo bedoelde ik het ook hoor, caprice, in de zin van: alle zorgen even naast je neer leggen, en je niet hoeven bezig houden met de druk of stress die soms je leven kan beheersen.
Maar ik moest denken aan een voorval, ik was bij mensen en de telefoon ging. Ze wisten wie het was door de nummermelder (een niet-christelijke kennis), en lieten de telefoon 15 keer rinkelen omdat het nu eenmaal zondag was en dan mag je niet per telefoon communiceren. Ik vond dat een typisch voorbeeld van naar binnen gekeerd, en 'wettisch' christendom.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 aug 2004 19:21

graankorrel schreef:Zo bedoelde ik het ook hoor, caprice, in de zin van: alle zorgen even naast je neer leggen, en je niet hoeven bezig houden met de druk of stress die soms je leven kan beheersen.
Maar ik moest denken aan een voorval, ik was bij mensen en de telefoon ging. Ze wisten wie het was door de nummermelder (een niet-christelijke kennis), en lieten de telefoon 15 keer rinkelen omdat het nu eenmaal zondag was en dan mag je niet per telefoon communiceren. Ik vond dat een typisch voorbeeld van naar binnen gekeerd, en 'wettisch' christendom.

Dan deed mijn opa het wel netter met de zaak die hij had, als er iemand belde op zondag:
'Op zondag doen wij geen zaken', en hij legde de telefoon neer.

Je kunt ook net als Scholten zeggen: 'Op zondag nemen wij de telefoon niet op.', maar dat klopt ergens niet. :roll:

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 28 aug 2004 19:53

caprice schreef:Dan deed mijn opa het wel netter met de zaak die hij had, als er iemand belde op zondag:

Prima als je uit principe geen zaken wil doen op zondag, maar dat kan je toch gewoon beleefd uitleggen? Niet negatief over je opa hoor, ik weet niet hoe hij dat deed, maar ik erger me aan mensen die zogenaamd uit christelijkheid ineens geen fatsoen meer kennen.

caprice schreef:Je kunt ook net als Scholten zeggen: 'Op zondag nemen wij de telefoon niet op.', maar dat klopt ergens niet. :roll:

wat bedoel je hier precies mee? LMP Scholten van de GBS? leg 'ns uit wat je niet vindt kloppen?

caprice

Berichtdoor caprice » 28 aug 2004 19:57

graankorrel schreef:
caprice schreef:Dan deed mijn opa het wel netter met de zaak die hij had, als er iemand belde op zondag:

Prima als je uit principe geen zaken wil doen op zondag, maar dat kan je toch gewoon beleefd uitleggen? Niet negatief over je opa hoor, ik weet niet hoe hij dat deed, maar ik erger me aan mensen die zogenaamd uit christelijkheid ineens geen fatsoen meer kennen.

Het was gewoon: 'Op zondag doen wij geen zaken.' En de hoorn werd weer neergelegd.
Kort maar krachtig en duidelijk.

graankorrel schreef:
caprice schreef:Je kunt ook net als Scholten zeggen: 'Op zondag nemen wij de telefoon niet op.', maar dat klopt ergens niet. :roll:

wat bedoel je hier precies mee? LMP Scholten van de GBS? leg 'ns uit wat je niet vindt kloppen?

Stond een keer in een interview. Maar dan neem je de telefoon op, en zeg je: Op zondag nemen wij de telefoon niet op. :wink:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 aug 2004 20:01

nog beter is gewoon de stekker eruit trekken op zondag :mrgreen:

caprice

Berichtdoor caprice » 28 aug 2004 20:02

Yael schreef:nog beter is gewoon de stekker eruit trekken op zondag :mrgreen:

Dat is toch ook weer een minder goed idee. Als er wat met je familie gebeurt...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 aug 2004 20:05

dan nummerweergave kijken wie er belt familie? opnemen :P

Terug naar “Archief”