Rene Z schreef:Weet je wat ik vreemd vind dat de apostel Paulus (DE apostel der heidenen) zelf niemand gedoopt heeft. Sterker nog hij heeft het er in al zijn brieven maar 3 keer over.
Groet Rene
In handelingen 19 doopte hij.
Moderator: Moderafo's
en in 1 kor 1 vertelt hij dat hij het huisgezin van stefanas gedoopt heeft...joepie schreef:Rene Z schreef:Weet je wat ik vreemd vind dat de apostel Paulus (DE apostel der heidenen) zelf niemand gedoopt heeft. Sterker nog hij heeft het er in al zijn brieven maar 3 keer over.
Groet Rene
Maarten schreef:en in 1 kor 1 vertelt hij dat hij het huisgezin van stefanas gedoopt heeft...joepie schreef:Rene Z schreef:Weet je wat ik vreemd vind dat de apostel Paulus (DE apostel der heidenen) zelf niemand gedoopt heeft. Sterker nog hij heeft het er in al zijn brieven maar 3 keer over.
Groet Rene
maar dat weten we niet precies................... hoe dat was bij het huisgezin van Stefanas. *zucht*@mic schreef:aangenomen dat die er waren. En als die er waren is het nog heel goed mogelijk dat dat op basis van hún (kinderen) keuze was, bij ons wordt ook regelmatig een gezin gedoopt wordt, inclusief kinderen, maar waarbij wel iedereen bewust een keuze gemaakt heeft
joepie schreef:Rene Z schreef:Weet je wat ik vreemd vind dat de apostel Paulus (DE apostel der heidenen) zelf niemand gedoopt heeft. Sterker nog hij heeft het er in al zijn brieven maar 3 keer over.
Groet Rene
Maarten schreef:en in 1 kor 1 vertelt hij dat hij het huisgezin van stefanas gedoopt heeft...joepie schreef:Rene Z schreef:Weet je wat ik vreemd vind dat de apostel Paulus (DE apostel der heidenen) zelf niemand gedoopt heeft. Sterker nog hij heeft het er in al zijn brieven maar 3 keer over.
Groet Rene
Het vet gedrukte slaat toch op het dopen door Johannes?
Gershwin schreef:Ik heb sterk de indruk dat die vraag niet terecht is. Het feit dat de Bijbel geen duidelijkheid geeft, wil waarschijnlijk zeggen dat er maar 1 doop gangbaar was. Hierop wijst ook Ef.4:1. Dat was ofwel de 'geloofsdoop' ofwel de 'verbondsdoop' (als ik het verschil zo uit mag drukken). Ik zie zelf heel weinig redenen om aan te nemen dat er in die tijd kinderen gedoopt werden die niet zelf de keuze hadden gemaakt.
Wat ik hier heel vaak zie, is dat we er van uit gaan, dat 'God het wel gezegd zou hebben als het anders was'. Het kan echter ook zijn dat God de kinderdoop nooit als optie gehad heeft, en er daarom niets over zegt.
Kortom: als je uitgaat van de kinderdoop als vast gegeven, maak je de discussie moeilijker dan ze is. 'Had de kinderdoop wel mogen ontstaan?' is een veel crucialere en eerlijkere vraag dan 'Mogen wij de kinderdoop handhaven?' (zoals we dat altijd gedaan hebben)...
Gershwin schreef:Ik heb sterk de indruk dat die vraag niet terecht is. Het feit dat de Bijbel geen duidelijkheid geeft, wil waarschijnlijk zeggen dat er maar 1 doop gangbaar was. Hierop wijst ook Ef.4:1. Dat was ofwel de 'geloofsdoop' ofwel de 'verbondsdoop' (als ik het verschil zo uit mag drukken). Ik zie zelf heel weinig redenen om aan te nemen dat er in die tijd kinderen gedoopt werden die niet zelf de keuze hadden gemaakt.
Wat ik hier heel vaak zie, is dat we er van uit gaan, dat 'God het wel gezegd zou hebben als het anders was'. Het kan echter ook zijn dat God de kinderdoop nooit als optie gehad heeft, en er daarom niets over zegt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten