gebruik van make-up is hoererij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

gebruik van make-up is hoererij?

Berichtdoor jas » 26 aug 2004 20:48

Als we de geschiedenis van Achab en Izebel lezen, zien we dat Izebel als een hoer wordt afgeschilderd. Ook lezen we van haar dat ze zich opmaakte. Ze maakte haar ogen zwart en beschilderde haar gezicht. Kreeg zij het praktikaat hoer opgeplakt vanwege dit make-upgebruik of had het er mee te maken? Bij ons (thuis en in de kerk) werd het in elk geval altijd in één adem genoemd. Ik denk dat 30 jaar geleden het gebruik van make-up bij refomeisjes en -vrouwen niet of nauwelijks voorkwam. Men zou dan inderdaad als hoer bestempeld worden. Hoe kan het dat dit tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld is? Is God toleranter geworden, of heeft ons Godsbeeld nooit geklopt en wordt dit naar ons believen eens in de zoveel jaar bijgesteld?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Re: gebruik van make-up is hoererij?

Berichtdoor André » 26 aug 2004 21:13

jas schreef:Als we de geschiedenis van Achab en Izebel lezen, zien we dat Izebel als een hoer wordt afgeschilderd. Ook lezen we van haar dat ze zich opmaakte. Ze maakte haar ogen zwart en beschilderde haar gezicht. Kreeg zij het praktikaat hoer opgeplakt vanwege dit make-upgebruik of had het er mee te maken? Bij ons (thuis en in de kerk) werd het in elk geval altijd in één adem genoemd. Ik denk dat 30 jaar geleden het gebruik van make-up bij refomeisjes en -vrouwen niet of nauwelijks voorkwam. Men zou dan inderdaad als hoer bestempeld worden. Hoe kan het dat dit tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld is? Is God toleranter geworden, of heeft ons Godsbeeld nooit geklopt en wordt dit naar ons believen eens in de zoveel jaar bijgesteld?

Weet je wie ook hoer was?
Rachab, zij werd door God ingezet om de verspieders onderdak te bieden.
Ze bleef zelfs in leven met haar hele familie, toen de stad werd platgewalst door het volk Israel.

God is m.i. niet toleranter geworden, en als dat wel zo was moet je dat toch echt eerst aan God vragen, wsl krijg je daar geen antwoord op.
Ik kan alleen niet zo goed de link leggen met "ons" Godsbeeld?

Verder vind ik het argument om geen make-up te gebruiken zwak, als het nu nog iets met wereld gelijkvormigheid te maken had.............
Maar om de associatie Hoer = Make-up te leggen, vind ik wat minder.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 aug 2004 21:31

Hm, moeten we hier nu echt serieus over gaan discussieren of zijn we ondertussen zo verstandig ons met echt relevante dingen bezig te houden?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 26 aug 2004 22:04

Aragorn schreef:Hm, moeten we hier nu echt serieus over gaan discussieren of zijn we ondertussen zo verstandig ons met echt relevante dingen bezig te houden?

Wat jij relevant vindt, hoeft voor een ander niet persé ook relevant te zijn. En de vragenstell(st)er zit w.s. met deze vraag, dus om je mening te geven kan nooit verkeerd zijn.

Ik denk zelf trouwens dat make-up en hoer zijn, niet in één adem kunt noemen. Dat heeft voor mij niets met elkaar te maken, hoewel ik als ik sommige meiden zwaar opgemaakt zie rondlopen wel eens denk, waarom ze dat doen. Ik kan het me best voorstellen dat mensen dat hoerig vinden, maar om diegene dan ook gelijk hoer te noemen?? :roll:
Ik vind dat er een groot verschil zit tussen lichte en zware make-up. Maar bij beiden vind ik niet dat je het gelijk met een hoer kunt assosieren.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 aug 2004 22:21

Aragorn schreef:Hm, moeten we hier nu echt serieus over gaan discussieren of zijn we ondertussen zo verstandig ons met echt relevante dingen bezig te houden?

Ik zeg ook niet dat het mijn idee is hoor. Ik zeg alleen dat het in sommige kringen, o.a. waar ik vandaan kom, wel in één adem genoemd wordt. Overigens, er staan hier nog wel andere topics op, die evengoed niet relevant genoemd kunnen worden. Wat is voor wie relevant en wie bepaalt dat?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 27 aug 2004 08:13

Andre schreef:
jas schreef:Als we de geschiedenis van Achab en Izebel lezen, zien we dat Izebel als een hoer wordt afgeschilderd. Ook lezen we van haar dat ze zich opmaakte. Ze maakte haar ogen zwart en beschilderde haar gezicht. Kreeg zij het praktikaat hoer opgeplakt vanwege dit make-upgebruik of had het er mee te maken? Bij ons (thuis en in de kerk) werd het in elk geval altijd in één adem genoemd. Ik denk dat 30 jaar geleden het gebruik van make-up bij refomeisjes en -vrouwen niet of nauwelijks voorkwam. Men zou dan inderdaad als hoer bestempeld worden. Hoe kan het dat dit tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld is? Is God toleranter geworden, of heeft ons Godsbeeld nooit geklopt en wordt dit naar ons believen eens in de zoveel jaar bijgesteld?

Weet je wie ook hoer was?
Rachab, zij werd door God ingezet om de verspieders onderdak te bieden.
Ze bleef zelfs in leven met haar hele familie, toen de stad werd platgewalst door het volk Israel.

Daar heb ik woensdag nog een preek over gehoord.
De kooplieden uit heel het land kwamen daar, die op doorreis waren, en zij vertelden van de Israëlieten, van dat volk, met die sterke God. Toen heeft ze ontzag voor die God gekregen, en zoals het met al Gods kinderen gaat, ze gaan de zonden mijden. Zij stopte ook met het uitoefenen van de hoererij. Zij had echter nog wel de herberg, waar iedereen kwam, en daar kwamen de verspieders dus.
Toen zij een hoer was heeft zij haar aangezicht wellicht geblanket, zoals Izebel deed. Maar daarna niet meer hoor.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 aug 2004 08:14

Net als met kleding, accessoires ect, kan je make-up ook op verschillende manieren gebruiken,

A: om wat mooie accenten in je gezicht te geven of oneffenheden weg te werken: op een verjaardag, als je moet presenteren , of soms ook op een normale dag wanneer je daar zelfverzekerder bij voelt.
-----> lijkt me niets met hoererij te maken.

B: Om een dermate verleiderlijke uitstraling te krijgen, door idd je ogen zwart te omlijnen, je mond zeer nadrukkelijk te accentueren, dat (sommige) mannen er enigzinds oneerbare gevoelens krijgen.
------> lijkt me al wat meer met hoererij te maken.

Zo kan ook bepaalde kleding je gewoon net even wat mooier maken maar ander kleding kan je er heel verleiderlijk uit laten zien.

Kortom, zoals met veel dingen: het gaat er om hoe en met welke intentie je het gebruikt.

Dus er is meer mogelijk dan:
God's beeld is niet juist
God is toleranter geworden.

Mijn inziends gaat het God niet om die make-up, maar de wijze waarop je je als vrouw ''presenteerd''. Mannen ook, overigens. En make-up, kleding, sieraden, gedrag, beweging ect. kan daar heel veel aan bijdragen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 aug 2004 08:15

Hm, dat kan ik eigenlijk moeilijk geloven.. want wat voor betekenis had het scharlaken koord dan nog? Dat was toch het teken dat zij "bezet" was, als dat uit het raam hing? En als je niet meer je oude beroep uitoefend lijkt me dat niet meer zo relevant.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 aug 2004 08:28

caprice schreef:Daar heb ik woensdag nog een preek over gehoord.
De kooplieden uit heel het land kwamen daar, die op doorreis waren, en zij vertelden van de Israëlieten, van dat volk, met die sterke God. Toen heeft ze ontzag voor die God gekregen, en zoals het met al Gods kinderen gaat, ze gaan de zonden mijden. Zij stopte ook met het uitoefenen van de hoererij. Zij had echter nog wel de herberg, waar iedereen kwam, en daar kwamen de verspieders dus.
Toen zij een hoer was heeft zij haar aangezicht wellicht geblanket, zoals Izebel deed. Maar daarna niet meer hoor.

Ben je rooms geworden? Ze had het verdiend, zeg je.
Dit was puur genade, daar moet je de angel niet uithalen. De Heere gaat om met hoeren en tollenaren.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 aug 2004 10:05

B: Om een dermate verleiderlijke uitstraling te krijgen, door idd je ogen zwart te omlijnen, je mond zeer nadrukkelijk te accentueren, dat (sommige) mannen er enigzinds oneerbare gevoelens krijgen.

Oneerbare gevoelens van wat make-up???

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 aug 2004 10:51

Klaas schreef:

Klaas
Ja als je denkt: wat een afschuwelijke make-up, was liever thuis gebleven voordat ik je achter het behang plakt :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 aug 2004 10:51

Klaas schreef:

Klaas

Speciaal voor Klaas een extratoelichting

Je kan je als vrouw zo opmaken dat je ermee uitlokt, door je ogen een donkere uitstraling te geven en je mond extra opvallend.
Daar zijn sommige mannen erg gevoelig voor ja
Anderen hebben er juist weer een gruwelijke aversie tegen, gelukkig.
Kortom: je zo opmaken met de intentie uitdagend te zijn.

Begrijpt Klaas het nu wel?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 aug 2004 10:59

Ah... zwart om de ogen associeer ik vooral met Gothic-fans. Leuke mensen, maar oneerbare gevoelens krijg ik er niet van ;-)

Ik denk dat ik bij de mannen hoor die niet echt gevoelig is voor verleidelijke make-up. Ik ben bang dat ik bij de groep hoor die geen make-up nodig heeft voor oneerbare gevoelens....

Klaas

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 aug 2004 11:07

Klaas schreef:Ah... zwart om de ogen associeer ik vooral met Gothic-fans. Leuke mensen, maar oneerbare gevoelens krijg ik er niet van ;-)

Ik denk dat ik bij de mannen hoor die niet echt gevoelig is voor verleidelijke make-up. Ik ben bang dat ik bij de groep hoor die geen make-up nodig heeft voor oneerbare gevoelens....

Klaas

Ik denk dat Gothic-make-up gebruik vooral is om een duistere uitstraling te hebben, en niet om sexy te zijn. Lijkt me dus weer een ander verhaal.

Het gaat er ook niet in deze discussie om hoe je oneerbare gevoelens bij mannen oproept. Het gaat er om of en wanneer make-up gebruik per definitie een link heeft met hoererij. ik zie soms vrouwen lopen, die vind ik echt heel mooi opgemaakt. DAn gaat het make-up gebruik puur om een mooie uitstraling. Maar ik zie ook duidelijk een verschil wanneer er uit andere intenties make-uo gebruikt wordt :puur om sexy te zijn en uitdagend. Maar goed, dat kan ik mis hebben.

DAt is de discussie, niet waar mannen in het algemeen en jij als man in het bijzonder ,gevoelig voor bent.
Laatst gewijzigd door meschianza op 27 aug 2004 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 aug 2004 11:09

Conclusie: als je make-up wilt verbieden omdat het op een uitdagende manier gebruikt kan worden moet je ook kleding verbieden.

Klaas

Terug naar “Archief”