Opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 25 aug 2004 08:13

Annet, het kan toch zijn dat jouw zoon een roeping heeft om later als beroepsmilitair te dienen? Dit is dan z'n voorbereidingsperiode. Ik speelde vroeger vaak moedertje en breng het nu in de praktijk.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 aug 2004 09:18

Tja, misschien moeten we er eens proberen achter te komen hoeveel geweldaddige kinderen er ontstaan zijn door het soldaatje spelen?

Ik geloof dat alle kinderen dat wel doen en ik denk niet dat het serieus verkeerde en gewelddadige driften opwekt oid. Als je die al hebt verwerk je ze misschien ook in het spel, maar ze worden daardoor niet gecreeerd lijkt me.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 aug 2004 13:10

Heb ook wel eens gehoord van de "geleerde dames" op het consultatiebureau dat het niet uit maakt over hoe geweldadig kinderen zijn die soldaatje spelen. Maar ik vind het zelf gewoon niet zo prettig. Om nu mijn kinderen te verbieden om mee te doen als het weer eens een "rage" is vind ik ook wel ver gaan. Ik zeg het wel af en toe tegen ze dat ik het niet zo leuk vind als ze zich "dood" laten schieten. Die oudste zegt nu dat ze 10 tellen op de grond blijven liggen. Volgens mij hebben ze dat van de juf geleerd. Verder wil ik er absoluut geen drama van maken. Zo ben ik niet.

Vorig jaar was er hier in de straat een kindje van 2,5 jaar overleden. Wij wonen tegenover een schippersinternaat, waar allemaal kinderen wonen van 6 tot 18 jaar ongeveer. Daar was soldaatje spelen op dat moment ook weer in. Steeds hoorde je: pang, pauw, dood en nog geen 100 meter verder lag dus een dood kindje opgebaard, dat vond ik erg!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 aug 2004 16:28

Ja het is ook erg.
Kinderen kunnen ook dingen spelen om dingen te verwerken.
Toen onze dochter net was overleden, (ze was 10 mnd) toen was onze oudste 5 jaar, en toen vertelde de juf dat hij met een meisje samen begrafenisje hadden gespeeld.
Ze hadden een pop in een doos gedaan met een doek erover enz. De juf vond dat destijds goed voor zijn verwerking dat hij dat zo speelde met dat meisje. Je moet je als kind toch uiten.

Persoonlijk ben ik blij dat ze geen beroepsmilitairen zijn geworden. Een vriend van een van onze zonen zit momenteel in Irak, met zijn 18 jaar en schreef dat hij nu weet wat een hel op aarde is. Hij zal behoorlijk getraumatiseerd terugkomen, vrees ik. Die speelt nu dus echt soldaatje.
Wij hebben tegenover de kinderen altijd wel een duidelijk standpunt gehad ten opzichte van het leger. Omdat wij Christen zijn, en wij geloven in een van de 10 geboden waarin staat: gij zult niet doden.

Maar spel, daar hebben we nooit een drama van gemaakt.
Doktertje spelen moet je alleen wel in de gaten houden :!:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 aug 2004 17:35

Mariamagdalena schreef:Doktertje spelen moet je alleen wel in de gaten houden :!:

eehhhh jah :oops: :oops: :oops:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 aug 2004 18:44

Waarom krijg jij zo'n rood koppie??? :roll:

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 26 aug 2004 10:29

Ik begrijp de tegenstand bij het soldaatje spelen, en deel die ook wel enigszins. Toch lijkt me dit niet het grootste probleem. Een veel groter probleem is tv kijken. Ik heb liever dat mijn kinderen soldaatje spelen dan naar tv kijken. Hoe gewelddadig soldaatje spelen misschien is, het doet in elk geval een beroep op je creativiteit. En je bent (vaak) lekker buiten. Veel plussen dus ten opzichte van tv kijken.

Daar word je alleen maar passief van, en dik, depressief en lui.

Vergeet ook niet dat onze maatschappij zo welvarend is, dat het logisch is dat kinderen wat spannends willen doen. Later gaan ze wellicht bungyjumpen.

Tot nu toe kijken onze kinderen 1 uur per jaar tv. Ze zijn 4 en 1 jaar, en ik probeer deze verhouding nog een paar jaar in tact te laten…

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 26 aug 2004 12:25

Het is misschien wel iets offtopic, maar ook weer niet. Ik ben heel benieuwd wat dat ene programma is wat een uur duurt wat ze dan eens per jaar mogen zien. Moet wel iets bijzonders zijn denk ik.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 26 aug 2004 13:08

De intocht van Sinterklaas?????????? :lol: :lol: :lol:

Maar inderdaad, tv kijken vind ik ook niets. Ze kijken bij mij ook weinig. Heb liever dat ze naar een video kijken, dan weet ik nog wat ze zien. Wij kijken een nieuwe video eerst mee, is het niets, dan gaat ie weg. Ook al zijn het kindervideo's, vaak is het zooi. Ik vind bijvoorbeeld Disney-video's ook vaak geweldadig, ook al zit er dan een "moralistisch" tintje aan. Er wordt gescholden en geknokt om de brave te laten overwinnen.

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 26 aug 2004 13:50

BJ schreef:Het is misschien wel iets offtopic, maar ook weer niet. Ik ben heel benieuwd wat dat ene programma is wat een uur duurt wat ze dan eens per jaar mogen zien. Moet wel iets bijzonders zijn denk ik.

Ons dochtertje heeft vier keer een kwartier met ons naar een CNN-journaal gekeken. Toen hadden we door dat dat slecht is voor het slapen gaan. (Wij zijn nogal onhandige ouders). Daarna werd het af en toe een klein stukje kerkdienst.

Ons zoontje van 1 is niet verder gekomen dan af en toe een kwartiertje kerkdienst. Bij ziekte op zondag komt dit wel eens voor.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 aug 2004 14:05

Onze kinderen mochten alleen naar sesamstraat kijken toen ze jong waren. En video's had je toen gelukkig haast niet, wij hadden het in ieder geval niet.
Persoonlijk ben ik tegen elke vorm van tv voor kids, ook video, omdat het ze in hun creativiteit belemmerd. Ze denken niet meer na, er wordt voor hun gedacht.
Niet omdat een film positief of negatief is, maar tv is voor kids zo en zo niet goed. Ze worden lui en afgestompt ervan.
Spelen moeten ze, en liefst niet al te veel speelgoed hebben, zodat ze ook zelf dingen kunnen maken. Goed voor hun creativiteit en ontwikkeling.
Ik was er nooit zo voor om ze veel speelgoed te geven. Beperkt. Lego hadden ze wel veel, omdat ik dat weer wel goed vond, maar oplaatst ook niet echt zo goed meer, want dan was het alleen nog maar dingen nabouwen van plaatjes af (technisch lego) en niet zelf verzinnen. Maar misschien is technisch lego ook wel goed, dat wet ik niet.
Ze zijn nu volwassen, maar ik heb hier op zolder voor kapitalen aan lego staan.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 26 aug 2004 14:07

verkopen op marktplaats (wel van refoweb!!!!!!!!!!!) die lego!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 aug 2004 14:17

*Annet* schreef:verkopen op marktplaats (wel van refoweb!!!!!!!!!!!) die lego!

Nee, ik vind het veel te waardevol. Ik geef het aan mijn kleinkinderen, die heb ik nu nog niet, maar het zal niet echt lang meer duren, denk ik. Dus dat is voor de kleinkinderen. Dan hebben ze lekker veel lego en heel mooi lego is het ook.
Volgens mij vinden alle kinderen het leuk om met lego te spelen.

joepie

Berichtdoor joepie » 26 aug 2004 15:06

Mariamagdalena schreef:
*Annet* schreef:verkopen op marktplaats (wel van refoweb!!!!!!!!!!!) die lego!

Nee, ik vind het veel te waardevol. Ik geef het aan mijn kleinkinderen, die heb ik nu nog niet, maar het zal niet echt lang meer duren, denk ik. Dus dat is voor de kleinkinderen. Dan hebben ze lekker veel lego en heel mooi lego is het ook.
Volgens mij vinden alle kinderen het leuk om met lego te spelen.

Die van ons speelt er nu mee, en trouwens ook mijn oppaskindjes.
Met technisch lego kun je ook mooie dingen zelf verzinnen. Zonder voorbeeld. Onze zoon, van 19 en a.s. zoon (22)doen het nog regelmatig.

Maar wij hebben heel lang geen tv gehad.
En toen we hem hadden zijn we altijd lid geweest van een omroepblad zodat we van te voren konden kijken of iets mocht of niet.
Dat doen we nu trouwens nog. Hij staat vaak niet aan.
Maar er zijn ook genoeg educqtieve progamma's waar ze gerust naar kunnen kijken.
Op zondag staat de tv trouwens helemaal nooit aan.

André

Berichtdoor André » 26 aug 2004 18:29

joepie schreef:Op zondag staat de tv trouwens helemaal nooit aan.

Een serieuse vraag Joepie, waarom op Zondag niet?

Er zijn dan namelijk enkele educatieve programmas op.

Terug naar “Archief”