Heavy

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mientje
Verkenner
Verkenner

Heavy

Berichtdoor Mientje » 13 jan 2003 20:08

D'r worden hier nogal wat heavy onderwerpen gepost. Maar ik heb eigenlijk nog geen antwoord op waarom piecings en tats fout zouden zijn. Sommige christenen kijken me vuil aan als ze zien dat ik een (klein) neusknopje heb. WHYYYY :?:
Punx not dead, neither is Jesus!

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 13 jan 2003 20:31

Je zou kunnen denken aan:

Leviticus 19:28 Gij zult om een dood lichaam geen snijding in uw vlees maken, noch schrift van een ingedrukt teken in u maken; Ik ben de HEERE!
(SV)

1 Corinthians 6:19-20 Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en [dat] gij uws zelfs niet zijt?
20 Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.
(SV)

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 14 jan 2003 14:03

Hrm. Interesant.
Die eerste bijbeltekst
Leviticus 19:28 Gij zult om een dood lichaam geen snijding in uw vlees maken, noch schrift van een ingedrukt teken in u maken; Ik ben de HEERE!
(SV)

zou ook wel kunnen worden gelezen als een verbod op chirurgie en besnijdenissen.
Als je nadenkt over de historische context, zou je kunnen bedenken dat tattoages vaak gedaan werden door andere, heidense volken.
Ik snap alleen het verband niet van de laatste uitroep... in de tweede tekst is het verband met God duidelijk en begrijpelijk, maar in de eerste lijkt het uit het niets te komen...

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 14 jan 2003 14:17

Het is natuurlijk ook een feit dat er in de loop der jaren er zich een christelijke/ reformatorische mode heeft ontwikkeld. B.v. het gebruik van de (lange) rok, dat is niet direct te herlijden op de bijbel, dat is zo gegeroeid. Er is niets tegen een bepaalde (gemeenschappelijke) smaak, hoewel ik dan wel vind dat je die niet moet verheffen tot iets goddelijks.

Wat betreft de piercings en tatoos denk ik dat men ook kijkt naar de oorsprong ervan, die vaak te vinden is in heidense rituelen.
Credo ergo sum

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 14 jan 2003 15:20

hemelburger schreef:Je zou kunnen denken aan:

(SV)

1 Corinthians 6:19-20 Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en [dat] gij uws zelfs niet zijt?
20 Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.
(SV)

Maar waarom wordt er dan nooit moeilijk gedaan over oorbellen? Dat is hetzelfde principe
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

jaop

Berichtdoor jaop » 14 jan 2003 15:26

daar wordt ook moeilijk over gedaan hoor, in sommige kringen althans. en dat is dan wel zo consequent ja....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jan 2003 16:13

Als we bij alles naar de bron gaan kijken mag er bijzonder weinig meer, als we kijken naar wat nu echt van belang is en wat middelmatig is blijkt dat er heel veel meer kan.
Maar we moeten wel onze weg zoeken, zodat we een goed getuige zijn van Jezus Christus. En wanneer binnen de kringen waarin je verkeert die piercing een negatieve uitwerking heeft, kan je je vragen stellen of het wel kan dus...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 jan 2003 16:16

andere benadering: waarom zou je eigenlijk een piercing dragen. Omdat je uiterlijk er zo vanop knapt? Of om mee te tellen in een subcultuur.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 14 jan 2003 16:19

jaop schreef:daar wordt ook moeilijk over gedaan hoor, in sommige kringen althans. en dat is dan wel zo consequent ja....

Ja, dat is inderdaad consequent. Want als iemand in elk oor 8 oorbellen heeft dan ligt die persoon er bij ons uit. Maar een klein knopje mag dan opeens wel. Wat is het verschil. Een oorbel is onbijbelser dan het dragen van een rok. Dus....
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 14 jan 2003 16:20

om je uiterlijk te verfraaien kan het nooit zijn! :?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jan 2003 16:25

hmm,

ik vind het best leuk als iemand een rijtje van 3 drie oorringetjes heeft, in koper, zilver en goud. Ook al ben ik blij dat mn vriendin dat niet heeft :)

Maar een andere piercing? Hoeft niet altijd lelijk te zijn, dus het is geen argument om te zeggen dat het niet mooi is, dat is puur een kwestie van smaak.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 jan 2003 16:29

ik bedoel met name de piercings door neus, wenkbrauw, navel, tong etc.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jan 2003 16:29

Een ring in de neus hoeft niet lelijk te zijn, toch??

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 14 jan 2003 16:55

Ik wordt daar altijd een beetje moe van hoor van al die ge en verboden. Paulus waarschuwt daar ook tegen in de Romeinen - en Galatenbrief. We hebben een Geest van vrijheid gekregen. Hij zegt zoiets als laat je niet misleiden door mensen die zeggen raakt niet aan eet niet e.d. Als jij het naar God kunt verantwoorden dan mag je het doen. Er telt voor ons eigenlijk maar een gebod en dat is het gebod van de liefde. Liefde naar God toe boven alles en liefde naar je medemens. Laten we ons daar maar mee bezig houden. [/i]
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 15 jan 2003 00:55

Een ring in de neus hoeft niet lelijk te zijn, toch??

Is eerder handig, je vriend of vriendin kan je makkelijker uitlaten, geen halsband meer nodig. Werkt bij runderen ook. :D :D :D

Terug naar “Archief”