elbert schreef:Josh schreef:
Wat ga je dan doen als waarheidsdienende Christen?! Wat ga je doen als rechtvaardige Christen?! Wat ga je doen als naastenliefhebbende Christen?
Waar gaan jullie naartoe?! Wat ben je dan nog zonder al die kerken?!
Wat gaan jullie doen zonder jullie kerken? Wat dan?!
Ik zou zeggen: geef het antwoord dan maar Josh en laten we over dat antwoord eens nadenken.
Het antwoord dat je wil geven komt waarschijnlijk hierop neer: scheid je af van elke kerk en word een zgn. vrije christen.
Is dat wel zo Bijbels? Daar wil ik dan wel een onderbouwing voor hebben.
Waar in de Bijbel staat dat je een losstaand christelijk individu moet zijn?
Is het Lichaam van Christus (de Kerk met een hoofdletter) dan opgebouwd uit los zand?
Waarom schreven de apostelen dan brieven aan de gemeenten met voorschriften voor het gemeenteleven, terwijl daar ook de nodige misstanden waren?
Waarom liet Jezus Johannes brieven schrijven aan de 7 gemeenten van Klein-Azie (Openbaringen 2 en 3), terwijl daar ook niet alles zuiver was?
Mag je jezelf losmaken van een christelijke gemeente, zolang zij nog het Woord recht bedient en de sacramenten (doop en avondmaal) op een juiste wijze onderhoudt?
Antwoord: nee.
Je gooit met het badwater ook het kind weg.
Ik zal niet ontkennen dat er kerken zijn waar je niet in goed geweten lid van kunt zijn (voor mij zijn dat de RK kerk, diverse vrijzinnige en remonstrantse kerken en natuurlijk sekten). Maar het gaat veel te ver om daarmee alle christelijke kerken op 1 hoop te gooien, dat is niet alleen onzinnig, het onkent ook het feit dat Gods Geest nog in die kerken werkt. Als God er kan zijn, dan kan/moet ik er ook zijn, ondanks het feit dat de kerken de nodige gebreken hebben.
Daar is geen antwoord op gekomen, maar toch is het denk ik wel belangrijk om te weten of je als christen (in principe) op jezelf kunt staan, zonder gemeente of kerk waar je lid van bent. Mijn antwoord daarop is nee. Een aantal redenen daarvoor heb ik al genoemd (en er zijn er nog meer). Wie is het daarmee eens/oneens?