Hoe essentieel is de persoonlijkheid vd HG?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 aug 2004 10:40

Josh, dit gaat helemaal nergens mer over... Klaas heeft herhaaldelijk geprobeerd er nog iets zinnigs uit te krijgen, maar blijkbaar is dat onmogelijk. Bij deze verzoek ik je dus de eerste topicvraag nog eens te lezen en te proberen die concreet te beantwoorden, of een ander forum te gaan spammen.

Zo. 8)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2004 10:43

Josh schreef:Mmmm....Marnix....wat jij zei dacht ik ook.... I have been there....
Hoewel voor GOD niets onmogelijk is, zegt Paulus wel het volgende:

Hebr. 6:1-2 'Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals: het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.'

Hier staat dus dat de handoplegging een bijbelse grondslag is.....

Ook Saulus ontving op die wijze de Geest [en werd later alsnog gedoopt]. Ook maakt Handelingen melding van dopen waarnaar apart nog de handoplegging plaatsvond.

En ik getuig er ook van; en ik ben beslist niet van de 'volle evangelische kerk' zoals je weet gezien het fundament dat wel dient te kloppen met dat wat GOD van Zijn Kinderen vraagt....immers....met welke geest zou je je verbinden!

De meeste mensen die bang zijn voor de Heilige Geest reageren zoals jij reageert. En dit zeg ik niet om je te kwetsen. Slechts wat ik al vaak heb opgemerkt.

Josh

Je tekst verbindt het opleggen van handen niet met het ontvangen van de Heilige Geest. En in de bijbel lees ik dat er een hoop mensen de Geest ontvangen zonder handenoplegging. Denk je nou echt dat God afhankelijk is van de handopleggingen van mensen om zijn Geest te kunnen geven?

Maar nee, jij praat alsof jij de Geest hebt en duidelijk kunt constateren dat wij die allemaal nog niet hebben. Sorry maar ik ben niet jaloers op je omdat ik beter weet.... Gods Geest woont ook in mij... en je mag best beweren dat dat niet zo is, maar dat neem ik dan niet serieus. Ik weet gelukkig beter.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 00:31

Lees jij dan ook even terug?

Ik kies niet voor negeren van angsten... Ik kies voor God want Hij koos voor mij...

Jammer dat jij dat niet wil zien, en omdat ik het niet met je eens ben gaat beweren dat ik voor hele andere dingen zou kiezen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Josh

Berichtdoor Josh » 25 aug 2004 00:40

Marnix, dan heb je toch nog iets gemist, want ik schreef dat vernieuwing met de Geest niet 'een eenmalig iets is'... En aangezien jij zegt 'koos voor mij' (alsof het jouw doopkeuze betreft) haal ik daaruit dat jij denkt, dat vernieuwing eenmalig is....

En dat is dus niet zo volgens de Bijbel/Apostelen. Kortom: je mist wel degelijk iets. Wat het is mag jijzelf verder invullen.

Josh :|

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 01:14

Hehe... je probeert creatief gebruik te maken van een "formuleringsfoutje" van mijn kant, dat doe je leuk ;) Helaas moet ik je ongelijk geven... God koos voor mij... en daarom wil Hij me dagelijks vernieuwen... niet maar eenmalig. Neem als voorbeeld een huwelijk... Je geeft elkaar 1x het jawoord... maar toch groei je elke dag meer in je relatie. En eigenlijk geef je de ander elke dag weer door je omgaan met de ander je ja-woord. Zo bedoelde ik het.

Josh

Berichtdoor Josh » 25 aug 2004 12:15

Hehe... je probeert creatief gebruik te maken van een "formuleringsfoutje" van mijn kant, dat doe je leuk Helaas moet ik je ongelijk geven... God koos voor mij... en daarom wil Hij me dagelijks vernieuwen... niet maar eenmalig. Neem als voorbeeld een huwelijk... Je geeft elkaar 1x het jawoord... maar toch groei je elke dag meer in je relatie. En eigenlijk geef je de ander elke dag weer door je omgaan met de ander je ja-woord. Zo bedoelde ik het.

Ik laat mij leiden door de Geest. En met mijn fundament speel ik niet in op fouten of foutjes van een ander om zo iets te bewerkstelligen. Dat zou rechtstreeks ingaan tegen mijn fundament.

Ook in dit antwoord van je laat je weer zien, dat je niet gelezen heb wat ik Klaas schreef en dat je niet beseft hoe bijbelse vernieuwing in z'n werk ging en voor ons dus kan gaan...

Wat deden de Apostelen voor ze een speciale taak of reis gingen beginnen volgens de Bijbel?

Zoek dat maar eens uit en je hebt het antwoord.

Josh

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 aug 2004 13:07

Lieve Josh,

Weet je nog waar dit topic over ging?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 13:49

Josh schreef:
Hehe... je probeert creatief gebruik te maken van een "formuleringsfoutje" van mijn kant, dat doe je leuk Helaas moet ik je ongelijk geven... God koos voor mij... en daarom wil Hij me dagelijks vernieuwen... niet maar eenmalig. Neem als voorbeeld een huwelijk... Je geeft elkaar 1x het jawoord... maar toch groei je elke dag meer in je relatie. En eigenlijk geef je de ander elke dag weer door je omgaan met de ander je ja-woord. Zo bedoelde ik het.

Ik laat mij leiden door de Geest. En met mijn fundament speel ik niet in op fouten of foutjes van een ander om zo iets te bewerkstelligen. Dat zou rechtstreeks ingaan tegen mijn fundament.

Ook in dit antwoord van je laat je weer zien, dat je niet gelezen heb wat ik Klaas schreef en dat je niet beseft hoe bijbelse vernieuwing in z'n werk ging en voor ons dus kan gaan...

Wat deden de Apostelen voor ze een speciale taak of reis gingen beginnen volgens de Bijbel?

Zoek dat maar eens uit en je hebt het antwoord.

Josh

Bidden om de Geest en elkaar zegenen?

Josh

Berichtdoor Josh » 26 aug 2004 23:02

Juist marnix:

Bidden om de Geest en elkaar zegenen?

mét handoplegging; dit wordt ook wel dienstbaar gebed genoemd.

Josh :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2004 00:04

Waar legden ze die handen dan voor op? Voor het "geven van de Geest" of voor het zegenen?

André

Berichtdoor André » 27 aug 2004 00:43

Josh schreef:.....haal ik daaruit dat jij denkt...........

Beste Josh,

Denken voor een ander is niet slim, het is zelfs moeilijk, het is onmogelijk.

Er zit namelijk ook nog een klein risico in, dat je aan de hand van te weinig gegevens een conclusie trekt.

En wat daar de gevolgen van zijn kun je zelf weer bedenken.

Gr.André

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 aug 2004 11:31

Dat handopleggen doen ze in de RKK ook. Is Josh niet toevallig een RK in adventistische verschijning? Lijkt wel transsubstantiatie. :D
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Josh

Berichtdoor Josh » 27 aug 2004 11:41

* Als de RK-kerk aanzet tot afgoderij middels Maria-verering, beeldenaanbidding, heiligverklaring, paus-verering....

* Als de RK-kerk de Geboden van GOD verandert....

* Als de RK-kerk de paus de plaatsvervanger van GOD op Aarde noemt...

dan is het fundament van de RK-kerk afgoderij, tegen GOD ingaan en blasphemy.

En als je je je door mensen uit die kerk de handen opleggen (zoals dat volgens jou gebeurt).... aan welke 'geest(en)' zou je dan gaan deelnemen...

Zeker niet aan die van GOD, want het fundament van de RK-kerk is dus anti-GOD....

Je verbindt je dan louter met de geest(en) van de tegenstander.

Josh

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 aug 2004 11:53

Ik had niet gedacht dat ik ooit nog eens op de bres zou springen voor de RKK.

Maar goed, behoudens mijn vraag of het zinvol is de RKK op een protestants forum aan te vallen terwijl dat in mijn ogen gelijk staat aan het wachten op een trein waarvan je weet dat-ie al twee uur geleden is vertrokken, toch even een correctie:

De paus is de plaatsvervanger van Christus, niet van God.
De heiligen worden wel vereerd, maar niet zoals de H. Drievuldigheid.

Hoe het komt dat de geboden niet gelijk aan de protestantse geboden zijn, weet ik niet. Of dat opzettelijke afgoderij is, waag ik te betwijfelen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 aug 2004 11:53

on-topic denk ik dat de Persoon van de Heilige Geest ontzettend essentieel is in het Bijbelse getuigenis. Een persoon herken je aan de persoonlijke eigenschappen, en over de Heilige Geest staan er de volgende eigenschappen vermeld:

1) helpt: Joh 14:16,26, 15:26, 16:7, Rom 8:26, 1 Joh 2:1.
2) Verheerlijkt: Joh 16:13-14.
3) Kan gekend worden: Joh 14:17.
4) Geeft gaven: Hand 2:4, 1 Cor 12:7-11.
5) Er wordt gesproken over "Hij": Joh 14:26, 15:26, 16:7-8,13.
6) Heeft lief: Rom 15:30.
7) Leidt: Joh 16:13.
8 ) Troost: Joh 14:26, 15:26, 16:7, Hand 9:31.
9) Onderwijst: Luk 12:12, Joh 14:26.
10) Maakt indachtig: Joh 14:26.
11) Getuigt: Joh 15:26, Hand 5:32, Rom 8:16.
12) Leidt in de waarheid: Joh 16:13.
13) Hoort: Joh 16:13.
14) Leidt: Matth 4:1, Hand 8:39, Rom 8:14.
15) Pleit: Rom 8:26-27.
16) Verlangt: Jud. 4:5.
17) Wil: 1 Cor 12:11.
18 ) Denkt: Hand 15:25,28.
19) Zendt: Hand 13:4.
20) Stuurt : Hand 10:20.
21) Drijft: Mark 1:12.
22) Spreekt: Joh 16:13-15, Hand 8:29, 10:19, 11:12, 13:2.
23) Verbiedt: Hand 16:6-7.
24) Benoemt: Hand 20:28.
25) Openbaart: Luk 2:26, 1 Cor 2:10.
26) Roept tot het ambt: Hand 13:2.
27) Kan worden bedroefd: Jes63:10, Ef 4:30.
28 ) Kan worden beledigd: Heb 10:29.
29) Er kan tegen de Heilige Geest worden gelogen: Hand 5:3-4.
30) Kan worden gelasterd: Mt 12:31-32.
31) Twist: Gen 6:3.
32) Weet dingen: Jes 40:13, Hand 10:19, 1 Cor 2:10-13.
33) Wordt smarten aangedaan: Jes 63:10.
34) Overtuigt van oordeel: Joh 16:8.
35) Profeteert: Hand 21:11, 28:25, 1 Tim 4:1.
36) Brengt mensen in Zijn gemeenschap: 2 Cor 13:14.
37) Geeft genade: Heb 10:29.
38 ) Getuigt: 1 Joh 5:7-8.
39) Maakt levend: 2 Cor 3:6, Openb 22:17.
40) Is de Schepper: Job 33:4.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”