kleren in kerk belangrijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 aug 2004 13:55

kurtyo schreef:Mijn reactie was niet op Race, sorry voor het misverstand. Race zei iets en daar ging ik op in dmv mijn mening die niet TEGEN hem gericht was... Excuus voor onduidelijkheid.

Is al goed. Een discussie mag best wel eens wat fel worden, als je daarna maar met elkaar wat kunt gaan drinken of zoiets. Maar ik bedoel niet dat een zwerver niet welkom is dus.... Alleen dat hetwel uitmaakt met welke intentie je kleren aantrekt. Kleed je je op een bepaalde manier omdat je het voor God doet (en dat kan dan ook in een spijkerbroek!), of kleed je je omdat het lekker makkelijk zit, en je het wel best vindt....
Snappelezvous? :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2004 23:27

caprice schreef:En wat te zeggen van de volgende uitspraak:

'Een Christen herkent men aan zijn gelaat, gewaad, daad en gepraat.'

:?:

Sorry, late reactie, maar wie heeft dat verzonnen? En ehm, ben ik in mijn hawaii-blouse dan geen herkenbaar christen? Wat een onzin.... dat gewaad hoort niet in dit rijtje thuis (misschien was het een raadsel: Welk woord hoor er niet bij)... Ook bij "gelaat" zet ik vraagtekens, hooguit betekent het dat je er als christen blij uit mag zien omdat je daar alle reden voor hebt... kunnen veel mensen uit tradionele kerken nog een hoop van leren :D

Maar Johannes was toch ook een herkenbaar christen in zijn hippe kamelenharen mantel? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 aug 2004 10:50

Marnix schreef:
caprice schreef:En wat te zeggen van de volgende uitspraak:

'Een Christen herkent men aan zijn gelaat, gewaad, daad en gepraat.'

:?:

Sorry, late reactie, maar wie heeft dat verzonnen? En ehm, ben ik in mijn hawaii-blouse dan geen herkenbaar christen? Wat een onzin.... dat gewaad hoort niet in dit rijtje thuis (misschien was het een raadsel: Welk woord hoor er niet bij)... Ook bij "gelaat" zet ik vraagtekens, hooguit betekent het dat je er als christen blij uit mag zien omdat je daar alle reden voor hebt... kunnen veel mensen uit tradionele kerken nog een hoop van leren :D

Maar Johannes was toch ook een herkenbaar christen in zijn hippe kamelenharen mantel? :)

Nou, zo hip was die mantel niet, want Elia droeg al zo'n ding......

Vandaar ook dat men dacht dat Elia uit de doden was opgewekt.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 aug 2004 10:58

Race406 schreef:Nou, zo hip was die mantel niet, want Elia droeg al zo'n ding......

Vandaar ook dat men dacht dat Elia uit de doden was opgewekt.

Jawel joh, dat heet dan retro-style.. :mrgreen: Is ook erg hip.

flierefluiter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor flierefluiter » 20 aug 2004 13:27

nog even over dat ontmoeten van de koning en nette kleren aantrekken; in de bijbel spreekt Jezus ook eens over dat bruiloftsfeest van de Koning, waarbij iedereen het te druk heeft met zijn eigen leventje en zo en uiteindelijk de zwervers van de straat geplukt worden om het feest van de Koning te vieren (mattheus 22) en in vers 11 staat dan:
toen de koning binnetrad om hen, die aanlagen, te overzien, lag daar iemand, die geen bruiloftskleed aanhad. 12 En hij zeide tot hem: Vriend hoe zijt gij hier gekomen zonder bruiloftskleed? En hij verstomde. 13 Toen zeide de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

Hieruit lijk je te kunnen opmaken dat God gepaste kleding wel belangrijk vindt... Maar ja, misschien kun je er ook wat uit opmaken...
Alles is relatief...

www.werkgroepzinloosgewandel.tk

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 20 aug 2004 14:18

flierefluiter schreef:nog even over dat ontmoeten van de koning en nette kleren aantrekken; in de bijbel spreekt Jezus ook eens over dat bruiloftsfeest van de Koning, waarbij iedereen het te druk heeft met zijn eigen leventje en zo en uiteindelijk de zwervers van de straat geplukt worden om het feest van de Koning te vieren (mattheus 22) en in vers 11 staat dan:
toen de koning binnetrad om hen, die aanlagen, te overzien, lag daar iemand, die geen bruiloftskleed aanhad. 12 En hij zeide tot hem: Vriend hoe zijt gij hier gekomen zonder bruiloftskleed? En hij verstomde. 13 Toen zeide de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

Hieruit lijk je te kunnen opmaken dat God gepaste kleding wel belangrijk vindt... Maar ja, misschien kun je er ook wat uit opmaken...

Mee eens.

Ik denk dat uit nette kleding wel eerbied blijkt voor God. Het is niet je vriendje waar je heen gaat maar God!
Waarmee ik niet wil zeggen dat mensen die in "gewone" kleren gaan geen eerbied hebben. Verder is het begrip net een begrip wat erg ruim is. Iedereen heeft daarover een andere mening!

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 21 aug 2004 11:31

meschianza schreef:
Goed, op de ander letten wat uiterlijk betreft is zoiets als de splinter in het oog van de ander zien maar niet de balk in die van jezelf.
Overigens vind ik dat je hier behoorlijk van het negatieve uitgaat. DAt per definitie in alle kerken op die wijze naar een vrouw in een broek in kerk wordt gekeken,

Een ander veroordelen op hoe deze naar de kerk komt, is zeker negatief.
DAt neemt niet weg dat je voor jezelf uiterlijk zeker wel van belang mag vinden in de kerk. Ik zie de kerk niet als twee muren, maar als een huis van samenkomst voor God. Idd, wat mij betreft een schuur of een rioolbuis, maar zodra daar mensen samenkomen in Gods Naam, om een viering te houden, zorg ik er gewoon voor dat ik er netjes uit zie. Niet altijd netter dan door de week trouwens, maar in iedergeval kies ik mooie kleren uit. Het zit hem daar niet in, natuurlijk niet, maar hjet is een stukje eerbied. natuurlijk moet je wel consequent zijn, op zondag in het donkerblauw en langgerokt en maandag in een naveltruitje is niet zo geloofwaardig.

Ik zie God als een goede Koning. Stel, er is een goede Koning in het land die bekend staat om zijn rechtvaardigheid en eerlijkheid. Je hebt enorm veel respect voor hem. Jij wordt uitgenodigd om hem te ontmoeten. DAn zal je als eerbied voor hem, als waardering, toch iets moois aantrekken?
MAar daarbij weet je, dat als je in de kloffie loopt, en de koning roept je bij zich, maar je hebt geen andere kleding, je toch naar hem mag gaan, en hij je niet zal afwijzen. Omdat hij verder kijkt dan je kleding.

Waarom alleen als je naar de kerk gaat nette kleren?? Ik zie nog steeds het onderscheid niet tussen bidden/bijbellezen en naar de kerk gaan. Dan kom je net zo goed God als Koning der Koningen onder ogen.

Als je inderdaad het kledingsprincipe hanteert van 'mooie kleren aan hebben als je God onder ogen komt' zou je dat dus ook tijdens het bidden/bijbellezen moeten doen.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2004 12:59

Ehm, dit is een GELIJKENIS. Gelijkenissen zijn niet letterlijk te nemen, het zijn verhalen met een achterliggende gedachte, een verhaal dat wat uitbeeldt.... Maar deze gelijkenis gaat volgens niet over kleding... Allereerst gaat het om een bruiloftsfeest, dat wijst naar het feest na de wederkomst (denk ook aan de gelijkenis van de 5 wijzen en 5 dwazen, hier gaat het ook om die bruiloft)..... Het gaat hier om iemand die is uitgenodigd maar zich niet had voorbereid, net als bij de 5 dwaze meisjes in die andere gelijkenis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 23 aug 2004 13:01

Jezelf zijn in de kerk, dat vind ik belacherijk. Veel belangerijker dan scheinheilig zijn. Want dat ben ik als ik zondags in een enkellange rok (of iets anders zogenaamd netjes) in de kerkbank zou zitten. Daarom draag ik naar de kerk gewoon dezelfde soort kleding als dat ik doordeweeks draag.

Alsof als wij in de kerk God zitten te aanbidden, God op onze kleding zit te letten. Kom op he, Hij is geen mens.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 23 aug 2004 13:05

Tabitha schreef:
meschianza schreef:

Ik zie God als een goede Koning. Stel, er is een goede Koning in het land die bekend staat om zijn rechtvaardigheid en eerlijkheid. Je hebt enorm veel respect voor hem. Jij wordt uitgenodigd om hem te ontmoeten. DAn zal je als eerbied voor hem, als waardering, toch iets moois aantrekken?
MAar daarbij weet je, dat als je in de kloffie loopt, en de koning roept je bij zich, maar je hebt geen andere kleding, je toch naar hem mag gaan, en hij je niet zal afwijzen. Omdat hij verder kijkt dan je kleding.

Waarom alleen als je naar de kerk gaat nette kleren?? Ik zie nog steeds het onderscheid niet tussen bidden/bijbellezen en naar de kerk gaan. Dan kom je net zo goed God als Koning der Koningen onder ogen.

Als je inderdaad het kledingsprincipe hanteert van 'mooie kleren aan hebben als je God onder ogen komt' zou je dat dus ook tijdens het bidden/bijbellezen moeten doen.

Zoals ik al zei in dezelfde posting:
natuurlijk moet je wel consequent zijn, op zondag in het donkerblauw en langgerokt en maandag in een naveltruitje is niet zo geloofwaardig.

:)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2004 13:39

AikonGirl schreef:Jezelf zijn in de kerk, dat vind ik belacherijk. Veel belangerijker dan scheinheilig zijn. Want dat ben ik als ik zondags in een enkellange rok (of iets anders zogenaamd netjes) in de kerkbank zou zitten. Daarom draag ik naar de kerk gewoon dezelfde soort kleding als dat ik doordeweeks draag.

Alsof als wij in de kerk God zitten te aanbidden, God op onze kleding zit te letten. Kom op he, Hij is geen mens.

Precies, God kijkt naar je hart, niet naar de kleding... en de kleding die je draagt zegt zelden iets over je hart...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 23 aug 2004 14:25

Maar goed, stel je hebt een goede vriend waar je dagelijks bij over de vloer komt. En die jongen trouwt, dan trek je toch ook niet dezelfde kleren aan als je met hem uit ging of met hem ging vissen. DAn zorg je dat je er hoe dan ook mooi uitziet, netjes. Toch? Terwijl die vriend je ook neemt om wie je bent en niet hoe je er uit ziet. Berendeer niet alleen vanuit God , ja, we weten het wel, Hij kijkt naar je hart, gelukkig, maar beredeneer het ook vanuit jezelf, het is een stukje eerbied voor de plaats waar je naar toe gaat.
Naar de kerk vind ik een net ff wat bijzondere gelegenheid dan dat ik savonds mijn stille tijd houdt in mijn pinkpanterpyama. Net zoals de Joden die naar de tempel gingen en dat ook in alle eerbied en heiligheid deden.

Hoe dan ook ben ik het er helemaal mee eens dat je in het dagelijks leven ook verantwoord gekleed moet zijn. Dan bedoel ik niet gelijk netjes en strak, wat mij betreft ben je ultra-alto, maar dat je je niet uitdagend kleed of zo dat het er van alle kanten afstraalt hoe onwijs veel geld jij in je kleding steekt.
Om eerlijk te zijn draag ik veel kleding van door de weeks ook naar de kerk. Maar niet alle kleren, er zijn kleren die ik alleen aantrek als ik de konijnen verschoon of als ik een dagje naar het strand ga of als ik een biesboschwandeltoch ga maken. Waarom zou ik als ik ook een mooi stelletje heb hangen? Dat is niet huichelachtig, dat is je kleden op de sitautie, de plaats waar je heengaat!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2004 14:34

meschianza schreef:Maar goed, stel je hebt een goede vriend waar je dagelijks bij over de vloer komt. En die jongen trouwt, dan trek je toch ook niet dezelfde kleren aan als je met hem uit ging of met hem ging vissen. DAn zorg je dat je er hoe dan ook mooi uitziet, netjes. Toch? Terwijl die vriend je ook neemt om wie je bent en niet hoe je er uit ziet. Berendeer niet alleen vanuit God , ja, we weten het wel, Hij kijkt naar je hart, gelukkig, maar beredeneer het ook vanuit jezelf, het is een stukje eerbied voor de plaats waar je naar toe gaat.
Naar de kerk vind ik een net ff wat bijzondere gelegenheid dan dat ik savonds mijn stille tijd houdt in mijn pinkpanterpyama. Net zoals de Joden die naar de tempel gingen en dat ook in alle eerbied en heiligheid deden.

Hoe dan ook ben ik het er helemaal mee eens dat je in het dagelijks leven ook verantwoord gekleed moet zijn. Dan bedoel ik niet gelijk netjes en strak, wat mij betreft ben je ultra-alto, maar dat je je niet uitdagend kleed of zo dat het er van alle kanten afstraalt hoe onwijs veel geld jij in je kleding steekt.
Om eerlijk te zijn draag ik veel kleding van door de weeks ook naar de kerk. Maar niet alle kleren, er zijn kleren die ik alleen aantrek als ik de konijnen verschoon of als ik een dagje naar het strand ga of als ik een biesboschwandeltoch ga maken. Waarom zou ik als ik ook een mooi stelletje heb hangen? Dat is niet huichelachtig, dat is je kleden op de sitautie, de plaats waar je heengaat!

Wijs gesproken zuster! Ik hou het meestal bij een blouse en een broek... dat is voor mijn doen al heel netjes :)

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 23 aug 2004 14:34

Grinnik, mes!

Wat een heerlijk nuchtere post! :lol:
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 23 aug 2004 22:39

Mee eens, Mes! :)

Waar ik mezelf ook nog al 'ns over verbaas is dat je doordeweeks zakenmensen tegenkomt in 2- of 3-delig grijze krijtstreep die je vervolgens 's zondags in t-shirt en spijkerbroek/rok de kerk in ziet komen. Tja... een beetje de omgekeerde wereld, denk ik dan.

Goed, gelet op de rest van hun gedrag concludeer ik dan maar dat ze wat willen provoceren, maar snappen doe ik het niet echt...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Terug naar “Archief”