Hoe essentieel is de persoonlijkheid vd HG?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 aug 2004 15:57

Dus je behoud is niet afhankelijk van de vraag hoe je de HG ziet, maar van andere factoren?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Josh

Berichtdoor Josh » 23 aug 2004 16:16

Wie erkent dat Jezus de deur tot GOD is (en niet tot zichzelf!), zal tot de inzichten komen dat doop in Jezus én doop in de Geest van GOD nodig is.

Verankerd in de Zoon van GOD doen we deelnemend aan de Geest van GOD wat GOD van ons vraagt.

Aldus veranderen wij in de Vrucht van de Geest. En als we zondigen kunnen we in Jezus in oprechtheid vragen om vergeving, zodat de verbroken Geestelijke band met GOD weer geheeld kan worden en dat we niet in blijvende zonde opgroeien. En dát is het Middelaarschap van de Zoon van GOD.

In de Zoon van GOD deelnemend aan de Geest vinden we onze redding.

* Zonder aannemen van Jezus geheel geen redding of verankering van.
* Zonder doop in de Geest geen Geestesgaven of deelnemer worden in de Geest.

Dan zet je immers de erfzonde voort en/of doe je je eigen wil.

De bijbelse benadering is een pro-actieve, waarbij je Gods Wil doet.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 aug 2004 20:27

Dus je antwoord op mijn laatste vraag is 'ja'?

Klaas

Josh

Berichtdoor Josh » 23 aug 2004 20:31

[b]* Zonder aannemen van Jezus geheel geen redding of verankering van.
* Zonder doop in de Geest geen Geestesgaven of deelnemer worden in de Geest.

Dan zet je immers de erfzonde voort en/of doe je je eigen wil.

De bijbelse benadering is een pro-actieve, waarbij je Gods Wil doet.[/b
]

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 aug 2004 21:03

Is het nou zo moelijk om gewoon een duidelijk antwoord te geven?

Je geeft wel antwoord maar helaas op een andere vraag. Ik vraag niet hoe je behouden wordt maar of een bepaald aspect wezenlijk is voor je behoud. Als een simpel ja of nee je te weinig genuanceerd is dan vind ik dat prima, maar leg dan gewoon uit wat je bedoelt. Nu draai je om de vraag heen en lijkt het alsof je of geen uitspraak wilt doen of het gewoon niet weet.

Laat ik nog een stap in je richting doen. Je stelt dat er voor je behoud in ieder geval 2 dingen nodig zijn: het aannemen van Jezus en doop in de Geest. Of dat terecht is laat ik in het midden, maar ik ken mensen die dat ook ongeveer zo geloven. Toch geloven deze mensen dat de Heilige Geest een persoon is.

Kan dat in jouw ogen samengaan of brengt dat het behoud van deze mensen in gevaar? Als dat laatste nl het geval is lijkt het me van het grootste belang dat je dat ook onomwonden zegt. Stel je voor dat de eeuwige ondergang van iemand mede te wijten is aan het feit dat jij zo vaag bent....

Klaas

Josh

Berichtdoor Josh » 23 aug 2004 21:20

De Geest van GOD is de Wil en Macht van GOD. Van GOD. GOD dus!

Als je het evangelie hebt aangenomen, dan heb je de Zoon van GOD aangenomen tot je Redder; in Jezus vinden wij namelijk het eeuwig leven omdat GOD dat zo bepaald heeft. Dus je hebt GOD als hoofd over Jezus aangenomen, zoals Jezus hoofd over ons is.

Je zal moeten aannemen dat GOD door Zijn Geest werkt; anders doe je eigenmachtig je eigen wil.

En GOD werkt ook weer door ons; lees het verhaal van de Talenten en de 10-Bruidsmeisjes maar. Een pro-actieve wisselwerking dus. Dat maakt en vormt de Christen. En dat bepaalt of we de Bruidegom zullen zien.

Kortom: jouw vraag is niet een nee of ja vraag; het is geen vraag waarop een correct en bijbels antwoord gegeven kan worden.

Josh

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 aug 2004 21:27

Kortom: jouw vraag is niet een nee of ja vraag; het is geen vraag waarop een correct en bijbels antwoord gegeven kan worden.

Daarom vroeg ik ook om jouw mening. Wellicht dat de bijbel zich er niet over uitspreekt maar wat denk je zelf?

Klaas

Josh

Berichtdoor Josh » 23 aug 2004 21:29

Mijn mening:de Heilige Geest belijd je niet, maar die ontvang je als HIJ dat wil.

Josh

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 aug 2004 21:40

Mijn mening:de Heilige Geest belijd je niet, maar die ontvang je als HIJ dat wil.

Dat is een beetje een zwak antwoord. Over het algemeen heb je er ook geen moeite mee om ons te vertellen wat de aard van b.v. Jezus is. Het lijkt me dan ook sterk dat je geen mening hebt over de aard van de Heilige Geest.

Overigens gaat het niet eens inhoudelijk om die vraag. De situatie is nou eenmaal dat sommige mensen de Heilige Geest zien als een persoon en anderen (meer) als een kracht. De vraag is nu of het huldigen van 1 van beide (of een andere) opvatting over de Geest gevaar oplevert voor je behoud. Als dat nl. het geval is dan lijkt het me van het grootste belang deze mensen te waarschuwen.

Klaas

Josh

Berichtdoor Josh » 23 aug 2004 21:42

Opeens wordt het me duidelijk...

Jij hebt de Geestesgaven niet ontvangen; anders zou je deze vraag niet stellen.....

Josh :idea:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 aug 2004 21:47

en Josh is God. :?

Josh

Berichtdoor Josh » 23 aug 2004 21:55

Yael, ik zou me maar eens verdiepen in de discussie tussen mij en Klaas. Dit soort opmerkingen getuigen niet van inzicht; zeker niet op het gebied van de Heilige Geest... Net zo min als de vragen van Klaas.

Opeens was het mij duidelijk. En dat schreef ik in oprechtheid neer.

Misschien moet ik Klaas maar eens de vraag stellen of hij middels handoplegging de Gaven merkbaar heeft ontvangen.... en hoe dat dan ging enzo....

Gezien zijn antwoorden -die gaan over geloven en niet over ontvangen- lijkt mij van niet. En ook het dwangmatige in de vraag zelf duidt hierop.

Als je de Gaven hebt ontvangen, dan weet je immers hoe eea in z'n werk gaat, welk fundament er voor nodig is én welk hart... En niet te vergeten: met welk doel, namelijk je inzetten ter ere van GODS en ten dienste van je naaste.... En dat is mijn getuigenis!

Josh

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 aug 2004 21:57

nu heb je onderbouwd wat je tegen Klaas wilde zeggen, je vorige posting kwam nog al bot over vandaar mijn reactie op jouw veroordeling.

Josh

Berichtdoor Josh » 23 aug 2004 22:04

Yael:

Geen veroordeling, maar een constatering met heel veel :idea: -gehalte.

Josh :|

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 aug 2004 22:06

Josh schreef:Yael:

:arrow: dat staat niet in de posting waarop ik reageerde dat laatste. :?

Geen veroordeling, maar een constatering met heel veel :idea: -gehalte.

Josh :|

Oke maar je legde iedergeval uit wat je bedoelde later.

Terug naar “Archief”