Ik zit ook een beetje te zoeken naar argumenten voor en tegen. Maar over het "hele huis dopen": als er hele huizen gedoopt worden is het ook goed mogelijk dat er kinderen en zuigelingen bijzijn.
Ik denk Sparrow, dat je moet kijken naar de inhoud en wezen van de doop. Dan kom je tot de conclusie dat er geen zuigelingen kopje onder zijn gegaan. Het is een symbool van afsterven en opstaan, wat nog niet toegepast kan worden op een kind wat niet gelooft.
Wat werd er tegen de Moorman gezegd: Indien gij van ganser harte geloofd, is het geoorloofd (om je te laten dopen). Ook hier is geloof weer een voorwaarde.
Ik kan iedergeval ook geen verbod om kinderen te dopen vinden.
Sorry, maar dit is niet bepaald sterk te noemen. Zo kan ik heel wat stellingen deponeren.
Nog wel een opmerking van Petrus bij de doopdienst op de pinksterdag: Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, ... (Hand 2:39)
Welke belofte? Lees de context is van deze tekst? Er wordt nergens gesproken over het Abrahamitisch verbond. Als je de context lees zie je: 'De BELOFTE van de Heilige Geest'. Jezus had het al over de belofte, zie ook verder in Handelingen 1.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. De belofte die aan Abraham toekwam, komt ons ook toe.
Is dat zo? Zie jij Israel als jouw beloofde land? Zijn de Joden jouw nakomelingen? Ik blijf het apart vinden... (zie Ge.17, Psalm 105.)
Galaten 3:14
Opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.
Ja, wat staat er nu eigenlijk? Wat is de zegening van Abraham? Uit wiens zaad zal de gehele aardbodem gezegend worden? Wie was die zegen? Jezus! Hoe verkrijg je die zegen? Door afstamming? Door kinderdoop? Nee, door geloof! Het gaat hier niet over het verbond met Abraham dat God oprichte met hem en zijn zaad (Joden)!
Shalom