Doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 aug 2004 20:08

Sorry hoor, ik ga niet bewijzen dat kinderen gedoopt mogen (liever : moeten) worden.
Bewijzen jullie maar uit de bijbel dat vrouwen aan het avondmaal mogen. Als jullie dat lukt, lukt het jullie ook om de kinderdoop te bewijzen. :wink:

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 23 aug 2004 20:08

Ik zal proberen kort uit te leggen waarom ik ook een voorstander van de volwassendoop ben.
Er zijn vele argumenten te noemen maar het duidelijkst is dat er in het NT alleen gelovigen worden gedoopt. (zie bijvoorbeeld de stokbewaarder: Hij met zijn hele huis gedoopt, nadat er staat ook met zijn hele huis gelovig is geworden). Zie ook de volgorde in Markus 16:16.

Belangrijkste ondermijning van de kinderdoop is echter als je begrijpt dat het verbond met Israel als volk totaal anders is als met kinderen van nieuw testamentische gelovigen. Het verbond met Israel is uniek, en dat blijft God houden! Zozelfs dat er staat: Alsdan zal geheel Israel zalig worden.
Dit verbond is uniek voor Israel. Gelovige wordt je niet door een verbond (simpelweg omdat het verbond van Israel nergens is overgegaan op de kerk), maar door bekering en wedergeboorte. En pas daarna dopen. Let er eens op hoe mooi Paulus het omschrijft in Romeinen 6!
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 23 aug 2004 20:13

Maja de Bij schreef:Sorry hoor, ik ga niet bewijzen dat kinderen gedoopt mogen (liever : moeten) worden.
Bewijzen jullie maar uit de bijbel dat vrouwen aan het avondmaal mogen. Als jullie dat lukt, lukt het jullie ook om de kinderdoop te bewijzen. :wink:

Het eerste is heel makkelijk: 1 Kor 11:28 De mens (is toch man en vrouw :D ) beproeve zichzelf en ete alzo van het brood en drinke van de drinkbeker.

Als me dat gelukt is kan ik nog niet de kinderdoop bewijzen, want dat lukt me toch echt niet :? .

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 aug 2004 20:18

Happy One schreef:Het eerste is heel makkelijk: 1 Kor 11:28 De mens (is toch man en vrouw :D ) beproeve zichzelf en ete alzo van het brood en drinke van de drinkbeker.

Als me dat gelukt is kan ik nog niet de kinderdoop bewijzen, want dat lukt me toch echt niet :? .

Nou, heel goed, daar komt het bewijs.
bijvoorbeeld Handelingen 16 : de bekering van de gevangenenbewaarder : hij werd gedoopt en al de zijnen. Zijn gezin is -analoog aan jouw verhaal- man, vrouw en kinderen. En misschien ook wel zijn slaven. Slavendoop (werknemersdoop), wat vind je daarvan ?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 aug 2004 20:20

Koll. 2:11-12 wordt vaak aangehaald als bewijs dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen. Maar dat leert de Apostel allerminst. Paulus wil de gelovige Joden duidelijk maken dat de besnijdenis die met handen geschiedt verplicht om de gehele wet te doen. De besnijdenis die zonder handen geschiedt is Gods werk, deze besnijdenis is de wedergeboorte, die maakt levend en maakt je bewust van de verdienende oorzaak van je zaligheid. Wie hem met blijdschap heeft aangenomen is met hem begraven in de doop. De dood van Christus is je eigen dood, wij hadden moeten sterven en nu ben je de zonde gestorven door de dood van Christus. Maar opgewekt door Zijn opstanding en gemeenschap aan Zijn heerlijkheid. De doop is hiervan een teken.

joepie

Berichtdoor joepie » 23 aug 2004 20:21

Onze Ds had gisteren hier een schitterende preek over.
Kan hem zo opvragen en doormailen.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 23 aug 2004 20:21

Maja de Bij schreef:Nou, heel goed, daar komt het bewijs.
bijvoorbeeld Handelingen 16 : de bekering van de gevangenenbewaarder : hij werd gedoopt en al de zijnen. Zijn gezin is -analoog aan jouw verhaal- man, vrouw en kinderen. En misschien ook wel zijn slaven. Slavendoop (werknemersdoop), wat vind je daarvan ?

Blijven lezen Maja :wink: Zie het 1na laatste bericht van Happy1
..

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 23 aug 2004 20:24

als je vragen heb bij de kinderdoop dan vind ik dat je je ook moet afvragen waarom wij zondag houden en geen sabbat! er staat nergens in de Bijbel dat we de zondag moeten houden omdat Jezus op die dag is opgestaan! vind ik net zoiets.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 23 aug 2004 20:25

Maja, de stokbewaarder verheugde zich in het feit dat hij en zijn gezin tot geloof gekomen waren. Dat was de basis voor de doop. Luister: Hoe kan je ondergaan in het watergraf (zonde/dood) en opstaan uit het watergraf (opstanding in nieuw leven) koppelen aan iemand die dit niet door het geloof ondergaan heeft?

Lees nu nog eens goed bijv. jouw tekst uit Kol.2:11, 12 (die op het eerste oog zo ingewikkeld is, dat ik je aanraad om een aantal vertalingen te lezen) en Rom. 6. Dan word je al veel duidelijk. Het is niet voor niets dat de doop, het 'bad der wedergeboorte' wordt genoemd.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 aug 2004 20:26

Invincible schreef:Blijven lezen Maja :wink: Zie het 1na laatste bericht van Happy1

Daar wou ik het niet over hebben, want Markus 16 wordt genoemd. Je mag pas gedoopt worden als je gelooft ? En als je niet geloofd ga je verloren ?

Zo gaan de ongedoopte kinderen dus verloren als ze jong sterven!

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 23 aug 2004 20:26

Maja de Bij schreef:
Happy One schreef:Het eerste is heel makkelijk: 1 Kor 11:28 De mens (is toch man en vrouw :D ) beproeve zichzelf en ete alzo van het brood en drinke van de drinkbeker.

Nou, heel goed, daar komt het bewijs.

Volgens mij is het niet zo ingewikkeld. Er staat in vers 34: Hij verheugde zich dat zijn hele huis aan God gelovig was geworden. En dat huis werd ook gedoopt. Sorry, maar ik zie het probleem niet.
Wie er allemaal waren weten we niet, maar wel dat het hele huis aan God gelovig is geworden, en dus dat ze ook gedoopt zijn.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 23 aug 2004 20:26

Ik zit ook een beetje te zoeken naar argumenten voor en tegen. Maar over het "hele huis dopen": als er hele huizen gedoopt worden is het ook goed mogelijk dat er kinderen en zuigelingen bijzijn.

Ik kan iedergeval ook geen verbod om kinderen te dopen vinden. Nog wel een opmerking van Petrus bij de doopdienst op de pinksterdag: Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, ... (Hand 2:39)

Happy One schreef:Belangrijkste ondermijning van de kinderdoop is echter als je begrijpt dat het verbond met Israel als volk totaal anders is als met kinderen van nieuw testamentische gelovigen. Het verbond met Israel is uniek, en dat blijft God houden! Zozelfs dat er staat: Alsdan zal geheel Israel zalig worden.
Dit verbond is uniek voor Israel. Gelovige wordt je niet door een verbond (simpelweg omdat het verbond van Israel nergens is overgegaan op de kerk), maar door bekering en wedergeboorte. En pas daarna dopen. Let er eens op hoe mooi Paulus het omschrijft in Romeinen 6!

Dit ben ik niet helemaal met je eens. De belofte die aan Abraham toekwam, komt ons ook toe.

Galaten 3:14
Opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 23 aug 2004 20:27

Joepie, mail maar door. Wellicht in een nieuw topic? Gaan we kijken of het de Bijbelse toets kan doorstaan.

Pivo, nergens wordt er in de Bijbel gesteld dat de zondag een rustdag is.
Het is wel een feestdag: Jezus stond op uit de dood.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 aug 2004 20:28

HereIam schreef:Maja, de stokbewaarder verheugde zich in het feit dat hij en zijn gezin tot geloof gekomen waren. Dat was de basis voor de doop.

En zijn jongste dochter was net achttien geworden ?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 23 aug 2004 20:33

Maja de Bij schreef:
Invincible schreef:
Blijven lezen Maja :wink: Zie het 1na laatste bericht van Happy1

Daar wou ik het niet over hebben, want Markus 16 wordt genoemd. Je mag pas gedoopt worden als je gelooft ? En als je niet geloofd ga je verloren ?
Zo gaan de ongedoopte kinderen dus verloren als ze jong sterven!

Het eerste is juist. Inderdaad, dat is de conclusie van de hele Bijbel.

Maar deze tweede conclusie is mijns inziens onterecht (is trouwens vaak zo met conclusie op conclusie maar dat is een ander onderwerp...).
Lees bijvoorbeeld die prachtige woorden uit Psalm 8: Uit de mond van kinderen en zuigelingen hebt Gij sterkte gegrondvest.
Er staat nergens in de Bijbel dat zij verloren gaan of behouden zijn, dat weet God alleen.

Terug naar “Archief”