joepie schreef:
Er staat niet: gaat dan heen vermenigvuldigd u.
Er staat dit : Gen 1:28
En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.
Ik vind een wereldbevolking van meer dan 6 miljard behoorlijk talrijk. Dat in het oog nemende is het niet echt meer nodig (veel) kinderen te krijgen.
Verder is het een misverstand te denken dat je alleen voor je eigen verantwoordelijk bent. Dat is namelijk een al eeuwen oude dooddoener.
Als mensen op hun gedrag worden aangesproken dan komen ze aan met de mededeling, ik ben aan jou geen verantwoording schuldig, maar alleen tegenover God.
Het is nog steeds zo dat er ook verantwoording is naar de gemeente toe.
We horen op elkaar toe te zien, opdat niemand afdwale.
Over het krijgen van het aantal kinderen of het gebruik van voorbehoudsmiddelen zie ik niet in hoe men verantwoording kan afleggen ten opzichte van de gemeente. Ik ben namelijk van mening dat het krijgen van meer dan 4 kinderen onverantwoordelijk is. Niet alleen kan men deze kinderen niet alles geven wat ze wel nodig zouden hebben, tenzij men een hoog salaris verdient. Van een modaal salaris kun je eigenlijk niet meer dan 3 kinderen onderhouden.
Daarnaast is er de zorg van de overbevolking van de wereld. Voor menigeen van jullie geen punt, voor mij wel.