Seks in het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 22 aug 2004 14:09

Ik heb nog eens na zitten denken over dit onderwerp. Ik denk inderdaad dat de bijbeltekst die ik aan het begin noemde, niet van toepassing is op dit onderwerp.
Maar de vraag blijft wel of je voorbehoedsmiddelen mag gebruiken.
Ik persoonlijk geloof dat je een voorbehoedsmiddel als medicijn kunt zien, waarvan je gebruik mag maken als je geestelijke/ lichamelijke gezondheid in gevaar komt als je (nogmaals) zwanger wordt.
Maar ik denk niet dat je het mag gebruiken als je gezond bent.
Ik weet niet of het zo'n goede vergelijking is, maar ik denk dat het net zo is als met morfine. In het ziekenhuis wordt het gebruikt als medicijn, maar je kunt het niet zomaar gebruiken als dat niet nodig is.
Ik geloof dat we het leven in Gods hand moeten houden en ons daar niet in moeten mengen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 22 aug 2004 16:41

bloempie20 schreef:Ik heb nog eens na zitten denken over dit onderwerp. Ik denk inderdaad dat de bijbeltekst die ik aan het begin noemde, niet van toepassing is op dit onderwerp.
Ik persoonlijk geloof dat je een voorbehoedsmiddel als medicijn kunt zien, waarvan je gebruik mag maken als je geestelijke/ lichamelijke gezondheid in gevaar komt als je (nogmaals) zwanger wordt.
Ik weet niet of het zo'n goede vergelijking is, maar ik denk dat het net zo is als met morfine. In het ziekenhuis wordt het gebruikt als medicijn, maar je kunt het niet zomaar gebruiken als dat niet nodig is.
Ik geloof dat we het leven in Gods hand moeten houden en ons daar niet in moeten mengen.

God geeft je ook een gezond verstand en dat moet je gebruiken. Iedereen zal voor zichzelf de afweging moeten maken. Het besluit dat er beter geen kinderen meer kunnen komen, hoeft m.i. niet alleen te maken te hebben met gezondheidsproblemen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 aug 2004 17:24

bloempie: Praat er eens over met God ;)
Ga eens een flinke wandeling maken bijvoorbeeld... of wees een tijdje stil voor Hem op je kamer.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 23 aug 2004 10:45

Hmm, dus ik ben de enige die er deze gedachtengang op na houdt? :roll:
Ik zal er inderdaad nog eens over nadenken.
Maar ik zou het ook fijn vinden als jullie dan met argumenten komen waarom jullie het niet met mijn mening eens zijn. En dan met name argumenten tegen de volgende quote:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2004 11:34

bloempie20 schreef:Ik heb nog eens na zitten denken over dit onderwerp. Ik denk inderdaad dat de bijbeltekst die ik aan het begin noemde, niet van toepassing is op dit onderwerp.

Wanneer is het wel/niet nodig? Alleen bij gevaarlijke gezondheidssituaties? Ik weet niet of jij een gezin met 10 kinderen kan verzorgen.... maar veel mensen hebben die mogelijkheid niet en zouden financieel in de problemen komen... en sommoige mensen zijn nog bezig met een opleiding... en zijn dan zo druk dat een kind te weinig tijd en aandacht zou kunnen krijgen... Dan lijkt het mij wijs om een voorbehoedsmiddel te gebruiken. God zorgt voor het leven maar je hebt zelf vrijheid gekregen om te wachten met kinderen, of om na 3 stuks te stoppen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 23 aug 2004 12:27

Ben het met je eens bloempie.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 aug 2004 13:35

Je kunt hier lang en kort over praten, maar net als in vele andere zaken is het hier van belang dat jij alleen je moet kunnen verantwoorden. Wat andere mensen doen of laten is niet belangrijk. Zolang jij je kunt verantwoorden ten opzichte van God, of je nu wel of niet aan geboortebeperking doet, dan is het goed.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2004 13:39

Mee eens, het probleem is dat mensen soms je willen vertellen wat jij voor God kan verantwoorden en wat niet... Bijvoorbeeld dat het gebruikt van voorbehoedsmiddelen niet te verantwoorden is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 aug 2004 16:24

bloempie20 schreef:Hmm, dus ik ben de enige die er deze gedachtengang op na houdt? :roll:

Nee hoor bloempje, vind je gedachtengang heel gezond.
Heb alleen geen tijd om op je in te gaan of te reageren.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 aug 2004 16:53

bloempie20 schreef:Maar de vraag blijft wel of je voorbehoedsmiddelen mag gebruiken.

Hmm, dus ik ben de enige die er deze gedachtengang op na houdt?
Maar ik zou het ook fijn vinden als jullie dan met argumenten komen waarom jullie het niet met mijn mening eens zijn.

Het enige wat jij als argument aanbrengt is dat je denkt dat je geen gebruik mag maken van deze middelen. Een mening kan natuurlijk niet als argument worden gebruikt.
Dat in de reformatorische wereld lijdzaamheid een onderdeel uitmaakt van het leven blijkt wel uit jou argumenten.
Ik ben nog geen enkel argument tegengekomen dat duidelijk aangeeft waarom deze middelen niet gebruikt zouden mogen/kunnen worden. In de bijbel staat namelijk nergens dat je niet aan geboortebeperking kunt doen. Als je ervan uitgaat dat de opdracht is; ga heen en vermenigvuldig jezelf, dan heb je jezelf ook vermenigvuldigt als je 2 kinderen hebt.

Daarnaast is het zo dat een groot aantal vrouwen naast het moederschap ook een maatschappelijke carriere nastreven. Dit is niet te combineren als je jaren achter elkaar zwanger bent en veel kinderen krijgt.

joepie

Berichtdoor joepie » 23 aug 2004 17:55

Sabra schreef:
bloempie20 schreef:Maar de vraag blijft wel of je voorbehoedsmiddelen mag gebruiken.

Hmm, dus ik ben de enige die er deze gedachtengang op na houdt?
Maar ik zou het ook fijn vinden als jullie dan met argumenten komen waarom jullie het niet met mijn mening eens zijn.

Het enige wat jij als argument aanbrengt is dat je denkt dat je geen gebruik mag maken van deze middelen. Een mening kan natuurlijk niet als argument worden gebruikt.
Dat in de reformatorische wereld lijdzaamheid een onderdeel uitmaakt van het leven blijkt wel uit jou argumenten.
Ik ben nog geen enkel argument tegengekomen dat duidelijk aangeeft waarom deze middelen niet gebruikt zouden mogen/kunnen worden. In de bijbel staat namelijk nergens dat je niet aan geboortebeperking kunt doen. Als je ervan uitgaat dat de opdracht is; ga heen en vermenigvuldig jezelf, dan heb je jezelf ook vermenigvuldigt als je 2 kinderen hebt.

Daarnaast is het zo dat een groot aantal vrouwen naast het moederschap ook een maatschappelijke carriere nastreven. Dit is niet te combineren als je jaren achter elkaar zwanger bent en veel kinderen krijgt.

Er staat niet: gaat dan heen vermenigvuldigd u.
Er staat dit : Gen 1:28
En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.

Dus dat je met twee al klaar bent gaat weer niet op.
Verder is het een misverstand te denken dat je alleen voor je eigen verantwoordelijk bent. Dat is namelijk een al eeuwen oude dooddoener.
Als mensen op hun gedrag worden aangesproken dan komen ze aan met de mededeling, ik ben aan jou geen verantwoording schuldig, maar alleen tegenover God.
Het is nog steeds zo dat er ook verantwoording is naar de gemeente toe.
We horen op elkaar toe te zien, opdat niemand afdwale.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 aug 2004 18:19

joepie schreef:Er staat dit : Gen 1:28
En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.

Nou, dat is gelukt :oops: talrijk zijn we geworden, en de aarde hebben we goed onderworpen, maar niet heus. We hebben er een zooitje van gemaakt.
Heers over de vissen de zee.......... nou, we hebben de (radioactieve) zeeen zowat leeggevist.
Het gevogelte des hemels wordt van een klein kuikentje in 6 weken tot een vleesbonk van enkele kilo's gemaakt, en het gedierte dat over de aarde kruipt hebben we in stallen gepropt, om ook zo snel mogelijk op te eten, en de rest melken we 5 keer per dag omdat we zonodig per persoon 2 liter melk per dag willen drinken, terwijl ze niet meer op de poten kunnen staan van het gewicht van hun uiers.

Heb je daar weleens over nagedacht?
Denk je dat God daar trots op is?
Het zal niet lang meer duren of er wordt ingegrepen, denk ik, want de mens is doof en blind.

Neenee, zo heeft God het niet bedoelt, mijn God niet, in ieder geval.

Dus: we zijn BEHOORLIJK afgedwaald, en wie horen en zien op elkaar toe ?
Niemand! Geen hond!
Nee, als je er iets over zegt ben je een linkse rakker....... :?

Ik schaam mij diep, dat ik een mens ben, soms durf ik mijn honden nieteens in hun ogen te kijken, zo schaam ik mij :oops:

Dus: sex tijdens het huwelijk? Beter van niet!!!!!!!!!!!!!!!!!

joepie

Berichtdoor joepie » 23 aug 2004 18:27

Niet te erg doorslaan.
Ja, wij mensen maken er een puinhoop van.
Maar er gebeuren ook goede dingen.
Kijk maar om je heen.
Niet alles is een troep.
Trouwens de koeien worden maar twee keer per dag gemolken.
Dus dat valt weer drie keer mee ;-)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 aug 2004 18:41

Oh, bij jullie 2 keer?
Ik dacht 5, omdat ik laatst een radioprogramma had gehoord, waarin een vrouw zei, dat ze 5 keer per dag aan een melkmachinerobot moesten. Maar misschien had ze dat overdreven.
Ik vind een koe trouwens lief, ik zou ze nooit kunnen slachten.

dingo

Berichtdoor dingo » 23 aug 2004 18:48

joepie schreef:[....]
Het is nog steeds zo dat er ook verantwoording is naar de gemeente toe.

Dat klinkt me meer als bemoeizucht in de oren, de gemeente kan beslist niet beoordelen hoeveel kinderen mijn vrouw kan baren en hoeveel kinderen wij samen kunnen opvoeden.

Terug naar “Archief”