Openbaar vervoer op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 21 aug 2004 10:15

caprice schreef:Dat is niet acceptabel, omdat de zonag een rustdag is, en geen reisdag. Bovendien maak je gebruik van een (niet noodzakelijke) dienst waar mensen voor moeten werken, en waar je geld voor moet betalen. Je gaat toch ook niet tanken op zondag?

Openbaar vervoer is niet nodig op zondag. Als ik al die lege bussen en treinen door mijn woonplaats zie rijden. In de trein zitten misschien 1 of 2 mensen behalve machinist en conducteur.

Je kunt je natuurlijk de vraag stellen of de OT sabbatswetten zomaar op de zondag geprojecteerd kunnen worden. Op het moment dat je dat doet raak je m.i. in een lastig parket.

Jij geeft aan dat OV niet noodzakelijk is op zondag. Er zullen mensen genoeg zijn die van het OV gebruik moeten maken om in de kerk te kunnen komen. Jij doet wel het licht aan als het donker wordt. Jouw kerk zal waarschijnlijk gebruik maken van de kerktelefoon, of hoe dat nu mag heten. En daar moeten dus mensen voor werken. Jij leest waarschijnlijk 's maandags het RD en daar zijn dus allerlei persbureau's op zondag voor aan het werk.
Hoeveel zware reformatorische mensen (dat bedoel ik niet spottend) rijden er op zondag lange afstanden om maar in een kerk te komen die hun aanspreekt. En die verwachten wel dat ze de weg kunnen gebruiken. Dus moeten er allerlei andere mensen beschikbaar zijn om te zorgen dat de weg beschikbaar blijft.
En als ze onderweg autopech krijgen bellen ze ook de wegenwacht via de mobile. Maar ja dan moet er dus een wegenwachter werken en een gsm operator.

En zo kun je dus nog uren doorgaan.
Als jij nu zegt dat je 's zondags lopend naar de kerk gaat. De kerk niet geen verwarming gebruikt in de winter, en jij thuis ook niet, er geen kerktelefoon gebruikt word en men uitsluitend kaarsen of olielampjes gebruikt. De telefoon of mobile uitschakeld. Je op zaterdag om 24.00 uur binnen bent en niet eerder dan zondag 24.00 uur weer aan je werk gaat denken. Je geen warm eten maakt op gas of elektriciteit ect. En het RD pas vanaf dinsdag leest dan ben je geloofwaardig.

Hoewel? stel dat je op zondag ziek word en je per ambulance naar het ziekenhuis word gebracht. Dan werken er dus minimaal 2 mensen op de ambulance, iemand op de alarmcentrale en ga zo maar door.

Nu de andere kant, die mij toch ook wel enigzins verbaasd. Voor verschillende posters moet je de Bijbel niet zo serieus nemen als het over de "rustdag" gaat, maar diezelfde menen wel de Bijbel serieus te nemen als het gaat om de "veroordeling" van relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht. OK dit is off-topic maar als je consequent wil zijn in het ene onderwerp moet je dat ook in een ander onderwerp zijn.
Laatst gewijzigd door Zareb op 21 aug 2004 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2004 12:51

Optimatus schreef:Tja, ik zie het verschil tussen het gebruik van openbaar vervoer en het gebruik van het lichtnet niet. Ook bij het energiebedrijf zijn mensen in touw om ook des zondags energie te leveren en vrijwel alle kerken maken daar gebruik van (ik heb nog nooit gekerkt met het licht uit en ook ons orgeltje werkt op stroom).

Inderdaad... Alleen is het verschil dat je bij openbaar vervoer mensen ziet werken als je de bus in stapt en bij het lichtnet niet dat mensen werken als jij een electrisch apparaat aanzet. En als je het niet ziet lijkt het allemaal opeens niet zo'n probleem te zijn.

Overigens ga ik gerust met het openbaar vervoer op zondag... Want die ander kiest er voor om te werken op zondag en door wel/niet met de bus te gaan beinvloed je die keuze niet. Laatst moest ik na een jeugddienst een half uur op de bus wachten.... ik dacht: Tja, ik kan een half uur buiten zitten wachten.... maar das zo saai... dus ik ben naar mijn stamkroeg geweest... het was er erg rustig, dus ik had alle tijd om met de barvrouw te babbelen... Ze vroeg me wat ik had gedaan en ik vertelde over de jeugddienst, waar het over gign, en kregen een heel goed gesprek over het geloof. Je kunt me verwijten dat ik iemand 2 biertjes voor me heb laten tappen op zondag.... maar ze werkte al... daar had ik niets aan veranderd als ik niet de kroeg in was gegaan... Alleen had ze dan wel een goed gesprel over God gemist...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 aug 2004 16:07

Zareb schreef:En zo kun je dus nog uren doorgaan.
Als jij nu zegt dat je 's zondags lopend naar de kerk gaat. De kerk niet geen verwarming gebruikt in de winter, en jij thuis ook niet, er geen kerktelefoon gebruikt word en men uitsluitend kaarsen of olielampjes gebruikt. De telefoon of mobile uitschakeld. Je op zaterdag om 24.00 uur binnen bent en niet eerder dan zondag 24.00 uur weer aan je werk gaat denken. Je geen warm eten maakt op gas of elektriciteit ect. En het RD pas vanaf dinsdag leest dan ben je geloofwaardig.

Dat begint verdacht veel op de farizeeische instellingen te lijken..

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 21 aug 2004 16:39

Voor mij is het geen enkel probleem om op zondag gebruik te maken van het OV. Toen ik net op kamers woonde, deed ik het elke week, gezien m'n ouders aan de andere kant van het land wonen. En ik heb er niet eens bij nagedacht om dat niet te doen. En nog steeds niet, als ik ergens naartoe wil, zal ik het OV moeten gebruiken, want niet alles is binnen fietsbereik (helemaal met mijn fiets).

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer op zondag

Berichtdoor Fly29 » 21 aug 2004 19:48

Optimatus schreef:In een ander topic werd een vraag gesteld over het gebruik van openbaar vervoer op zondag.

Wat vinden jullie daarvan en waarom?

Hallo Optimatus,

De antwoorden liggen er al. Zelf heb ik de mening over de zondag dat het een rustdag is. Volgens de bijbel hebben we een 6 daagse werkweek en 1 rustdag. In nederland is het zo geregeld dat de zondag die rustdag is en dat er van maandag tot en met zaterdag gewerkt kan worden. Vanuit die basis kun je dus een conclusie trekken dat er in nederland op zondag niet gewerkt wordt en die dag dus geheel aan de religie kan wijden. De christenen doen dat door naar de kerk te gaan. er staat ook dat wij op de rustdag(lees zondag) geen arbeid zullen verrichten. Een uitzondering is werk wat echt niet kan wachten. Er zijn (chemische) proccessen die echt 24 uur door moeten gaan of nutsbedrijven, het ziekenhuis moet toch stroom hebben. Maar arbeid ten behoeve mensen in nood, ziekenhuizen en verzorgingshuizen is weer wel toe gestaan. Dit gebeurd namelijk uit noodzaak en ook uit liefde voor de mens die daar naar behoeftig is. Ik ben zelf dus zo dat ik op zondag geen niet noodzakelijk arbeid wil verrichten en dit verlang ik ook niet van andere. Dat houd in dat ik me die dag zelf moet behelpen. Ik kan makkelijk op zaterdag de zaken voor bereiden die op zondag noodzakelijk kunnen zijn. Ik probeer zoveel mogelijk te vermijden dat er op zondag mensen voor mij moeten werken. Het maakt voor mij niet uit als op zondag het licht ineens uitvalt. Dan moet ik maar een dag zonder licht doen. Maar toch zullen we op zondag wel moeten toestaan dat er mensen bij het nutsbedrijf werken. Immers ziekenhuizen, verzorgingshuizen en de overheid heeft die nutsvoorzieningen wel nodig. In dat kader rechtvaardigd de arbeid, in mijn ogen, de zondagsarbeid. Ik hoef op zondag niet noodzakelijk met het openbaar vervoer, ik laat dat dus uit mijn hoofd. Maar we kunnen niet zeggen dat we het openbaar vervoer op zondag niet laten rijden. Het is een noodzakelijk iets op bepaalde ogenblikken. Er zijn mensen die geen eigen vervoer hebben en dus daar weer van afhankelijk kunnen zijn. In die noodgevallen is het wel makkelijk als je beschikking hebt over een trein of een bus. Kortom..Niet noodzakelijke arbeid op zondag naast je naasteplicht kan dus niet. God gaf ons een 6 daagse werkweek waarin wij voor ons brood kunnen werken en de 7de dag als rustdag. Die rustdag moet gewijd zijn aan het vereren van God. Op die dag hebben wij meer de tijd om ons aan God te wijden en ook tot rust te komen van een lange werkweek. Voor sommige mensen hoeft het misschien niet maar de meeste vinden het toch wel fijn als ze tenminste 1 dag vrij kunnen zijn en kunnen doen wat ze zelf willen. De christenen besteden die dag dus aan het extra vereren van God door naar de kerk te gaan.

Dus simpel gezegt: Zondag is een rustdag welke daarvoor gebruikt moet worden. Op die dag moet ik dus respecteren dat we vrij zijn en kunnen rusten. Voor christenen betekend dat ze hetzij 1 keer hetzij 2 keer naar de kerk gaan om samen te komen onder Gods Woord. Laat ons dan als christenen dan ook naar dat gebod leven.

Voor mij betekend de zondag dus dat ik geen arbeid verricht en er niemand voor mij zal werken anders dan het noodzakelijk mocht zijn. Want als christen moet ik ook rechtvaardig zijn. Verder kan ik die dag meer besteden aan het zoeken van God. Ik ervaar de zondag als rust. Ik doe alles wat kalmer aan en besteed meer tijd aan het onderzoeken van het Woord. Ik ervaar dat op de zondag ook vaker meer contact dan doordeweeks. En ik denk dat daarvoor ook die dag is gemaakt. Met een knipoog: we werken om te leven en niet om te werken. Ik bedoel er mee te zeggen dat we ook een deel van ons leven mogen leven. En ieder zijn vrijheid om dat in te delen

Met vriendelijke groet,

Fly29

caprice

Berichtdoor caprice » 21 aug 2004 21:03

Waar is nog het onderscheid met de andere dagen in de week als je alle dingen die je dan doet ook op zondag ga doen? Zondag moet een afgezonderde rustdag zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 aug 2004 22:25

Alles goed en wel, maar ik speel regelmatig orgel buiten de eigen gemeente en dan ben ik afhankelijk van openbaar vervoer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2004 11:04

caprice schreef:Waar is nog het onderscheid met de andere dagen in de week als je alle dingen die je dan doet ook op zondag ga doen? Zondag moet een afgezonderde rustdag zijn.

Dan moet je op zondag ook maar niet de auto en de fiets pakken... en ook niet ontbijten voor je naar de kerk gaat... dat doe je immers al die andere dagen ook, en het moet bijzonder blijven.

Of zit het bijzondere er in dat je naar de kerk gaat om God en Zijn gemeente te ontmoeten, naar Hem te luisteren, en daarnaast ook een rustige rust-dag mag hebben? Dat is voor mij het verschil tussen een door de weekse dag en de zondag... al die drukte van werken, hobbies etcetera waarin je God zo makkelijk kan vergeten, even op zij mogen zetten om je geestelijk en lichamelijk weer op te laden.

Als ik in de bijbel kijk is de zondag ook zo bedoeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Het gaat erom

Berichtdoor Fly29 » 22 aug 2004 12:08

Optimatus schreef:Alles goed en wel, maar ik speel regelmatig orgel buiten de eigen gemeente en dan ben ik afhankelijk van openbaar vervoer.

Hoi,

Het gaat erom dat je de zondagsrust handhaafd en het gebod: gij zult geen arbeid op de rustdag doen voldoet.

De bijbel laat enkele uitzonderingen toe. Je moet het verband wel heel laten. Ik neem aan dat Jezus ons wel enkele dingen heeft laten zien daarover. Laten niet als de schriftgeleerde met de wet en een hoop regeltjes zwaaien. Maar pas ze toe zoals ze ook zijn bedoeld. Ik val er over als je op zondag gaat winkelen, zonder noodzaak de auto neemt, andere niet verplicht dingen te doen die jij ook niet wilt doen op zondag. Dat voorbeeld dat je buiten je eigen gemeente ook nog orgel speelt is dus correct. De kanttekening is wel dat het dan moet gebeuren in het licht van God. Dus dat je voor een andere dienst moet spelen. Dan doe je het toch ter verering van God? Dan heb je toch een noodzaak om met het openbaar vervoer te gaan? Ben ik nou zo kippig aan het worden? Neem de concequenties van je handelen. Als ik op zondag zo nodig met de auto moet en ik krijg pecht, dan moet ik ook kunnen zeggen: sorry maar het is nu zondag... Morgen laat ik de auto maken. In die zin verplicht je dus niemand voor jouw te werken. Ik begrijp Jezus dus wel als Hij zo kwaad kon worden op de schrift geleerde. Regeltjes toepassen op andere en vooral heel nauwkeurig daarop toezien. De mens zelf wordt dan vergeten.. En dat is wat Jezus ons probeerde te leren. Bekijk dingen in het licht van de liefde en handel daarna. Een stuk rechtvaardigheid komt hier ook bij kijken. Wij mensen maken het echt heel vaak lekker moeilijk voor elkaar. Daarom heb ik er ook geen probleem mee dat we soms zo egoisch zijn en daarom zoveel ellende over ons halen. Het is tenslotte onze eigen schuld. Het is niet zo moeilijk maar het wordt het wel gemaakt.

Groet,

Fly29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2004 11:29

Hehe laat je dan als je pech krijgt de auto op de vluchtstrook staan tot maandag? :D

Verder zeg je wel goede dingen..

Wat ik me nog wel afvraag: Zijn wij verantwoordelijk voor het feit dat anderen op zondag werken? Als iemand besluit op zondag te werken, moeten we dan proberen door hem op zondag te negeren proberen duidelijk te maken dat hij niet mag werken op zondag? Wat heeft dat voor zin, als iemand niet gelooft heeft hij/zij alle reden om op zondag te werken... Daarom denk ik niet dat je zo iemand moet overtuigen dat hij/zij niet op zondag mag werken, je moet hem/haar over God vertellen... alleen als je God kent heeft het ook zin je aan de rustdag te houden..

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 23 aug 2004 11:54

Marnix schreef:Hehe laat je dan als je pech krijgt de auto op de vluchtstrook staan tot maandag? :D

Wat ik me nog wel afvraag: Zijn wij verantwoordelijk voor het feit dat anderen op zondag werken?

Ja, als wij gebruik maken van diensten die het noodzakelijk maken dat er anderen op zondag moeten werken, zijn wij verantwoordelijk!

En dus loop je dan helemaal vast.

Als je jouw eerdere bijdrage lees:
Het is niet noodzakelijk dat je op zondag naar het café gaat.
-Oke, je verveelde je maar dat is geen reden. Als je een Bijbel bij je had, had je daar in kunnen lezen en dus had je jezelf niet behoeven te vervelen.
-Die barjuffrouw werkte toch al.
Dat is haar keus, op het moment dat jij haar vraagt een pintje voor jou te tappen laat jij haar dus voor jou werken.
-Maar dan had ze een goed gespek mis gelopen.
Da's een doekje voor het bloeden, als ze behoefte had aan een goed gesprek had ze naar de kerk kunnen gaan.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 aug 2004 12:09

er zijn nog steeds mensen die op zondag kaarsjes aansteken ipv lampen.
die op zaterdag al koken voor de zondag en zo kan ik wel meer opnoemen. of dat nodig is weet ik niet, zij vinden van wel.
feit is wel dat we in de huidige maatschappij heel erg afhankelijk zijn geworden van technologie. we willen steeds onafhankelijker zijn maar we zijn het niet.
ik vind het moeilijk om die grenzen voor mezelf te bepalen, ik stopte ook wel eens bij een benzinepomt om sigaretten en frisdrank te halen, maar toch is het niet goed denk ik.
laatst las ik ut Jesaja 58, kweet alleen niet zo goed wat het betekend.
heeft onderstaande tekst ermee te maken?

13 ¶ Indien gij uw voet van den sabbat afkeert, van te doen uw lust op Mijn heiligen dag; en indien gij den sabbat noemt een verlustiging, opdat de HEERE geheiligd worde, Die te eren is; en indien gij dien eert, dat gij uw wegen niet doet, en uw eigen lust niet vindt, noch een woord daarvan spreekt;
14 Dan zult gij u verlustigen in den HEERE, en Ik zal u doen rijden op de hoogten der aarde, en Ik zal u spijzigen met de erve van uw vader Jakob; want de mond des HEEREN heeft het gesproken.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2004 13:37

Zareb schreef:
Marnix schreef:Hehe laat je dan als je pech krijgt de auto op de vluchtstrook staan tot maandag? :D

Wat ik me nog wel afvraag: Zijn wij verantwoordelijk voor het feit dat anderen op zondag werken?

Ja, als wij gebruik maken van diensten die het noodzakelijk maken dat er anderen op zondag moeten werken, zijn wij verantwoordelijk!

En dus loop je dan helemaal vast.

Als je jouw eerdere bijdrage lees:
Het is niet noodzakelijk dat je op zondag naar het café gaat.
-Oke, je verveelde je maar dat is geen reden. Als je een Bijbel bij je had, had je daar in kunnen lezen en dus had je jezelf niet behoeven te vervelen.
-Die barjuffrouw werkte toch al.
Dat is haar keus, op het moment dat jij haar vraagt een pintje voor jou te tappen laat jij haar dus voor jou werken.
-Maar dan had ze een goed gespek mis gelopen.
Da's een doekje voor het bloeden, als ze behoefte had aan een goed gesprek had ze naar de kerk kunnen gaan.

Kijk en met jou instelling heb ik moeite.

Wat als ze niet naar de kerk gaat, zeg je dan: Tja das haar probleem? Lekker is dat... dan hoeven we niet meer te evangeliseren... die mensen moeten zelf maar komen... maar bij zo'n instelling mis ik bewogenheid met en liefde voor mensen die God niet kennen.

Liet ik haar werken op zondag? Nee. Ze had de keuze gemaakt om te werken, ongeacht of ik langs zou komen of niet. Dus ze werkte en ik kon daar niks aan veranderen, wel kon ik haar over God vertellen, volgens mij is dat het beste wat je in zo'n geval kan doen.

Ik ben het niet met je eens dat je verantwoordelijk bent als iemand op zondag werkt... Als iemand speciaal voor jou zou moeten werken wel, anders niet, want het is de keuze van die persoon om wel of niet te gaan werken, als ik daar niks aan kan veranderen is dat niet mijn verantwoordelijkheid, wel kan ik zo iemand vertellen waarom ik niet werk op zondag en op die manier op lange termijn iets proberen te veranderen.

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 23 aug 2004 15:20

Als ik Marnix goed begrijp, dan maakt het hem ook geen fluit uit of de winkels op zondag open zijn of niet. Als Marnix dus ooit christenpoliticus zou worden, zou hij in deze kwestie hetzelfde vinden als pakweg D66.

Of begrijp ik hem verkeerd?

Josh

Berichtdoor Josh » 23 aug 2004 15:53

De Sabbat is niet de zondag, want de Sabbat is de 7-de dag en niet de 1e dag van de week. Zondagsheiliging komt uit de 4e eeuw en is door de RK-ingevoerd ter ere van de 3-ene-zonnegod!

De Sabbat -de Scheppings-rustdag-van-GOD- is pas later door de Joden in de Geboden/Wet ontvangen en de Joden vieren de Sabbatsdag sindsdien. En als iemand weet welke dag de Sabbat is, dan zijn het de Joden!

Sabbat begint vrijdagavond (zonsondergang) en eindigt op zaterdagavond (zonsondergang). Overeenkomstig Genesis waarin de dag begint met zonsondergang en eindigt zonsondergang. De Romeinse keizers gingen over op de zonnetijd en eindigden vervolgens om 24.00 uur de dag.

Jezus is de Heer van de Sabbat zegt de Bijbel. Welke dag zouden de kinderen van GOD in Jezus dan heiligen?!

Meer lezen over hoe de Sabbat in zondag werd veranderd door de RK-kerk + met welke motieven?

Het is wel handig om eerst te weten wat de Sabbat precies is als je wilt verder praten wat je wel of niet op de Sabbat kan of mag doen....

Josh :!: :wink:

Terug naar “Archief”