Discussie/Meninguitwisseling/Vragen stellen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Discussie/Meninguitwisseling/Vragen stellen

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jan 2003 11:10

Wat mij opvalt is dat er de laatste tijd ook een aantal niet-christenen meedoen op het forum hier. Ik zeg bewust meedoen, en niet meediscussieren.

Wat is namelijk het probleem?

De discussie tussen christenen en niet-christenen loopt altijd uit op een wellus-nietus spelletje. Dit omdat er sprake is van een totaal ander fundament. En als je de ander niet op zijn of haar fundament aan kan spreken is het ook niet mogelijk om te discussieren.

Wel kan je meningen uitwisselen, en een niet-christen kan vragen stellen aan een christen, maar er kan enkel een eenheid bereikt worden als je hetzelfde fundament deelt. Wat concreet inhoudt dat of de niet-christen de Bijbel als waarheid (in wat voor vorm dan ook, christenen verschillen hierover ook van mening) gaan zien, of dat christenen niet-christen worden.

Die eerste stap juich ik als christen van harte toe! De tweede zou ik met lede ogen aanzien.
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 13 jan 2003 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 13 jan 2003 11:18

Tk ik ben blij dat je deze topic geopend hebt. Ik loop al paar dagen met idee zelfde te doen, maar gelukkig ben je me nu voor. Ik vraag me dus ook idd af: Wat is het doel van niet christenen hier te posten. Is het om tegen de refo's aan te schoppen. ( Ik heb vernomen dat er idd zijn die dat tot doel hebben) Is het om de anderen proberen te begrijpen?? Is het om de scherpste kantjes van een refo mening er af te vijlen?
Is het om puur te stoken en de ander je mening die niet op de bijbel gebaseerd is op te dringen.

Ik weet ook wel dat christen en hele sterke mening hebben. Maar het is vaak niet hun persoonlijke mening maar een mening gebaseerd op de bijbel.
Soms zouden christenen wel anders willen denken om humaan ed te zijn. Maar de Bijbel geld. Dat is richtsnoer en dat is doorslag gevend. Juist in bepaalde onderwerpen is het goed dat de Bijbel als norm gesteld wordt en dat we niet zeggen nou..... de Bijbel is niet zo duidelijk dus is iets goed te keuren. Juist als de Bijbel niet duidelijk is moeten er extra voorzichtig en alert zijn, omdat we dan snel van de rechte weg afwijken.

Ik kan sommige denigrerende opmerkingen van de niet-christenen dan ook helemaal niet waarderen, omdat ze vaak een christen die WEL wil leven zoals de BIjbel ons voorhoud ronduit belachelijk maakt.

Dat is niet de bedoeling van een christen forum. Het beinvloed op bepaalde momenten dus ook sterk de sfeer. En ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet zo vast in hun geloof zitten en hier moeilijk tegenop kunnen, dat die niet meer durven posten, omdat ze bang zijn door een niet-christen onderuit gehaald en belachelijk gemaakt worden.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 jan 2003 12:37

Inderdaad.

Zouden de niet-christenen en pluriform-gelovigen (moslim-, hindoe-, boeddhisten- en christelijke God = dezelfde) hierop willen reageren?
Als je niet christelijk bent, heeft het namelijk niet heel veel zin mee te doen in christelijke discussies.

PS ik zie dat ik eigenlijk meer op je vraag voor het andere topic reageer. Wat is dan nog de zin van dit topic? :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jan 2003 12:52

Als je niet christelijk bent, heeft het namelijk niet heel veel zin mee te doen in christelijke discussies.
Nou, dat hangt van de houding af. Als iemand wel open staat voor argumenten, dan is het wat anders. Misschien zijn wij ook niet zo gewend om onze argumenten duidelijk naar andersdenkenden uit te dragen en vinden we het vooral lastig...[/quote]

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jan 2003 12:56

PS ik zie dat ik eigenlijk meer op je vraag voor het andere topic reageer. Wat is dan nog de zin van dit topic?

In het andere topic wil ik alleen meningen van niet-christenen verzamelen, zodat die duidelijk te vinden zijn.

Hier moet gediscussieerd worden, en daar enkel die meningen verzameld worden...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 jan 2003 13:14

Ok, ik snap het.

Christelijke discussies = (tenminste zo bedoelde ik het) discussies over specifiek christelijke topics, zoals bekering, verkiezing etc.etc.etc. Het is niet erg nuttig als mensen meepraten over dingen waar ze uberhaupt niet in geloven en geen enkele boodschap aan hebben. Dan wordt het alleen een kwestie van denigrerende opmerkingen maken, en dat kunnen ze beter ergens anders gaan doen. Om te begrijpen wat ik bedoel had je de reacties van Piet Bel (die er nu al afgeschopt is) moeten lezen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 13 jan 2003 13:58

Misschien zoeken de niet-christenen toch iets bij de refoos wat ze zelf missen! of is het nieuwsgierigheid naar ons. laten we ze daarom niet wegjagen, maar juist proberen te overtuigen van de WAARHEID!

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 13 jan 2003 16:30

Ik ben hierheen gekomen omdat ik nieuwsgierig was naar de discussies en omdat ik graag met mensen discusseer. Ik laat mensen graag de andere kant van de zaak zien en het is helemaal aan hun wat ze ermee doen.
Ik ga niet meedoen met discussies over uitverkiezing enzo omdat ik maar een heel vaag begrip heb van wat het betekend. Maar er zijn nog zo veel andere leuke onderwerpen om mijn zegje over te doen.
Je zou mij een pluriform-gelovige kunnen noemen en ik heb juist het idee dat ik door de gedachte dat in elke religie dezelfde godheid word aanbeden iedereen kan respecteren, in plaats van dat ik ze de hersens insla omdat ze niet in de 'goede' religie geloven. (Bij wijze van spreken dan)
Ik ben trouwens verwonderd over het algemene respect dat ik als niet-christen op dit forum heb gekregen. Dank u dank u :roll: :oops: :lol:

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 13 jan 2003 16:46

Ok, ik ben ook geen refo en hier mijn reactie.
Ik ben hier uitdrukkelijk niet om tegen refo's aan te trappen.
Dat is misschien een van de redenen waarom ik niet zo veel reageer en vooral lees.

Waarom ben ik hier wel?
Ik ben best veel met het geloof bezig en merk dat ik behoefte heb te horen hoe anderen met dingen omgaan en welke keuzes ze maken. Natuurlijk is mijn uiteindelijke keuze niet altijd hetzelfde als die van refo's (sorry voor de term en sorry voor het generalizeren), maar vaak spelen wel dezelfde argumenten een rol.

Voor veel mensen in Nederland (ook kerkelijke) betekent het geloof niet zo veel meer. Met deze mensen word ik dagelijks genoeg geconfronteerd. Ik heb behoefte aan wat tegenwicht. Ik wil graag leren van mensen die nog wel intensief en fundamenteel met hun geloof omgaan.

Ik denk dat een deel van de niet-refo's hier om dezelfde redenen is. Een ander deel is hier inderdaad om te trappen en eigenwijs te doen. Dat schiet inderdaad totaal niet op!

Ik kan er nog veel meer over zeggen, maar ik zal mijn posting niet te lang maken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jan 2003 17:12

Ik ben het met jullie eens, ik ben geen 'refo' maar wel christen zoals jullie weten.

Alleen... ik wil hier af en toe ook wel tegen dingen aanschoppen, in de zin van dat ik refo's die zomaar iets roepen omdat ze het zo geleerd hebben wil stimuleren om na te denken waarom ze dat nou eigenlijk vinden. Bovendien is het voor mij erg leerzaam om met verschillende soorten mensen te praten om zo mijn eigen mening te vormen over een heleboel onderwerpen.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 jan 2003 17:14

goed van je! :D

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 13 jan 2003 17:19

Ik zie nu pas dat ik TK's posting niet goed gelezen heb.
Hij heeft het over niet-christenen, ik dacht niet-refo's.
Ik ben wel christen!

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 13 jan 2003 17:34

Is deze topic ook op mij van toepassing?

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 13 jan 2003 23:47

moppie schreef:Ik vraag me dus ook idd af: Wat is het doel van niet christenen hier te posten. Is het om tegen de refo's aan te schoppen. ( Ik heb vernomen dat er idd zijn die dat tot doel hebben) Is het om de anderen proberen te begrijpen?? Is het om de scherpste kantjes van een refo mening er af te vijlen?
Is het om puur te stoken en de ander je mening die niet op de bijbel gebaseerd is op te dringen.

Ik kan sommige denigrerende opmerkingen van de niet-christenen dan ook helemaal niet waarderen, omdat ze vaak een christen die WEL wil leven zoals de BIjbel ons voorhoud ronduit belachelijk maakt.

ik heb sterk het gevoel dat dit hooftzakelijk over mijn posts gaat
omdat ik wel regelmatig erg vuurig uit de hoek kom
maar dat meestal om omderwerpen waar ik op achterhaalde vooroordelen gebaseerde onzin tegen kom
en niet om de bijbel of het christelijk geloof onderuit te haalen

een voorbeeltje hiervan is de topic over homoseksualitijd
zodra er echte achterhaalde en onzinnige dingen over homoseksualitijd als feiten worden geposts zal ik het niet nalaten om die onderuit te haalen
maar wie de topic goed heeft gevolgt moet het zijn opgevallen dat ik me niet bemoei met de discusies over de bijbelse teksten in die topic
ik ben hier niet om het christendom of de bijbel onderuit te haalen
maar ik doe wel mijn best om de realitijd te laten zien
ook omtrent het voornemen om een persoon niet aftekeuren op de geaardheid en alleen het praktiseren te veroorrdelen
ik heb een aantal homo en bie sexuelen in mijn omgeving waar dat in de praktijk heel anders bij verloopt binnen de kerkgemeenschap
dus daar ligt voor mij de reden dat ik daar wat sceptisch tegenover sta
het verbaast mij vaak er gat voor vabels er omtrent dit onderwerp nogsteeds gelooft worden door christenen (dan bedoel ik de dingen die los staan van de bijbel)

maar laat ik voorop stellen dat ik hier niet ben omdat ik als niet christen een betje tegen de christenen aan wil trappen
ik ben hier niet om de bijbel belachelijk te maken
en ben hier niet om refo's van hun religie af te brengen

ja ik ben geen christen
nee ik ben geen antie-christen
leaver dea as slaaf

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 14 jan 2003 01:03

Koss het was niet bewust om jouw postings. Ik heb je persoonlijk toen in Urecht ontmoet en je hebt me toen uitgelegd waarom je op dit forum postte. Het zou dus niet eerlijk zijn als ik jou bedoelde. Deed is nu dus ook niet.

Terug naar “Archief”