Hoe essentieel is de persoonlijkheid vd HG?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 22 aug 2004 11:27

Aragorn schreef:Ik dacht Rooms omdat je nogal belang lijkt te hechten aan de kerk en haar gezag. :)

Ook de kerk van de reformatie hecht onnoemlijk veel waarde aan de kerk en de traditie.
Lees het vierde boek van Calvijn's Institutie maar. De kerk wordt daar onze moeder genoemd, zoals God onze Vader is. Er is, ook bij Calvijn, geen heil buiten de kerk.
Dat alles heeft uiteindelijk met onze visie op de Heilige Geest te maken.
In de gereformeerde traditie is de werking van de Geest mijns insziens te veel beperkt geworden tot de persoonlijke toe-eigening van het heil. Maar de Geest doet veel meer.
Op Pinksteren is Hij (niet : Het :wink: ) uitgestort en is in de geschiedenis aan het werk gegaan. Ik zie de traditie dus als het heilswerk van de Heilige Geest. Immers, zonder de komst van Bonifacius en Willebrord, zonder de bekering van Cloves en Constantijn, was ik geen christen geweest. De Heere heeft dus met de schenken van Zijn Geest het heilswerk volledig uit handen gegeven en aan de mensen (zondaren) gegeven. Menselijk gesproken neemt Hij daarmee wel een enorm risico.
Laatst gewijzigd door Maja de Bij op 22 aug 2004 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 22 aug 2004 11:32

parsifal schreef:Ik vind het heel moeilijk om meer dan te stamelen over drie-eenheid. Wat is een persoon? Verstaan wij daar hetzelfde onder als de mensen bij de concilies?

Een persoon herken je aan persoonskenmerken : emotie, woede, liefde, aanspreekbaar enz. Onze God is een persoonlijk God en dus ook de Geest.

Josh

Berichtdoor Josh » 22 aug 2004 11:38

Maja,
Athanasius was er volgens mij mede-verantwoordelijk voor, dat 3 Germaanse stammen compleet werden uitgeroeid. En alleen maar omdat zij de visie hadden dat er maar één GOD was én daarnaast Jezus die zij niet als de Zoon van die ene GOD zagen, maar als zijn profeet die met Gods Kracht wonderen deed...

Is het christelijk om massa's mensen uit te moorden?

Hij was het ook die dus de 3-eenheid leer -totaal onbijbels- heeft vervat in een epistel dat nu als uitgangspunt dient voor vele kerk-gelovigen... En ik zeg expres 'kerkgelovigen'....want Jezus én GOD én Gods Woord zeggen iets héél anders....!

1 Cor 8:5-6 Er is één GOD [de Vader van Jezus] én er is één Heer [Jezus; de Zoon van GOD]. Jezus noemt GOD zijn Vader; GOD noemt Jezus 'Zijn Zoon'. (De doop van Jezus, in de wolk op de berg, Jezus leert discipelen bidden, voor de gevangenneming, etc).

Alleen GOD weet wanneer HIJ Jezus zal terugzenden. Daarna zal Jezus ons meenemen naar de Hemel zegt de Bijbel. Daarna zal Jezus alle macht en het koningschap teruggeven aan GOD zegt de Bijbel (in 1 Cor 15:24-28). En dan zal GOD in allen zijn (niet Jezus dus!).

Kortom: niks 3-eenheid. Eén GOD én één Zoon van GOD!!

De Bijbel wordt verklaard door de Geest van GOD en door wat erin geschreven staat bij monde van Jezus; de Zoon van GOD en diens discipelen/Apostelen.

Athanasius is beslist onchristelijk bezig geweest, verzon eigen leer en natuurlijk is Jezus géén discipel of apostel.

Josh :idea:

Josh

Berichtdoor Josh » 22 aug 2004 11:47

(Terug naar topic)

ik schreef:
Kennelijk is de Geest van GOD een speciaal persoon...want kennelijk is de Geest wél een apart persoon, maar ZONDER aparte persoonlijkheid, want anders zou iedereen die de Geest ontvangt een multiple-person zijn en dat is dus niet zo!

De Heilige Geest is de Wil en Kracht van GOD; de Vader van Jezus. En Jezus is de deur tot GOD. Een deur tot de Geestelijke hereniging tot GOD, want dat Geestelijk verband werd door de erfzonde van Adam en Eva verbroken.

Als de Heilige Geest hier is op Aarde én Trooster (of Adviseur of Leidsman) wordt genoemd, dan is er zeker sprake van een 'afgescheiden waarneembaar persoon; immers GOD en Jezus zijn in de Hemel zegt de Bijbel; Jezus zit aan de rechterzijde van GOD.

We weten dat we kunnen deelnemen aan de Geest van GOD door het ontvangen van de Geestesgaven, maar daardoor worden wij niet 'meerdere personen', dus de Heilige Geest wordt niet aan onze persoon toegevoegd, maar wij worden geestelijk toegevoegd/aangeklikt op de Geest van GOD.

De Geest van GOD is dus een afgescheiden persoon (hier op Aarde) zonder een persoonlijkheid... Dat klopt ook, want de Geest van GOD is uiteindelijk de Geest van GOD en van niemand anders !!!

De erfzonde van Adam en Eva scheidde ons Geestelijk van GOD, maar door het offer van de Zoon van GOD -die het mogelijk heeft gemaakt om vergeving van zonden te krijgen- is het weer mogelijk dat we met GOD een Geestelijke band kunnen aangaan en dus Geestelijk weer één worden met GOD.

En alleen op die wijze kunnen we volbrengen mét de Geest wat er in Openbaringen 14:12 staat, namelijk:

'de Kinderen van GOD houden de Geboden van GOD én hebben het geloof in Jezus Christus(; =de Zoon van GOD)'.

Jezus is hiermee waarlijk de deur tot GOD; een Geestelijke hereniging die alleen verankerd in Jezus kan plaatshebben of plaatshouden!!!!!

Josh

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 22 aug 2004 17:00

parsifal schreef:Maja,

Allereerst is vanuit de geschiedenis de geloofsbelijdenis van Athanasius geen echt belijdenisgeschrift van de kerk geweest. De geloofsbelijdenis van Nicea is dat wel, en ook de uitspraken van Chalcedon zijn dat. Ik vraag me af hoe he staat tegen uitspraken van de kerk zoals gedaan bij het 5e, 6e en 7e oecumenische concilie? Ik zal zo trouwens een ander topic openen over een soortgelijk onderwerp.

Ik vind het heel moeilijk om meer dan te stamelen over drie-eenheid. Wat is een persoon? Verstaan wij daar hetzelfde onder als de mensen bij de concilies?

Vaya con Dios,

Parsifal

Uit de NGB artikel 9:

Op al deze plaatsen wordt ons duidelijk geleerd dat er drie Personen zijn in één enig goddelijk Wezen. En hoewel deze leer het menselijk verstand ver te boven gaat, geloven wij die nu op grond van het Woord en verwachten wij dat wij de volle kennis en vrucht ervan in de hemel zullen genieten. Verder moeten wij ook letten op het eigen werk dat ieder van deze drie Personen aan ons verricht: de Vader wordt genoemd onze Schepper door zijn kracht; de Zoon is onze Heiland en Verlosser door zijn bloed; de Heilige Geest is onze Heiligmaker, doordat Hij woont in ons hart. Deze leer van de Heilige Drieëenheid heeft de ware kerk altijd gehandhaafd, van de tijd van de apostelen af tot nu toe, tegenover joden, mohammedanen en valse christenen en ketters als Marcion, Mani, Praxeas, Sabellius, Paulus van Samosata, Arius en dergelijke. De vaderen hebben hen terecht veroordeeld. Daarom aanvaarden wij in dezen graag de drie oecumenische geloofsbelijdenissen, namelijk de Apostolische, die van Nicéa en van Athanasius, en eveneens wat de vaderen in overeenstemming daarmee hebben vastgesteld.

De belijdenis van Athanasius wordt in de NGB gewoon geloofsbelijdenis genoemd. Het kan zijn dat het niet op een concilie is vastgesteld, maar het is iig als belijdenisgeschrift 'aangenomen'.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

André

Berichtdoor André » 22 aug 2004 18:16

pugna schreef:De belijdenis van Athanasius wordt in de NGB gewoon geloofsbelijdenis genoemd. Het kan zijn dat het niet op een concilie is vastgesteld, maar het is iig als belijdenisgeschrift 'aangenomen'.

Dit is wat ik er over kon vinden:

De Geloofsbelijdenis van Athanasius is wellicht in de tweede helft van de vijfde eeuw ontstaan in Spanje of Zuid-Frankrijk. Het is een typisch dogmatische belijdenis, die in stevige bewoordingen positie kiest in een aantal destijds verhitte discussies. Zij is op naam gesteld van Athanasius (295-373), een voorman uit de oude kerk die zich sterk heeft ingezet voor het hier beleden geloof.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 aug 2004 19:48

Maja de Bij schreef: De Heere heeft dus met de schenken van Zijn Geest het heilswerk volledig uit handen gegeven en aan de mensen (zondaren) gegeven. Menselijk gesproken neemt Hij daarmee wel een enorm risico.

Het woord volledig lijkt me ver gaan hier. Sterker nog ik ben het daar niet mee eens. :). God's Geest is nog steeds aanwezig. God geeft het niet over aan de mensen. God werkt door de mensen en vooral door de Kerk. (dat ben ik wel met je eens).

Wil je trouwens ook ingaan op de vragen over de oecumenische concilies die niet door de reformatie erkend worden? Ik ben benieuwd naar je standpunt daarover.

Pugna, ik weet dat binnen de reformatie de geloofsbelijdenis van Athanasius als belijdenis erkend wordt. Met de inhoud kan ik ook een eind mee. En zoals Maja een persoon definieert, kan ik er ook niet omheen dat iemand die de Geest geen persoon noemt afwijkt van de Bijbel. (Trooster, Parakleet, iemand waar we tegen kunnen zondigen). Maar dan krijg je weer de vragen Zijn de scheidingen in de drie-eenheid echt zo sterk te trekken dat de personen gescheiden moeten blijven?

Josh, zou je over Athanasius wat wetenschappelijke bronnen kunnen laten zien (je eigen site telt niet mee), waarin het verhaal over die germaanse stammen wordt aangetoond.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Josh

Berichtdoor Josh » 22 aug 2004 21:08

Er klopt iets niet met dateringen enzo!

Immers: de 3-eenheid kreeg in 325 (Nicea) en 381 (Constantinopel) haar fundament in de RK-kerk en dus niet in medio 5e eeuw!

De 3 Germaanse volkeren die werden uitgemoord omdat ze niet in de 3-ene-god geloofden leefden medio 5e eeuw...

Kortom: alles was al in kannen en kruiken voor medio 5-de eeuw!

Josh

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 22 aug 2004 21:33

Josh schreef:Er klopt iets niet met dateringen enzo!

Immers: de 3-eenheid kreeg in 325 (Nicea) en 381 (Constantinopel) haar fundament in de RK-kerk en dus niet in medio 5e eeuw!

De 3 Germaanse volkeren die werden uitgemoord omdat ze niet in de 3-ene-god geloofden leefden medio 5e eeuw...

Kortom: alles was al in kannen en kruiken voor medio 5-de eeuw!

Josh

:roll:

Als het fundament gelegd is, dan is het gebouw nog niet klaar.

Zelfs in 2004 zijn er nog personenen die de Drieëenheid lochenen, dus waarom zou die er medio vijfde eeuw niet zijn geweest. 't is maar 70 jaar na 'Constatinopel'.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 22 aug 2004 21:38

Andre schreef:
pugna schreef:De belijdenis van Athanasius wordt in de NGB gewoon geloofsbelijdenis genoemd. Het kan zijn dat het niet op een concilie is vastgesteld, maar het is iig als belijdenisgeschrift 'aangenomen'.

Dit is wat ik er over kon vinden:

De Geloofsbelijdenis van Athanasius is wellicht in de tweede helft van de vijfde eeuw ontstaan in Spanje of Zuid-Frankrijk. Het is een typisch dogmatische belijdenis, die in stevige bewoordingen positie kiest in een aantal destijds verhitte discussies. Zij is op naam gesteld van Athanasius (295-373), een voorman uit de oude kerk die zich sterk heeft ingezet voor het hier beleden geloof.

Heb een aanvulling gevonden.

Dit belijdenisgeschrift is niet door Athanasius opgesteld, maar stamt waarschijnlijk uit Spanje of Zuid-Frankrijk en moet daar omstreeks het jaar 500 ontstaan zijn. Voorzover bekend is het in de dertiende eeuw met de andere twee oecumenische belijdenisgeschriften gelijkgesteld. Het wordt ook wel "het Symbolum Quicunque" (naar het eerste woord "Zo wie") genoemd.

Josh

Berichtdoor Josh » 22 aug 2004 22:13

Pugna,
ik ben blij dat jij zelf hebt bevestigd dat het kerkleer betreft; niet opgesteld of onderwezen door Jezus of Apostelen!

De Bijbel onderwijst, dat er één GOD is én één Zoon van GOD die van GOD (de Vader van deze Zoon) de titel 'Heer' kreeg.

De Zoon van GOD kreeg ook nog eens 'eeuwig leven' vertelt de Bijbel, want dat had deze Zoon van GOD nog niet. Tevens heeft GOD bepaaldt, dat deze Zoon onze Heer zou worden; Heer en Middelaar.
1 Joh 2:1....we hebben iemand die bij GOD zit, die voor ons pleit!

maar dus ook: 1 Cor 15:24-28....Jezus geeft de macht terug aan GOD zegt de Bijbel.... En daarna zal GOD (dus niet Jezus!) in allen zijn zegt de Bijbel.....

poeffffffff......weg 3-eenheid-leer uit de RK-kerk!

En aangezien GODS WOORD uitgangspunt is en niet wat

Er zijn zelfs in 2004 nog mensen die Gods Woord trouw blijven; in Jezus, in Geest én in Geboden.....

Josh :!:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 aug 2004 22:26

Josh,

Zou je, om on-topic te blijven, de volgende vraag willen beantwoorden:

Gaan mensen die de Heilige Geest als persoon zien verloren?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 aug 2004 22:32

Poef? Interesant, dat je met de H. Drievuldigheidsleer ook een passage uit de eerste brief van Johannes wegpoeft:

(1 Johannes 5:7)

Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

(Statenvertaling)

Want drie zijn er, die getuigen (in den hemel: de Vader, het Woord, en de Heilige Geest; en deze drie zijn tot één".

(NBG 1951)

Lijkt mij toch des Heren Woord.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Josh

Berichtdoor Josh » 22 aug 2004 22:42

Optimatus... Zoals Jezus is in de Vader, is de Vader in Hem zegt de Bijbel en daarmee wordt de Heilige Geest bedoeld. Er is één GOD en één Heer zegt de Bijbel. (1 Cor 8:5-6)

En net als Jezus kunnen wij ook deelnemen aan de Heilige Geest zegt de Bijbel. Net zo min als wij daarmee GOD of Jezus worden, werd Jezus ook niet zijn Vader...

Anders kan Jezus de hem gegeven macht en het koningschap niet teruggeven aan Zijn Vader: de enige GOD (1 Cor 15:24-28 )

Anders is Jezus geen Middelaar meer!

Anders zou GOD Jezus niet kunnen opdragen naar ons terug te gaan om ons mee naar de Hemel te nemen, want volgens Jezus weet alleen GOD het moment dat HIJ Jezus terug zal zenden...

*KNIP*
Josh

Josh

Berichtdoor Josh » 22 aug 2004 22:48

Terug naar topic....op verzoek....
Gaan mensen die de Geest niet als persoon zien verloren?

Mensen die menen zonder de Heilige Geest van GOD te kunnen en dus de Geestesdoop [zalving/handoplegging] niet nodig vinden....die hebben een zéér groot probleem.

Die doen namelijk eigenmachtig hun eigen wil.

Plus dat ze geen Geestesgaven ontvangen...
Plus dat ze de Geestelijke band met GOD daarmee niet hebben vernieuwd
Plus dat ze niet kunnen groeien in de Vrucht van de Geest [want die ontvingen ze niet]

Denk maar aan wat Jezus zei inzake de 10-bruidsmeisjes én aansluitend met het verhaal over de Talenten...

*Geen olie, geen licht
*Geen reserve-olie, dovend licht
*Met olie niet woekeren met je Talenten...geen feest/geen Bruidegom

Olie=Heilige Geest
Reserve-olie=vernieuwing met de Geest/door de Geest
woekeren= met de Gaven jezelf ter ere van GOD+ten dienste van je naaste inzetten

Josh :idea:

Terug naar “Archief”