Is God wel liefde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Is God wel liefde?

Berichtdoor Raido » 20 aug 2004 14:42

Ik ben op kamp geweest (Daniël kamp - Reeuwijk; www.kampreeuwijk.tk), we hebben veel gepraat over geloof, ik heb vaak gedacht dat ik de enigste was die zo over het geloof, over God en de satan dacht, maar nu blijkt dat er toch nog meer refo's zijn die zo denken, en daar ben ik toch stiekum blij om. We hadden gewoon een aantal puntjes..

[1] God bracht zelf het kwaad in de wereld door de engelen te schapen, hij gaf engelen de mogelijkheid om tegen hem te kiezen, God is altwetend en heeft dit dus van te voren al geweten, wie is er dan schuldig aan de val van de duivelen? God denk ik, Hij had het kunnen tegenhouden, of schuldig, in iedergeval mede verantwoordelijk, hij shiep de sfeer waarin het kon gebeuren, en liet het toe.

[2] God is niet eerlijk, ik denk nu heel oneerlijk, maar als Hij echt een man was, zou Hij ons nu hebben verdoemd, tja dat noemen veel mensen liefde. Wat is liefde? dat is toch iets wederzeids? een mens houdt toch niet van God? En als God ons eeuwig lief had gehad, had hij ons deze pijn niet aan gedaan en had Hij toen direct al zijn Zoon kunnen zenden.

[3] God is jaloers op zijn eer, volgens hem zijn er geen andere goden en dus mag je alleen hem aan bidden, waar maakt God zich druk om, er zijn geen andere goden, dus...? volg ik niet helemaal, maar is nog te bevatten, omdat wij eer geven aan iets wat geen god is, waarom staat er dan 'gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben' misschien zijn er stiekem toch nog andere goden!

[4] God gaf ons een vrije wil omdat het toch zonde zou zijn als wij als een stelletje doelloze robots op de aarde rondwaggelden, dit is dus eigenlijk een best boude bewering, als wij geen vrije wil hadden, hadden we dan door dat we als robots rondliepen? lijkt me niet, als het op Aarde nu altijd geregend zou hebben zou dat dan erg zijn? nee toch, we wisten dan toch niet beter?

[5] God straft veel mensen door depresiviteit, homosexueliteit, scizofrenie, gemis van vrienden, bekenden en familie, dat doet God natuurlijk niet dat komt omdat je zelf zo verkeerd doet en bent. Waarom straft God de ene mensen dan niet? en de andere veel?

[6] God maakte de duivel om te laten zien hoe God Hij wel niet wat, alles heeft zijn tegenpool nodig omzichzelf te bewijzen, wat zou jij doen als je almachtig was? ik ook een duivel maken en de mens laten vallen in ieder geval, mensen die zich krom werken en toch in jou blijven geloven, ondertussen strijd met de duivel om de zielen van die mensen, wat zou God anders moeten doen, als er niks te bekeren valt?

sorry, ik zit erg met mijn geloof en zoek antwoorden op mijn vragen, vaak denk ik dat ik God heb of God mij heeft, maar dan rent Hij weg, en zie ik hem niet meer...

Raid-0
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 20 aug 2004 15:28

Dit zijn idd begrijpelijk vragen, dingen die moeilijk te begrijpen zijn. Graag wil ik op een paar puntjes even in gaan (1,2 en 6).

Om te beginnen heeft God dus alles goed geschapen, dus ook de mensen en engelen. God heeft dus niet het kwaad in de wereld gebracht. Wel heeft hij inderdaad de ruimte gelaten om God af te vallen. God wil namelijk gediend worden, en dan niet een verplicht dienen, maar een vrijwillig dienen. Dit gelde voor de engelen en ook voor de mensen, voor ons was er een soort "test", namelijk de beruchte boom in het paradijs.

God was onschuldig toen engelen hem de rug toekeerde, ook toen de mensen dit deden. Tja, God is alwetend, Hij wist dus dat het zou gebeuren. Maar dit is een heel moeilijk punt en wie zou dat ooit begrijpen? Gelukkig heeft hij voor ons een verlossingsplan opgezet, dus zo oneerlijk vind ik het nou ook weer niet. Dit is juist Zijn liefde. Wij wilden God niet meer dienen en ondanks alles geeft Hij ons de mogelijkheid om tot Hem terug te keren! En als je dat nu wilt, dan zal diegene verdoemd worden. Oneerlijk? We weten het toch? En God nodigt ons toch om zalig te worden?

God heeft geen duivel geschapen hoor. Hij heeft engelen geschapen. Helaas wilde een engel God niet meer dienen en is maar duivel geworden. Dit heeft God niet gewild om Zichzelf te bewijzen. Dit hoefde ook niet, want de mens wist alles van de liefde, macht, etc van God. Zou God zich vervelen als de mens niet gevallen was? Ik denk het niet. Dan waren wij met zijn allen God aan het dienen, daar was de mens ook voor geschapen. Daarvoor was God alleen (of met z'n drieën, tis hoe je het bekijkt).

Nog even over puntje 3: Voor de mens zijn het Goden. Ik dien bijvoorbeeld het materialisme (concreet voor deze tijd), toen dienden ze houten goden. God wist dat ze niet echt bestonden, maar de mens gaf wel eer aan een andere "god", die niet eens leefde.

Ik hoop dat je iets met m'n reactie kan. Puntje 5 kan ik zo geen antwoord opgeven. Het lijkt idd onrechtvaardig. Maar toch is het iets waar we voor kozen. We waren toch gewaarschuwd dat we de dood zouden sterven, als we onze eigen gang zouden gaan. Maar het lijkt idd of de 1 in dit leven zwaarder gestraft wordt, dan de ander..

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 aug 2004 15:48

Ik ben op kamp geweest (Daniël kamp - Reeuwijk; www.kampreeuwijk.tk), we hebben veel gepraat over geloof, ik heb vaak gedacht dat ik de enigste was die zo over het geloof, over God en de satan dacht, maar nu blijkt dat er toch nog meer refo's zijn die zo denken, en daar ben ik toch stiekum blij om. We hadden gewoon een aantal puntjes..

Het is inderdaad beroerd als mensen hun vragen niet durven te stellen. Misschien is het beter sommige vragen niet te hebben. Maar als je ze eenmaal hebt, kun je ze maar beter stellen ook.

[1] God bracht zelf het kwaad in de wereld door de engelen te schapen, hij gaf engelen de mogelijkheid om tegen hem te kiezen, God is altwetend en heeft dit dus van te voren al geweten, wie is er dan schuldig aan de val van de duivelen? God denk ik, Hij had het kunnen tegenhouden, of schuldig, in iedergeval mede verantwoordelijk, hij shiep de sfeer waarin het kon gebeuren, en liet het toe.

Het is moeilijk om over de alwetendheid te denken. Wat houdt dat in? En is het weten dat iets fout zal gaan ook gelijk een verantwoordelijkheid hier? Wat betekent vrijheid van de wil? Als God de wereld zo gemaakt heeft dat er vrijheid is (die Hij wel overziet) vervalt die vrijheid dan niet als de vrijheid alleen maar naar het goede kan gaan? Ik moet zeggen dat ik hoofdpijn krijg bij dit overdenken. Ik weet zelf de antwoorden niet. Ik denk in ieder geval dat de grootste schuld bij de mensen/engelen met vrijheid ligt. Met deze vrijheid is er ook verantwoordelijkheid.

God zag dat het goed was. God overzag ook wat zou gaan gebeuren. Blijkbaar was de situatie zoals deze nu is, geweest is en zoals die komt vanuit God gezien beter dan de situatie zonder enig mens of zonder engelen. En voor een groot deel van de mensen gaat dit ook op.

[2] God is niet eerlijk, ik denk nu heel oneerlijk, maar als Hij echt een man was, zou Hij ons nu hebben verdoemd, tja dat noemen veel mensen liefde. Wat is liefde? dat is toch iets wederzeids? een mens houdt toch niet van God? En als God ons eeuwig lief had gehad, had hij ons deze pijn niet aan gedaan en had Hij toen direct al zijn Zoon kunnen zenden.

Liefde is iets wederzijds ja. Maar de liefde kan wel van één kant komen. De grootste liefde (in wereldse termen) is ook je vijand liefhebben, dat is degene die je vriendin heeft vermoord, verzorgen als deze het nodig heeft om maar een heel extreem voorbeeld te noemen. Waarom dan toch het wachten? Ik weet het niet, om de mens lief te leren hebben? Echt lief?

[3] God is jaloers op zijn eer, volgens hem zijn er geen andere goden en dus mag je alleen hem aan bidden, waar maakt God zich druk om, er zijn geen andere goden, dus...? volg ik niet helemaal, maar is nog te bevatten, omdat wij eer geven aan iets wat geen god is, waarom staat er dan 'gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben' misschien zijn er stiekem toch nog andere goden!

Wij kunnen ergens een God van maken, in de vroege kerk werden de andere goden trouwens vaak als echte realiteiten gezien, het waren dan duivelen. Besef wel dat wij als mens er voor God zijn. Wij zijn niet voor niets geschapen, juist voor Hem, als we dat niet doen zijn we als een pen die niet meer schrijft.

[4] God gaf ons een vrije wil omdat het toch zonde zou zijn als wij als een stelletje doelloze robots op de aarde rondwaggelden, dit is dus eigenlijk een best boude bewering, als wij geen vrije wil hadden, hadden we dan door dat we als robots rondliepen? lijkt me niet, als het op Aarde nu altijd geregend zou hebben zou dat dan erg zijn? nee toch, we wisten dan toch niet beter?

Nee, wij zouden het misschien niet doorgehad hebben, maar God wel. Als ik met een houten pop gearmd wil lopen, zou die pop niet doorhebben dat we geen echte genegenheid voor elkaar voelen. Ik zal het wel doorhebben. God is er niet voor ons, wij zijn er voor Hem. Hij is de Schepper.

[5] God straft veel mensen door depresiviteit, homosexueliteit, scizofrenie, gemis van vrienden, bekenden en familie, dat doet God natuurlijk niet dat komt omdat je zelf zo verkeerd doet en bent. Waarom straft God de ene mensen dan niet? en de andere veel?

Ik vind dit een moeilijke vraag, In de Bijbel komt dit verschillende keren aan de orde. Denk aan Job, denk aan Romeinen 9. Laat ik proberen niet de fout van Job’s vrienden proberen te maken. Weet wel dat er een weg is naar het volle leven met de Heere, waar geen traan meer zal zijn.

[6] God maakte de duivel om te laten zien hoe God Hij wel niet wat, alles heeft zijn tegenpool nodig omzichzelf te bewijzen, wat zou jij doen als je almachtig was? ik ook een duivel maken en de mens laten vallen in ieder geval, mensen die zich krom werken en toch in jou blijven geloven, ondertussen strijd met de duivel om de zielen van die mensen, wat zou God anders moeten doen, als er niks te bekeren valt?

Hier kan ik niet mee meegaan. Ik weet niet waarom God alles doet, ik kan een beetje stamelen. Sorry dat ik niet meer antwoord kan geven.

sorry, ik zit erg met mijn geloof en zoek antwoorden op mijn vragen, vaak denk ik dat ik God heb of God mij heeft, maar dan rent Hij weg, en zie ik hem niet meer...

herkenbaar, blijf alsjeblieft er achter aan rennen. Zelfs met het gebed “kom mijn ongeloof te hulp.

Sorry, dat ik niet echt kan antwoorden. Ik heb de antwoorden niet. God is er, Hij is goed. Maar zo vaak begrijp ik Hem niet. Dan is ook “God is liefde” een zaak van geloof en een kijken naar de dingen waar je het wel in ziet en die je wel begrijpt vanuit Gods liefde.

Vaya con Dios,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 20 aug 2004 16:27

Raido, wat vind je van het idee dat de bijbel misschien onzin is? Ben je meteen van al die vragen af :wink: . Ik zie je hier op refoweb de ene na de andere kritische vraag stellen (logisch opzich), maar je krijgt toch geen antwoorden.

Wat houd je tegen om je geloof (in de christelijke god) op te geven? Als ik je postings zo een beetje lees krijg ik de indruk dat de christelijke god zowieso al een beetje hebt laten varen of in ieder geval niet echt aardig vind. Het enige dat je waarschijnlijk tegenhoud is je omgeving en de angst om zo je plekje in de hemel mis te lopen (stel dat het tóch waar is!?!).

Ben benieuwd naar je reactie

heiden 8)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Re: Is God wel liefde?

Berichtdoor Zareb » 20 aug 2004 17:28

Raido schreef:

Raid-0

Jammer dat je homoseksualiteit op een lijn zet met depresiviteit etc. Ik zal er hier niet te diep op in gaan omdat er andere topic's over dit onderwerp lopen. Ik geloof niet dat mijn geaardheid een straf van God is. Misschien een beproeving of misschien een "doorn in het vlees".

Wat mij opviel was "maar dan rent Hij weg"
Zou het misschien niet zo kunnen zijn dat wij weg rennen. Dat wij zo druk zijn met van alles en nog wat dat we niet eens meer "stil" kunnen zijn. Niet meer in de gaten hebben dat Hij wacht. Hij leert ons in Zijn woord dat Hij aan de deur klopt. Zijn wij dan doof?

Nu zal er wellicht iemand zeggen dat wij de deur niet zelf open kunnen doen. OK, maar we kunnen Hem (eerbiedig bedoeld) wel vragen om te duwen.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2004 20:58

heiden schreef:Raido, wat vind je van het idee dat de bijbel misschien onzin is? Ben je meteen van al die vragen af :wink: . Ik zie je hier op refoweb de ene na de andere kritische vraag stellen (logisch opzich), maar je krijgt toch geen antwoorden.

Wat houd je tegen om je geloof (in de christelijke god) op te geven? Als ik je postings zo een beetje lees krijg ik de indruk dat de christelijke god zowieso al een beetje hebt laten varen of in ieder geval niet echt aardig vind. Het enige dat je waarschijnlijk tegenhoud is je omgeving en de angst om zo je plekje in de hemel mis te lopen (stel dat het tóch waar is!?!).

heiden 8)

Het werk van Gods Geest is onwederstandelijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 aug 2004 22:41

heiden schreef:Raido, wat vind je van het idee dat de bijbel misschien onzin is? Ben je meteen van al die vragen af :wink: . Ik zie je hier op refoweb de ene na de andere kritische vraag stellen (logisch opzich), maar je krijgt toch geen antwoorden.

heiden 8)

Haha, alsof niet-christenen opeens geen vragen meer hebben.. dan moet je wel een erg goedgelovig atheist zijn. :D

André

Berichtdoor André » 20 aug 2004 23:57

Raido schreef:[1] God bracht zelf het kwaad in de wereld door de engelen te schapen, hij gaf engelen de mogelijkheid om tegen hem te kiezen, God is altwetend en heeft dit dus van te voren al geweten, wie is er dan schuldig aan de val van de duivelen? God denk ik, Hij had het kunnen tegenhouden, of schuldig, in iedergeval mede verantwoordelijk, hij shiep de sfeer waarin het kon gebeuren, en liet het toe.

Volgens mij probeer je hier met je menselijke denkvermogen, te denken, hoe God dit met zijn Goddelijke denkvermogen gedacht zou hebben.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 21 aug 2004 00:19

Aragorn schreef:Haha, alsof niet-christenen opeens geen vragen meer hebben.. dan moet je wel een erg goedgelovig atheist zijn. :D

Nee, je bent niet af van al je vragen. Maar je hoeft in ieder geval geen kromme verhalen uit de bijbel meer te begrijpen. Heb je meer tijd om over de echte vragen na te denken.....

Ants
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ants » 21 aug 2004 07:55

Raido schreef:sorry, ik zit erg met mijn geloof en zoek antwoorden op mijn vragen, vaak denk ik dat ik God heb of God mij heeft, maar dan rent Hij weg, en zie ik hem niet meer...

Raid-0

Als ik jouw verhaal zo lees moet ik denken aan de vergelijking met het borduurwerk.
Moet je zo voorstellen:
God is bezig met een heel groot borduurwerk. Dit wordt heel mooi. Maar wat wij zien, zijn een heleboel draadjes die schots en scheef door elkaar lopen. Het lijkt nergens op. Het is net of God het helemaal verkeerd doet. Maar wij zien de achterkant. God ziet de voorkant. God ziet hoe mooi de uitvoering van zijn plan wordt. Pas met de wederkomst zien wij de voorkant van het borduurwerk. Dan zien we pas waarvoor al die moeite en verdriet (de scheve draadjes) geweest zijn.

God is echt liefde. Alleen zien wij dat nog niet goed.
FORMIDO
Omdat je huis nooit af is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 aug 2004 08:52

brrr... ik krijg hier rillingen van. God IS liefde staat er in de bijbel.

Bij God is het altijd NU. Vandaag gisteren en morgen is voor Hem hetzelfde. "En God zag dat het goed was" "Kom laat ons mensen maken". Als je door de bijbel bladert kom je een God tegen die altijd nu is, en de reactie die je van God ziet zijn oprecht en direct. "Het bedroefde God dat Hij de mens gemaakt had" Hoe kan je nou berouw hebben als je toch weet en zelf uit heb gedacht dat het zo zal gebeuren. Ik geloof dat God ons en de engelen heeft gemaakt met de beste bedoeling! Om samen in vrede te leven, en God te eren.

Zoals ik in het eerste punt al zei, maakte God van eeuwigheid (niet te voren) een hele tijdreeks waar door Hem vastgestelde gebeurtenissen zouden gebeuren. Nee God maakte iets geweldigs moois, de aarde waarop mensen samen konden leven en genieten.

God maakt zich niet druk om andere Goden. God maakt zich druk om jou! Als wij iemand anders toelaten in ons leven dan God dan gaat het fout met ons. (zie de zondeval). Door God opnieuw toe te laten in ons leven vinden wij onze oude ik weer terug (wordt je opnieuw geboren). De 10 geboden zijn niet iets om ons te treiteren, maar ze zijn voor ons gemaakt. (zoals ook in de bijbel staat)

Waarom God ons een vrije wil heeft gegeven weet ik niet. Ik geloof naar alles wat ik van God weet dat Hij daar ook een goede reden voor heeft. In de bijbel staat dat er in God geen kwaat is. De bron van alle goed. De duivel daarin tegen is de Bron van alle kwaat.

waaom zou God dat doen.... Ik vindt het echt zo vreselijk dat je zo over mijn liefde volle Vader praat die zelfs zijn Zoon voor mij heeft gegeven om mij vrij te kopen uit deze stinkende aarde waar de duivel de macht over heeft (machthebber van deze aarde)

God maakte geen duivel! God maakte een engel, die in vrede samen leefde en op en top gelukkig waren. God is enorm boos op de duivel, dat lees je door heel de bijbel heen.

ik vindt het erg wat je schrijft over God.. maar je moet eerlijk bijven en je gevoel zoals je God leest in de bijbel gewoon op papier zetten. Ik hoop dat je iets mag hebben. En ik hoop dat jij en al je mede danielkamp gangers God mogen vinden in ware schoonheid. Een God die de tranen zelfs van je ogen afwist. (openb 21).
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 aug 2004 09:22

Nou mijn ervaring is nog altijd dat God steeds weer voor mij zorgt... wat er ook gebeurt!

Een boeiend boek hierover is: C.S. Lewis - Het probleem van het lijden
Ik ga dat binnenkort voor de tweede keer lezen. Sorry dat ik zo vaak met boeken smijt, maar bij ingewikkelde onderwerpen als dit, kan dat je goed helpen.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 21 aug 2004 19:22

Raido schreef:Ik ben op kamp geweest (Daniël kamp - Reeuwijk; www.kampreeuwijk.tk), we hebben veel gepraat over geloof, ik heb vaak gedacht dat ik de enigste was die zo over het geloof, over God en de satan dacht, maar nu blijkt dat er toch nog meer refo's zijn die zo denken, en daar ben ik toch stiekum blij om. We hadden gewoon een aantal puntjes..

God heeft niet het kwade in de wereld gebracht. Omdat God geen 'Robots' maar engelen en mensen geschapen heeft, zijn ze met een eigen wil. Helaas hebben satan en daarna mensen voor het verkeerde gekozen. In de hof van Eden moest de mens God gehoorzamen. Een weldaad aan alles, behalve die ene boom van Goed en Kwaad, daar mochten ze niet aankomen. Door de ongehoorzaamheid van Adam en Eva is de zonde in de wereld gekomen. Daarop heeft God een heilsplan ontwikkeld en daaruit is Zijn Zoon geboren. Zijn Zoon heeft Hij uit liefde naar de aarde gezonden (zie o.a. Joh. 3:16). Toen Zijn Zoon an het kruis stierf, scheurde het voorhangsel in de tempel. De Weg is daarmee vrijgemaakt tot God. Als dat geen liefde is.....

Raido schreef:[2] God is niet eerlijk, ik denk nu heel oneerlijk, maar als Hij echt een man was, zou Hij ons nu hebben verdoemd, tja dat noemen veel mensen liefde. Wat is liefde? dat is toch iets wederzeids? een mens houdt toch niet van God? En als God ons eeuwig lief had gehad, had hij ons deze pijn niet aan gedaan en had Hij toen direct al zijn Zoon kunnen zenden.

Weet je, het zal niet anders gekund hebben anders zou God het anders gedaan hebben. Een mens kan van God houden door het offer van de Here Jezus. Als we dat offer accepteren, dan zien we Zijn Liefde voor ons mensen. God wil ons helemaal niet verdoemen, Hij wil dat een ieder van ons tot erkentenis der waarheid komt.. ook jij! lees 1 Tim. 2 vers 3 en 4

Raido schreef:[3] God is jaloers op zijn eer, volgens hem zijn er geen andere goden en dus mag je alleen hem aan bidden, waar maakt God zich druk om, er zijn geen andere goden, dus...? volg ik niet helemaal, maar is nog te bevatten, omdat wij eer geven aan iets wat geen god is, waarom staat er dan 'gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben' misschien zijn er stiekem toch nog andere goden!

Zou het zo kunnen zijn dat God zegt dat Hij de enige God is op deze manier? Dat het gewoon dom en kortzichtig is om beelden etc. te aanbidden? Lees het verhaal van Aaron eens. Mozes was 40 dagen de berg op en het volk Israel had niets zichtbaars meer. Ze wilden een zichtbare God en maakten een gouden kalf. Ze aanbidden dat kalf. Het volk wist beter, maar wilde toch iets zichtbaars hebben om te aanbidden. Zie de straf die later kwam van DE ENIGE GOD
Raido schreef:[4] God gaf ons een vrije wil omdat het toch zonde zou zijn als wij als een stelletje doelloze robots op de aarde rondwaggelden, dit is dus eigenlijk een best boude bewering, als wij geen vrije wil hadden, hadden we dan door dat we als robots rondliepen? lijkt me niet, als het op Aarde nu altijd geregend zou hebben zou dat dan erg zijn? nee toch, we wisten dan toch niet beter?

Ik denk dat ik dat hierboven al een beetje beantwoord heb
Raido schreef:[5] God straft veel mensen door depresiviteit, homosexueliteit, scizofrenie, gemis van vrienden, bekenden en familie, dat doet God natuurlijk niet dat komt omdat je zelf zo verkeerd doet en bent. Waarom straft God de ene mensen dan niet? en de andere veel?

Mmmm, moeilijke vraag. Ziekte komt voor om een reden. Dat kan zijn omdat we niet dicht genoeg bij God leven, omdat we zonden niet beleden hebben etc. In de bijbel zie je vaak de combinatie ziekte - zonde o.a. Mar 6,5 En hij kon er geen enkel wonder doen, alleen maar een paar zieken [b]Mag ik je aanraden om Johannes eens te lezen? Lees het eerst in een vertaling die je begrijpt en ga het daarna eens lezen in de vertaling die je gewend bent. God is vol van Liefde. Weet je, wij moeten naar het Licht. Jezus zegt: ik ben het Licht der wereld. Deze aarde wordt nu nog beheerst door de duisternis: zie Joh. 16:11; Joh. 12:31, Joh. 14:30 etc. Dus de aarde is duisternis. Daarom moeten we naar het Licht toe. Dat is Jezus. Hij staat aan de deur en klopt... Jij moet open doen door op je knieen te gaan, je zonden aan Hem te belijden en je leven in Zijn dienst te stellen. (en dat mag je doen; de Here Jezus zegt heel vaak in Zijn tijd op aarde: bekeert u!)genezen door hun de handen op te leggen. Dus de Here Jezus was geblokkeerd door het ongeloof van de mensen uit Zijn eigen stad. Zo zijn er tal van voorbeelden. Zolang we hier op aarde leven, leven we in een zondige wereld met alle gevolgen van dien. Elke keer weer moeten we de juiste keuzes maken.
Raido schreef:[6] God maakte de duivel om te laten zien hoe God Hij wel niet wat, alles heeft zijn tegenpool nodig omzichzelf te bewijzen, wat zou jij doen als je almachtig was? ik ook een duivel maken en de mens laten vallen in ieder geval, mensen die zich krom werken en toch in jou blijven geloven, ondertussen strijd met de duivel om de zielen van die mensen, wat zou God anders moeten doen, als er niks te bekeren valt?

Dit zijn erg beknopte antwoorden. Ik hoop dat je er iets mee kunt. Veel wijsheid toegewenst.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 aug 2004 10:25

hijwel schreef:brrr... ik krijg hier rillingen van. God IS liefde staat er in de bijbel.
en ik krijg de rillingen omdat ik niet zie dat God enkel liefde is...

Bij God is het altijd NU. Vandaag gisteren en morgen is voor Hem hetzelfde. "En God zag dat het goed was" "Kom laat ons mensen maken". Als je door de bijbel bladert kom je een God tegen die altijd nu is, en de reactie die je van God ziet zijn oprecht en direct. "Het bedroefde God dat Hij de mens gemaakt had" Hoe kan je nou berouw hebben als je toch weet en zelf uit heb gedacht dat het zo zal gebeuren. Ik geloof dat God ons en de engelen heeft gemaakt met de beste bedoeling! Om samen in vrede te leven, en God te eren.
Er staat ook in de Bijbel dat God spijt had dat Hij de mensen gemaakt had omdat ze hem zo'n pijn deden, hoe kun je dat rijmen als hij en wist dat de mens zou vallen en dat Hij gezegt heeft dat het goed was?

God maakt zich niet druk om andere Goden. God maakt zich druk om jou! Als wij iemand anders toelaten in ons leven dan God dan gaat het fout met ons. (zie de zondeval). Door God opnieuw toe te laten in ons leven vinden wij onze oude ik weer terug (wordt je opnieuw geboren). De 10 geboden zijn niet iets om ons te treiteren, maar ze zijn voor ons gemaakt. (zoals ook in de bijbel staat)

Waarom God ons een vrije wil heeft gegeven weet ik niet. Ik geloof naar alles wat ik van God weet dat Hij daar ook een goede reden voor heeft. In de bijbel staat dat er in God geen kwaat is. De bron van alle goed. De duivel daarin tegen is de Bron van alle kwaat.
Ik heb ook niet gezegt dat er in God kwaad zat maar dat Hij de mogelijkheid heeft gecreeerd waarin dit kon gebeuren... dan is Hij dus in mijn ogen ook medeverantwoordelijk...

waaom zou God dat doen.... Ik vindt het echt zo vreselijk dat je zo over mijn liefde volle Vader praat die zelfs zijn Zoon voor mij heeft gegeven om mij vrij te kopen uit deze stinkende aarde waar de duivel de macht over heeft (machthebber van deze aarde)
Dat vind ik dan echt heel jammer voor je.. jij geloofd dat God jou Vader is, dan is Hij dat, ik geloof dat momenteel niet, ik vind wel rust in de Bijbel, maar ik vind het erg frustrerend om God als Vader te zien, Hij had de mogelijkheid om mijn vriendin nog te laten leven, Hij had het allemaal tegen kunnen houden.. bijvoorbeeld nu mijn vriendin zwaar depressief is.. waarom gebeurd dit? dit gebeurd met Zijn toestemming, ik moet nu toezien hoe mijn vriendin kapot gaat aan alles wat God toelaat... zou jij de leraar die het pesten van jou beste vriendin willen accepteren als vader... ik niet).

God maakte geen duivel! God maakte een engel, die in vrede samen leefde en op en top gelukkig waren. God is enorm boos op de duivel, dat lees je door heel de bijbel heen.
ja dat was een foutje van mij... toch liet Hij toe dat de duivel viel? had God dat niet tegen kunnen houden? nee? dan is Hij niet almachtig...

Ik geloof nou eenmaal in de christelijke God, het is gewoon zo dat dit de ware God is! Hoe moet alles anders zijn ontstaan, ik geloof Heiden... en daar kom je niet zo snel van af (jammer voor je...)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 26 aug 2004 10:44

eej Raido

Kurt heeft een tijdje terug bijna een gelijke topic gestart....misschien heb je nog wat aan de antwoorden....Ik heb er ook mijn visie neergeworpen,
[url]
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... c&start=30[/url]

kort gezegd:
Ik denk dus dat we in deze wereld met de Goede macht God en de kwade macht: Satan te maken hebben.

Satan is heel machtig, ik geloof echt dat hij God kan dwarsbomen, maar niet overwinnen! Ik geloof dat de satan de grote kwaadbrenger is, die mensen stuk maakt, aan het twijfelen zet, levens ondragelijk maakt.
Maar daar tegenover zie ik een goed God, die niet vanuit de hemel arrogant naar de aarde kijkt en al die mensjes die lijden, en denkt: Stom van Eva, dat ze die appel at.

Maar ik geloof in de God van de bijbel, die de verantwoording van de gevolgen van het kwaad opzich nam, en naar de aarde kwam om tussen de mensen mens te zijn. Om mee te lijden, en mee te sterven..en vervolgens het kwaad, de dood te overwinnen!

De strijd is nog steeds gaande, maar de overwinning is al behaald. Al lijd je nog zoveel, en lijd je nog zoveel pijn, in God mag je overwinnaar zijn.
De vraag is bij welke macht je wil aansluiten.

De Filosofie die ik het meest aannemelijk vind, over God die de duivel toeliet..... is te lezen in het topic van Kurt.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”