Ik ben op kamp geweest (Daniël kamp - Reeuwijk;
www.kampreeuwijk.tk), we hebben veel gepraat over geloof, ik heb vaak gedacht dat ik de enigste was die zo over het geloof, over God en de satan dacht, maar nu blijkt dat er toch nog meer refo's zijn die zo denken, en daar ben ik toch stiekum blij om. We hadden gewoon een aantal puntjes..
Het is inderdaad beroerd als mensen hun vragen niet durven te stellen. Misschien is het beter sommige vragen niet te hebben. Maar als je ze eenmaal hebt, kun je ze maar beter stellen ook.
[1] God bracht zelf het kwaad in de wereld door de engelen te schapen, hij gaf engelen de mogelijkheid om tegen hem te kiezen, God is altwetend en heeft dit dus van te voren al geweten, wie is er dan schuldig aan de val van de duivelen? God denk ik, Hij had het kunnen tegenhouden, of schuldig, in iedergeval mede verantwoordelijk, hij shiep de sfeer waarin het kon gebeuren, en liet het toe.
Het is moeilijk om over de alwetendheid te denken. Wat houdt dat in? En is het weten dat iets fout zal gaan ook gelijk een verantwoordelijkheid hier? Wat betekent vrijheid van de wil? Als God de wereld zo gemaakt heeft dat er vrijheid is (die Hij wel overziet) vervalt die vrijheid dan niet als de vrijheid alleen maar naar het goede kan gaan? Ik moet zeggen dat ik hoofdpijn krijg bij dit overdenken. Ik weet zelf de antwoorden niet. Ik denk in ieder geval dat de grootste schuld bij de mensen/engelen met vrijheid ligt. Met deze vrijheid is er ook verantwoordelijkheid.
God zag dat het goed was. God overzag ook wat zou gaan gebeuren. Blijkbaar was de situatie zoals deze nu is, geweest is en zoals die komt vanuit God gezien beter dan de situatie zonder enig mens of zonder engelen. En voor een groot deel van de mensen gaat dit ook op.
[2] God is niet eerlijk, ik denk nu heel oneerlijk, maar als Hij echt een man was, zou Hij ons nu hebben verdoemd, tja dat noemen veel mensen liefde. Wat is liefde? dat is toch iets wederzeids? een mens houdt toch niet van God? En als God ons eeuwig lief had gehad, had hij ons deze pijn niet aan gedaan en had Hij toen direct al zijn Zoon kunnen zenden.
Liefde is iets wederzijds ja. Maar de liefde kan wel van één kant komen. De grootste liefde (in wereldse termen) is ook je vijand liefhebben, dat is degene die je vriendin heeft vermoord, verzorgen als deze het nodig heeft om maar een heel extreem voorbeeld te noemen. Waarom dan toch het wachten? Ik weet het niet, om de mens lief te leren hebben? Echt lief?
[3] God is jaloers op zijn eer, volgens hem zijn er geen andere goden en dus mag je alleen hem aan bidden, waar maakt God zich druk om, er zijn geen andere goden, dus...? volg ik niet helemaal, maar is nog te bevatten, omdat wij eer geven aan iets wat geen god is, waarom staat er dan 'gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben' misschien zijn er stiekem toch nog andere goden!
Wij kunnen ergens een God van maken, in de vroege kerk werden de andere goden trouwens vaak als echte realiteiten gezien, het waren dan duivelen. Besef wel dat wij als mens er voor God zijn. Wij zijn niet voor niets geschapen, juist voor Hem, als we dat niet doen zijn we als een pen die niet meer schrijft.
[4] God gaf ons een vrije wil omdat het toch zonde zou zijn als wij als een stelletje doelloze robots op de aarde rondwaggelden, dit is dus eigenlijk een best boude bewering, als wij geen vrije wil hadden, hadden we dan door dat we als robots rondliepen? lijkt me niet, als het op Aarde nu altijd geregend zou hebben zou dat dan erg zijn? nee toch, we wisten dan toch niet beter?
Nee, wij zouden het misschien niet doorgehad hebben, maar God wel. Als ik met een houten pop gearmd wil lopen, zou die pop niet doorhebben dat we geen echte genegenheid voor elkaar voelen. Ik zal het wel doorhebben. God is er niet voor ons, wij zijn er voor Hem. Hij is de Schepper.
[5] God straft veel mensen door depresiviteit, homosexueliteit, scizofrenie, gemis van vrienden, bekenden en familie, dat doet God natuurlijk niet dat komt omdat je zelf zo verkeerd doet en bent. Waarom straft God de ene mensen dan niet? en de andere veel?
Ik vind dit een moeilijke vraag, In de Bijbel komt dit verschillende keren aan de orde. Denk aan Job, denk aan Romeinen 9. Laat ik proberen niet de fout van Job’s vrienden proberen te maken. Weet wel dat er een weg is naar het volle leven met de Heere, waar geen traan meer zal zijn.
[6] God maakte de duivel om te laten zien hoe God Hij wel niet wat, alles heeft zijn tegenpool nodig omzichzelf te bewijzen, wat zou jij doen als je almachtig was? ik ook een duivel maken en de mens laten vallen in ieder geval, mensen die zich krom werken en toch in jou blijven geloven, ondertussen strijd met de duivel om de zielen van die mensen, wat zou God anders moeten doen, als er niks te bekeren valt?
Hier kan ik niet mee meegaan. Ik weet niet waarom God alles doet, ik kan een beetje stamelen. Sorry dat ik niet meer antwoord kan geven.
sorry, ik zit erg met mijn geloof en zoek antwoorden op mijn vragen, vaak denk ik dat ik God heb of God mij heeft, maar dan rent Hij weg, en zie ik hem niet meer...
herkenbaar, blijf alsjeblieft er achter aan rennen. Zelfs met het gebed “kom mijn ongeloof te hulp.
Sorry, dat ik niet echt kan antwoorden. Ik heb de antwoorden niet. God is er, Hij is goed. Maar zo vaak begrijp ik Hem niet. Dan is ook “God is liefde” een zaak van geloof en een kijken naar de dingen waar je het wel in ziet en die je wel begrijpt vanuit Gods liefde.
Vaya con Dios,
Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."