Hoe essentieel is de persoonlijkheid vd HG?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 aug 2004 20:10

Als jullie de discussie over of de HG nu een kracht of een persoon of beide is, nu eens in dit topic dat parsifal geopend heeft gaan voeren...

Dan kunnen we het hier hebben over mijn vraag hebben, die blijkbaar niet zo duidelijk uit mijn openingspost volgt: als de HG een Persoon is en niet alleen maar een kracht, kun je dan niet behouden worden omdat je een fundamenteel stukje godskennis mist?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 aug 2004 21:57

Ik neem aan dat mijn mening duidelijk is?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

André

Berichtdoor André » 19 aug 2004 22:19

Aragorn schreef:Als jullie de discussie over of de HG nu een kracht of een persoon of beide is, nu eens in dit topic dat parsifal geopend heeft gaan voeren...

Dan kunnen we het hier hebben over mijn vraag hebben, die blijkbaar niet zo duidelijk uit mijn openingspost volgt: als de HG een Persoon is en niet alleen maar een kracht, kun je dan niet behouden worden omdat je een fundamenteel stukje godskennis mist?

Als ik zeg dat je voor sommige vraagstukken eigenlijk op een Goddelijke manier zou moeten kunnen denken.
Omdat je het met je menselijke vermogens niet kunt/ooit zou kunnen begrijpen, dan zeg jij wsl.....duh......
Ik denk zelf dat je moet uitkijken dat je de HG niet op een voetstuk plaatst.
Uiteindelijk is Hij een onderdeel van de Godheid, dat Jezus nu net wel op aarde is geweest maakt het een beetje een verwarend geheel.
Bij de doop iig bij ons, word gezegt ik doop je in de naam van de Vader Zoon en de Heilige Geest.
En niet b.v. ik doop je in de naam van de Vader de Zoon en Maria, om maar eens wat te noemen.
Dus mijn "gevoel" zegt, het is wat mij betreft genoeg als je gelooft dat de HG in plaats van Jezus is uitgestort over ons totdat Jezus zelf terug komt op de wolken, Zie ook Lucas 24:49 of een ander evangelie
En misschien is het zo simpel dat het woord "Geest" genoeg zeggend is?
Btw ik denk niet dat je een stuk Godskennis mist..........

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 aug 2004 22:46

Klaas schreef:Ik neem aan dat mijn mening duidelijk is?

Klaas

Jep, volgens mij was jij ook de enige die mijn punt begreep en zich niet liet verleiden tot de discussie zelf. :wink:

Oja, en Andre ondertussen ook. Ik ben het met jullie eens en begreep het standpunt van de ander dan ook niet echt. Blijkbaar zijn er hier geen mensen die dit wel doen of het willen verdedigen.. :)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 20 aug 2004 08:19

Aragorn schreef: Blijkbaar zijn er hier geen mensen die dit wel doen of
het willen verdedigen.. :)

Nou, de belijdenis van de kerk laat aan duidelijkheid niets te wensen over, dunkt me.

uit de Geloofsbelijdenis van Athanasius

Al wie behouden wil worden, moet voor alles het algemeen geloof vasthouden;
als iemand dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal hij ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
(...)
Want de Persoon van de Vader en die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn van elkaar onderscheiden,
(...)
Zo is de Vader God, de Zoon God, de Heilige Geest God;
(...)
Want zoals de christelijke waarheid ons noodzaakt elke Persoon afzonderlijk als God en als Here te belijden, zo belet het algemeen geloof ons van drie Goden of Heren te spreken.
(...)
Dit is het algemeen geloof. Wie dit niet oprecht en standvastig gelooft, zal niet behouden kunnen worden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 aug 2004 09:46

Hm, inderdaad. Dus volgens de geloofsbelijdenis van Athanasius kun je niet behouden worden als je niet gelooft dat de HG een Persoon is..

Lijkt mij een beetje dubieus, maar wel interessant.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 20 aug 2004 11:29

Aragorn schreef:Hm, inderdaad. Dus volgens de geloofsbelijdenis van Athanasius kun je niet behouden worden als je niet gelooft dat de HG een Persoon is..

Geloof je soms dat de kerk zulke uitspraken niet mag of kan doen ?

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 20 aug 2004 13:03

Misschien moet je om de laatste zin uit die belijdenis te begrijpen wel de hele belijdenis citeren... :roll: :lol:
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Josh

Berichtdoor Josh » 20 aug 2004 16:53

Yael:

Kennelijk is de Geest van GOD een speciaal persoon...want kennelijk is de Geest wél een apart persoon, maar ZONDER aparte persoonlijkheid, want anders zou iedereen die de Geest ontvangt een multiple-person zijn en dat is dus niet zo!

De Heilige Geest is de Wil en Kracht van GOD; de Vader van Jezus. En Jezus is de deur tot GOD. Een deur tot de Geestelijke hereniging tot GOD, want dat Geestelijk verband werd door de erfzonde van Adam en Eva verbroken.

Misschien helpt dit bij je vraag....

Josh

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 aug 2004 22:27

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:Hm, inderdaad. Dus volgens de geloofsbelijdenis van Athanasius kun je niet behouden worden als je niet gelooft dat de HG een Persoon is..

Geloof je soms dat de kerk zulke uitspraken niet mag of kan doen ?

Nou.. nu ik nog eens goed kijk zie ik dat er staat:
Dit is het algemeen geloof. Wie dit niet oprecht en standvastig gelooft, zal niet behouden kunnen worden.

En de kern ervan kun je denk ik wel geloven, zonder dat je perse akkoord gaat met de toevoegingen Persoon. Als je perse dat zou moeten geloven om zalig te worden gaat me een beetje ver ja.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 aug 2004 15:54

Aragorn schreef:En de kern ervan kun je denk ik wel geloven, zonder dat je perse akkoord gaat met de toevoegingen Persoon. Als je perse dat zou moeten geloven om zalig te worden gaat me een beetje ver ja.

De bijbel, met name Paulus, is anders ook resoluut in wie wel en niet kan zalig worden, vgl. bijv. Galaten 5:19-22.
Dit gaat weliswaar over een eerbare levenswandel, maar waarom zouden we niet net zo resoluut zijn als het om de ware eer en kennis van onze God gaat?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 aug 2004 16:03

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:En de kern ervan kun je denk ik wel geloven, zonder dat je perse akkoord gaat met de toevoegingen Persoon. Als je perse dat zou moeten geloven om zalig te worden gaat me een beetje ver ja.

De bijbel, met name Paulus, is anders ook resoluut in wie wel en niet kan zalig worden, vgl. bijv. Galaten 5:19-22.
Dit gaat weliswaar over een eerbare levenswandel, maar waarom zouden we niet net zo resoluut zijn als het om de ware eer en kennis van onze God gaat?

Ja. Maar dan is er, lijkt mij, maar 1 criterium: of je gelooft dat je zonden door Jezus Christus vergeven zijn. Niet of je de filosofische uitwerking van de drieeenheid van een oudvader aanvaardt..

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 aug 2004 16:09

Aragorn schreef:Ja. Maar dan is er, lijkt mij, maar 1 criterium: of je gelooft dat je zonden door Jezus Christus vergeven zijn. Niet of je de filosofische uitwerking van de drieeenheid van een oudvader aanvaardt..

Hier spreekt geen oudvader, maar de kerk der eeuwen. Aan haar zijn de sleutels van het koninkrijk gegeven. Als zij met vol gezag spreekt, spreekt in feite de Geest tot de gemeente.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 aug 2004 16:17

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:Ja. Maar dan is er, lijkt mij, maar 1 criterium: of je gelooft dat je zonden door Jezus Christus vergeven zijn. Niet of je de filosofische uitwerking van de drieeenheid van een oudvader aanvaardt..

Hier spreekt geen oudvader, maar de kerk der eeuwen. Aan haar zijn de sleutels van het koninkrijk gegeven. Als zij met vol gezag spreekt, spreekt in feite de Geest tot de gemeente.

Aii.. dit klinkt gevaarlijk.. (meen ik serieus). Wanneer spreekt de kerk met vol gezag? En zijn er eigenlijk wel punten waarop alle kerken het eens zijn? Ik denk dat de Geest via het Woord tot de gemeente spreekt en dat je de uitleg van dat woord door de kerk niet tot datzelfde niveau moet verheffen.

Overigens bestrijd ik nu het punt van de persoonlijkheid van de HG niet, maar ik kan moeilijk geloven dat het aanvaarden daarvan noodzakelijk is voor het zaligworden.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 aug 2004 16:27

Aragorn schreef:Aii.. dit klinkt gevaarlijk.. (meen ik serieus). Wanneer spreekt de kerk met vol gezag? En zijn er eigenlijk wel punten waarop alle kerken het eens zijn? Ik denk dat de Geest via het Woord tot de gemeente spreekt en dat je de uitleg van dat woord door de kerk niet tot datzelfde niveau moet verheffen.

Dit is een andere discussie.
Dat de Geest via het Woord tot de gemeente spreekt, is ook een uitspraak van de kerk. Je zakt weg in het moeras als je hieraan gaat tornen.

Terug naar “Archief”