Kerkentour - ofwel: we gaan op burenbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Erna82

Re: Kerkentour - ofwel: we gaan op burenbezoek

Berichtdoor Erna82 » 19 aug 2004 11:42

TheEdge schreef:Maarruh... om caprice tegemoet te komen; ik ben in het andere geval ook best bereid om met de fiets naar de kerk te komen. Maar ik ben dan waarschijnlijk alleen aanwezig als het kerkgenootschap zich bevindt binnen de driehoek Den Hoorn - Berkel&Rodenrijs - Rijswijk. En dat zijn er waarschijnlijk niet zoveel. Ik ken althans (nog) geen refowebber die binnen die driehoek kerkt.

Ik heb nog wel wat voor je in de aanbieding in deze driehoek :wink:

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 19 aug 2004 13:24

Hmm.... maar de kerken in Delft heb ik toch al allemaal van binnen gezien! :)
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 19 aug 2004 15:02

Ik heb er ook nog wel een in Pijnacker in de aanbieding. :D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 aug 2004 00:38

caprice schreef:Was je dan van plan om op zondag met het openbaar vervoer te reizen? :shock:

En wat is daar fout aan? Jij doet op zondag ook het licht aan als het donker is en denk maar niet dat bij jouw energiebedrijf op zondag alles automatisch gaat. Daar is ook iemand aanwezig om de zaak in de gaten te houden. Overigens, Caprice, als jij zo tegen "burenbezoek" op kerkelijk vlak bent, moet jij dat vooral zelf weten, maar als wij toevallig wel eens een andere kerkdienst mee willen maken, is dat onze zaak. Ofwel: discussieer contructief mee of hou je er helemaal buiten. Iedereen zijn weg.

Het voorstel om een planninkje voor de refoagenda te maken vind ik een goed idee. Hoe werkt dat precies?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 31 aug 2004 23:50

Euhmmm.... een paar mensen enthousiast maken, en dan samen pb even een leuk schemaatje opstellen, en dat dan in het forumonderdeel 'refo-agenda' plaatsen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Kerkentour - ofwel: we gaan op burenbezoek

Berichtdoor jas » 01 sep 2004 00:26

Optimatus schreef:Beste mensen,

Hier lopen nogal wat mensen rond die van verschillende richtingen zijn. Is het misschien een leuk idee om eens een paar zondagen af te spreken (bijvoorbeeld eens in de maand voor de looptijd van een paar maanden) om eens "bij elkaar op bezoek te gaan"?

Ik wilde voorstellen:

zondag 1: bezoek aan een Gereformeerde Gemeente
zondag 2: bezoek aan een PKN-Gemeente ("vrijzinnig")
zondag 3: bezoek aan een Oud-Katholieke parochie
zondag 4: bezoek aan een Pinkstergemeente
zondag 5: bezoek aan een Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk

Gewoon eens om bij elkaar te kijken. Twee voordelen: Je ziet eens wat van een andere dienst en je ziet een paar Refowebbers. Lijkt me daarnaast ook gewoon leerzaam en gezellig. Hier in Berkenwoude staat de thee in elk geval te dampen.
ik zou er zeker ook een pkn-confessionele gemeente in opnemen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 sep 2004 09:53

Ik bedoelde met "vrijzinnig" de PKN-gemeente van Berkenwoude. Die noemt zich wel vrijzinnig, maar is stiekem Midden-Orthodox/Confessioneel. En heel gezellig.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 02 sep 2004 07:58

Naar de kerk gaan = gezellig + ? ???????????????? :?: :?

caprice

Berichtdoor caprice » 02 sep 2004 09:22

Pieter Bel schreef:Naar de kerk gaan = gezellig + ? ???????????????? :?: :?

Ja. Er blijven altijd mensen die het gezellig hebben onder de prediking waar hun verloren doodstaat wordt uitgebeeld.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 02 sep 2004 09:34

caprice schreef:Ja. Er blijven altijd mensen die het gezellig hebben onder de prediking waar hun verloren doodstaat wordt uitgebeeld.

Als het in die kerk alleen maar gaat over de verloren doodstaat zal het er inderdaad niet zo gezellig zijn.

Kerk zijn, gemeente zijn speeld zich af rond het Woord. Maar is tevens ook een ontmoetingsplaats voor medestrijders. En dan kan het inderdaad heel gezellig zijn.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 sep 2004 09:59

Zareb schreef:
caprice schreef:Ja. Er blijven altijd mensen die het gezellig hebben onder de prediking waar hun verloren doodstaat wordt uitgebeeld.

Als het in die kerk alleen maar gaat over de verloren doodstaat zal het er inderdaad niet zo gezellig zijn.

Nee, daar is het besef van de toorn, de macht en het gezag van God. Maar in die prediking moet ook zeker naar voren komen 'of er nog een middel is om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen'.

Gezelligheid in de kerk komt hetzelfde op mij over als de man die onder de ernstigste prediking over het laatste oordeel nog maar eens bedaard een pepermuntje nam.
Wellicht denkt Pieter Bel er hetzelfde over, gezien zijn bericht.

Zareb schreef:Kerk zijn, gemeente zijn speeld zich af rond het Woord. Maar is tevens ook een ontmoetingsplaats voor medestrijders. En dan kan het inderdaad heel gezellig zijn.

Daarmee verder geen verkeerd woord over gezelligheid, want het is beter in liefde met elkaar te leven dan in vijandschap en haat. En eendracht is nodig, zeker in deze tijd.
Maar in de kerk is het naar mijn mening niet de plek om eens gezellig elkaar te ontmoeten.
Het belangrijkste kan zo gemakkelijk uit het oog verloren worden. De duivel gebruikt echt alle middelen die hij maar vindt hoor.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 02 sep 2004 10:39

caprice schreef:Maar in de kerk is het naar mijn mening niet de plek om eens gezellig elkaar te ontmoeten. Het belangrijkste kan zo gemakkelijk uit het oog verloren worden.

Tijdens de dienst door de dominee heenpraten lijkt me niet de bedoeling.

Maar wat is er mis met na de dienst napraten met een groepje mensen van Refoweb? Aan de discussies die hier veelal gevoerd worden te zien, zijn refowebbers kritische mensen, die nadenken over wat ze horen en zien, en die proberen om het hun geloof op te laten bouwen. Ofwel: dat napraten gaat echt niet slechts 'lekker gezellig' zijn, maar is ook nog eens nuttig.

Maargoed, ik heb mijn mening hierover al eens eerder gegeven in dit topic.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 06 sep 2004 10:03

Op zondag doe ik er niet aan mee. Ik heb een opvoeding genoten waar ik meegekregen heb: als het niet nodig is, hoef je niet te rijden op zondag. Dit vind ik zelf een goede zaak, vandaar dat ik het ook niet 'zomaar' zal doen.

Doordeweeks zijn er ook veel diensten te bezoeken van verschillende kerkgenootschappen. Op SRB-avonden is hier ook op ingespeeld.

Misschien is dat wat voor (als ze er zijn) nog meer niet-rijders op zondag.

:P
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 10:17

caprice schreef:

Ja. Er blijven altijd mensen die het gezellig hebben onder de prediking waar hun verloren doodstaat wordt uitgebeeld.

Vreemd, in de kerken waar ik regelmatig kom, wordt voornamelijk over de verlossing van de mens gesproken die heeft plaatsgevonden in het lijden, sterven en verrijzen van onze Heer Jezus Christus.

En dat vind ik toch heel wat bemoedigender dan steeds weer te moeten horen dat de mens zondig en verloren is.

GRAAG NU WEER ONTOPIC.
Mensen die geen zin hebben om mee te gaan, het hoeft niet, maar verstoor dit topic dan ook niet. Dit topic is uitsluitend voor mensen die WEL zin hebben om eens een andere kerkdienst mee te maken.

caprice

Berichtdoor caprice » 06 sep 2004 10:23

Optimatus schreef:
caprice schreef:

Vreemd, in de kerken waar ik regelmatig kom, wordt voornamelijk over de verlossing van de mens gesproken die heeft plaatsgevonden in het lijden, sterven en verrijzen van onze Heer Jezus Christus.

Adam niet geleerd, is Christus niet begeerd.
Het is geen goede zaak om verlost te worden terwijl je nooit verloren ben gegaan.

Terug naar “Archief”