Omega
Er zijn natuurlijk ook hervormde leden die zich voortzetten in de HNHK.[1] Het volgende voorbeeld: De directies van Volkswagen en Ford besluiten te fuseren met Trabant en samen nieuwe auto's te gaan bouwen in een nieuwe fabriek. Het merk gaat Volkstraford heten. Nee, zegt een deel van het Volkswagenpersoneel. De kwaliteit van onze auto's is prima. Wij gaan gewoon verder in dezelfde fabriek, met dezelfde auto onder dezelfde naam, met dezelfde cao en met een deel van hetzelfde personeel. Vraag: Wie bouwt er nu Volkswagens?[2]
[1] NHK leden kunnen zich op twee manieren aansluiten bij de HNHK:
1: Een afgescheiden lid van de NHK/PKN sluit zich aan bij de HNHK.
2: Een lid van de NHK/PKN sluit zich aan bij de HNHK, maar zegt zijn lidmaatschap bij de NHK/PKN niet op en is dus lid van twee verschillende kerken.
In het eerste geval kun je juridisch gezien onmogelijk spreken over het voortzetten van de NHK, omdat een lid die zich eerst afscheidt van de NHK totaal geen recht meer heeft op de naam en goederen* van de NHK.
In het tweede geval kun je ook onmogelijk spreken van voortzetten. Een lid dat zich zou aansluiten bij de HNHK heeft geen recht op de naam en goederen* van de NHK, omdat hij HNHK lid is. Als ik bijvoorbeeld lid ben van twee organisaties dan heb ik geen stemrecht in de eerste organisatie, omdat ik lid ben van de tweede.
Juridisch gezien zet een NHK lid zich dus niet voort in de HNHK, wat trouwens al door meerdere rechters bevestigd is.
Geestelijk gezien zou een hervormd(in geestelijke zin) lid zich kunnen voortzetten in de HNHK, als je te minste aanneemt dat het geestelijke losstaat van het materiële (naam /goederen /zichtbare kerk). Het maakt dus niet uit bij welke kerk je je aansluit, zolang je je maar gebonden weet aan de hervormde geloofsbelijdenissen en er naar handelt.
Voordat we echter kunnen bepalen of de HNHK de geestelijke voortzetting is van de NHK, zal er eerst antwoord moeten komen op de volgende vragen.
1. Is de HNHK op een hervormde(in geestelijk zin) wijze ontstaan?
2. Is het als lid van de PKN nog steeds mogelijk om hervormd(in geestelijke zin) te zijn.
Ik zou graag antwoord van de HNHK leden krijgen op de bovenstaande vragen.
*: via stemrecht.
[2]
De directies van Volkswagen en Ford besluiten te fuseren met Trabant en samen nieuwe auto's te gaan bouwen in een nieuwe fabriek.Dit deel is onjuist, omdat het in de PKN nog steeds mogelijk is om hervormd, luthers en gereformeerd(in geestelijke zin) te zijn. De directies van Volkswagen en Ford besluiten dus om te fuseren met Trabant, maar niet om nieuwe auto’s te produceren in een nieuwe fabriek.
Het merk gaat Volkstraford heten. Ik zou eerder zeggen dat het bedrijf de naam Volkstraford krijgt niet het merk.
Nee, zegt een deel van het Volkswagenpersoneel. De kwaliteit van onze auto's is prima. Wij gaan gewoon verder in dezelfde fabriek, met dezelfde auto onder dezelfde naam, met dezelfde cao en met een deel van hetzelfde personeel. Vraag: Wie bouwt er nu Volkswagens?De volkswagens worden zowel gebouwd door het bedrijf Volkstraford als door het bedrijf Volkswagen in hersteld verband. Je moet daarbij niet vergeten dat Volkstraford recht heeft op de fabriek(gebouwen), ontwerp van de auto(goederen) en de merknaam(naam van de kerk) volkswagen.
Dat is nu juist het probleem. In de praktijk blijkt dit namelijk wel het geval te zijn. Andersom trouwens ook. Er zijn ook predikanten die weigeren of in PKN of in HV-gemeenten te preken. Gelukkig zijn er ook nog tal van gemeenten waar nuchterheid en eensgezindheid de boventoon voeren. Ik hoop en verwacht dat dit er op den duur meer zullen worden. Daarmee zullen we wel bereid moeten zijn tot synodale ongehoorzaamheid. Immers, de synode van de PKN heeft de HV-predikanten uit hun ambt gezet.
Ik dacht bij het beantwoorden van je eerste post over dit probleem dat je met “HV” HerVormd bedoelde. Nu ik deze post lees zie ik dat je met “HV” Hersteld Verband bedoeld, waardoor mijn vorige antwoord niet helemaal tot zijn recht komt.
Met je eerdere post wou je dus zeggen dat je niet met de PKN meegaat indien jou gemeente HV predikanten weigert. Het weigeren van HV predikanten vind ik op zich logisch, omdat de desbetreffende predikanten lid zijn van een andere kerk. Verder vindt ik dit een vrij zwak argument om niet mee te gaan met de PKN, want HV predikanten kunnen in ieder geval dit argument niet gebruiken om hun keuze te rechtvaardigen. Verder vind ik het niet meegaan van een lid met de PKN geen reden om er zelf ook uit te stappen. Als je bijvoorbeeld lid bent van een sportvereniging dan zeg je dat lidmaatschap toch ook niet op zodra een ander lid dat doet en daardoor niet meer mag sporten op het terrein van de sportvereniging.
Bovendien ziet de HNHK de PKN als een afscheiding (zie mijn bovenstaande voorbeeld).
Je zult met meer argumenten moeten komen, want het voorbeeld hierboven beschrijft de realiteit maar gedeeltelijk en is op sommige punten onjuist.
Juridisch gezien heb je gelijk. Tegelijk heb je als kerkleden natuurlijk ook macht. Indien je massaal zegt dat je niet in een nieuw kerkverband wenst te stappen, dan wordt een synode wel gedwongen om een ander besluit (federatie) te nemen. Helaas zijn de meeste GB-kerkgangers nogal laks. Net als hun afgevaardigden in de classes. Als men de afgelopen jaren getrouw was opgekomen tijdens vergaderingen, dan was er van een PKN nooit sprake geweest. Althans niet de eerste tien jaar.
De GB-kerkgangers en afgevaardigden hebben onder andere er meer dan 20 jaar voor gezorgd dat de PKN er niet kwam. Jammer genoeg waren we op het moment van de stemming in de minderheid, waardoor we de fusie niet konden verhinderen. Verder is de fusie al verleden tijd en daarom geen keuze mogelijkheid meer.