Seks in het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 aug 2004 18:10

bloempie20 schreef:
Mariamagdalena schreef:Ik denk dat toen de mensen nog niet zo talrijk waren op de aarde. Dus om het menselijk soort te doen voortbestaan mocht geen zaad verspilt worden. Nu is de aarde heel erg dik bevolkt, en als iedereen 12 kinderen zou krijgen, zou het helemaal uit de hand lopen.

Denk je niet dat God daar zelf de hand in heeft en dat wij ons daar niet in moeten mengen met onze pillen, condooms, spiraaltjes, enz?

Als jij graag 12 kinderen wilt, dan moet je er je inderdaad niet in mengen, dmv spiraaltjes of de pil. Ga jij maar lekker op je 22ste beginnen, tot je 45ste, ongeveer, zonder voorbehoedsmiddel, dan krijg je op z'n minst een heel elftal.

caprice

Berichtdoor caprice » 19 aug 2004 18:38

Waarom persé geboortebeperking (naar de mens gesproken)? God geeft toch kinderen? Daar mogen we toch dankbaar voor zijn? Elk kind is weer een zegen van God. En als een gezin genoeg kinderen heeft zal God er toch voor zorgen dat er niet meer komen?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 aug 2004 18:40

Dat weet ik niet iemand uit onze gemeente is al eind veertig en heeft al een aantal kinderen en is nu weer zwanger.
Weet niet echt of God dat regelt zeg maar dat er geen kinderen meer komen.

caprice

Berichtdoor caprice » 19 aug 2004 18:44

Yael schreef:Dat weet ik niet iemand uit onze gemeente is al eind veertig en heeft al een aantal kinderen en is nu weer zwanger.
Weet niet echt of God dat regelt zeg maar dat er geen kinderen meer komen.

Eind 40 is wel erg laat, maar na een bepaalde leeftijd (zal wel verschillend zijn) kan een vrouw geen kinderen meer krijgen, enkele uitzonderingen daargelaten, zoals Saraï en Elisabeth.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 aug 2004 18:45

caprice schreef:Waarom persé geboortebeperking (naar de mens gesproken)? God geeft toch kinderen? Daar mogen we toch dankbaar voor zijn? Elk kind is weer een zegen van God. En als een gezin genoeg kinderen heeft zal God er toch voor zorgen dat er niet meer komen?

Ik ken ook van die gezinnen, ook hele gelovige mensen die het aan God overlaten. Zo ken ik er een in een rijtjeshuis, hij is taxichauffeur, ze hebben 3 slaapkamers en 13 kinderen, en een paar vrouwen die nog begin 30 zijn en al 5 of 6 of 7 kinderen hebben, en hoeveel volgen er nog.

Ga jij maar lekker 13 kinderen krijgen, als je het kunt betalen Caprice, en dan mag je wel zorgen dat je een groot huis koopt, anders is het armoei. Ook krijg je er een HELEBOEL tegelijk in de pubertijd.

Mijn beste vriendin komt uit een gezin van 12. Dat was altijd armoei en ellende. Ook omdat haar ouders zo gelovig waren, en er zitten 2 geestelijk gehandicapte zusjes bij ook.
Van de 12 zijn er 2 die ook kinderen hebben gekregen, de rest wil BEWUST geen kinderen omdat ze hun altijd zwoegende moeder en een hoop ellende hebben gezien, van Gods zegen het gezin zo kinderrijk te maken.
Nou, nee, dank je.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 aug 2004 18:46

Caprice,
Ja dat is zo maar dat werd door God bepaald dat die twee vrouwen nog kinderen kregen als wonder. 8) Normaal had dat niet meer gekund.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 aug 2004 19:03

Ik heb hier op refoweb geleerd dat vrouwen in de tijd van de bijbel de tijd namen om hun kind 3 tot 4 jaar borstvoeding te geven (zogen heet dat in de bijbel) en gedurende die tijd is ze veel minder vruchtbaar. Grapje van de natuur. Dus het is helemaal niet zo natuurlijk om elk jaar een kind te baren.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 19 aug 2004 19:53

caprice schreef:Waarom persé geboortebeperking (naar de mens gesproken)? God geeft toch kinderen? Daar mogen we toch dankbaar voor zijn? Elk kind is weer een zegen van God. En als een gezin genoeg kinderen heeft zal God er toch voor zorgen dat er niet meer komen?

dat vraag ik me af caprice.. ik denk niet dat alle mensen die het 10e kind of het zoveelste kind krijgen het nog zien als zegening.....!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 aug 2004 20:13

Niet perse geboortebeperking, maar ik denk dat je veel meer van Gods zegeningen kunt genieten als je er verstandig mee omgaat. En als je dus niet alles maar laat komen zoals het komt en hopen dat het goed gaat. Je bent niet voor niets rentmeester over de schepping en over je eigen lichaam.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 aug 2004 20:14

Lalage schreef:Ik heb hier op refoweb geleerd dat vrouwen in de tijd van de bijbel de tijd namen om hun kind 3 tot 4 jaar borstvoeding te geven (zogen heet dat in de bijbel) en gedurende die tijd is ze veel minder vruchtbaar. Grapje van de natuur. Dus het is helemaal niet zo natuurlijk om elk jaar een kind te baren.

Geen grapje van de natuur, maar de zorg van God.
Als je de Bijbel nagaat dan heeft in de Bijbel niet één vrouw meer dan 8 kinderen gekregen.
We hebben ook de verantwoording gekregen om goed voor de kinderen te zorgen die God aan je geeft.
En ik denk dat je best aan geboorteregeling mag doen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 aug 2004 20:19

Je kunt ook iets van Natural Family Planning doen -> hoef je geen hormoontjes te eten. Moet je wel de kunst van zelfbeheersing verstaan, maar die heb je al kunnen oefenen in je verkeringstijd (kweenie of het moeilijker is als je al gewend bent om wel seks met elkaar te hebben, joepie?)

André

Berichtdoor André » 19 aug 2004 22:33

joepie schreef:Als je de Bijbel nagaat dan heeft in de Bijbel niet één vrouw meer dan 8 kinderen gekregen.

En omdat alleen het mannelijke geslacht werd beschreven, en er ongeveer net zoveel mannen als vrouwen worden geboren, is het niet wsl wat je hier zegt.
In welke bijbel tekst staat de winnares btw?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 aug 2004 22:48

TJ:
dat vraag ik me af caprice.. ik denk niet dat alle mensen die het 10e kind of het zoveelste kind krijgen het nog zien als zegening.....!!

Sterker. Mijn vrouw werkt(e) in het ziekenhuis en heeft meerdere malen refo echtparen meegemaakt die min of meer blij waren met een miskraam....

Lalage:
en gedurende die tijd is ze veel minder vruchtbaar.

Voor de zekerheid een waarschuwing voor alle zogende vrouwen: borstvoeding is tegenwoordig absoluut geen vervanger van anti-conceptie. Dat je tijdens de borstvoeding niet zwanger zou kunnen raken is een sprookje.

Klaas

PS dat laatste zeg ik overigens niet uit ervaring ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 aug 2004 23:29

Lalage schreef:Je kunt ook iets van Natural Family Planning doen -> hoef je geen hormoontjes te eten. Moet je wel de kunst van zelfbeheersing verstaan, maar die heb je al kunnen oefenen in je verkeringstijd (kweenie of het moeilijker is als je al gewend bent om wel seks met elkaar te hebben, joepie?)

Dat is ook niet 100% veilig hoor. Mijn moeder werd gewoon zwanger.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 aug 2004 23:37

Toch kan ik het me niet voorstellen dat ik als ik al een aantal kinderen gehad heb, dat ik dan het krijgen van kinderen niet meer als zegen zie. Ik geloof zeker dat elk kind een zegen van God is en dat Hij er ook voor zal zorgen dat je het financieel/ emotioneel volhoudt. Ik denk wel dat je kracht van boven nodig hebt, als je vier pubers tegelijk in huis hebt.
Maar ik heb nu het idee dat iedereen denkt dat als je niet aan geboortebeperking doet, dat je dan heel veel kinderen krijgt. Maar dat hoeft helemaal niet.
Niet iedereen is even vruchtbaar. Ik ken ook genoeg gezinnen die niet aan geboortebeperking doen en waar ze drie/ vier kinderen hebben. Daaraan zie je toch dat God het leven regelt. God beslist hoeveel kinderen je krijgt.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Terug naar “Archief”