drie-eenheid en twee naturen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

drie-eenheid en twee naturen

Berichtdoor parsifal » 17 aug 2004 17:00

Andere topics worden op het moment nogal vervuild met discussie over dit onderwerp dus maar eens een apart topic.

Allereerst over de drie-eenheid. Hierin wordt zowel een drieheid als een eenheid beleden. De drieheid geeft aan dat er geen = kan staan tussen Vader, Zoon en Geest. De eenheid geeft aan dat de binding zo groot is dat alle drie God genoemd kunnen worden, één God wel te verstaan. Het gaat verder dan dat vader, moeder en zoon één gezin vormen, maar toch is dat iets om een beetje een idee te krijgen. Veel kritiek op de drie-eenheid gaat er vanuit dat wij niet iets van een drieheid geloven.

Er is 1 God, toch geloven wij dat ook Jezus naast de Vader God is. Kijk naar de keren dat de Heere "Ik ben" op Zichzelf betrekt. Geen wonder dat de Farizeeën Hem wilden stenigen. Het meest duidelijk wordt dit in Johannes 8:58, waar de Heere niet zegt "Eer Abraham was, was Ik" maar "Eer Abraham was "ben Ik"" Ook op de vraag van de hogepriester in Mark 14:61 antwoord Christus met het "Ik ben". Merk op dat hier in het Grieks iets vreemds gebeurd. door ook "Ik" te gebruiken wordt echt verwezen naar God's Naam, het is meer dan een antwoord op de vraag.

Verder betrekt de Heere teksten die in het Oude Testament op God slaan "als over de goede herder", "Schepper zijn" op Zichzelf.

Voor een uitgebreide verwijzing naar teksten zie ook:
http://ic.net/~erasmus/RAZ98.HTM
(al zitten hier teksten bij die niets bewijzen).
goede referenties qua boeken zijn m.i.:
Jezus Kurios van Prof vd Beek
Hij kwam bij ons heel gewoon van Leon Morris.

Vaya con Dios,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 17 aug 2004 17:37

Zie ook vraag en antwoord van zondag 8 in de Heidelberger Chatechismus.

25. Aangezien er maar één Goddelijk Wezen is, waarom noemt gij den Vader, den Zoon en den Heiligen Geest?
Omdat God Zich alzo in Zijn Woord geopenbaard heeft, dat deze drie onderscheidene Personen de enige, waarachtige en eeuwige God zijn.
Refoweb is van ons allemaal :p

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 aug 2004 08:43

check ook: http://home.flash.net/~thinkman/articles/jesusgod.html

In dit artikel worden teksten gegeven om te bewijzen dat Jezus God is. Naast de teksten die geregeld langskomen vind ik persoonlijk de vergelijking van OT met NT teksten erg interessant. Zaken die in het OT aan God worden toegeschreven worden in het NT 1 op 1 overgezet op Jezus.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Josh

Berichtdoor Josh » 18 aug 2004 10:27

Niks 3 eenheid met 2 naturen. Dit zegt de Bijbel:

1 Joh 5:10-13

Wie gelooft in de Zoon van God, draagt dit getuigenis in zijn hart. Wie God niet gelooft, maakt hem tot een leugenaar, omdat hij geen geloof hecht aan het getuigenis dat God heeft gegeven over zijn Zoon.

De kern van dat getuigenis is: God heeft ons eeuwig leven geschonken en dat leven vinden we in zijn Zoon.

Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.

Ik heb u dit geschreven om u te doen weten dat u eeuwig leven hebt, omdat u gelooft in de naam van de Zoon van God.

[Openbaringen 14:12 'de kinderen GODS houden de Geboden van GOD en hebben het geloof in Jezus'.]

Kortom:
A] je hebt GOD; de enige en eeuwige GOD.
B] je hebt de Zoon van deze enige eeuwige GOD

Geen 3-eenheid dus met 2 naturen dus.

En deze Zoon van GOD ontving eeuwig leven en goddelijke macht van GOD. Voorts heeft GOD bepaalt dat wij eeuwig leven zullen vinden in Zijn Zoon.

Tenslotte: nadat Jezus is teruggekomen, zal hij zijn goddelijke macht en koningschap TERUGGEVEN aan GOD zegt de Bijbel!!!!!

Lees zelf maar mee: 1 Cor 15:24-28
Daarna komt het einde. Wanneer Christus alle vijandige overheersing, gezag en macht heeft uitgeschakeld, zal Hij Zijn koningschap aan God de Vader overdragen.
25 Christus moet net zo lang regeren tot Hij alle tegenstanders heeft onderworpen.
26 De laatste vijand die uitgeschakeld wordt, is de dood.
27 Want God heeft alles aan Christus onderworpen. Maar als God zegt dat Hij alles aan Christus onderworpen heeft, is Hij daar natuurlijk Zelf van uitgesloten.
28 En als alles eenmaal aan Christus onderworpen is, zal ook Hij Zich aan Zijn Vader onderwerpen. Dan zal alles en iedereen volledig door God worden beheerst.

DUIDELIJK NU?!?!!?!?

GEEN 3-EENHEID! DIE KERKLEER KOMT VAN DE RK-KERK EN DIE IS FUNDAMENTEEL OCCULT/ONCHRISTELIJK !!!

Josh :D

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 aug 2004 10:35

Josh,

nee, het is me geheel niet duidelijk wat je zegt. Je antwoorden roepen meer vragen op dan ze beantwoorden.

Bijvoorbeeld: jij zegt dat de Zoon van God mens is (en niet meer dan dat). Als je consequent bent moet je dan trouwens "zoon van God" schrijven, maar dit terzijde.
Waarom is dan volgens jou de Zoon voor de schepping geschapen (wat ik niet geloof trouwens, de Zoon is ongeschapen). Voor de schepping geschapen????? (vreemd hoor). Dan zou het toch voldoende zijn als Hij als gewoon mens geboren zou zijn en dan pas zou beginnen te bestaan?
Wat was Jezus voor Hij geboren werd? Een mens? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Staat er niet in de Bijbel dat Adam de eerste mens was?

Als wat jij zegt klopt dan is niet Adam de eerste mens, maar Jezus. En als dat zo is dan klopt de Bijbel niet.
Laatst gewijzigd door elbert op 18 aug 2004 13:51, 6 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 aug 2004 10:36

GEEN 3-EENHEID! DIE KERKLEER KOMT VAN DE RK-KERK EN DIE IS FUNDAMENTEEL OCCULT/ONCHRISTELIJK !!!

Over de interpretatie van bijbelteksten is discussie mogelijk maar bovenstaande is domweg feitelijk onjuist. De leer van de drie-eenheid bestand al geruime tijd voordat er sprake was van een RK-kerk.

Klaas

Ants
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ants » 18 aug 2004 10:39

1Cor15:24 Daarna komt het einde, als Hij het koningschap aan God en den Vader overdraagt, na alle heerschappij en alle macht en kracht te hebben vernietigd. Dit staat zo in statenvertaling
De kanttekening geeft hier bij aan:
het koninkrijk:
Namelijk dat Hij nu als Middelaar bedient, door de predikatie des Woords Zijne kerk vergaderende, door Zijnen Geest haar wederbarende, en door Zijne kracht tegen de vijanden beschermende. Want dat zal alsdan niet meer nodig zijn.

Dit houd dus in dat Jezus nu zijn kerk/koninkrijk beschermt. Als Hij de macht overdraagt is dit omdat deze taak niet meer nodig is. Er wordt dus eigenlijk niks terug gegeven maar opgeheven.
Jezus behoud dus zelf Zijn eigen Goddelijke macht.
FORMIDO
Omdat je huis nooit af is.

Ants
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ants » 18 aug 2004 10:42

Klaas schreef:

Over de interpretatie van bijbelteksten is discussie mogelijk maar bovenstaande is domweg feitelijk onjuist. De leer van de drie-eenheid bestand al geruime tijd voordat er sprake was van een RK-kerk.

Klaas

Juist. Als Johannes in de Bijbel schrijft over drieeenheid heeft hij nog nooit van enig RK-kerk gehoord.
FORMIDO

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 aug 2004 10:44

De tekst waar je ws op doelt is hoogstwaarschijnlijk later ingevoegd dus ik zou dat niet direct als het doorslaande bewijs aandragen.

Ik doelde op feit dat theologen reeds lang voor het ontstaan van de RK-kerk over de drie-eenheid (of in eerste instantie de twee-eenheid) schreven.

Klaas

Ants
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ants » 18 aug 2004 10:47

Klaas schreef:De tekst waar je ws op doelt is hoogstwaarschijnlijk later ingevoegd dus ik zou dat niet direct als het doorslaande bewijs aandragen.

Ik doelde op de tekst 1 Johannes 5:7.
Ik kan me niet voorstellen dat deze tekst later ingevoegd is en dat Johannes hier niks van wist.
FORMIDO

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 aug 2004 10:47

Josh,
Je leest ook van de zonde tegen de Heilige Geest, zou je kunnen zondigen tegen iets dat geen Persoon is en dan nog wel onvergeefbaar?

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 18 aug 2004 10:47

Persoonlijk heb ik ook wat moeite met de drie eenheid. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom deze lering zo belangrijk is. Persoonlijk zie het zo: God, Jezus Christus zijn Zoon en de Heilige Geest als de werkzame kracht van God. En als deze drie een zijn dan zal dat best. Ik zie niet waarom dat zo belangrijk is. Ik ben sinds kort (+/- 8 maanden) in het geloof en ben heel mijn leven atheist geweest (ik ben nu 39 jaar). Op een dag had ik een gesprek met iemand en op dat moment is de Heilige Geest in mij gekomen en geloof ik (100%). Ik lees de bijbel zonder bepaalde kerkelijke leer en daarom juist objectief. Hoewel ik pas kort geloof bestudeer ik de bijbel intensief dus ik weet er inmiddels redelijk wat van(ik heb uiteraard niet de wijsheid in pacht :wink: ). Ik ga naar de Protestantse kerk nederland en krijg bijbelles van de predikant.(welke van origine uit de GKV komt) Deze zegt ook dat het een moeilijke theologische uitleg is en bevestigd zoals ik het zie. Er staan in de bijbel inderdaad stukken waaruit (b)lijkt dat de drie eenheid bestaat zoals deze algemeen gezien wordt. Er staan ook stukken waaruit (b)lijkt dat het niet zo is. Wie heeft er nu gelijk?

Groet Rene

P.S. Kan Josh niet verwijderd worden, deze figuur heeft een zeer storende en agressieve vorm van discuseren. Ik kom onder andere op dit forum om te leren en niet om met sektarische gedachten gebombardeerd te worden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 18 aug 2004 11:02

Rene Z schreef:Persoonlijk heb ik ook wat moeite met de drie eenheid. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom deze lering zo belangrijk is. Persoonlijk zie het zo: God, Jezus Christus zijn Zoon en de Heilige Geest als de werkzame kracht van God. En als deze drie een zijn dan zal dat best. Ik zie niet waarom dat zo belangrijk is. Ik ben sinds kort (+/- 8 maanden) in het geloof en ben heel mijn leven atheist geweest (ik ben nu 39 jaar). Op een dag had ik een gesprek met iemand en op dat moment is de Heilige Geest in mij gekomen en geloof ik (100%). Ik lees de bijbel zonder bepaalde kerkelijke leer en daarom juist objectief. Hoewel ik pas kort geloof bestudeer ik de bijbel intensief dus ik weet er inmiddels redelijk wat van(ik heb uiteraard niet de wijsheid in pacht :wink: ). Ik ga naar de Protestantse kerk nederland en krijg bijbelles van de predikant.(welke van origine uit de GKV komt) Deze zegt ook dat het een moeilijke theologische uitleg is en bevestigd zoals ik het zie. Er staan in de bijbel inderdaad stukken waaruit (b)lijkt dat de drie eenheid bestaat zoals deze algemeen gezien wordt. Er staan ook stukken waaruit (b)lijkt dat het niet zo is. Wie heeft er nu gelijk?

Groet Rene

P.S. Kan Josh niet verwijderd worden, deze figuur heeft een zeer storende en agressieve vorm van discuseren. Ik kom onder andere op dit forum om te leren en niet om met sektarische gedachten gebombardeerd te worden.

De 3-eenheid is ook niet te begrijpen. Het gaat zoieso al helemaal buiten ons voorstellingsvermogen. Maar het grote probleem is dat als je de personen gaat scheiden je van die rare dwalingen gaat krijgen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 18 aug 2004 11:15

jacobH schreef:
De 3-eenheid is ook niet te begrijpen. Het gaat zoieso al helemaal buiten ons voorstellingsvermogen. Maar het grote probleem is dat als je de personen gaat scheiden je van die rare dwalingen gaat krijgen.

Is de Heilige Geest dan ook een persoon? Ik heb dat (nog) nergens kunnen lezen.

Groet Rene

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 aug 2004 11:19

Ants,

In 1 Joh.5:7&8 lezen we:

Want drie zijn er, die getuigen in de bemel: de Vader, het Woord, en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.
En drie zijn er, die getuigen op de aarde: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.

Een deel van deze tekst is in oude handschriften echter niet terug te vinden en wordt dan ook in veel bijbels schuingedrukt. Ik durf zo uit m'n hoofd niet precies te zeggen welk deel dat is maar in ieder geval ontbreekt het stukje "de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één". Als je dat weghaalt staat er dus dat er 3 getuigen zijn nl. de Geest, het water en het bloed. Je ziet dat je dan een veel minder overtuigende tekst overhoudt als bewijs voor de Drie-eenheid.

Aangezien er voldoende andere teksten zijn waar de leer van de Drie-eenheid op gebaseerd is (zie de bovengenoemde artikelen) zou ik niet zo'n omstreden tekst als uitgangspunt nemen.

Klaas

Terug naar “Archief”